Midden juli hebben we een tinker bij gekocht. Een mooie 7 jaarse merrie, sporttype met veel potentieel. Niet onze eerste tinker, maar wel al ons 4de. We hebben ervaring met tinkers, heb er al zadelmak gemaakt, mee proef gereden etc. Ook ervaring met mishandelde paarden.
Nu, voor de aankoop had ik ze testgereden. Paard ontweek duidelijk het werk, maar het was doenbaar. Gekocht, mee genomen, en op de wei gezet bij onze andere paarden. En toen begon het...
De situatie nu is dat we er niet meer mogen aan komen, ze ziet nog maar een halster en is weg. We hebben ze al een maand en ik heb er nog geen meter op gereden. Als ze een mens ziet (gelijk welke) staat ze te trillen over haar hele lichaam. Een aanraking is voor haar een ramp. Ze smijt, trapt en steigert. Kortom, niets mee aan te vangen. We hebben ze al tijd gegeven, we hebben ze al proberen lokken met eten (veel eten!), werken aan het vertrouwen etc. Maar op die maand tijd zijn we nog maar een millimeter vooruit gegaan. Op zich geen ramp, ware het niet dat ze zo smijt. Diegene die me kennen en mij al hebben gezien weten dat ik respectvol om ga met mijn paarden. Op de keuring in brakel was ik er met een merrie en veulen. Er stonden kindjes naast van alle leeftijden, zowel bij merrie als veulen, en deze deden niets. Aan de beentjes, het hoofdje. Een kindje van een jaar heeft rond de nek van ons veulen gegaan voor een knuffel. Doodbraaf.
Maar deze merrie, nee. Mijn vader, die ook al veel ervaring heeft met paarden, durft de wei niet in gaan. Als je haar te pakken hebt, kan je haar rondleiden, en ik ben er van overtuigd dat je ze kan op zadelen en kunt vertrekken. Maar je voelt de spanning, bij de kleinste aanraking kan ze ontploffen. Nu is het zo dat ze wel is gekocht zodat ik er mee kon rijden. Want ik zocht een nieuw rij paard. Moest ik de tijd en het geld hebben kon ze gerust bij mij in de kudde staan en niets moeten doen. Gewoon af en toe een veulen. Nu heb ik wel de plaats, maar niet het geld om mij nog een rij paard aan te kopen. En kortom, zo een paard op onze wei, waar wij regelmatig met kinderen komen etc, is te gevaarlijk. Onze honden nemen we niet meer mee, want dat duurt ook maar 5 seconden voor er 1 verrot is geslaan.
Voor de rest aard ze goed in de kudde en doet ze haar ding. Bij de man, een handelsstal waar we haar hebben gekocht, stond ze alleen maar op stal. Ze ging daar niet op de wei, en in de stal werd ze gelokt met wat eten voor ze het halster konden aandoen. Voor de rest reed iedereen ermee.
De merrie komt van Ierland, en ik denk dat ze daar het nodige heeft mee gemaakt. Want ze zit zo in haar eigen gekeerd, stelt zich niet open voor mensen en plezier. Dat kan niet anders zijn dan dat ze is mishandelt. Die handelsstal treft GEEN schuld. Ze gaan altijd correct om met hun paarden. Maar zoals ik zei: die merrie ondergaat alles, maar heeft geen plezier, en is gevaarlijk in de omgang. Dus, iemand een idee? Want dit is een kwestie van dagen voor er iemand van ons verrot is geschopt.
Filmpje hebben we niet, want we hebben geen camera, misschien probeer ik eens met mijn gsm 

dus dat zal niet zo handig zijn voor je (haar stal is bij de grens met het Nederlandse Limburg