Van veulen tot dekhengst, hoe kom je daar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Van veulen tot dekhengst, hoe kom je daar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:21

Ik krijg steeds om mij heen de vraag of ik met mijn KWPN hengst naar de keuring ga, want hij is zo mooi, zo goed gebouwd, prachtige gangen etc etc. Nou ben ik zelf een leek op dit hengsten keuringsgebied en vraag me gewoon even wat dingen af. Hij is nu 1,5 jaar, is als veulen naar de keuring geweest en kreeg daar een tweede premie. Commentaar was verder prima, hij was een correct gebouwd veulen, die nog meer bespiering mocht hebben en zijn achterbeen meer mocht laten onder treden. Nu staat hij in de opfok op te groeien.

Wat zijn de vervolg stappen voor volgende keuringen?

Ik heb nog geen idee of dit is wat ik wil, lijkt me een gave weg om te bewandelen, maar realistisch gezien zijn er maar weinig hengsten die uiteindelijk echt goedgekeurd worden, de rest wordt alsnog gecastreerd en ik vraag me af of dit het waard is. Er zijn natuurlijk meer veulens die mooi gebouwd zijn en met mooie gangen, alhoewel hij voor mij natuurlijk de mooiste is :D
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 28-08-12 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Tuedelue

Re: Van veulen tot dekhengst, hoe kom je daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:25

Realiseer je dat het redelijk veel geld kost om een ggk hengst te krijgen en daarbij nog super moeilijk is als niet bekende in deze wereld.
Ik zou zeggen neem eens kontakt op met een hengstenhouder deze kan je vast wel verder helpen en eens kijken naar je veulen om commentaar te leveren of het een kans verdiend ofniet. Zoja zal hij je ook verder kunnen helpen of adressen geven van mensen die hem keuringsklaar maken of je daarmee kunnen helpen.
Succs ermee

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:26

Tja... Je moet jezelf vooral afvragen, wil jij het ?
Een (dek)hengst houden is niet zomaar te doen. Ga je hem dan verhuren of zelf dekken ?

Ik heb een net gecastreerde ruin (6 jaar oud). Ik heb zelf een stuk land, waardoor hij hengst kon blijven. Hij is afgekeurd dit jaar en daarop heb ik hem laten castreren. Hij was echt hengst, voor sommige niet leuk meer. Altijd oppassen geblazen. Overigens werd hij pas zo op 4 jarige leeftijd ;).

Ik heb nu nog een 2 jarige hengst staan, opzich wel met potentie. Maar zeg het maar ? Hij gaat in Maart mee en dan zie ik wel verder. :j Hengsten veranderen ook na het dekken, worden toch vaak heftiger.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:35

Dat is ook de grootste vraag, wil ik het, geen idee... Zodra hij vervelend wordt, gaat het zaakje dr af en is het hele idee toch van de baan, maar nieuwsgierig zijn mag, toch? Daarom ook deze post met de vraag wat het keuringstraject is. Zelf zie ik het niet helemaal gebeuren, want ik vind dat ieder paard iedere dag in het weiland hoort te staan met soortgenootjes en dat zal voor een ggk dekhengst wrs niet zijn weggelegd. Maar ik ben gewoon even nieuwsgierig. Laten we de kosten even achterwege laten. Ongetwijfeld belangrijk, maar nu nog niet.

Aangezien naar een hengstenhouder stappen een volgende stap was, ik wilde eerste even weten wat je tegemoet gaat als je aan de keuringen mee doet. Dat ik daar niet helemaal blondt aankom, leek het me goed om ervaringsdeskundigen te vragen. Laat ik dan nog even wat specifieker worden. Hoe oud moet hij weer naar een keuring, welke keuring is dat, wanneer gaat hij naar een trainingsstal om hem keuringsklaar te maken etc etc. Hij is nu 1,5 jaar oud.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:52

http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

lees hier maar eens, dan wordt je al een hele hoop wijzer.
PS: goedkeuring is alleen interessant (of als je hem wilt verkopen op bijv. select sale) of als je het samen met een hengstenhouderij doet en er toch minimaal wel 50 dekt per jaar.

Volgens mij kost het gehele traject (excl. training vooraf) 5000-10.000 euro (incl. alle bezichtigingen/keuringen/verrichtingsonderzoek etc.)

1e bezichtiging is meestal zo rond november/december in het jaar dat ze 2 geworden zijn (dus als ze bijna 3 worden).
De meeste trainen voor een keuring toch wel minimaal een half jaar (zeker een hengstenkeuring. Als je de paarden ziet die daar rondlopen, die hebben al het lijf van een volleerd sportpaard, dat krijgen ze niet van 2x in de week 10 minuutjes longeren en dat 2 maanden)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:54

@Sky_As: Dank!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:58

Als je voor kwpn gaat en je geeft het uit handen (t/m verrichtingsonderzoek) ben je 10.000 kwijt en heb je geen garantie op goedkeuren.

Bovendien staat hij al 'bekend' met een 2e premie.... Zou mooier zijn als hij nergens was geweest of alles gewonnen had of op minst 1e premie.

Daarnaast (als je het zelf doet) heb je de faciliteiten?
Je moet met zijn 2/2,5 toch beginnen... Niet alle paarden (de beste vaak ;)) zijn dan klaar...

De kans dat je er doorkomt is 1 op 50? (Geloof 300/500 hengsten aangemeld per jaar en hoeveel redden het er... 30?) Daarnaast ben je een leek en dus ook onbekend (qua naam) wat niet perse in nadeel werkt maar de kans wel kleiner maakt. (Een goede blijft een goede maar als je met een matige/twijfel aankomt ander verhaal).

Hoe is de (moeder)lijn qua prestaties? Kun je dat bewijzen op papier?

En idd goedkeuren is voor jezelf niet interessant tenzij je hengstenhouderij hebt... Als je ermee de sport in wil is het alleen maar lastig... Of je moet de moeder nog hebben en die zo meer "waarde" willen laten krijgen.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:03

Nee, ik zou het niet zelf doen.
Ik denk dat ik toch de voorkeur geef aan de sport, vind 2 jaar veel te jong om hem al zo volwassen te moeten behandelen. Niet mijn ding.
Dank voor de reacties, ben dr uit hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 28-08-12 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:03

ik ben nu trouwens toch wel benieuwd wat voor bloed je jaarling is (mag ook per pb)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:05

Niekje51 schreef:
Nee, ik zou het niet zelf doen.
Ik denk dat ik toch de voorkeur geef aan de sport, vind 2 jaar veel te jong om hem al zo volwassen te moeten behandelen. Niet mijn ding.

Als ze echt heel goed zijn, kun je ze ook later in het traject in laten stromen, mar dan wel onder het zadel.....
Maar vergeet niet, als je niet van het doorpakken bent, is laten keuren (als hengst zijnde) al niks.
Je moet niet vergeten, dan zo'n hengst pas "aan de bak" komt als er wat bewezen wordt.
Dus leeftijd niveau moet optimaal zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:12

Ashley5760... die premies worden nergens genoteerd dus het paard staat niet ''bekend'' met een tweede premie. Moment opname dus.

Ik denk dat ts zich eerst eens moet vragen wat voor soort mensen dit zeggen en opmerken. Kenners of gewoon wat vrienden. En met kenners bedoel ik dus mensen die in de (KWPN) hengstenhouderij zitten, met goede kwpn merries fokken en de weg weten op een kwpn keuring. Zijn het niet zulk soort kenners dan kun je de opmerking of de vraag waarderen, maar dat is het ook wel slechts.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:54

Sammie; als dat bij kwpn veulenkeuring was is dat bij hun in papieren wel bekend (bij ons was dat iig wel ;) incl alle bemerkingen (die niet klopte)).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:59

oh wacht! Ben in de war. "t komt niet op het papier te staan, maar het ''keurings''rapport is er natuurlijk wel. Al vraag ik mij af of ze in hun pc vervolgens gaan zetten eerste/tweede premie enz.. :+ Op het stbpapier zie je het iig nooit terug.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:05

Sammie: de info die de keuringcommisie krijgt bevat werkelijk alles wat bekend is uit eerdere (kwpn) keuringen en evt knhs resultaten.
Ik heb ooit meegemaakt dat een paard een 'reebeen' had (aldus keurmeesters, wij zeggen dat dat vochtbultje is van tegen deur slaan nee dat is een reebeen...) Vervolgens (4/5jaar later) andere keurmeesters hingen met 3 man onder mn paard waar dat reebeen toch gebleven was (kan niet 'genezen' maja knobbel was weg) wordt paard daarom geen ster.
Natuurlijk stom van ons om paard met (kleine) oneffenheid naar stamboekkeuring te doen, maarja keurmeesters kunnen er soms ook wat van :=
Als pAard eenmaal de naam heeft.... Raak je die niet/moeilijk kwijt (ook al klopt het misschien helemaal niet).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:13

Toevallig heb ik vorige week te horen gekregen dat mijn hengst officieel is GGK.

Ik kocht hem rond zijn 2e jaar.

Naast de kosten etc komt er ook stal management bij kijken.
Heb je het paard aan huis kan dat een pluspunt zijn.

Je moet heel stevig in je schoenen staan om een hengst te houden.
Niet alleen vanwege de Testosteron van je paard maar vooral ook van mensen in je omgeving etc

Ik weet niet wat je kwa niveau bent op wedstrijden?

Bedenk dat je hoogstwaarschijnlijk je paard mits hij wordt GGK uit handen moet geven aan een prof ruiter.
Ook hier zit waarschijnlijk een kosten plaatje aan vast.

Ook een ki station vinden die het kwakje van jou hengst wil opvangen en verkopen komt er bij.

Kortom er komt een hoop bij kijken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:55

Ik weet niet hoe het bij de Arabieren zit, maar bij het KWPN maak je sowieso al weinig kans als je niet echt een bekende naam heb en/of ''m zelf voor brengt (zonder enige ervaring) en stel stel stel stel dat hij wordt aangewezen dan ben je een paar duizend euro lichter, lig je weken in spanning of hij tijdens de test niet naar huis wordt gestuurd en anders ben je elke dag een bult aan stalgeld bij de test kwijt. Voor ie 1 officieel kwakje heeft kunnen spuiten ben je bijna 10.000 euro lichter. En dan moet je nog geld investeren in de hengstencompetitie (want verplicht!) en er moet dan wel een interessante ruiter op, hengst promoten op shows en wellicht de pavo cup.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 09:41

@Barcelano: Gefeliciteerd!
@Sammie: Ik zou hem niet zelf voorbrengen, dat wordt gedaan.

Maar... Mijn hengst gaat de sport in, er is (professionele) interesse in hem getoont, maar ik wil niet dat hij van zijn 2e tot zijn 4e alleen maar bezig is met keuringen e.d. Ik heb hele andere plannen met hem :) Wat andere mensen vinden, mogen ze houden. Ik ga lekker met hem dressuren!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:20

Voorbrengen laat ik zijn fokker altijd doen.
dat scheelt al een hoop.

Als je hem niet wilt showen en keuren etc in deze leeftijds klasse dan loop je misschien al wat achter.
Of hij zou al op hoog niveau moeten gaan presteren dan zit er een kans in.
Blijft hij op amateuren niveau lopen zullen mensen niet zo gauw interesse tonen schat ik zo in.

En er is een verschil tussen sport en sport ;)

Je moet de voor en nadelen heel goed tegen elkaar opwegen.

Als je hem zelf gaat uitbrengen moet je wel al een bepaald niveau gereden hebben en als dek hengst zijnde moet hij toch binnen korte tijd wat gaan presteren.

heb je ervaring met hengsten?
want weet waaraan je begint:)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:22

@Barcelano: Zie mijn post boven jouw post :) Ik zie alleen maar nadelen voor (traject naar) een ggk dekhengst, ik heb hier nog niet 1 voordeel langs zien komen. Dan is het afwegen snel klaar dacht ik zo.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:28

Niekje51 schreef:
@Barcelano: Zie mijn post boven jouw post :) Ik zie alleen maar nadelen voor (traject naar) een ggk dekhengst, ik heb hier nog niet 1 voordeel langs zien komen. Dan is het afwegen snel klaar dacht ik zo.

Ow je bedoeld dat je al je keus gemaakt heb.
Maar wil je hem dan wel hengst houden?:)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:29

Alleen als er geen hengstentrekjes naar boven komen. Zodra ik het idee heb dat hij of ik daar hinder van ondervinden is een afspraakje met de DA voor een castratie zo gemaakt :) Tot die tijd mag hij hengst blijven. Onder hinder versta ik ook het stallen en weiden als hij straks uit de opfok komt.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 29-08-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:32

Niekje51 schreef:
Alleen als er geen hengstentrekjes naar boven komen. Zodra ik het idee heb dat hij of ik daar hinder van ondervinden is een afspraakje met de DA voor een castratie zo gemaakt :) Tot die tijd mag hij hengst blijven. Onder hinder versta ik ook het stallen en weiden als hij straks uit de opfok komt.

Je hebt er goed over nagedacht +:)+
En hopelijk komen je ambities/dromen waar :))

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:34

Dank :D Ik hoop het ook!