drachtig en anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

drachtig en anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 09:19

ik hoop dat ik hier goed sta, zoniet verplaats me maar :D

vraagje, ik ben voor het eerst de trotse eigenaar van een dragende merrie, maar nu vraag ik me af of dit alleen bij ons is of dat meerdere mensen deze dingen herkennen

mijn merrie is veeeeel aanhankelijker (wat ik natuurlijk niet erg vind, maar mega van geniet) *\o/*
maar onder het zadel is ze nu echt moeilijker te rijden, kan haar niet goed op de hoefslag houden en in de draf is ze bijna niet meer nageefelijk te rijden. -O-
zijn er meer die dit ook hebben?

Tooske

Re: drachtig en anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:25

Mijn merrie is in de omgang ook heel lief. Liever en rustiger dan anders.
Onder het zadel is ze bij mij tot nu toe makkelijker. Maar daarvoor was ze stakerig en heb ik een paar maanden niet gereden.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:34

gelukkig iig een die ook raarder doet :D
was al bang dat het aan mij lag :j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:35

Het stakerige was ze toen ze nog niet drachtig was hoor nu lijkt ze eerder makkelijker dus wel andersom als bij de jouwe.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:38

hihihii, dus te snel gelezen ikke
bij mij is nu het rijden duidelijk wat slechter
ben benieuwd of er nog meer reactie's komen

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:51

Ik heb ook voor het eerst een drachtige merrie. :D
Ze was al aanhankelijk, maar nu is het echt extreem.

Onder het zadel is ze echt totaal ander paard geworden! Ze is onzettend rustig/sloom geworden. Ze was eerst altijd heel pittig/kijkerig, iets te goed voor het been, wilde altijd buiten het liefst overal heel hard. Maar nu.. Wil ze soms op een breed zandpad (waar ze normaal bijna niet te houden is) niet eens in draf! :oo Echt zo bijzonder...
Het is soms alsof ik een totaal nieuwe merrie heb.

Ik lees veel dat pas in de laatste maanden van de dracht moet bijvoeren, maar ik vraag mij bij mij merrie af of ik al niet wat extra kan geven voor de energie,ze is echt rustig, herken mijn merrie soms niet meer! :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 20:05

hihi wat een maffe dieren hebben we toch
@spookje, is ze zo sloom dat het nodig is om haar actiever te maken?
of laat je haar gewoon genieten van het drachtig en lui zijn?

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:03

Ja het is echt bijzonder.. :+

Ik wil haar het liefst wel zo goed mogelijk op conditie houden. Ze zeggen dat de bevalling dan ook makkelijker gaat, wat ik mij ook wel iets bij kan voorstellen. Maar ik moet wel stiekem toegeven dat ik wel erg voorzichtig ben, dus ja wil ze buiten echt niet draven dan hoeft dat ook niet en doen we een rondje rustig aan. Maarja ze is nog maar aan het begin van de dracht (eind mei gedekt), dus ik ben wel verbaasd dat ze al zo veranderd is!
Wanneer is jouw merrie gedekt?

Of het echt nodig is om haar actiever te maken tja dat weet ik niet. Ik ben gewoon zo'n ander paard gewend en vraag me gewoon af of ze niet gewoon iets meer nodig heeft.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:07

de mijne is begin april gedekt
ik denk dat je eraan moet wennen dat je nu een (tijdelijk) sloom paard hebt, ik kan me voorstellen dat het voor hun ook nogal wat hormonale schommelingen geeft zon beeb in de buik
zolang ze alleen sloom is en niet moe of uit conditie denk ik dat er niks nodig is wb extra voeren
maar ben geen voedingsdeskundige, dus pin me er niet op vast

ik ben zelf ook zo voorzichtig, juist ook omdat het mij 2 jaar gekost heeft om haar dragend te krijgen, dus ze krijgt van mij ook meer vrij nu :D

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:20

2 jaar? Dat was wel even wachten zeg.. Wel geweldig dat het eindelijk gelukt is! Gaaf hoor :)

Ik heb best mazzel, ik was aan het twijfelen of ik zou dekken en de DA zei dat het kon en het van binnen allemaal goed uitzag dus ik dacht laten we het proberen, als ze drachtig wordt mooi zo niet dan niet. En ze was na de eerst insemminatie al drachtig <3

Maar ik ben benieuwd of nog meer mensen de ervaring hebben dat hun merrie veranderd en zo ja hoe.

Jij zegt trouwens dat die van jouw lastige is met rijden? Wat doet ze dan anders?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:51

ze is nukkiger, meer met haar hoofd in de lucht tijdens draven en ze wil niet echt (echt niet)op de hoefslag blijven
daarnaast is ze nu weer redelijk gevoelig op mijn been, de 1e 15 min zelfs paniekerig :?

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:02

Dat is vreemd. Misschien is het een idee om haar even te laten nakijken door een osteopaat/physiotherapeut? Het zou kunnen zijn dat iets niet helemaal goed is en dat ze door de dracht er wellicht extreem op reageert. Of wellicht licht het wel gewoon aan de hormomen! :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 09:35

ik ga uit van de hormonen
osteopaat mag niet gedurende de eerste gedeelte van de dracht

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:10

Weer wat geleerd! Ik lees ook dat sommige osteopaten helemaal geen drachtige merries behandelen. Nouja misschien mag een lekker massage wel? ;)

Ik denk niet dat meer mensen ze zullen melden in dit topic, dus ik wens je heel veel succes met je merrie en hopen op een gezond veulen! :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:42

thanx, was gezellig samen hihihi