Nieuw soort geboorte melder en gezondheidsmonitor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zou je een dergelijk apparaat gebruiken

Poll eindigt op

Zeker meteen, wat een goed idee! waar is het te koop?
9 (12%)
Ik zou het voor een de periode dat ik het nurttig vind liever Huren
12 (16%)
Voor ziektes misschien leuk, maar niet als geboortealarm
Geen stemmen
Als geboortealarm juist wel maar voor ziektes (koliek etc) niet
4 (5%)
misschien wel, ik wil er wel meer van weten
15 (20%)
hangt af van de prijs
24 (32%)
Nee wat een onzin .. ik zie zo wel hoe het met mijn paard is.
4 (5%)
Nee de huidige geboortemelders doen het goed genoeg
4 (5%)
Nee ik wil geen sensoren en zenders aan mijn paard hangen
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 75

Janski

Nieuw soort geboorte melder en gezondheidsmonitor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 13:46

Hallo Iedereen.

Even een klein onderzoekje, ik het idee gevat om:

Een Camera die live beelden kan streamen (met Wifi en 3G)
Daar een aantal sensoren aan te hangen die in een zachte veilige singel zitten. (hartslag, tempteratuur en beweging)
De sensoren en de camera draadloos via een "kastje" buiten de stal de beelden en data naar internet te laten sturen

Dit maakt dat
1) Je altijd je paard kunt zien op internet én je smartpone zonder dat je zelf verstand hebt van techniek (plug & play)
2) Je daarbij ook het verloop van de hartslag (stress) en temperatuur (koorts) en de beweegelijkhed van je paard in beeld hebt en terug kunt kijken
3) Je dit met al je vrienden (en de DA) kunt delen (maar dat hoeft niet)
4) Je naast het monitoren van deze gegevens bij ziekte, ruim van te voren de bevalling van een veulen kunt zen aankomen (hartslag neemt toe, temperatuur daalt voor de bevalling begint).
5) Je na een bevalling de temperatuur van de merrie comtinu kan monitoren
6) Je ook voor de lol (of met vakantie) altijd een oogje in heti zeitl kunt houden
Etc..

Na maanden zoeken en puzzelen en vooral technisch veeeel hindernissen hebben we nu een manier gevonden om dit product te realiseren. Paardvriendelijk, compact en shockproof. Sterker nog we zijn er zelfs een bedrijf (Equinovum) mee begonnen (en nog andere noviteiten)

Ik kan en ga niet uitwijden over de technische details (is nog geheim) maar mijn vraag is :
Als een dergelijke monitor zou bestaan, en goed werkt, zou je er dan gebruik van maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:57

Hangt van de prijs af. Heb nu een halstermelder en camera en samen met waken is dat ook een goed systeem, al vind ik het jammer dat de melder maar op 1 merrie kan. Dus een dergelijk systeem zoals dat van jullie zou een stap voorwaarts zijn als het zonder al teveel extra kosten gelijk bij meerdere kan. Ik vi d de uitbreiding van de halstermelders duur.

Singels van de geboortemelders zijn een ramp, dus ik zou idd zorgen voor een zachte singel die op elk type past zonder harde kussens, beugels etc

Janski

Re: Nieuw soort geboorte melder en gezondheidsmonitor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 15:27

Het is inderdaad de bedoeling om het een heeeeel stuk paard vriendelijker te maken dan die rolsingels, heb daar zelf ook geen goede ervaringen mee.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:23

Het klinkt interessant, ik denk alleen dat een tweede en derde paard ook ieder hun eigen singel + camera zullen moeten hebben? Die kosten zouden dan ver over die van een extra zender voor mijn halsteralarm gaan. Plus dat het toch weer een singel is en daarbij: werken de zenders dan ook als het paard buiten staat, of moet het daarvoor in de box blijven?

Ik verplaats je topic naar Kraamstal:
F-AM -> KS

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:32

Klinkt wel heel interessant! Zodra er meer bekend is qua prijs, uitbreiding en werking zou ik zeker wel geïnteresseerd zijn! (en ik denk vriendje en zijn collega ook wel voor de kliniek!)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:45

Ja werkt buiten ook wel alles is waterdicht alleen de camera kan niet mee naar buiten... we zijn aan het kijken voor een zonnepaneeltje voor buiten want je moet wel stroom hebben hij kan ongeveer 6 uur op batterijen.

Maar een zonnepaneeltje op een paard dat bestaat nog niet.. ja ik kan er wel een op knopen maar het moet nog een beetje heel blijven en niet in de weg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:48

Bij veel camerasets zouten al extra camera's tegenwoordig, dat is niet zo duur meer.

Maak je het ook geschikt voor kleine pony's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:49

Ik zei zitten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:57

Voor de duidelijkheid het is een modulair systeem de camera doet het ook zonder de sensoren en de sensoren doen het ook zonder de camera. Je kan alle 3 sensoren gebruiken od maar 1 wat je wil.

Je kan er ook je les live mee streamen of opnemen en heel makkelijk delen je instructrice (het staat al op interenet, natuurlijk afgeschermd met jouw wachtwoord)

Je kan er ook het veterstrikdiploma van je kind mee streamen voor Oma...
Het is een aardig veelzijdig ding.. Het neemt vieo van de camera en/of data van de sensoren op en zet dat op een beveiligd "stukje" internet. Net als picturepush met foto's alleen dan gaat het uploaden automatisch.

Ik heb het bedacht als geboorte/ gezondheids bewaker voor paarden... maar er kan meer mee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:59

[***] schreef:
Bij veel camerasets zouten al extra camera's tegenwoordig, dat is niet zo duur meer.

Maak je het ook geschikt voor kleine pony's?

Ja maar die moeten anders geporgrammeerd worden op gebied van Hartslag, we gaat binnen kort eerst testen op paarden en dan als we hem goed hebben afgesteld en werkend hebben dan gaan we varieren met de software.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:49

Ik wil wel testen hoor heb paarden en Shetten drachtig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:53

Nou nee, het spreekt me niet aan. Vooral het feit dat het een singel is. Daar ben ik niet voor. Uiteindelijk hindert het jou merrie sowieso. Als ze begint te bevallen en ze pompt, trekt een singel altijd tegen. Als je het los genoeg doet neem ik aan dat hij op plaatsen komt waar hij niet hoort. Nee, dan is mijn halstermelder veel paardvriendelijker in gebruik.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:05

dat is alvast goed om te weten :) in principe willen gaan we testen bij de faculteit Diergeneeskunde (voortplanting heeft enthousiast gereageerd op het idee). Om het echt veilig en goed te krijgen wil ik natuurlijk wel dat in de eerste plaats artsen er in geloven. Maar je weet nooi hoe divers de data is, en dan zou ik wel een veeeeel moeten testen dus thanks!

De singel zou elastisch worden, het idee is dat je door de stijging van de harstlag de bevalling vanaf de eerste weeën, ziet aankomen, bij de eerste ontsluitings weeën gaat naar verwachting de harstlag een patroon geven. Je bent dus itt de halsteralarmen veel eerder gewaarschuwd en kan dan de sensor eraf halen en de camera in de gaten houden.

Het voordeel zou kunnen zijn dat je wat meer "bewegingsvrijheid" hebt rondom de bevalling. Als je halster alarm af gaat als je in de dupermarkt staat en je hebt een half uur nodig om thuis te komen kan je te laat zijn. De bedoeling is dat deze je zeker een paar uur van te voren het eerste signaal geeft. Onderzoek en gebruik moet uitwijzen of je bijvoorbeeld ook het draaien van het veulen bij benadering kunt "waarnemen". Je hebt in ieder geal in plaats van 1 trigger (je paard ligt plat dus je halster alarm gaat af) veel meer trigegrs (hartslag temperatuur en beweging) het eerste prototype verwacht ik over 3 weken.

Het kost een behoorlijke smak geld om dit te omtwikkelen dus vandaar deze poll.. als jullie allemaal zeggen "geen goed idee" dan bedenkt ik wat anders :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:11

Nee het lijkt mij niets.
Alle techniek is leuk hoor, maar uiteindelijk het enige wat zekerheid geeft dat je bij een bevalling bent, is de merrie in het oog houden.
Daarom gebruik ik al jaren camera's via marestare. Online en openbaar. Heb sindsdien geen bevalling meer gemist als de merries onder de camera staan omdat er altijd mensen kijken en bellen als er wat is.
Daarnaast gebruik ik halster alarmen maar die geven net als andere alarmen regelmatig vals alarm. Voordeel van marestare is dat ik de alarmen ook rustig een paar uur uit zet om te slapen als ik met bv mensen in Amerika afspreek (ivm het tijdverschil) dat zij een paar uur oppassen :)
Vertrouwen op wat voor alarm doe ik niet. Heb zelf diverse systemen gebruikt (birth alarm, halster alarm, zweet sensoren) en ook van anderen ervaringen gehoord o.a. met constante temperatuur metingen en bij alle systemen komt vals alarm voor of het werkt niet met dode veulens als gevolg.
Natuurlijk kan er met een camera online ook een storing zijn maar zodra het beeld weg valt, word ik binnen 2/3 minuten gebeld.
Ook met zieke paarden heb ik het gebruikt, dan soms wel afgeschermd met beperkte toegang als dat nodig was.
Voor mij niets anders meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:24

Als ik het goed gelezen heb dan is hetzelfde mogelijk marijer alleen dan met de extra zekerheid van de singel

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:27

Maar ik wil die singel niet :D
Plus ik vind de mensen die via marestare kijken het grote voordeel. Zo'n grote groep met vaak ervaren fokkers die elkaar onderling helpen, dat heb je niet als je zelf een beetje gaat streamen. Leuk hoor als mensen uit je omgeving meekijken maar ik wil juist gebruik maken van o.a. het tijdsverschil met Amerika en Australië. Dat is voor mij het grote voordeel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:31

MarijeR het is een Camera inderdaad die ook zonder de sensoren werkt, je kan ook je eigen camera combineren met de sensoren en het kastje.

Ik doe het ook altijd met alleen een Camera. Alleen ik krijg het niet op Marastare en en je moet een klein beetje handig zijn om een Ip Cam te installeren en door te lussen naar Marestare.
Dat stukje hebben we dus makkelijker gemaakt en kan ook zonder Wifi.

We hebben geprobeerd om de sensoren in een peeskap te verwerken of in een staatkoker maar dat gaf behoorlijk wat problemen.
Voor een hartslagmeting heb je namelijk 2 electrodes nodig die een halve meter uuit elkaar zitten.

De beweging en temperatuur kunnen we in een peeskap of staartkoker.. goed zeg dit commentaar.
Ik wilde eigenlijk ook zonder een singel werken maar ik moet contact met de huid hebben. De hals is nog een overweging maar dat vind ik ook geen lekkere plek.

Hele nuttige opmerkingen dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:37

Peeskap rukken ze er af denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:39

Oh nee, geen peeskap of staartkoker. Bij de pees wordt het sowieso veel te warm, en bij een staart kan dit makkelijk glijden en moet je al hard aantrekken met kans op afsterving.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:41

Even uitgaande van mijn eigen ervaring met hoogdrachtige merries, ze hebben een hekel aan alles wat op/aan hun lijf zit.
Nu bevallen mijn merries over het algemeen vroeg in het jaar (jan-mrt) en verharen dan flink en alles jeukt en bij het minste of geringste schuren ze hun hele lijf.
Nu zal dat met minder harige rassen en latere veulens al een stuk minder problemen geven maar ik merk gewoon dat de merries zo min mogelijk aan hun lijf willen.
En hier staat de snelste tijd voor het ontdoen van een birth alarm singel op minder dan een minuut :+
Ook bij grote paarden heb ik trouwens verschoven singels meegemaakt door rollen e.d.
En je moet er wel rekening mee houden dat de meeste merries wel enkele dagen tot soms weken 24/7 met een alarm om moeten staan en dan zou ik zeker geen gebruik maken van peeskappen en staartkokers.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:43

en daarom zie ie daar inderdaad niet :+

maar als iemand een ander goed bevestigingspunt weer waar je vel huidcontact hebt dan mag ie het zeggen! In ieder geval wordt het niet zo'n stugge nare anti rol singel hij mag namelijk we wat verschuiven maar niet heeeel erg want de zender moet (ongeveer) aan de bovenkant blijven.

Bij koeien stoppen ze sensoren in het oor.. maar dat leek me ook niet wat

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:47

Daar zeg je wel wat Marije, dat is ook een beetje mijn ding hoor. Je houd natuurlijk zelf ook het gedrag en het kegelen in de gaten. Het is ook niet voor neits dat de singel en de camera ook los van elkaar werken. Je kan als je dat fijn vind als ze wat onrustiger wordt even een paar uur de sensoren kunnen genbruiken voor wat meer info.

Bij mijn eigen merrie hoef ik er ook niks aan te hangen want die kegelt en dan kan ik die nacht bijna gaan zitten wachten die laat het zo duielijk zein.. maar ja er zijn mensen die er meerdere hebben of bij een nieuwe merrie die je niet kent kan het denk ik nuttige ondersteuning zijn

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:56

Lijkt me een goed idee. Moet wel paardvriendelijk zijn en zo min mogelijk problemen geven voor de merrie. Zo compact mogelijk uitvoeren en dan niet met een rolsingel. Peeskappen en staartkoker zou ik sowieso nooit gebruiken op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:29

Met zo'n soort singel zou ik niet zo'n moeite hebben. Misschien nog iets beter ademend.
http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .31405015/

Ik vind die boomachtige smalle beugel waardeloos van de huidige melders, past niet op ronde paarden en lijkt me sowieso vervelend zitten.

Is om de hals/borst geen optie?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:32

DAt zou een goede optie zijn maar dan zonder de ringen.
Maar ik zal aan een elastische dekensingel met een soort dfleece hoes te denken. De sensoren zijn redelijk Klein De zender moet alleen aan de bovenkant van het paard blijven zitten.

De hals zou denk ik te veel schuiven en voor een bevestiging op de borst heb je ook een soort singel nodig wil het blijven zitten. Maar een bredere haldband zou oo nog kunnen.