Fries met brandmerk op de hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Fries met brandmerk op de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:53

ik hoop dat het hier goed staat..

mijn stalgenoot heeft een friese ruin waarvan de afstamming, leeftijd en herkomst onbekend zijn. toen zij dit paard een aantal jaar geleden kocht was zij in de veronderstelling dat hij een jaar of 10 was. hij was niet gechipt en had geen paspoort. zij heeft hem zelf laten chippen en het paspoort aangevraagd. vorig jaar heeft zij het paard door een andere tandarts laten behandelen dan de voorgaande jaren. deze tandarts die tevens dierenarts is vertelde dat dit paard zeker wel 20 jaar was.

de persoon waarvan zij dit paard heeft gekocht heeft hem bij een handelaar vandaan. deze handelaar wil echter geen informatie geven over waar hij hem vandaan heeft. de eigenaresse zou graag meer willen weten over het verleden van dit paard en zekerheid willen over de leeftijd.
Nu heeft deze ruin een brandmerk rechts bovenaan op zijn hals. het is vrij slecht leesbaar maar wat wij er nu uit op kunnen maken staan er 2 cijfers en daarachter een verticaal streepje met daaronder een horizontaal streepje. ik vroeg mij af of iemand weet waar deze vorm van brandmerken gebruikt word en of en zo ja hoe de eigenaresse de informatie van dit paard kan achterhalen.

adelabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:42

vroeguh ;) werden ze gebrandmerkt als ze naar de keuring geweest waren. Ik weet niet wanneer het brandmerken is afgeschaft. Maar iig het brandmerk F stond voor opname stamboek en FS was opname stamboek en ster. Anders ff googlen per wanneer het brandmerken verboden werd en dan ben je misschien als iets dichter bij de leeftijd van het paard.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:45

Apart brandmerk. Friezen hebben inderdaad een F op de hals als ze stamboek fries zijn en FS als ze ook ster zijn. Heeft hij ook een tongnummer? Wellicht dat je daar iets verder mee komt.

SophievdV

Re: Fries met brandmerk op de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:47

Als hij idd 20 is, dan heeft hij zeker een tongnummer, mits het een Fries met papieren is (officieel dan, want ik begrijp dat ze er niet meer bij zitten).

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:55

Ik heb ook een oudere dame staan met brandmerk F maar heeft ook een tongcode dus zou daar zeker even naar kijken.De mijne is 19 dus zoals Pletje al zegt de oudere hebben een tongcode.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:23

Deze heeft geen tongcode helaas. Hadden we inderdaad ook al naar gekeken.

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:08

kun je een foto maken?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:09

Zit het brandmerk links of rechts? Volgens mij zit het bij friezen namelijk altijd links. Het kan ook zijn dat het paard in een ander land geweest is. Heb wel eens eerder een paard gezien met een brandmerk op de hals met wat cijfers en die kwam uit een oostblok land. Zit er niets bij het paard verder, geen paspoort met de fokker of vorige eigenaar?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:14

het is goed mogelijk dat het paard van duitse afkomst isaangezien de handelaar waar de eigenaar hiervoor hem vandaan had ook een duitser is. of hij van nog verder weg kan komen is uiteraard ook mogelijk. we weten echt niks van zijn verdere achtergrond. het brandmerk zit rechts op de hals. links zit niks. het is ook echt de enige vorm van registratie wat dit paard heeft. voor een foto zal dat deel van de hals geschoren moeten worden, ongeschoren zal je op de foto niks zien. dit kan ik zelf niet doen omdat het niet mijn eigen paard is.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:42

Tegenwoordig ook nog altijd?
De fries die ik rij is een stamboekfries maar heeft geen brandmerk. Een nummer op de tong heeft ze ook niet. Toch staat ze wel degelijk in het merriestamboek vermeld.

aisie schreef:
Apart brandmerk. Friezen hebben inderdaad een F op de hals als ze stamboek fries zijn en FS als ze ook ster zijn. Heeft hij ook een tongnummer? Wellicht dat je daar iets verder mee komt.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 19:36

ik heb zelf ook 2 friezen waarvan 1 ook stamboek. veulenboek volgens mij. die heeft ook geen brandmerk, is ook 11 jaar. het zal voor die tijd wel afgeschaft zijn. de kans is erg groot dat het paard waarover dit topic gaat uit een ander land komt. de vraag is dan alleen welk land en hoe komen we aan zijn onformatie :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:39

Midden jaren 90 zijn oa het Friezenstamboek en het Fjordenstamboek over gegaan op chippen.
Sinds 1 september 2001 zijn ze bij de friezen gestopt met het halsbrandmerk...

En in Duitsland branden ze op de bil.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:35

Als het goed is komt die van mij uit duitsland, maar geen brandmerk op de bil. Zou daar een verklaring voor kunnen zijn?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:53

Je heb een vrije keus in Duitsland (chippen is nu wel verplicht) branmerken hoeft niet mag wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:59

Ankje11 schreef:
Als het goed is komt die van mij uit duitsland, maar geen brandmerk op de bil. Zou daar een verklaring voor kunnen zijn?

Als je paard niet ingeschreven staat bij een stamboek kan het inderdaad zo zijn dat je paard geen brandmerk heeft, even los van de leeftijd en enkele uitzonderingen van fokkers die al langer het brandmerken niet meer toepasten.

Gezien je reactie dat je niet zeker weet of je paard uit Duitsland komt, vermoed ik dat de (voor)ouders onbekend zijn/ er geen paspoort bij zit van een Duits stamboek.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:22

Ik weet wel wie de vader is. Ze komt uit duitsland en staat wel in het stamboek ingeschreven (merrieboek)
Paspoort heeft ze volgens mij wel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:14

Ik begrijp dat het om een oudere fries zou gaan. Dan zou zoals eerder aangegeven op die plek FS kunnen staan.
Indien dat het geval is zou de tong (zijkant) van het paard ook getatoeerd moeten zijn.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 20:18

binnenkort komt de paardentandarts. dan zal ik zelf ook eens kijken of ik een tongcode heeft.

iedereen bedankt voor de info :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:25

Heb je het KFPS ookal gemaild/gebeld? Misschien dat die jou verder kunnen helpen of in ieder geval kunnen zeggen of het dier oorspronkelijk uit NL Komt en hier gebrandmerkt is of ergens anders, dat helpt je al een hoop natuurlijk. Zou mooi zijn als ze een tongcode heeft, daar kom je dan wel een eind mee. Maar als de handelaar niks wil zeggen kon het ook allemaal wel eens neit zo zuivere koffie zijn natuurlijk... Hopelijk lukt het je om meer erover te vinden, is altijd interessant!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:56

kfps heb ik gemaild. degene die mij terugmailde kende dit brandmerk niet en kan en mag verder ook geen informatie geven. die handelaar vind ik sowieso een onbetrouwbare man dus al zou hij informatie willen geven dan weten we ook niet of dat wel klopt. bedankt voor de tip :)