[TI] Stampende tinker, geen mok, mijt of rasp..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Stampende tinker, geen mok, mijt of rasp..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:17

(Ik kan niet echt een goed topic hierover vinden, want de meeste mensen komen uit op mok, mijt of rasp..)

Wie o wie kan mij helpen, ik snap er helemaal niks meer van..
Deze tinkermerrie is nu 11/12 jaar en we hebben haar nu 3 jaar (dacht ik) in bezit. Ik denk dat ze 2 jaar geleden is begonnen met wat jeuken en stampen, eerst wat onschuldig, nu steeds wat erger. DA bijgehad, kon zo gauw niet wat vinden, moesten maar wassen met betadine (was toen al vaker gedaan..). We hebben namelijk nog twee andere paarden (tinkers) staan die dus totaal nergens last van hebben. Ook mok is uitgesloten, want de kootholte zelf is heel netjes schoon en droog. Rasp zit dacht ik hoger aan het been. Nu hebben we al anti-mijt gebruikt, zonder resultaat. Meerdere malen gewassen met betadine en met betadine-zalf, geen resultaat. Allemaal andere middeltjes ook gewoon geen resultaat. Ze staat vaak 's avonds en 's nachts wat te stampen, soms merk je er helemaal niets aan en dan is het weer erger. Er beginnen nu wel meer wondjes te komen omdat ze zo aan het krabben en stampen is. Het is trouwens wel erger geweest, het is nu wel iets minder. Overigens merk ik ook wat verdikking boven de koten, zeg maar aan beide kanten van de vetknobbel in de sok. Nu is er natuurlijk wel minder van te zien en ben ik aan het overwegen om de sok eraf te halen, om zo beter te kunnen inschatten en evt. behandelen. Wie herkent hier iets in of heeft een verwijzing naar een ander topic? Als het uit de hand loopt gaan we natuurlijk een DA raadplegen.

Ariebren

Re: Stampende tinker, geen mok, mijt of rasp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:07

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:13

en toch kom je weer uit op mijt,wss in combinatie met CPL (chronisch progressief lymfeoedeem => de verdikkingen)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:22

Bedankt voor de reacties. Het is niet dat ik mijt wil ontkennen, maar we hebben meerdere malen met een vrij sterk anti-mijt product gewerkt, maar dat bracht geen vermindering, zelfs niet voor een korte periode. CPL dacht ik ook aan, alleen veel symptomen zijn juist tegenstellend van wat zij is..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:22

ze heeft jeuk, ze stampt, krijgt open wondjes en verdikkingen
dat wijst op cpl hoor ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:25

Welke anti mijt heb je gebruikt ??

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:48

Nu ik de andere topics een beetje doorkijk komt vooral mijt in voor, wij staan open om dit nog een keer te behandelen, alleen er worden waslijsten aan middeltjes gegeven waarvan de helft al niet meer te verkrijgen is in Nl, dus dat wordt contact opnemen met de DA denk ik dan.. De open wondjes komt overigens niet van de 'aandoening' (om het zo maar even te zeggen) zelf, daar heeft ze zelf voor gezorgd, in de sokken zelf en bij de verdikking zijn geen wondjes te vinden.

@ Ariebren
Als ik heel eerlijk moet zijn, weet ik dat zo gauw niet, zal dat moeten navragen, het is eigenlijk voor schapen/geiten bedoeld, dat weet ik wel.

Edit; oh, de andere paarden hebben dud helemaal nergens last van, hoe kan dat dan eigenlijk komen? Ze staan al een paar jaar bij elkaar namelijk (uit nieuwsgierigheid).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:20

Ik heb ook acht echte sokken Tinkers staan.
Drie daarvan waren echte stampertjes.
De andere vijf hebben nog geen zichtbare en hoorbare klachten.

Dat weet ik ook niet waarom de ene wel en de andere niet.

Net zoals ik nooit gestoken wordt door een mug en mijn ex vrouw werd plat gestoken. :7

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:19

sannie275 schreef:
Nu ik de andere topics een beetje doorkijk komt vooral mijt in voor, wij staan open om dit nog een keer te behandelen, alleen er worden waslijsten aan middeltjes gegeven waarvan de helft al niet meer te verkrijgen is in Nl, dus dat wordt contact opnemen met de DA denk ik dan.. De open wondjes komt overigens niet van de 'aandoening' (om het zo maar even te zeggen) zelf, daar heeft ze zelf voor gezorgd, in de sokken zelf en bij de verdikking zijn geen wondjes te vinden.

@ Ariebren
Als ik heel eerlijk moet zijn, weet ik dat zo gauw niet, zal dat moeten navragen, het is eigenlijk voor schapen/geiten bedoeld, dat weet ik wel.

Edit; oh, de andere paarden hebben dud helemaal nergens last van, hoe kan dat dan eigenlijk komen? Ze staan al een paar jaar bij elkaar namelijk (uit nieuwsgierigheid).

ook als het cpl is (waarvan zeker die verdikkingen komen) kun je niet veel anders dan tegen mijten behandelen, en ontstane wondjes behandelen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7GFTJBOQ.jpg
dit is cpl in een verder gevorderde vorm.
nog niet zo erg dat het hele been open ligt, of er echt grote verdikkingen zijn, wel in dat stadium dat er enkele keren per jaar een fikse uitbraak is. (meestal uitgelokt door mijt, door de cpl is de huid zwakker => minder lymfedrainage en elastine (oid), door de mijten hebben ze jeuk, ze krabben, en de huid patst gewoon open, ook moeilijkere wondgenezing door die tekort aan elastine).
dus enige dat je kan doen is mijtvrij houden, eventueel de sokken kort.zorgen voor voldoende beweging, en zalfjes om de huid vlug dicht te laten gaan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:29

Als wassen met een mijtendodend middel niet werkt kun je ook nog proberen haar te behandelen met Ivomec pour on, eprinex pour on of een andere ivermectine pour on variant. Vergeet niet na 10 dagen te herhalen, desnoods na nog eens 10 dagen voor de derde keer om er zeker van te zijn dat alles dood is..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:29

de pour ons werken normaal gezien een maand dianne ;)
maar idd bij voorkeur niet de maand afwachten, maar iets eerder herhalen, dan ben je zeker dat je niet toevallig toch een aantal hebt die weer overleven en een cyclus verder zitten

hier ook een merrie met chronisch cpl en mijt, maar die is al wel op leeftijd
nieuwe merrie zat ook flink met mijt en na 1x behandelen met pour on is de jeuk helemaal over
(doet me eraan denken te herhalen!)
andere merries preventief ook mee gedaan, maar die hebben er vrij weinig last van. eentje heeft eens tot op haar borst met mijten gezeten, terwijl ze daar normaal het minst gevoelig voor is
ook bij de jaarlingen is er eentje gevoeliger dan de andere twee en dat is net een nakomeling van die merrie die het minst gevoelig is :+
geen staat op te maken dus

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:24

ik had opgevangen dat de ivomec giftig kon zijn voor paarden?
ik heb nog een andere pour on variant, maar ben de naam kwijt...
Voor wondbehandeling neem je trouwens best de clindacutin zalf. (is mij aangeraden, maar hier in belgie niet aan te komen), of een andere antibioticazalf zonder cortisone

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:28

Waarom zou Ivomec giftig zijn als sommige paarden elke 6 weken ermee ontwormd worden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:48

sannie275 schreef:
Bedankt voor de reacties. Het is niet dat ik mijt wil ontkennen, maar we hebben meerdere malen met een vrij sterk anti-mijt product gewerkt, maar dat bracht geen vermindering, zelfs niet voor een korte periode. CPL dacht ik ook aan, alleen veel symptomen zijn juist tegenstellend van wat zij is..

Jeuk/irritate => stampen/knagen/met andere hoef over huid heen gaan
Je zult waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de mijten resistent zijn geworden tegen bijvoorbeeld een spuit Dectomax. Dat was bij mijn hengst zo. Wassen met Sebacil was geen optie meer, hij werd er woest van, deed hem te veel pijn aan de pijnlijke plekken tussen de verdikte ribbels. Ik heb er fotos van maar uit respect voor hem laat ik die niet zien.

Je hebt haar al 3 jaar, ook op dezelfde locatie? Dan is er waarschijnlijk sprake van herbesmetting vanuit de omgeving.
Het middel wat mijn hengst de laatste 9 maanden van zijn leven nog goed hielp waren pipetten Stronghold. Op ieder onderbeen 1 pipet (irritant met inkopen, want ze gaan per 3 stuks in 1 verpakking), op de huid aanbrengen, liefst op meerdere plekken per onderbeen. Ik kocht de sterkste variant, dus voor honden van 20-40 kg. Het kostte zo'n 40-45 euro per verpakking (= 3 pipetten, en daar had ik dus niet genoeg aan, dus heb toen 3 of 4 verpakkingen gekocht). Zorg er wel voor dat je niet in een wondje komt, want dat doet pijn.
Afbeelding

Kijk, de webwinkel van een belgische dierenarts en zo zullen er meer webwinkels zijn waar het te koop is.
http://www.dapdemolwebwinkel.be/shops/dapdemolwebwinkel

Verdikkingen/jeuk/stampen wijst echt op CPL en mijten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:18

DianneM schreef:
Waarom zou Ivomec giftig zijn als sommige paarden elke 6 weken ermee ontwormd worden?

geen idee, ik heb dat ooit ergens gelezen in een topic, maar weet nu niet zo goed of ze de pour on versie of de inspuitversie bedoelden. Daarmee dat ik het ook nog eens navraag :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:26

Elk ontwormings middel is in een hele grote overdosis dodelijk voor mens en dier.
Maar dan praat je over kilo's ontwormings middel per keer.
Behalve de moxidectine, die waarschuwt dat veulens onder de 6 maand geen 6 maal overdosis mogen hebben.
Dus een 10 dagen oud veulen mag niet een volle spuit hebben.
Hier zijn een paar jaar geleden enkele veulens aan dood gegaan ??

En verders zijn die ontwormings, pour on, producten bij mij verdund met water.
En worden alleen uitwendig gebruikt op de plaats waar de mijt zit.

En daarnaast wordt er op Bokt heel veel geschreven door meisjes en ook volwassenen die niet door enige kennis en inzicht geremd worden.
Of te wel, ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel is.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:31

Als je alleen de sokken met mijt wast heeft het totaal geen effect, het is zowiezo moeilijk van mijten af te komen want ze zitten overal. Ik denk alleen echt dat jou paard mijt heeft, die van ons doen het 1 x in de zoveel tijd ook en dan worden ze of helemaal gewassen of krijgen weer een enting.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:40

Duhelo schreef:
DianneM schreef:

geen idee, ik heb dat ooit ergens gelezen in een topic, maar weet nu niet zo goed of ze de pour on versie of de inspuitversie bedoelden. Daarmee dat ik het ook nog eens navraag :)

de injectie oplossing ivomec moet je niet bij paarden inspuiten.Het middel is om subcutaan in te spuiten en bij het paard geeft dat vreselijke abcessen.Intramusculair kan het dodelijk zijn voor paarden.
Ik geef het al 20 jaar als ontworming door het voer heen.Maar dat helpt niet tegen mijt.

De wondjes die het paard van TS heef komen door mijt....ze doet het uiteraard zelf maar dat komt omdat het jeukt.
Behandelen tegen mijt,na 9 dagen weer en al het strooisel uit de stal en de stal ontsmetten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:47

Leuk, je moet de sokken ook niet met mijt wassen. hahahaha.

Maar hoe krijg je alle mijt en ook de eitjes dood ??
Dan begin je aan een gigantische groot ontsmettings karwei.

Je moet dan alles en dan ook alles gaan ontsmetten.
Alle paarden, alle stallen en het hele gebouw.
Erf en andere rondlopende dieren.
Ook de ratten en muizen en honden en katten en kippen en geiten en koeien.
De weides en paddocks.
Je zelf, kleren en schoenen, je huis, wie verzint er nog wat meer.

Want zelfs dat ene eitje wat in mijn schoenzool ribbels terrecht komt en wat eruit valt als ik even naar de buitenbak loop en dan weer mee terug genomen wordt door iemand anders richting stal.
Is weer het begin van een nieuwe mijt.

Dus voor mij is het gewoon elke 10 dagen een mijt bestrijding op het paard.
De volwassen mijt die eieren kan leggen doden.

En iemand met kennis van statistiek kan zeggen hoe lang je het moet volhouden om alle mijten voortplantingen tot een goed eind te kunnen brengen.
In ons geval, dood aan de mijt.
En geen stampende, jeukende, mok paarden meer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:51

DianneM schreef:

geen idee, ik heb dat ooit ergens gelezen in een topic, maar weet nu niet zo goed of ze de pour on versie of de inspuitversie bedoelden. Daarmee dat ik het ook nog eens navraag :)[/quote]

de injectie oplossing ivomec moet je niet bij paarden inspuiten.Het middel is om subcutaan in te spuiten en bij het paard geeft dat vreselijke abcessen.Intramusculair kan het dodelijk zijn voor paarden.
Ik geef het al 20 jaar als ontworming door het voer heen.Maar dat helpt niet tegen mijt.

De wondjes die het paard van TS heef komen door mijt....ze doet het uiteraard zelf maar dat komt omdat het jeukt.
Behandelen tegen mijt,na 9 dagen weer en al het strooisel uit de stal en de stal ontsmetten.[/quote]

De injectie oplossing Ivomec is nu veilig voor het paard.
Er wordt een ander oplos middel gebruikt.
Heet dat niet Dectomax tegenwoordig ??

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:33

Dectomax werkt eveneens op maagdarmwormen, longwormen, bijtende luizen,schurftmijten en teken.
(Dectomax mag niet toegediend worden aan honden)
Dectomax bevat Ivermectine, maar prikt onderhuids minder dan Ivomec.
Samenstelling Dectomax: Doramectine 10 mg – Etholythaat – Sesamolie q.s. pro 1 ml.
Fabrikant Pfizer Animal Health S.A

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:07

oke, dus de pouron versie is volledig veilig, de injectie oplossing liever te vermijden.
ik behandel mijn paard om de zoveel tijd met 25 ml cydectin per been.

is deze hoeveelheid ook voldoende om het paard degelijk te ontwormen?

Geerke: welke ivomec geef jij dan door het voer heen? (ik ben een ramp met ontwormingsspuiten, de helft beland in mijn haar ipv in het paard :D, daarnaast is het moeilijk te doseren met twee trekpaarden kwa spuiten, ze hebben nét meer nodig dan een spuit)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:14

Door het voer moet je de normale, standaard wormspuiten doen.
Dus geen pour on's.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:17

Ariebren schreef:
Door het voer moet je de normale, standaard wormspuiten doen.
Dus geen pour on's.

jah, had wel door dat ik geen pour on (om op de huid te gieten, naam zegt het al) door het voer zal doen.
Maar Geerke gaf aan dat er een ivomec VARIANT is dat zij door het voer heen doen. en ik vroeg me af welke variant dat dan was.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:24

Misschien schrijft ze het onduidelijk.