[TI] Tinkerveulen in maart 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VandeMol

Tinkerveulen in maart 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:56

Hoi hoi ,

Ik heb een merrie gekocht die half maart 2013 uitgerekend is ....
Niet echt handig maar goed ... :+

Half februari kan het kleine ding zich al aanmelden .

Wat adviseren jullie ?
Ze gaat bevalling in een ruime stal van 7x3,5 mtr. Deze is binnen en niet koud.
Maar hier kan ze niet lang blijven staan , het is namelijk de kraamkamer voor de koeien ....
Verder heb ik wel 2 ruime buitenstallen( 5,5x3,5m) , maar kan daar zo'n jong ding al in staan ...... of moet het dan een dekentje om ?
Ik heb nog niet eerder zo'n vroeg veulen gehad .
Ik ga ervan uit , dat het weer dan dus helemaal niet meezit ... is het goed weer , maak ik mij niet zo'n zorgen , maar met een straffe koude oostenwind bijv. ??? Geen idee......

Graag jullie adviezen !

cp112

Re: Tinkerveulen in maart 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:04

Mella is ook 13 maart al uitgerekend. Gaat lekker op stal (staat sowieso in de winter snachts al op stal).
En verder gewoon afwachten wat het weer doet. Ik heb ook een mooie grote stal, dus een dagje op stal is geen probleem. Als het weer het toelaat af en toe een uurtje naar buiten (niet te lang als het wat kouder is).

En anders zijn er ook nog veulendekentjes :D Maar dan heb ik ze liever een daggie binnenstaan. Met droog weer en niet teveel wind kunnen ze best even een uurtje naar buiten :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:05

Oja, en die buitenstal wil prima denk ik hoor. Als het maar wind en waterdicht is. Lekkere laag stro erin. Dan moet dat vast goedkomen.

Gewoon goed opletten en voelen of ze warm is. Mocht ze echt wat kouder voelen kan je altijd nog een dekentje er bij om doen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:10

Hier waren vorig jaar twee merries half maart uitgerekend, ben tegen geen enkel probleem aangelopen.

Dit jaar twee merries in april bevallen en juist weer veel nattigheid, waardoor ze wat meer binnen hebben gestaan.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:29

Hier afgelopen jaar een merrie die voor 19 maart was uitgerekend, ze is bevallen op 25 maart.
Hier kiezen ze gewoon zelf waar ze willen bevallen, waar ze willen staan, ... Ik heb nl alleen maar schuilstallen. 1 schuilstal heb ik wel rond de tijd dat ze moest bevallen iedere dag netjes opgestrooid. Ze is uiteindelijk binnen bevallen maar tegen de ochtend ging ze al met de kleine een wandelingetje maken buiten. Heb geen dekentjes nodig gehad :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:30

ik heb zelf graag medio-maart veulens :j hebben altijd al fijn weer gehad :j
koud is niet zo erg, die veulenvacht is flink dik ;)
alleen voor aanhoudende nattigheid en bijkomend wind moet je erg opletten
dus bv bij regenweer geen uren en uren buiten laten, maar een uurtje naar buiten, binnen opdrogen en nadien eventueel nog eens een uurtje naar buiten
onze stallen zijn ook buitenstallen, maar wel wind en regendicht en dat gaat prima

edit: eigenlijk moet je vooral proberen voorkomen dat ze moe worden en dan gaan liggen in de nattigheid of op koude bodem
meestal is dat na ongeveer een uurtje ravotten wel het geval
zeker als ze wat meer binnen staan ivm weersomstandigheden gaan ze dan in eerste instantie zich de longen uit het lijf rennen en dan willen ze bezweet op de koude, natte grond gaan liggen
als je merkt dat je veulen moe wordt --> op stal halen met een dikke laag stro erin, veulen legt zich dan lekker neer en kan slapen en opdrogen zonder risico op ziek worden

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:58

Hier is Whisper 27 februari uitgerekend.
Ook wij hebben buitenstallen, flinke laag stro erin en inderdaad met nat weer opletten

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:11

Ik had dit jaar half Januari en half februari veulens (bewust), ze stonden overdag zo'n 5 uur buiten en met nat weer 2 keer daags een half uurtje , de koude wind kunnen ze heel best tegen ,natte niet.
Verder stonden ze in een grote box waar ze de ruimte hadden (per paard ,10 x 4 ) in een grote schuur .
Als ik die box niet had gehad en geen gras in het land had had ik nooit voor zo'n vroeg veulen gekozen omdat ik vind dat ze wel genoeg moeten kunnen bewegen .
Ik heb ze geen deken omgehad ,alhoewel ik die wel had .
Ik heb ze goed in de gaten gehouden of ze het koud hadden en als ze op stal stonden ,waren ze vaak klammig met hun enorme vachten ,vandaar de keus om geen deken om te doen.
En het had toch flink gevroren dit jaar :=
De moeder vooral goed voeren en de veulens aten s'winters als ze buiten waren ook gras en op stal brokjes en waren beide bonken van beebs .

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 20:33

Fijn te horen dat er meer veulens rond die tijd geboren zijn.
Ik heb een flinke paddock met 2 grote aangrenzend stallen en dan een kraamstal van de koeien.
Als het erg slecht weer is , kunnen ze daar altijd nog in !

Ik heb er nu wel vertrouwen in !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:58

Die veulentjes in het vroege voorjaar worden geboren met een dikke vacht.
De natuur regelt het.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:51

Mijn veulen is geboren op 28 februari dit jaar. Ik wist niet dat mijn merrie (die ik in september kocht) drachtig was. Ze heeft dus ook geen aangepaste voeding ofzo gekregen.
Ze is bevallen in een stal van 3x3, met veel stro in. Veulen is buiten gegaan als ze 5 uur oud was en dit elke dag! Ze had inderdaad een aangepaste dikke vacht en ik heb nooit gedacht of gemerkt dat ze kou had. Ze is net na de heel harde vrieskou geboren gelukkig.
Vanaf half maart bleef ze continue buiten met mama, wel een schuilstal met dikke laag biobed ter beschikking.
Mijn veulen is heel gezond :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:36

Volgens mij regelt dat zichzelf wel :) Veulens die vroeg zijn hebben ook gewoon een erg dikke veulenvacht :j dus ik zou me niet al te veel zorgen maken ;)
en bij mijn merrie heb ik dus nog steeds het vermoeden dat de natuur heeft meegeholpen om er de rem erop te zetten, omdat het toen een hele periode (dec/ jan?!) erg koud en hier ook lang besneeuwd was.... want Mijn merrie was ook in maart uitgeteld (14e en maar 1x gedekt), maar hij is uiteindelijk dus pas 28 april geboren :+ _O-
Ze heeft de hele winter gewoon 24/7 buiten gestaan en pas toen ze zich steeds meer afzonderde en zelf aangaf dat ze "alleen" zijn wel fijn vond heb ik haar snachts in de kraamstal gezet (ongeveer rond uitgetelde datum). Uiteindelijk is het veulen dus pas in april geboren en was het prima weer :)

Verder hebben we 1x gehad dat we niet wisten dat een NRPS merrie dragend was en dus half februari in de vorst/ sneeuw buiten geboren is Afbeelding
Ik vond het veulen s'ochtends (ca 8u) en omdat het toch echt wel goed gevroren had en hij bibberend in de sneeuw lag en ook nog erg wankel was heb ik ze toen naar stal gebracht en DA gebeld. Hij was nog wel goed levendig, maar wist dus ook helemaal niet hoe lang hij zo buiten had gelegen :(:) DA dacht dat ie al zo rond 4-5u geboren was en hij bleek dus niet onderkoeld en kerngezond :)
We hebben ze de eerste dagen/ weken wel nog best veel op stal gehouden, mede omdat het nog sneeuwde/ bleef vriezen, maar omdat moeders ook wel gewend was om veel buiten te staan en het volgens DA ook geen probleem was, gingen ze wel gewoon elke dag in ieder geval een paar uurtjes naar buiten :j en toen het weer gedooid was hebben we een buitenstal goed vol stro gelegd en zijn ze daarnaartoe verhuisd zodat ze wel gewoon weer buiten konden blijven, maar veulen evt nog wel altijd droog en warm in het stro kon liggen :). Moet er wel bij zeggen dat wij dus in bosrijk gebied wonen en dat de wind hier toch altijd wel stukken minder is als bv in de polder...

Succes!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:12

Heb er in Polen geboren zien worden in februari. Die nachten was het gerust -20 graden of nog kouder. Mijn broek vroor aan mijn benen vast van het vruchtwater, maar de veulens werden geboren met een dikke vacht en hadden totaal geen problemen met de koude!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:06

Whisper is ook febr uitgerekent, moet geen probleem zijn

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:30

Wij hebben dit jaar voor het eerst een paar vroege vogels,
Regiena onze friese stermerrie is gedekt door onze irish cob hengst Shenco (Bewust, raakte niet tot nauwelijks drachtig van KI , is waarschijnlijk ligt allergisch voor de verdunning die ze bij het sperma toevoegen waardoor ze alles afstoot, Greetje & Jesse zijn cadeautjes dus! Vorig jaar is ze 10 x geinsimineerd, maar niet gelukt dit jaar 1 x gedekt in april en pats boem, 1ste keer drachtig) ze is officieel 4 maart uitgeteld, maar heeft tot nu toe allebei de drachten tot 326 dagen volgehouden, dus dat betekend eind februari!

Yarah is 7 april aan de tijd, dit kan dus ook eerder worden!! (ze is dan 340 dagen)
Masha 27 april en die heeft dit jaar ook maar 329 dagen gedragen.

en dan de rest later!