Springende Volbloeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:45

adriana schreef:
Wat voor moederlijn zit daar achter, want deze trekt de benen goed op.


Doen de volbloeden zeker niet, of is dat niet wat je bedoeld??
Leest weer als een steek onder water.

Deze trekt de benen toch ook goed op of niet?
Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:11

Nee ik vond die andere beter, dat is echt een klasse apart.
En waarom steek onder water?

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:38

adriana schreef:
Wat voor moederlijn zit daar achter, want deze trekt de benen goed op.
Of is dit de Fappiano x Key to the mind.


Bedoel je Jasper? Je kent Jasper toch wel? Verward

Rythmical is ook een volbloed, zijn pedigree staat wel op de Del Mar website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:53

Himyar schreef:



Dit vind ik nou niet echt een repreplaatje van een hengst die kan springen, wil je overtuigen zou ik eerder met een bijv. Joint Venture ( Mytens xx) komen die de grote prijs van Zuidlaren won onder Peter Geerink.

Want die vos op dat plaatje, die gaat werkelijk als een badkuip over het hout heen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:50

Maar bovenstaand paard is ook niet gefokt om te springen als een SHOWJUMPER, maar gefokt om te rennen en om over FENCHES te springen, dat is heel wat anders!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:53

Kan zijn Pascha, maar geef zo dier dan niet als voorbeeld op dat een volbloed WEL kan springen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:33

Afbeelding
HAND IN GLOVE has had an extraordinary sporting career ; Well placed in racing at 2yrs old, then winning in Dressage ( level St Georges) until 8yrs, he started in CSO at 9yrs .In 3 seasons, he managed to get to the level of World Cup Grand Prix CSO !
In 1990 & 1991, 7 victorys and 23 placings with John Charlebois or his wife including :
3rd Neiman Marcus Futur class ($7 500), 3rd Range Rover Grand Prix at San Francisco .
($ 10 000), and 7th Grand Prix CSIW The Oaks ($100 000).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:38

Samsam schreef:
Afbeelding
).



Met zo'n plaatje ben ik meer overtuigt van het kunnen springen van een volbloed.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:44

Maar waarom moet iedereen altijd tegen de volbloed aan schoppen? Als een volbloed bijvoorbeeld wordt goedgekeurd voor een bepaald stamboek, dan moet deze zich altijd dubbel zo goed bewijzen, en dat komt volgens mij alleen maar door het negatieve beeld dat iedereen van de volbloed heeft. Wat volkomen onjuist is, is mijn ervaring. Maar ja, ieder zijn paard....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:46

Een volbloed is als volbloed goed jazeker, maar niet als veelvuldig veredelaar van het hedendaagse warmbloedpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:48

Pascha schreef:
Maar waarom moet iedereen altijd tegen de volbloed aan schoppen? Als een volbloed bijvoorbeeld wordt goedgekeurd voor een bepaald stamboek, dan moet deze zich altijd dubbel zo goed bewijzen, en dat komt volgens mij alleen maar door het negatieve beeld dat iedereen van de volbloed heeft. Wat volkomen onjuist is, is mijn ervaring. Maar ja, ieder zijn paard....


Wie heeft er een negatief beeld van volbloeden? Ik zeg alleen dat als je mensen wil overtuigen van de volbloed dat je niet van dat soort fotos moet plaatsen.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:52

Pipo"]
[quote="Himyar schreef:



Dit vind ik nou niet echt een repreplaatje van een hengst die kan springen, wil je overtuigen zou ik eerder met een bijv. Joint Venture ( Mytens xx) komen die de grote prijs van Zuidlaren won onder Peter Geerink.

Want die vos op dat plaatje, die gaat werkelijk als een badkuip over het hout heen.
[/quote]

Denk je dan dat een warmbloed anders/beter over dezelfde hindernis gaat in dat tempo?
De warmbloeden springen toch ook anders over bv een waterbak,dan over een steilsprong,of niet?

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:02

adriana schreef:
Een volbloed is als volbloed goed jazeker, maar niet als veelvuldig veredelaar van het hedendaagse warmbloedpaard.


Dat is jouw mening, of dat ook werkelijk zo is ,is een ander verhaal.
Kun je ook duidelijk toelichten waarom hij niet geschikt is als veredelaar?
Zijn warmbloeden zonder volbloed in de pedigree beter dan warmbloeden met volbloed?

En zonder volbloed was er ook het hedendaagse warmbloed niet....

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:14

thoroughbred"]
[quote="Pipo"][quote="Himyar schreef:



Dit vind ik nou niet echt een repreplaatje van een hengst die kan springen, wil je overtuigen zou ik eerder met een bijv. Joint Venture ( Mytens xx) komen die de grote prijs van Zuidlaren won onder Peter Geerink.

Want die vos op dat plaatje, die gaat werkelijk als een badkuip over het hout heen.
[/quote]

Op deze foto is goed te zien hoe de EV galoppeert. Met de voorbenen vooruit en de achterbenen achteruit. Zo gaan ze ook door de finish en de artisten schilderen ze ook zo. Die hadeen het wel degelijk goed gezien.
Misschien kun je uitleggen hoe deze paarden na de sprong (is niets ander dan een grote galopsprong omhoog of naar voren) landen?
Op welk been en hoe wordt dat belast? En hoe krijgen ze de achterhand er onder?
Zou er ook slijtage optreden bij deze manier springen?
Damn hoeven het nog niet eens te hebben over slijtage tijdens de galop.

Denk je dan dat een warmbloed anders/beter over dezelfde hindernis gaat in dat tempo?
De warmbloeden springen toch ook anders over bv een waterbak,dan over een steilsprong,of niet?
[/quote]

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:24

Volbloed zal er altijd inzitten en een scheutje is niet erg, voor misschien een sneller reactie vermogen.

Maar ik heb afgelopen week 5 merries gezien die 20 jaar waren, 4 met veel volbloed (steeds het papier erbij) en 1 zonder.
Die ene zonder papier had zichtbaar veel minder moeite met bewegen en noem het maar op, en had ook droger beenwerk.
Terwijl alle omstandigheden qua voer, naar buiten etc hetzelfde was.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:49

Afbeelding
anna, dat jij ziet hoe ze hier galloperen vind ik knap, ik zie niet meer dan de afsprong.
Afbeelding
op deze foto is te zien dat ze helemaal niet zo galoperen dan dat jij beweerd,nml niet met de voorbenen vooruit en met de achterbenen achteruit(kan daar heel moeilijk een beeld van krijgen),dit bevestigd mij alleen maar weer eens wat je eigenlijk echt van de volbloed afweet.
Deze hindernissen(bovenste foto) worden heel anders gesprongen dan in een parcours, Het gaat er hier om dat de paarden worden afgeremd,wat in een parcours niet t geval is.
En wat is met de voorgaande foto's van de springende volbloeden??
Daar wordt geen commentaar op gegeven,nu komt er een foto waar de springtechniek heel anders is en dan komen opeens weer negatieve reacties. Hoe zit t met de andere foto's?. Och ja,dat waren natuurlijk uitzonderingen.
je kunt een paard niet vanuit een renzit verzameld over een hindernis laten springen natuurlijk. Dit zijn 2 hele verschillende dingen.
En of een dressuurpaard meer of minder slijtage heeft dan een renpaard is weer een andere discussie.
zover ik weet komen artrose en andere veel voorkomende slijtagekwalen maar bitter weinig voor bij renpaarden...tsja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:57

Moet je iets beter lezen want ik heb ergens hierboven Samsam gequoted en gezegd dat ik dat een beter plaatje vond om te overtuigen dat een volbloed GOED kan springen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:08

thoroughbred"]
[quote="adriana schreef:
Een volbloed is als volbloed goed jazeker, maar niet als veelvuldig veredelaar van het hedendaagse warmbloedpaard.


Dat is jouw mening, of dat ook werkelijk zo is ,is een ander verhaal.
Kun je ook duidelijk toelichten waarom hij niet geschikt is als veredelaar?
Zijn warmbloeden zonder volbloed in de pedigree beter dan warmbloeden met volbloed?

En zonder volbloed was er ook het hedendaagse warmbloed niet....
[/quote]

Ja , En dan reden we nu allemaal op Arabische paarden.
En was er geen nietes ,welles gedoe.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:15

Pipo,Dat heb ik ook gelezen en ik heb daaruit ook begrepen dat jij dat plaatje beter vond,ik probeer alleen uit te leggen dat er verschil is tussen t springen van een fence en een 'gewone' hindernis.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:16

Maar dan hadden we ook niet de Anglo-Arabier Ceasario Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:20

greetje schreef:
Maar dan hadden we ook niet de Anglo-Arabier Ceasario Knipoog


Eigenlijk heb je gelijk.
Was dit forum waarschijnlijk wel saai.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:28

Pipo"]
[quote="Samsam schreef:
Afbeelding
).



Met zo'n plaatje ben ik meer overtuigt van het kunnen springen van een volbloed.
[/quote]

Ik niet. Deze Volbloed springt zoals hij galoppeert met de voorbenen onder zijn buik.
De benen horen naar de hals worden toegebracht en niet omgekeerd zoals hier de hals naar de benen.
Daarbij brengt hij de benen boven de sprong onder de buik en dat is wat een goed sportpaard niet hoort te doen.
De basis van een springpaard is dressuur. Helaas raakt dit item ook hier te lande steeds meer in de vergetelheid. Omdat we meer en meer springpaarden krijgen die qua bouw praktisch niet meer dressuurmatig zijn te rijden. Met een hoop ijzerwerk in de mond gaan ze in een Mparcours al rond.
En meer en meer hangen de ruiters vanwege die hopeloze schoften en ruggen voorop het paard. Op een rijpaard hoor te ZITTEN.
De Volbloed gooit zijn achterhand op stuwt en draagt niet. Het is een uitstekend racepaard en hoort thuis op de renbaan.
Maar ook daar gaan het duizenden Volbloeds (kijk maar in de USA) na een paar keer er weer af omdat ze totaal geflipt zijn.
Dan gaan ze de rijsport in. Nu als je ooit op een 3day eventing geweest bent dan heeft dat echt, maar dan echt, niets meer met rijden te maken.
En als we hier zo doorgaan, gaan we dezelfde kant op.
De paarden aan touwtjes opgebonden en de het hoofd op knieen (als enigszins kan ertussen) om op die manier de achterhand er onder te rijden.
Je hoeft geen groot paardendeskundige te zijn, maar dan is er iets goed mis met de skeletten van deze paarden.
Als het nog niet mis dan worden ze op deze manier voorgoed verpest.
Wij laten onze hoogspringers en balletdansers toch ook niet tijdens de training met hun hoofd tussen de knieen lopen. Zo train Volbloeds niet eens voor de baan! Waarom moet je ze voor dat andere werk dan wel zo trainen.
Welke malloot bedenkt dan als je het skelet van een paard bestudeerd en zijn manier van bewegen dat dit voor een paard wel goed is.
En dan ook nog roepen nou loopt hij er goed bij. Waar zijn we eigenlijk mee bezig.
De klassieke scholing op een goed gebouwd rijpaard heeft plaats gemaakt voor een coureur op een namaak-racepaard dat totaal niet geschikt is om te dressuren en te springen. De tegenwoordige ingezette hulpmiddelen bevestigen dat beeld. We raken er aangewend en vinden het inmiddels gewoon. Iemand die met deze hulpmiddelen een paard nog rondkrijgt wordt vakmanschap toegedicht.
Arme paarden

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:34

Anna42"]
[quote="Pipo"][quote="Samsam schreef:
Afbeelding
).



Met zo'n plaatje ben ik meer overtuigt van het kunnen springen van een volbloed.
[/quote]

Ik niet. Deze Volbloed springt zoals hij galoppeert met de voorbenen onder zijn buik.
De benen horen naar de hals worden toegebracht en niet omgekeerd zoals hier de hals naar de benen.
Daarbij brengt hij de benen boven de sprong onder de buik en dat is wat een goed sportpaard niet hoort te doen.
De basis van een springpaard is dressuur. Helaas raakt dit item ook hier te lande steeds meer in de vergetelheid. Omdat we meer en meer springpaarden krijgen die qua bouw praktisch niet meer dressuurmatig zijn te rijden. Met een hoop ijzerwerk in de mond gaan ze in een Mparcours al rond.
En meer en meer hangen de ruiters vanwege die hopeloze schoften en ruggen voorop het paard. Op een rijpaard hoor te ZITTEN.
De Volbloed gooit zijn achterhand op stuwt en draagt niet. Het is een uitstekend racepaard en hoort thuis op de renbaan.
Maar ook daar gaan het duizenden Volbloeds (kijk maar in de USA) na een paar keer er weer af omdat ze totaal geflipt zijn.
Dan gaan ze de rijsport in. Nu als je ooit op een 3day eventing geweest bent dan heeft dat echt, maar dan echt, niets meer met rijden te maken.
En als we hier zo doorgaan, gaan we dezelfde kant op.
De paarden aan touwtjes opgebonden en de het hoofd op knieen (als enigszins kan ertussen) om op die manier de achterhand er onder te rijden.
Je hoeft geen groot paardendeskundige te zijn, maar dan is er iets goed mis met de skeletten van deze paarden.
Als het nog niet mis dan worden ze op deze manier voorgoed verpest.
Wij laten onze hoogspringers en balletdansers toch ook niet tijdens de training met hun hoofd tussen de knieen lopen. Zo train Volbloeds niet eens voor de baan! Waarom moet je ze voor dat andere werk dan wel zo trainen.
Welke malloot bedenkt dan als je het skelet van een paard bestudeerd en zijn manier van bewegen dat dit voor een paard wel goed is.
En dan ook nog roepen nou loopt hij er goed bij. Waar zijn we eigenlijk mee bezig.
De klassieke scholing op een goed gebouwd rijpaard heeft plaats gemaakt voor een coureur op een namaak-racepaard dat totaal niet geschikt is om te dressuren en te springen. De tegenwoordige ingezette hulpmiddelen bevestigen dat beeld. We raken er aangewend en vinden het inmiddels gewoon. Iemand die met deze hulpmiddelen een paard nog rondkrijgt wordt vakmanschap toegedicht.
Arme paarden
[/quote]


Nou Nou.

Dit is het enige in je lappen tekst waar ik me in kan vinden.
En ik wil niet voor Sarabande spreken, maar die moet zich wat betreft dat hang en sluitwerk ook in kunnen vinden.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:39

Dat verhaal van die 20 jarige merries snap ik niet zo. Wat wil je daarmee zeggen? En die zonder papier daarvan weet je dus niet of daar volbloed in zit? Kan natuurlijk best.
En ik heb een 21 jarige ruin, een F1 product. Heeft geen enkele moeite met bewegen, loopt als enige in onze les een goede travers. Springt nog en loopt nog met gemak 60 km. Heeft ook erg mooie droge benen.
Wat ik wel bijzonder vind is dat je 5 merries van 20 jaar bij elkaar hebt gezien. Want veel paarden worden tegenwoordig helemaal niet zo oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:39

Eventing zie ik inderdaad ook niet onder rijkunst. Maar met springen ben ik van mening dat hoe het dier er ook uitziet, en hoe het dier ook in de manieren springt dat het mij niet uitmaakt als ie maar aan de andere kant komt en vlug in de barage is.

Tuurlijk zijn bepaalde kenmerken wel dat het makkelijker is voor een paard. Maar als ie op die manier de grote prijs wint, mag ie van mij zo erover heen klimmen...........en ik denk dat vele springruiters dat met mij een zijn.