welke kleur veulens bij een kvit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

welke kleur veulens bij een kvit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:17

Naar aanleiding van een uit de hand gelopen vraag in het taxatie topic wil ik hier graag verder gaan wat betreft de kleuren die een veulen kan krijgen als je Fimke zou laten dekken.
Er was iemand die zei wat krijg je als je fimke laat dekken met een''gewone '' fjord?
Dat word volgens mij dan sowieso een uls blakke, maar volgens mij omdat Fim al die dubbel verdunning heeft zou ze ook een kvit veulen kunnen krijgen of niet?

En hoe zit het nu met een rodblakke hengst?
Gio van Amber bijvoorbeeld!
Krijg je dan altijd een gullblakke of is er dan ook kans op kvit, maar dan de cremello variant? [ Fimke is perlino]

Voor dat mensen gaan roepen,'' je gaat Fim toch niet laten dekken?'' Nee dat is nu zeker nog niet aan de orde, maar wie weet over een aantal jaar en als er iemand is die persee een veulen van haar wil, maar dat is allemaal niet zeker hoor. :D

Dit kwam puur omdat het toevallig te sprake kwam in het taxatie topic en ik het toch wel leuk vond om even over door te gaan.

Nies_

Re: welke kleur veulens bij een kvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:00

Ik ga even de wijsneus uithangen :Y)

Basiskleur is vos (b) of zwart (B). Dan agouti (A) of geen agouti (a), maakt zwarte haren bruin, toont dus niet op een vos. Cream (Ccr) of geen cream (C) en natuurlijk de wildkleur (Z) waar elke fjord homozygoot (ZZ) voor is.
Brunblakke heeft dus minimaal 1x zwart (B_), 1x agouti (A_), geen cream (CC) en wildkleur (ZZ)
Rodblakke heeft geen zwart (bb), agouti toont niet (__), geen cream (CC) en wildkleur (ZZ)
Gulblakke is rodblakke met 1x cream, dus bb __ CCcr ZZ
Ulsblakke is brunblakke met 1x cream, B_ A_ CCcr ZZ
Ga heeft minimaal 1x zwart (B_), geen agouti (aa), 1x cream kan verstopt zitten (C_) en wildkleur (ZZ)
Alle kleuren met 2x Ccr worden kvit genoemd, dus __ __ CcrCcr ZZ. Als je dus echt zeker wilt weten welke kleuren je kunt krijgen zou je het moeten laten testen. Kans op Kvit is er met een rod of brunblakke nooit, met een gra is theoretisch gezien de kans 50%, maar in de praktijk bijna 0. Met gul of rod kan er wel kvit uitkomen en als Fimke het vos gen heeft (en in het geval van de uls, die ook) is er dus kans op de cremello variant. Kvit x kvit is natuurlijk altijd een kvit.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:30

oke wijsneus :P :D
Dacht eigenlijk dat een kvit alijd 25% kans heeft op een kvit veulen, vanwege haar dubbel verdunning.
Maar je krijgt wel een gull als je Fim met rodblakke hengst kruist toch? Want begreep namelijk dat je bij taxatietopic zei dat dat niet kon, of ik moet het verkeerd begrepen hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:36

Als Fim heterozygoot is voor zwart/vos heb je 50% kans dat het een gul wordt inderdaad, anders ook 'gewoon' een uls.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:38

Kvit is een dubbele verdunning, waarvan ze er dus 1 sowieso doorgeeft.

Ass ik het me goed herinner is kvit vergelijkbaar met cremmelo/perlino.
Uit een kvit ga je dus geen kvit krijgen, tenzij de hengst ook het gen voor kvit draagt, dan heb je 50% kans

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:10

oke, snap hem.
Dus je moet een hengst met verdunning hebben om kvit te krijgen.
Maar wat krijge je eigenlijk van kleur als je er een gra op zet, ik weet dat als een creme gen mee draagt dat het een kvit kan worden, maar de kans dat een gra een creme gen draagt is heel klein.
Krijg je dan ook een Ulsblakke?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:12

dan krijg je een smokeycream ( + dun)

Creme verdunt bruine haren (bruin wordt valk, vos wordt palo), en aangezien een zwarte (gra dus) geen bruin heeft, zie je dit niet.

Sorry, ben niet helemaal thuis in de fjord benamingen, dus ik gebruik even de normale benamingen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:19

Als Fim (waarschijnlijk wel) haar agouti gen meegeeft krijg je inderdaad gewoon een uls of dus kvit in het geval dat de gra zn cream mee geeft.. Wat er met een gra met 2x cream gebeurd weet ik eigenlijk niet zeker, stef?? Blijft dat een gra of wordt dat toch een kvit? Ik dacht eigenlijk een kvit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:21

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:22

Met blauw ogen dus? Dan wordt die in fjordentaal ook gewoon kvit genoemd denk ik, aangezien een perline en cremello ook beiden kvit heten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:24

idd blauwe ogen :j

Double dillute = blauwe ogen :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:37

Oke, dan had ik dat toch goed gedacht. Was even in verwarring door jouw 'normale' benamingen :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 23:51

Ja zo ver was ik ook inderdaad, als je een gra hebt met creme gen dat je dan inderdaad kvit krijgt, maar dan de smokey cream variant.
Nou eigenlijk best veel leuke kleurtjes hihi.