Springende Volbloeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 12:09

Gisteren heb ik me eens in Salinero verdiept, daar zit gerust veel Volbloed in, alleen in pure vorm zit het vrij ver weg, maar het komt vaak genoeg voor. Ik vond ook dit over zijn vader Salirie:

http://www.kempke-hof.de/englisch/hengs ... expose.htm :
However, one special secret of success for his exquisite genes is obviously his dam’s line, which is based on a pure thoroughbred line. This Strohwitwe xx (by Gallinule xx-St. Simon xx-The Palmer) bloodline also yielded Ibn Saud (privately owned stallion in Oldenburg), Wiener Poet (privately owned stallion in Bavaria) and Wineberg (privately owned stallion in UK).

Salinero is lijngeteeld op Weingau, Weingau is zelf lijngeteeld op Fling die weer is lijngeteeld op King, een zoon van Kingdom xx. Verder is hij lijngeteeld op Der Loewe xx, Feiner Kerl (lijnteeld op King, dus Kingdom xx), Goldfisch (lijnteelt King), AldermanI (kleinzoon van Adeptus xx), Abendsport (lijnteelt AldermanI, dus Adeptus xx), Senator (lijnteelt Alderman I), Dolman (lijnteelt Adeptus xx en Delvil's Own xx) en Fling (lijnteelt King, dus Kingdom xx). Verder vinden we ook nog Norfolk, zoon van Young Seymour xx, Tannenfels xx, Herold xx, Pik As xx, White Bait xx, Goldschaum xx en Wildfire xx.
Wat zou je anders zeggen dat er in een dergelijk paard zit, Fries bloed??
Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:08

Himyar schreef:
Gisteren heb ik me eens in Salinero verdiept, daar zit gerust veel Volbloed in, alleen in pure vorm zit het vrij ver weg, maar het komt vaak genoeg voor. Ik vond ook dit over zijn vader Salirie:

http://www.kempke-hof.de/englisch/hengs ... expose.htm :
However, one special secret of success for his exquisite genes is obviously his dam’s line, which is based on a pure thoroughbred line. This Strohwitwe xx (by Gallinule xx-St. Simon xx-The Palmer) bloodline also yielded Ibn Saud (privately owned stallion in Oldenburg), Wiener Poet (privately owned stallion in Bavaria) and Wineberg (privately owned stallion in UK).

Salinero is lijngeteeld op Weingau, Weingau is zelf lijngeteeld op Fling die weer is lijngeteeld op King, een zoon van Kingdom xx. Verder is hij lijngeteeld op Der Loewe xx, Feiner Kerl (lijnteeld op King, dus Kingdom xx), Goldfisch (lijnteelt King), AldermanI (kleinzoon van Adeptus xx), Abendsport (lijnteelt AldermanI, dus Adeptus xx), Senator (lijnteelt Alderman I), Dolman (lijnteelt Adeptus xx en Delvil's Own xx) en Fling (lijnteelt King, dus Kingdom xx). Verder vinden we ook nog Norfolk, zoon van Young Seymour xx, Tannenfels xx, Herold xx, Pik As xx, White Bait xx, Goldschaum xx en Wildfire xx.
Wat zou je anders zeggen dat er in een dergelijk paard zit, Fries bloed??
Afbeelding


Het zou nu toch van de gekke zijn dat we de volbloeds gaan benoemen van meer dan 4 a 5 generaties geleden.

In die salinero zit geen rechtstreekse volbloed tussen de eerste en 5 de generatie.

We hebben het hier gewoon in onze tak over warmbloeds.
En de volbloed is inmiddels ondergeschikt.

En het kan nu niet zo zijn dat we de Heer op blote knieen moeten danken dat er volbloeds rond lopen en als we ze niet gebruiken de warmbloed fokkerij naar zijn einde gaat..

Volbloeds een leuke sport voor volbloed mensen.

En voor de warmbloed mensen een bijkomstigheid.
Daar er inmiddels zoveel warmbloeds rond lopen die de zelfde eigenschappen en bloeduitstraling (niet verwarren met volbloed uitstraling)
hebben dan dieren die onder het ras EV vallen.

En daar is Salinero een voorbeeld van.
Waar een puur volbloed 4 generaties weg zit.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:12

Anna:

Citaat:
Met alle respect voor dit voortreffelijke renpaard die dankzij onze hobby of broodwinning al heel vroeg met en paar versleten voorbenen de rest van zijn leven verder moet slijten.


Zo blijf je elkaar wel beledigen. Boos!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:27

En hoe zit het dan met De Sjiem? Een olympisch kampioen, kan toch wel aardig springen dacht ik. Die komt uit een wahtamin xx merrie?
Wahtamin xx heeft volgens mij best een goede invloed op sportpaarden gehad. Uniform is toch ook v. wahtamin xx?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:29

Zeiden ze vroeger niet altijd Wat te min?

Dat zeiden ze tenminste tegen mij als ik vertelde dat ik een wahtamin reed.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:37

Ik rij er nog steeds eentje Lachen (21 jaar, nog hartstikke droog op de benen en kan ook alles nog)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:40

Symbeami schreef:
En hoe zit het dan met De Sjiem? Een olympisch kampioen, kan toch wel aardig springen dacht ik. Die komt uit een wahtamin xx merrie?
Wahtamin xx heeft volgens mij best een goede invloed op sportpaarden gehad. Uniform is toch ook v. wahtamin xx?



Pff. Maar die komt ook uit een ander fokkerstijdperk.

We hebben het nu over 5 generaties rijpaard bloed.
En moet je daar nog een volbloed of het een kromme scheven ,super mee kruisen?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:53

Ik volg deze topics met veel belangstelling, maar ik heb er niet zo veel verstand van. Gelukkig dat ik dan zelf ook niet fok! (heb ook een volbloedmerrie.......)
Het ging in eerste instantie over springende volbloeden, is dat niet de titel van dit topic? En nu gaat het ineens over warmbloedfokkerij en de invloed van volbloed en nu gaat het al over de afwezigheid van volbloed?
Denk dat ik maar een flesje waterstofperoxide moet kopen, kan ik het tenminste op mijn haarkleur afschuiven..Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:03

Symbeami schreef:
Ik volg deze topics met veel belangstelling, maar ik heb er niet zo veel verstand van. Gelukkig dat ik dan zelf ook niet fok! (heb ook een volbloedmerrie.......)
Het ging in eerste instantie over springende volbloeden, is dat niet de titel van dit topic? En nu gaat het ineens over warmbloedfokkerij en de invloed van volbloed en nu gaat het al over de afwezigheid van volbloed?
Denk dat ik maar een flesje waterstofperoxide moet kopen, kan ik het tenminste op mijn haarkleur afschuiven..Knipoog


Nee er zitten stukken bij dat die volbloedmensen warmbloedpaarden aanhalen.

Want als je alleen maar bij je topic blijft ben snel uit getopict.
Daar veel warmbloed mensen geen boodschap hebben aan een volbloed paard. Ander reed heel Europa wel op volbloeds.
Daar we inmiddels in maanden volbloedsafleveringen inmiddels weten dat ze in allerlei soorten verkrijgbaar zijn, (net als warmbloeds). Zelfs in England voor de prijs van een boot overtocht.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:11

anna42 schreef:
Daarbij rust het volle gewicht op de voorbenen en landt het paard zowel in draf als in de galop op de voorbenen. Op deze manier duwt hij de massa over het voorbeen. Dit is de oorzaak dat de Volbloed zo vroeg versleten is in de voorbenen.
Voor een sportpaard is een dragend LM vereist. Blijkens de bovenstaande cijfers is de bijdrage eerder negatief dan positief.


Ja kijk,je blijft maar dingen uit je duim zuigen...niet te filmen....Hoe kom je er in gods naam bij dat een volbloed vroeg is versleten in de voorbenen?? Wil ik toch eens graag weten,...Ik zie meer warmbloeden met artrose en andere slijtage problemen.

Want denk je dat een dressuurpaard slijt? JA,zelfs die met evenwichtsskelet slijten,en niet alleen bij de voorbenen.

Citaat:
Met alle respect voor dit voortreffelijke renpaard die dankzij onze hobby of broodwinning al heel vroeg met en paar versleten voorbenen de rest van zijn leven verder moet slijten.


Sjonge,wat een uitspraak. Mensen die renpaarden rijden en trainen zijn niet meer dan dierenbeulen.
Het is wel heel erg bijzonder dat dekhengsten een leeftijd van 30 bereiken..die lopen zeker op krukken,en als ze moeten dekken worden ze zeker omhoog getakeld...haha.

Een paard waarvan de benen snel slijten zal pijn hebben en niet meer willen lopen..hoe komt t dat paarden tot 12 (ruinen/hengsten) en tot 8(merries) jaar dan nog lopen?? abra cadabra?

En hoe komt t dat een paard van nu dezelfde tijd neerzet als 30 jaar geleden? ah ja,dat was hopus pocus pilatus pas. goeie truuc zeker.

wanneer is je sprookjes boek uit zodat je meer onzin neer kunt zetten...amussant.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 15:37

Hoe de mensen hier ook denken over bepaalde bloedlijnen, fokkerij en de rol van bepaalde paarden daarin, maakt mij niet uit, want IK voel het toch niet in mijn portemonnee! Iets wat niet voor iedereen hier op gaat, want zij hebben een produkt te verkopen waarvoor flink reklame moet worden gemaakt.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 18:19

Las dit zojuist ergens anders op Bokt:
It is amazing what can be accomplished when nobody cares about who gets the credit.
Dit geldt ook voor het fokken van paarden en de openheid, onbevooroordeeldheid, ruime blik, objectiviteit en flexibiliteit daarin. In de plaats van credit kan je ook zet gain (geldelijk gewin).

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:51

Excuseme schreef:
Niet gelijk over me heen vallen en met voorbeelden komen, maar directe nakomelingen van volbloeden doen het ook niet zo goed in de sport. in het ideale geval heb je een keer of drie vier volbloed in 4de en 5de generatie bij een fokmerrie, daar kun je vaak goed mee fokken. Met een hengst die dat ook heeft. Ik denk dat Buc hier ook zo over denkt, schat ik.


Exact!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:57

Sorry hoor maar ik verdien geen geld met fokken, en door beter na te denken, ga ik wel hengsten adviseren die zelfs goed koper zijn dan de hengsten die we normaal gebruiken.
Dus dat geldelijke gewin is ook een opmerking waar je niks mee kan, zelf nou zelf heel veel mensen gaan nu echt wel verder kijken dan dat hun neus lang is.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:13

adriana schreef:
Sorry hoor maar ik verdien geen geld met fokken, en door beter na te denken, ga ik wel hengsten adviseren die zelfs goed koper zijn dan de hengsten die we normaal gebruiken.
.


Het rottige met fokken is, dat je pas over een jaar of 10 weet of je echt de goede keuze (advies) hebt gemaakt!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:14

Ja, maar je zult bij een veulen wel merken of er kwaliteits verschil is qua exterieur.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:29

adriana schreef:
Ja, maar je zult bij een veulen wel merken of er kwaliteits verschil is qua exterieur.



Das waar, maar ook jij fokt toch voor de sport?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:15

Samsam"]
[quote="adriana schreef:
Sorry hoor maar ik verdien geen geld met fokken, en door beter na te denken, ga ik wel hengsten adviseren die zelfs goed koper zijn dan de hengsten die we normaal gebruiken.
.


Het rottige met fokken is, dat je pas over een jaar of 10 weet of je echt de goede keuze (advies) hebt gemaakt!
[/quote]

Niet als je de systematiek kent. Weet wat je bijelkaar moet brengen en hoe je bloedlijnen en welke moet combineren.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:01

Een goed exterieur is al belangrijk voor de sport en zoals het is sport en fokkerij gaan hand in hand.
Je moet gewoon goed kijken uit welke lijnen presatie's komen en of het past, dan ben je al een heel eind.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:02

Anna42"]
[quote="Samsam"][quote="adriana schreef:
Sorry hoor maar ik verdien geen geld met fokken, en door beter na te denken, ga ik wel hengsten adviseren die zelfs goed koper zijn dan de hengsten die we normaal gebruiken.
.


Het rottige met fokken is, dat je pas over een jaar of 10 weet of je echt de goede keuze (advies) hebt gemaakt!
[/quote]

Niet als je de systematiek kent. Weet wat je bijelkaar moet brengen en hoe je bloedlijnen en welke moet combineren.
[/quote]

Oh, maar als het zo makkelijk is, dan moet je toch al wel een heel rijtje internationale toppaarden achter je naam hebben staan?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:22

Samsam schreef:
Citaat:

Oh, maar als het zo makkelijk is, dan moet je toch al wel een heel rijtje internationale toppaarden achter je naam hebben staan?


Samsam, je herhaalt jezelf. We krijgen toch hoop ik weer niet dezelfde discussie?

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:52

Bucephalus"]
[quote="Samsam schreef:
Citaat:

Oh, maar als het zo makkelijk is, dan moet je toch al wel een heel rijtje internationale toppaarden achter je naam hebben staan?


Samsam, je herhaalt jezelf. We krijgen toch hoop ik weer niet dezelfde discussie?


Sorrie hoor, maar ik kan er zo slecht tegen als mensen doen alsof fokken zo makkelijk is, zij weten hoe het moet en als hij moeiteloos de goede genen combineert wordt er elke keer weer een topper geboren!

Als het echt zo makkelijk is, waar blijft het resultaat.... dan wil ik ook bewijs zien!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:27

Samsam, ik begrijp je irritatie!

Ik denk dat je als fokker slechts kunt proberen naar het hoogst haalbare te reiken en 1 methode is om te vergelijken met anderen en de prestatielijnen te bestuderen. Als daar dan telkens dezelfde combinaties uit naar voren komen, zou je je voordeel ermee kunnen doen, afhankelijk natuurlijk wat voor een paard je wilt fokken.
Voor een gebruikspaard dat bijvoorbeeld snelheid met uithoudingsvermogen moet combineren gelden weer andere principes dan voor bijvoorbeeld het fokken van een paard waar je een basis mee wilt verkrijgen voor het opzetten van een bepaalde lijn.
Het een is niet slechter of beter dan het ander. Of je echter je uiteindelijke doel bereikt hangt af van meerdere factoren.
Ik ben er voorlopig tevreden mee om kennis te nemen van wat anderen vinden en denken en ik neem mee wat ik zinvol vind en wat niet gebruik ik niet. Ik zie het niet als mijn missie om iemand te overtuigen en respecteer eenieders uitgangspunt. Die nogmaals totaal verschillend kunnen zijn.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 09:45

ceasario schreef:

Het zou nu toch van de gekke zijn dat we de volbloeds gaan benoemen van meer dan 4 a 5 generaties geleden.

In die salinero zit geen rechtstreekse volbloed tussen de eerste en 5 de generatie.

We hebben het hier gewoon in onze tak over warmbloeds.
En de volbloed is inmiddels ondergeschikt.

En het kan nu niet zo zijn dat we de Heer op blote knieen moeten danken dat er volbloeds rond lopen en als we ze niet gebruiken de warmbloed fokkerij naar zijn einde gaat..

Volbloeds een leuke sport voor volbloed mensen.

En voor de warmbloed mensen een bijkomstigheid.
Daar er inmiddels zoveel warmbloeds rond lopen die de zelfde eigenschappen en bloeduitstraling (niet verwarren met volbloed uitstraling)
hebben dan dieren die onder het ras EV vallen.

En daar is Salinero een voorbeeld van.
Waar een puur volbloed 4 generaties weg zit.


Vertel mij dan eens wat het verschil is tussen een paard dat driekwart Volbloed is, maar dat zie je pas als je naar de achtste generatie kijkt en een paard dat zijn 75% TB haalt uit zijn tweede of derde generatie? Het percentage blijft toch gelijk? Salinero heeft toch sterk de uitstaling van een Volbloed en niet van een landbouw- of tuigpaard o.i.d.
Bij Quarterhorses zit het pure Volbloed vaak ook verder terug, maar toch is het percentage (sprint TB) vrij hoog. Daardoor zijn veel Quarter horses niet van bepaalde Volbloeden (van het sprint type) te onderscheiden. Alleen omdat het TB niet op het papier zichtbaar is, denkt men dat de relatie niet zo close is.

Als je hier gaat verkondigen dat alle Volbloeden op jonge leeftijd al verrotte benen hebben, dan ben je aan het proberen je eigen produkt aan de man/vrouw te brengen door een zooitje onzin te verkondigen over iemand anders zijn produkt. Zo bedoelde ik mijn opmerking.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:22

Himyar"]
[quote="ceasario schreef:

Het zou nu toch van de gekke zijn dat we de volbloeds gaan benoemen van meer dan 4 a 5 generaties geleden.

In die salinero zit geen rechtstreekse volbloed tussen de eerste en 5 de generatie.

We hebben het hier gewoon in onze tak over warmbloeds.
En de volbloed is inmiddels ondergeschikt.

En het kan nu niet zo zijn dat we de Heer op blote knieen moeten danken dat er volbloeds rond lopen en als we ze niet gebruiken de warmbloed fokkerij naar zijn einde gaat..

Volbloeds een leuke sport voor volbloed mensen.

En voor de warmbloed mensen een bijkomstigheid.
Daar er inmiddels zoveel warmbloeds rond lopen die de zelfde eigenschappen en bloeduitstraling (niet verwarren met volbloed uitstraling)
hebben dan dieren die onder het ras EV vallen.

En daar is Salinero een voorbeeld van.
Waar een puur volbloed 4 generaties weg zit.


Vertel mij dan eens wat het verschil is tussen een paard dat driekwart Volbloed is, maar dat zie je pas als je naar de achtste generatie kijkt en een paard dat zijn 75% TB haalt uit zijn tweede of derde generatie? Het percentage blijft toch gelijk? Salinero heeft toch sterk de uitstaling van een Volbloed en niet van een landbouw- of tuigpaard o.i.d.
Bij Quarterhorses zit het pure Volbloed vaak ook verder terug, maar toch is het percentage (sprint TB) vrij hoog. Daardoor zijn veel Quarter horses niet van bepaalde Volbloeden (van het sprint type) te onderscheiden. Alleen omdat het TB niet op het papier zichtbaar is, denkt men dat de relatie niet zo close is.

Als je hier gaat verkondigen dat alle Volbloeden op jonge leeftijd al verrotte benen hebben, dan ben je aan het proberen je eigen produkt aan de man/vrouw te brengen door een zooitje onzin te verkondigen over iemand anders zijn produkt. Zo bedoelde ik mijn opmerking.
[/quote]


Dat kun je zien aan het skelet (de bouw). Wat de benen betreft: ik heb over de hele wereld paarden bekeken waaronder de Volbloeds tot in New Zeeland en Australie.
Je hebt volkomen gelijk dat heel veel warmbloeds tegenwoordig gigantisch veel been- gewrichts- spier en peesproblemen hebben. Een deel daarvan is te wijten aan het skelet (de bouw) en constitutie die ze van de Volbloed mee hebben gekregen. Het andere deel aan de disharmonie in de bouw en vooral aan het veel en veel te veel doen op jonge leeftijd .... door het hopeloos verkeerd rijden
Zoals je zelf al memoreerde de merries kunnen tot hun achtste jaar e baan op. Op achtjarige leeftijd begint het immers voor sportpaard.
Als je naar de cijfers aantallen kijkt bij de Volbloeds hoeveel van het totaal lopen nog op hun achtste en nog op hun twaalfde jaar?
Bekijk nu zelf eens weer alle Volbloeds die je op het net hebt gezet.
Bijna niet een heeft voorbenen die geschikt zijn voor het sportpaard.