welke hengstje zou jij gebruiken bij deze merrie nmprs/50% b

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

welke hengstje zou jij gebruiken bij deze merrie nmprs/50% b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:40

hoi,

ik ben heel benieuwd welke hengst jullie zouden gebruiken bij deze merrie en waarom? wat zou je aan de merrie willen verbeteren?
en met welke kleur hengst zou ik er ook een apart kleurtje uit kunnen fokken

het is niet gezegd dat ik er mee ga fokken maar ik ben gewoon eens nieuwsgierig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de merrie is een 6 jarige nmprs merrie. heeft 1a premies gelopen en is een keer reservekampioen geweest.
ze is 99cm (en als ik er ooit een veulen mee zou willen fokken zou ik graag een veulen willen die in de zelfde maat uit komt en die geschikt is voor het mennen))
kleur;bruin

vader is
bergmanns arlequin 85cm zwart-panterbont

moeder is
ramira v.d. meidijk 85cmm zwart

moeders vader is
ivo v.d. lindenhof 85cm bruin

zelf vind ik dat ze 3 nette gangen heeft, nog iets meer ruimte in de draf zou mij wel aanspreken,
en ze heeft wel een pittig karakter, dus zou ik er ook wel een hengstje bij zoeken die een braaf karakter doorgeeft maar waar de nakomelingen wel werkwillig van zijn.

ben benieuwd hoe jullie erover denken
Laatst bijgewerkt door nijland op 06-09-12 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:42

oeps, linken foto's zijn nog niet goed, even kijken of ik kan wijzigen
Laatst bijgewerkt door nijland op 06-09-12 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Re: welke hengstje zou jij gebruiken bij deze merrie nmprs/50% b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:43

EHK --> SMP

Ymor

Re: welke hengstje zou jij gebruiken bij deze merrie nmprs/50% b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:45

Misschien round table dragonfly? Die is zo mooi!!!

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:35

Er zijn heel veel hengsten dus genoeg keus.
Is ze stamboek opgenomen bij het NMPRS dan heb je er een score formulier bij gekregen als goed is.
Ik vind het van foto's altijd heel erg moeilijk oordelen :o
Vind het wel een mooie merrie :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:19

ik vind loverboy van alana ook erg mooi, hij heeft goede beweging, is goedgekeurd nmprs , heeft een mooie kleur, zou een leuke combi zijn denk ik

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:03

nijland schreef:
ik ben heel benieuwd welke hengst jullie zouden gebruiken bij deze merrie en waarom? wat zou je aan de merrie willen verbeteren?
en met welke kleur hengst zou ik er ook een apart kleurtje uit kunnen fokken.

De vraag is niet wat wij zouden willen verbeteren in jou merrie (wat ook heel lastig te beoordelen is aan de hand van deze foto's), maar wat JIJ wilt verbeteren in JOUW merrie. Bekijk eerst eens het fokdoel van het NMPRS of dat wel iets is wat jij zoekt in een toekomstig veulen, of voel je meer voor het NSPS type?
Daarnaast zou ik NOOIT de keuze van een hengst af laten hangen van een kleur. Fokken is niet vermeerderen met een leuk kleurtje. Eerst goed en kritisch kijken naar je eigen merrie: wat zijn de sterke punten van deze merrie en wat zijn de mindere punten. Daarna ga je kijken welke hengst deze punten zou kunnen verbeteren. Zoek uit wat voor nakomelingen deze hengst heeft en zoek daarvan weer de moeder dieren uit. Het veulen bestaat immers uit 50% paps maar ook 50% merrie, iets wat een hoop mensen over het hoofd zien.
Bij het NMPRS is weinig bekend over hun goedgekeurde dekhengsten, alleen wat ze op de keuringen hebben gepresteerd en evt. de veulens daarvan. Verder is er niks qua karakter bekend het zij werkwilligheid. Het NMPRS begint net na te denken over ABOPs. Die informatie zul je allemaal van eigenaren moeten krijgen, maar probeer die maar iets negatiefs te laten vertellen over hun hengst. ;)

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:13

Ik zou mijn hengstje pakken hihi
Super drafwerk!
95 cm hoog dus zalhet veulen ongeveer mooie hoogte krijgen
Dezelfde kleur als roundtable dragon fly
Alleen goedkoper voor dekking
Hij is 3de premie omdat ik hem net 1 week voor hk.had gekocht
En.oude eigenaar al had opgegeven.dus toen toch gegaan
Hij had te weinig bespiering maar zeker potentie om.hogerop te kome

Maar fallen ash eagle eclipse of darmond.musical echo ook 2 prachtige!! Ik.krikg in april veulen van fallen