zorgen over schofthoogte jaarling ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Athena27

zorgen over schofthoogte jaarling ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:06

hoi iedereen !

ik heb mij 2 maand geleden een jaarling gekocht, een kruising van een Fries (mama) en de vader is een cremollo palomino Ismir du tilleul. Ik maak mij een beetje zorgen om haar schofthoogte, want aangezien mijn vriend groot is, zou ik toch willen dat ze een redelijk aanvaardbare schofthoogte krijgt ...
Ik vind ze zelf nog niet heel groot, maar ik vind het een beetje raar want de mama is 1.65 m en de papa is 1.57 m. Mijn jaarling is nu 14 maand en ze is 1.45 m hoog (achterwerk 1.48 m)
Wat denken jullie van haar stokmaat en hoe groot zou ze kunnen worden. Ik zou blij zijn met een stokmaat van 1.58 m -1.60 m. Zou ze het halen volgens jullie ??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alvast bedankt !

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:53

Dit is een tabel met het gemiddelde:

0 mnd 61-64%
2 mnd 70-74
6 mnd 83-86%
12 mnd 91-93%
18 mnd 94-96%
24 mnd 96-98%
36 mnd 97-99%
(in % van de op 5- tot 7 jarige bereikte stokmaat)

14 maand = 92.5% - 94.5%

Dus 1.53m - 1.57m.

Dit is echter een gemiddelde, dus kan natuurlijk ook niet helemaal juist zijn voor jouw paard.

StalNollie

Re: zorgen over schofthoogte jaarling ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:56

kunt toch met touwtje doen, deden ze vroeger altijd en komt redelijk goed uit

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:28

oké bedankt ! Ik hoop toch dat ze groter wordt dan 1.53 m want mijn vriend is 1.85 m :-s ...
Ik hoop stiekem dat ze richting de 1.60 m gaat, maar dat zal dan afwachten worden. Ik weet niet of een fries traag en lang doorgroeid of juist niet ? Wat vinden jullie er trouwens van, ik vind ze hééél mooi allesinds :).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:32

Het is moeilijk te zeggenhoe groot het paard zal worden.

Ik had een friese merrie (1.58 mtr) waarbij haar nakomelingen op 2,5 jaar ca 1.52 mtr zijn maar met 4 jaar zijn alle paarden boven de 1.60 gemeten.

Momenteel heb ik een friese twenter die al boven de 1.65 mtr is.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:33

Mijn jaarling van 145cm is uiteindelijk 160cm geworden.. Een kwpn'er met moeder van 1.68 en vader van 1.50 :) Ik zou even rustig afwachten, het verschilt per paard!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:39

Waarom koop je eigenlijk een paard was mss niet hoog genoeg wordt? Is met een jong dier toch altijd afwachten ;)

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:54

amai friesiszwart en capriootje, dat is wel héél fijn om te horen ! Misschien groeit een fries gewoon traag .... Ben al wat gerustgesteld :). Das wel héél straf dat ze nog zoo hard gegroeid zijn op 2.5 jaar. Ben blij, ik zal gewoon moeten afwachten ... Alles kan blijkbaar nog :D.

@ nabbit, ik was er ten eerste helemaal weg van toen ik ze zag, was liefde op het eerste zicht :). En ten tweede twijfelde ik eigenlijk toen nog niet aan de grootte omdat de ouders toch niet klein zijn en de eigenaar zei dat ze groot ging worden. Maar met wat opzoekwerk naar schofthoogtes van jaarlingen viel het op dat ze eigenlijk niet zo heel groot is ...
Maar ze is nog maar een goed jaar, dus ze kan nog vééél groeien inderdaad ! Ik ben er allesinds helemaal weg van :).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:57

Goed voeren in ieder geval!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:01

Luffy (foto zie profiel) was met 1 jaar ook 1.45 en waarschijnlijk wordt ze tussen de 1.60 en 1.65.
Ze is nu 16 maanden, maar weet niet hoe groot ze nu is, niet echt heel veel groter.
Iemand sprak over een touwtje, wat is dat precies?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:02

Mijn jaarling was rond de 1,50m en is nu op 5 jarige leeftijd de 1,70 ruim gepasseerd, er kan dus nog veel gebeuren! Mams is 1,58m en paps 1,66m, dat wil dus ook niet altijd iets zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:05

Fries is vaak laat rijp, dus als je er met vier jaar eens mee begint. Eerder zou ik je vriend er ook niet opzetten, te groot en misschien ook te zwaar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:06

Ismir geeft normaal veulens met maat (uiteindelijk) maar aangezien zijn bloedvoering moet je wel rekening houden met laatbloeiers! En friezen zijn ook barok types dus ook laat bloeiers.

Ze is nu nog volop in de groei (145-148 cm) dus denk wel dat je minstens 160 cm gaat halen tegen dat zij 5 jaar oud is.

Vind haar een geslaagde combinatie en wat leuk dat ze smokey black is!

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:33

hey iedereen !

Oh bedankt voor de fijne reacties allemaal !! @ Tamadine, voorlopig staat ze wel gewoon op een grasweide, dus wordt ze niet bijgevoerd ... maar vanaf oktober begin ik zeker met korrels bij te geven en voldoende ruwvoer.

@bigone: ik ben blij te horen dat een fries een laatbloeier is, er kan inderdaad dan nog héél veel gebeuren. Ik heb mij zorgen gemaakt over niks :). Ik ga er zeker niet voor 4 jaar mee beginnen inderdaad, want dat had de eigenaar mij ook gezegd wegens de rug die doorzakt anders van een fries ...

@peterina: bedankt ! Fijn dat je iets over Ismir kent, want ik weet er eigenlijk niet zo heel veel over. Ben echt gerustgesteld nu. Ik had er gewoon schrik voor omdat ik nog een kruising haf-appaloosa heb, en ze ook klein is uitgevallen (1.50 m). Vandaar mijn "schrik" een beetje ....
Ik vind ze ook super geslaagd, en mooi gebouwd ook. Haar volle broer is een valk, PRACHTIG gewoon !
Daar staan trouwens heel veel foto's van op hier op bokt van de eigenaar, want de mensen hier waren er helemaal weg van ook !! :)

alvast al heel erg bedankt voor de fijne reacties !!

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:36

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:42

Ismir is dit jaar Grand Champion geworden bij het Royal Belgian Palomino Stamboek: Beste Cremello, Beste Hengst, Beste paard onder zadel ... hij is een zeer brave hengst met een uitstekend exterieur. Hij is volledige medische gekeurd met hetzelfde medische keuring a la KWPN hengstenkeuring. Ismir wordt dressuurmatig opgeleert op dit moment en loopt mee met de Show Team van het RBP; verder wordt hij gebruikt in demonstraties Parelli, is ook aangespannen en heeft ook een deftig sprong ... echt een all-rounder!! Hij heeft ook zijn eigen site: http://www.ismirdutilleul.be/

Wat het appy betreft ... deze zijn niet groot en +/- 155 cm wordt al 'groot' gevonden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:44

Leuk, door Pelle heb ik Ismir ook op mijn lijstje van potentiele hengsten staan. Want valk of smokey black, dat maakt natuurlijk niet uit, beide prachtig!

Heel leuk dier, het is nooit met zekerheid te zeggen, maar hij groeit nog wel een eindje hoor!

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 14:22

@ peterina: amaiiiiiii zeg, dat wist ik helemaal niet !! De site daar was ik wel al eens op gaan kijken, en heb gezien dat hij inderdaad beetje vanalles kan ! Zo leuk zeg, echt fantastisch om te horen !
Over mijn haf; inderdaad de moeder was een haf van maar 1.45 m hoog, maar de vader was wel 1.62 m, dus had ik wel iets hoger dan 1.50 m verwacht ... Maar voor mij kan dat niet echt kwaad want ik ben zelf maar klein en fijn :). Alvast bedankt voor de superleuke info over Ismir !!!!

@chaos, super ! Ik wou perse een zwart paard, dus ik ben hééél blij met haar kleur :). Het is echt een superleuk paard, maar ik moet er wel bijzeggen dat ze héél veel karakter heeft, en dus niet van de gemakkelijkste ;). Ik ga er nog mijn peer mee afzien denk ik :D. Dus bij nader inzien moet ze niet té groot worden :p

bedankt !!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:40

Was net even op Facebook en dacht misschien vindt je dit leuk: R.B.P. Show Team op hun alle eerste presentatie. Verschillende hengsten lopen mee oa Ismir (laatste crem in de rij), Atlant (1e crem in de rij), Spoan (3e? palo) enz: http://www.youtube.com/watch?v=anyqfaNS ... e=youtu.be

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:50

1 woord, WAUWWW !!! Ik kreeg er echt kippevel van amai !!! Ik vind dat Ismir er wel uitspringt, wat een mooie gangen !! Echt supertof om te zien, bedankt !!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:46

Je meet het voorbeen op van de elleboog tot aan het spoor (dat harde knobbeltje wat in de vetlok op de kogel zit). Daarna meet je het been nog een keer op van de elleboog tot op de grond. Deze metingen tel je bij elkaar op en dan zou je op de te verwachte stokmaat uitkomen. Deze methode is betrouwbaar vanaf ongeveer 1,5 jaar oud omdat het been dan in lengte uitgegroeid zou moeten zijn.

of: pak het touwtje van de elleboog tot aan de spoor en houd die lengte vast en pak hem dan van de elleboog omhoog en kijk hoeveel hij nog boven de schoft uit komt.

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 18:49

ahzo werkt dat van het touwtje ... Binnenkort eens gaan proberen se :). Bedankt voor de tip !!
Ik ben echt zooo benieuwd hoe groot ze uiteindelijk zal worden !! :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:11

Hallo, zie je berichtje nu pas.
Ik heb een fries gehad en die was als jaarling net zo groot als jou paardje.
Ze is nu 1.61. Ze zijn inderdaad laat bloeiers en groeien door tot hun 7de.
Jou paardje komt er wel. Erg leuk dier en een mooi kleurtje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:56

Athena27 schreef:
oké bedankt ! Ik hoop toch dat ze groter wordt dan 1.53 m want mijn vriend is 1.85 m :-s ...
Ik hoop stiekem dat ze richting de 1.60 m gaat, maar dat zal dan afwachten worden. Ik weet niet of een fries traag en lang doorgroeid of juist niet ? Wat vinden jullie er trouwens van, ik vind ze hééél mooi allesinds :).

Wij houden in onze fokkerij al 20 jaar de maat bij.. en kunnen met een redelijkheid voorspellen wat de maat dient te zijn op bepaalde tijden.
http://members.chello.nl/~j.coolen/stok ... -paard.jpg

Athena27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:19

hey uudje ! Echt ?? Ooh das wel héél leuk om te horen !! Ik zie ze elke dag veranderen, maar jammer genoeg niet zo in de hoogte ... Ik geef ze nu krachtvoer bij ook voor veulens ... Meer kan ik niet doen hé.
Ik ben alvast super benieuwd hoe groot ze nu uiteindelijk gaat worden, maar in 5 jaar kan er inderdaad nog veel veranderen hé ! Ik vind ze ook wel héél mooi en zeker al voor een jaarling ! Ik vraag mij af of ze volledig zwart gaat worden ofdat ze zo gaat blijven ... :)

@ ceasario, ik heb eens gekeken naar je tabel, en als ze op 15 maanden 1.55 cm zijn en ze worden uiteindelijk 1.65 m hoog, dan zou de mijne een 1.55 cm worden. Ik had ze graag wat groter gezien, maar laten we hopen dat ze toch zeker 1.60 m wordt ... spannend ! :)