Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 14:55

Waarom zou je een rijpaard merrie wel of niet laten dekken door een D-rijpony hengst?
Wat zijn voor jou de voors en tegens?

Ben benieuwd. :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:52

Volgens mij heeft het weinig voordelen.
Het veulen zal waarschijnlijk een e-pony worden. Dit is een maat die alleen in Nederland bestaat. Voor de handel is een e-pony nu eenmaal minder waard dan een paard van 160 of hoger of een d-pony

kimberley12

Re: Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:54

Waarom zou je een ponyhengst op een paard zetten? Terwijl er zoveel goede rijpaardhengsten zijn. Dat is fokken van niks, want niemand zit op een E pony te wachten, en E pony's kennen ze idd alleen maar in NL...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:18

Je hoort het de laatste jaren steeds meer. Dit is vooral vooral om het doel: rijpaardje in het klein te fokken. de maat blijft alleen lastig

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:52

Dus paarden van tussen de 1.48,1 en 1.59,9 (of 1.57, ik weet de exacte maat niet) bestaan niet in andere landen?
Ik moet zeggen een D-pony is te klein voor mij, en een paard van 1.60+ trekt mij gewoon niet.

Als je met die D-pony hengst een leuk veulen uit je paard kan fokken, waarom dan niet? Er zijn altijd wel mensen te vinden die net iets tussen die twee maten in zoeken.

Ik snap die hele poeha om het fokken van maten heen niet. Op ieder potje past een dekseltje en niet iedereen wil een groot paard.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:56

Molfre schreef:
Dus paarden van tussen de 1.48,1 en 1.59,9 bestaan niet in andere landen?

Tuurlijk bestaan die wel maar deze moeten op concours gewoon tussen de grote paarden meedoen. Voor de wedstrijdsport in het buitenland heb je er dus weinig aan en is er dus ook geen vraag naar vanuit het buitenland

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:00

En ik vraag me af hoeveel van onze E-ponys dan ook werkelijk zo geweldig zijn dat ze naar het buitenland verkocht worden als sportpaard. Ik bedoel, ik ken er wel een paar, maar is dat een reden om geen E-pony te willen fokken? Omdat hij dan moeilijk naar het buitenland verkocht kan worden?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:09

ik ben van Belgie en hier zijn de E pony's inderdaad niet gewild... (is niet persoonlijk :) want ben zelf maar een kleintje :) en heb altijd een klein quarertje gehad ) maar bij sommige verenigingen worden deze 'paarden' (bij ons worden E pony's als paarden beschouwd) vaak als te klein bestempeld en als minder waardevol...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:15

het ligt er ook een beetje aan natuurlijk. voor de sport heeft het zowel zijn voor en nadelen. en komop zeg, hoeveel paarden gaan er nu naar het buitenland voor verkoop.

als je een paard zoekt voor recreatie zou ik nooit voor zon mega paard gaan, alleen maar meer takken in je gezicht en lastig opstappen. haha.

als je zeker weet dat je het veulen wilt en hem kan houden dan zie ik geen bezwaar. maar misschien is het ook leuk om gewoon even te kijken welke paarden er momenteel op de markt zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:30

Misschien kun je een reden opgeven waarom je met die gedachte speelt..?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:44

Ik woon ook in het buitenland en nee ze kennen hier geen e-pony's. Alleen hier is de maat "e-pony" (klein paard) wel enorm gevraagd, paarden boven de 1,60/1,65 worden als huge gezien en is dan dus ook weinig vraag naar op enkele mensen na die zelf ook "huge" zijn. Mijn merrie met haar kleine 1,70m wordt al als gigant benoemd en dat terwijl ze in NL tot de kleinste hoorde. Dus dat is ook echt land en streek gebonden, weinig nut dus om dat als tegen te gaan benoemen.

Waarom ik met de vraag zit, omdat ik 1 ponyhengst heb gevonden die echt perfect bij mijn merrie past (grappig is dat de eigenaar van de pony hier ook gereageerd heeft :D haha). Die heb ik in de rijpaarden gewoon weg nog niet gevonden (op 1 hengst na, maar de vader van de hengst is de opa van mijn merrie, dat wil ik dus niet). Plus het kostenplaatje (ik wil niet meer dan 1500,- euro aan dekgeld uit geven voor een hengst die redelijk bij mijn merrie past, dan liever leeg laten). Er zijn best wat hengsten die wel bij haar "passen", maar hebben dan (voor mij) te veel dezelfde min punten en daar heb ik gewoon weg geen 1.500,- voor over.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:48

Je kunt haar ook laten dekken door een hengst die niet zo groot fokt. Het nadeel met de fokkerij met paardgefokt en pony gefokt kan namelijk zijn dat je een veulen krijgt met vreemde verhoudingen (hoeft niet, maar de kans is er wel). Het is moeilijk te zeggen of een ponyhengst past bij een paardmerrie wat dat betreft. :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:51

Dit werd 40 jaar geleden al gedaan op de manege waar ik begonnen ben. De merrie's werden in de uitgesleten hoefslag gezet zodat de nf hengst erbij kon. Kwamen leuke pony's/paarden uit. Sommige D maat andere grote E maat en zelfs gewoone paarden. Zelf heb ik met een merrie M gesprongen zij was maar 1.56 maar wilde altijd. Denk ook maar aan Itot du chateau, O'Brien, Jappeloupe enz. Als ik een goede sportmerrie zou hebben zou ik het zeker overwegen. Maar dit komt ook omdat ik een dochter heb van bijna 12, Het hangt er ook nog vanaf of je fokt met als doel eigen gebruik of verkoop. Zelf zou ik heel graag nog een keer een merrie met Jasper (little one Hugo Simon) bloed willen kopen, en afhankelijk van leeftijd dochter willen dekken met een new forest (bv kantjes ronaldo bloed). Ik vind vaak de kleinere paarden meer vechters mentaliteit hebben. Karakter.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:51

Ook ik heb hier aangedacht had graag voor mijn vos merrie 1.73 de hengst Don Cremello du Bois gebruikt van marjolein88 waarom, vanwege de kleur en het fokken van een kleiner/compacter/vierkanter paardje. De merrie is schitterend maar voor mooi eigenlijk te lang in haar lijf. Val zelf op de wat beknoptere en kleinere types.
Nu is de merrie inmiddels verkocht dus zijn de plannen gewijzigd maar deze keuze zat zeker in de planning.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:53

Lante schreef:
Je kunt haar ook laten dekken door een hengst die niet zo groot fokt. Het nadeel met de fokkerij met paardgefokt en pony gefokt kan namelijk zijn dat je een veulen krijgt met vreemde verhoudingen (hoeft niet, maar de kans is er wel). Het is moeilijk te zeggen of een ponyhengst past bij een paardmerrie wat dat betreft. :)

Het gaat mij echt niet puur om de grote, maar vooral of de hengst de sterke punten heeft die mijn merrie mist. Die heb ik gewoon weg niet gevonden bij de rijpaarden, zeker niet bij het KWPN (alles wordt zooooo lang gefokt).

De ponyhengst die ik op het oog heb, voldoet daar wel precies aan. Daarom mijn idee en gedachte.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:54

Ik heb een jaarling merrie uit mijn Jazz merrie (1.70) met als vader Power and Paint. (1.48).
Tja,ik vind het een super mooi gelukt exemplaar. Ik heb geen idee hoe groot ze gaat worden. Liefst in de D maat, maar dat gaat denk ik niet lukken. E maat is prima en anders een klein paardje.

Mocht ik haar weer een keer laten dekken, dan zal ik zeker niet aarzelen een D pony hengst te gebruiken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:55

Setteli schreef:
Ik heb een jaarling merrie uit mijn Jazz merrie (1.70) met als vader Power and Paint. (1.48).
Tja,ik vind het een super mooi gelukt exemplaar. Ik heb geen idee hoe groot ze gaat worden. Liefst in de D maat, maar dat gaat denk ik niet lukken. E maat is prima en anders een klein paardje.

Mocht ik haar weer een keer laten dekken, dan zal ik zeker niet aarzelen een D pony hengst te gebruiken.

He wat leuk! Heb je misschien een foto van het veulen/de jaarling? Ben erg benieuwd!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:57

In het NRPS gebeurd het regelmatig ik ken er veel van een ponymerrie met een paard als vader.
Zijn leuke correcte paarden en pony's van gekomen.

Als jij in zweden wel een markt hebt voor E of kleinere paarden zou ik niet weten waarom je het niet moet doen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:58

Zit nu op de iPad, dus even geen foto's paraat. Maar er staan er veel in het eifelopfok topic en anders even zoeken op power and paint. Dan kom je mijn topic wel tegen toen ze geboren was.
Begin oktober ga ik haar ophalen uit de opfok, wil haar toch wat dichter bij huis hebben. Dan heb ik ook iets mee een ndruk van hoe ze is

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:08

hallo
heb hier al veel gelezen over de maat voering bij kruising van paard pony maar volgens mij is het combineren van deze vooral van belang naar gezondheid, pony zijn veel sterker in het algemeen en vooral in de benen. het hier dat vooral de winst te halen is.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:11

Waarom zou dat niet goed zijn? Mijn dierenarts heeft ook zo'n combinatie gedaan. Een klein paard met een c pony. Het is een mooi veulen geworden

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:15

ik heb ook een pony die gedeeltelijk paard gefokt is. je ziet in sommige verhoudingen wel dat het niet helemaal klopt. maar dat is echt als je goed kijkt. zo op het oog vind ik de pony goed gelukt. het is qua bouw en gangen echt een paard. alleen dan met een schofthoogte van 1.47m. erg leuke luxe pony!
Afbeelding

of ik de gok zelf zou nemen weet ik niet. ik zou zelf wel van mijn pony's naar groter fokken. maar kleiner zou ik zelf niet doen.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:23

Ik heb het ook gedaan! Onze KWPN merrrie Ulft x Naturel van 1.70 laten dekken door Kosmo van Orchids.
Waarom? Ik wilde een veulen fokken wat niet te groot zou worden voor mijn dochter en waar ze een leuke grote pony of klein paard aan zou krijgen met een fijn karakter. Bovendien was het dekgeld ook erg aantrekkelijk!
Het resultaat: Kapitein is nu drie jaar oud. Ruin ondertussen en 1.63 hoog... heeft nooit een ponymaat gehad want hij liep toen hij 2 maanden oud was al een maand voor op het groeischema van KWPN veulens. Wel een mooi dier vind ik zelf en een super karakter.
Zal binnenkort eens een mooie foto maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:27

Ik vind het ook helemaal geen gek idee. Ik heb zelf een E-pony en zeker nu de breedtesport is uitgebreid ben je ook op een E-pony lang niet uitgereden.
Als je een mooie groot fokkende rijpaardmerrie hebt zou ik een welsh NWR overwegen. Bloedmooie en ruim bewegende pony's. Met de hengsten hieronder zou je zo maar eens een "Totilasje" kunnen fokken. :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:30

Omdat een gemiddeld rijpaard beter (functioneler) in elkaar zit dan de (nederlandse) rijpony.
Ga eens in duitsland kijken voor pony's wauw! Dat zijn gewoon kleine paarden dit zie je meteen in beweging houding en alles terug. Wat in de dressuurring gewoon veel voordelen oplevert tegenover halve arabieren (zwakke rug plat kruis) etc. Leuke pony's maar geen functioneel exterieur.
Nadeel van deze combinatie is dat je niks over de maat kan zeggen en in mijn ogen heb je meer aan een Epony dan een 1.61 dressuurpaard.....