Inmiddels ben ik aardig thuis in de mini's, maar ik snap nog niet helemaal hoe het werkt bij de AMHA. Vrienden van me hebben een leuk hengstje. Ze zijn niet met hem naar een show of keuring geweest, maar hoe komt je nou aan dekbonnen zodat de komende veulens ook AMHA papieren krijgen? Ik kan niets vinden over AMHA hengsten keuringen, zijn die er niet? Hoeft een AMHA dus niet ggk te zijn om een veulen met papieren te krijgen?
Als je alleen AMHA papier wilt kunnen ze idd zo dekken. Maar wil je afstamming in een paspoort, (om ze bv ook te kunnen gebruiken op niet-AMHA paardjes), dan moet je ze ook laten goedkeuren bij een stamboek.
Je moet wel even opletten dat de hengstenhouder het amha hengstje ook echt op zijn of haar naam heeft over geschreven. Ook als merriehouder moet het paard op jou naam staan. Aan het eind van het jaar moet de hengstenhouder een verzamelstaat naar het amha sturen met alle merries die door gem gedekt zijn. Na de dekking krijgt de merrie houder een dekbriefje met de handtekening van de hengstenhouder waarop staat dat deze merrie inderdaad door desbetreffende hengst is gedekt. Als het veulen geboren is, moet dit briefje samen met het registratie formulier naar het amha opgestuurd worden.
Fiorenza
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-12 15:43
Thanks, ik begrijp er nu al wat meer van. Hoewel ik me dan wel nog afvroeg wat het precies inhoud als een kleintje AMHR papieren heeft, is dat een apart stamboek binnen de amerikaanse mini's? Gaat het dan qua dekken volgens dezelfde procedure?
Amhr en amha zijn inderdaad twee verschillende stamboeken. De registratie bij het amhr is ongeveer gelijk. Het amhr is goedkoper
Fiorenza
Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-12 10:33
Bedoel je dat de amhr paardjes doorgaans goedkoper zijn? In mijn zoektocht naar een (toekomstig) dekhengstje kom je zoveel tegen, met heel veel verschillende papieren, en heel verschillende prestaties. Lastig kiezen hoor!
Fiorenza
Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-12 09:27
Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje, of meer wat advies nodig. Ik heb een heel leuk hengstje gezien wat AMHR en NMPRS papieren heeft. Mijn merries zijn NMPRS, dus voor nu is dat prima. Maar als in de toekomst het fokken bevalt zal ik wellicht ook op zoek gaan naar volledig amerikaanse merries. Doe ik er nu onverstandig aan als ik een hengstje aanschaf wat alleen AMHR is?
Met een AMHR kan je nooit geen AMHA fokken tenzij hij die papieren ook heeft, maar waarom zou een AMHR minder zijn? Alleen als je puur AMHA wil fokken, (daar zijn er meer van, en zijn meer shows voor en zijn dus ook idd duurder want is gewenster zegmaar), heb je er niks aan. Een AMHA kan je trouwens wel AMHR laten hardshippen, als de fokker meewerkt.