[TI] zonder geweld naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liannee2

zonder geweld naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:26

ik heb een mooi paardje hij luister en doet veel goed.

alleen als ik er op zit en ik wil dan naar de bak loopt die naar achter en gaat tie gerust tegen een auto staan.
dit is ook zo als ik het erf af wil hij weigert en hij loopt naar achter

heeft iemand dit ook
en zo ja hou ben je er van af gekomen..
Laatst bijgewerkt door balance op 29-08-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vet- en schuingedrukte tekst veranderd

Silence

Re: zonder geweld naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:27

Heb je je paardje weleens medisch laten checken?
En doe hij dit aan de hand ook?

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:24

nee das dus het gekken aan de hand loopt die gerust me en als ik dus van erf af ben ik en ik draff weg is er ook niks mis en als ik in de bak ben ook niet gaat er echt om als ik er op zit wilt hij niet en hij vind het ook heeel leuk om bijvoorbeeld achter fietsen aan de lopen als ze me in Halle buiten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:27

Zo te lezen is je paard gewoon jou te slim af en ben jij geen leider voor hem. Hij neemt lekker een looptje met je en komt er blijkbaar ook mee weg.

Duidelijk zijn, consequent, ook als je buiten rijdt. Hij mag niet achteruit, tegen auto's aan, achter fietsen aan. Nee is nee. Beter eerst kordaad en duidelijk optreden en later de teugels laten vieren dan andersom.

Wat doet hij als er wel een doortastende ruiter op gaat, is hij dan na een paar keer doorpakken wel braaf?

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:37

het probleem is dat je niet door kan gaan als ik hem bevoordeeld aanpak en hem dus echt laat weten dat het niet mag dan schopt die tegen auto's en daar heb ik dus geen zin. vandag ga ik weer naar me paardje wat raad je me dan aan??
en als ik met de kar ga dan kan die niet naar achter en dan doet tie het wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:42

Je moet dus de situatie met de auto's voor zijn. Zorgen dat hij niet de kans krijgt er tegen aan te komen. Als hij er tegenaan staat ben je dus al veel te laat met reageren.

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:44

oke en dan belonen als die het wel doet of laten weten dat het gewoon is en dat die dit gewoon moet doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:45

Goed gedrag mag je uiteraard best belonen. Is hij braaf dan lekker hem een aai geven of tegen hem kletsen, zo ben je zelf vaak ook meer ontspannen.

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:55

okee we gaan het me maken bedankt voor de tips.
ik ga er me aan de slag.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:50

Ik heb de afgelopen weken hetzelfde ervaren toen ik begon het paard van een vriendin te berijden. Tja, ik ben het met MarliesV eens, het klinkt alsof hij je gewoon in de maling neemt. Eerst duidelijk zijn dat jij de baas bent, en lief zijn komt daarna wel weer.

Ik snap precies hoe dat gaat met die auto’s. Daarmee kan hij jou mee dwingen toe te geven. Bij mij ging hij zo steeds volgas achteruit tegen het prikkeldraad aan, en dan ben je inderdaad al te laat. Als je eenmaal weet dat hij dat doet, kan je het eerder zien aankomen en dus (meestal) voorkomen.

Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar gewoon doorzetten, en vooral nooit toegeven! Als je je voorneemt naar de bak te gaan, of naar buiten, vooral nooit denken “ach, laat ook maar” als hij protesteert.

Heel veel succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:52

Ik zou zeggen..... regel eens begeleiding.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:17

En inderdaad, als je dat niet al doet: les nemen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:46

weet niet of je het paard al lang hebt?
Toen ik die van mij nog net had deed ie dat ook, vooral als we op buitenrit wouden

wat bij mij heeft geholpen is veel aan de hand gaan wandelen en idd iemand optrommelen die je kan helpen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:52

Silence schreef:
Heb je je paardje weleens medisch laten checken?
En doe hij dit aan de hand ook?

En de ostheopaat ??
Fysio, Da ?
Zadel maker ??

Nee, gewoon gaan leren hoe je met een paard moet omgaan.

Een paard is geen brommer, skooter die je start en doet wat jij wilt.

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:26

nauw mensen ik had voor genomen om echt door te gaan tot het me luchten dus ik liep naast hem voor bij de auto´s en nog 5 stappen voor de bak liet hem stil staan dit was nog niet makkelijk wand ik wou dat die gewoon stil stond maar hij begon al naar achter te lopen dus elke x heb ik hem weer terug gezet. Er snel op gesprongen en hem naar voor gewerkt en ja naar paar x me stem en me zweep te gebruiken ging die. Paar rondjes in de bak en goed belonen weer er uit en omkeren en door! ja hoor na ff me stem te gebruiken ging die en dat heb ik herhaalt tot die zonder been of zweep naar de bak liep ook soms veder weg nauw toen ging ik dus proberen om hem van het erf af te krijgen ik heb altijd een plekje buiten waar me poets spullen nog staan hij wou stoppen ik zij simpel weg nee en gaf hem been nauw nee hoor dit zag die echt niet zitten. Er was een meisje die bijna en schop kreeg dus ik echt hart door gezet en ja vol in draf sprong die weg dit was voor mij geen probleem hij dhe het en kreeg na dat die ver genoeg was een stukje appel en ging tot aan de weg ja hoor geen 1x gestopt dit heb ik ook een paar x gedaan morgen weer hoop dat die dit vol houd!!! /3
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-09-12 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lettertype aangepast

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:54

Als hij voor de rest medisch in orde is, zou je haast denken dat hij met je dolt.
Ik zou het achteruit stappen tegen hem gebruiken.

Zet hem wanneer hij zelf achterwaarts stapt nog maar verder aan om achteruit te gaan.
Jij neemt dus de leiding en zegt hem dat hij achterwaarts moet.
Laat hem een paar passen zetten, als hij eenmaal door heeft dat hij zelf geen controle heeft, zal hij op dat moment zelf stoppen met achteruit lopen.
De meeste paarden vinden deze omgekeerde weg vervelend.

Zodra hij dus stopt met achteruit lopen en stil staat is dat het moment dat jij hem rustig aanmoedigd om voorwaarts te gaan.
gaat hij weer achterwaarts, gewoon rustig herhalen.

Zwepen en boos worden helpen niet, wordt je zelf alleen gefrustreerd van.

Dit kan je zowel er bovenop als er naast gebruiken.
succes

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:10

fayem89 schreef:
Als hij voor de rest medisch in orde is, zou je haast denken dat hij met je dolt.
Ik zou het achteruit stappen tegen hem gebruiken.

Zet hem wanneer hij zelf achterwaarts stapt nog maar verder aan om achteruit te gaan.
Jij neemt dus de leiding en zegt hem dat hij achterwaarts moet.
Laat hem een paar passen zetten, als hij eenmaal door heeft dat hij zelf geen controle heeft, zal hij op dat moment zelf stoppen met achteruit lopen.
De meeste paarden vinden deze omgekeerde weg vervelend.

Zodra hij dus stopt met achteruit lopen en stil staat is dat het moment dat jij hem rustig aanmoedigd om voorwaarts te gaan.
gaat hij weer achterwaarts, gewoon rustig herhalen.

Zwepen en boos worden helpen niet, wordt je zelf alleen gefrustreerd van.

Dit kan je zowel er bovenop als er naast gebruiken.
succes

dat heb ik dus ook eerst geprobeerd maar dan denkt die oke alsje het goed vind dan doettie het gerust tot hoever die maar kan.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:11

oke. maar onthoud de aanhouder wint.
en dan krijg je wederzijds respect.

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:45

ja ik heb het vandaag weer gewoon een paar minuten gedaan,
Tot die het dhe en dan kreeg hij een stukje wortel.
En het maakt mij ook niet uit of hij op het gras loopt of niet als die maar bij de weg komt.
bent echt blij dat ik dit op bokt heb gezet nu hoor ik dus eindelijk is wat ik dacht. maar niet zeker wist
blijft het nog wel zielig vinden maar zie nu ook wel dat die meer voor me wilt doen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:59

Ik denk ook dat je keihard in de maling wordt genomen. Die van mij had er ook een handje van toen ik hem net had. Hij ging achteruit lopen. Totdat ik hem een keer zo zat was dat ik hem gewoon achteruit liep lopen. 3 kwartier la terug naar stal. Als je achteruit wil dan ga je toch. Hij heeft het daarna nooooooit meer gedaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:43

Volgens mij ben je nu inderdaad prima bezig. Jij bent de baas en duidelijk en dat werpt vanzelf zijn vruchten af. Nu streng zijn levert je straks een heel stuk rust op, dan kun je tot een bepaald punt de teugels wel weer laten vieren.

Volhouden! Het komt echt goed zo.

Liannee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:07

Ben er blij met het resultaat.
Hoop dat het zo blijft.