Schurende shetlander wat moet ik er aan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iris1995

Schurende shetlander wat moet ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:02

Hey allemaal,
Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te plaatsen, maar mijn shetlander schuurt deze zomer verschrikkelijk.
Toen we haar kochten 2 jaar geleden zei de eigenaar dat ze zomereczeem heeft en dat hij er een halsdeken voor had en dat dat hielp.
Ik ben toen nog op zoek geweest bij Divoza naar een halsdeken maar kon die daar niet kopen ze zeiden daar dat ze die niet verkochten.
We hebben toen een deken voor haar gekocht maar na een paar dagen was die al helemaal aan flarden. Meteen een nieuwe deken gekocht alleen ze had hem weer zo stuk. Dus ik was 160 euro armer en had nog steeds geen oplossing.
Vorig jaar hebben we niets aan het eczeem gedaan en schuurde ze eigenlijk helemaal niet ze heeft toen ook iets minder in de wei gestaan als dit jaar.
Dit jaar is het echter helemaal hopeloos telkens als ze uit het weitje komt schuurt ze eerst een hele poos en ik wordt er radeloos van ik vindt het echt zielig voor haar dat ze zo'n jeuk heeft. Ze staat 's nachts altijd op stal en in de bak (ze kan bij ons zelf bepalen of dat ze in de bak of in de stal loopt) Als ze een dag niet in de wei is zie ik haar nooit schuren. Ik zet haar eigenlijk altijd pas 's middags in de wei en haal haar er 's avonds uit.

Hier op bokt las ik al iets over Derfen, maar weten jullie nog iets anders wat goed helpt tegen de jeuk en dus ook tegen het schuren?

tamary

Re: Schurende shetlander wat moet ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:28

Mineralen bijvoeren, aan het werk zetten (te dik maakt ook gevoeliger voor jeuk), eventueel graasmasker of geheel van het gras af.

Derfen werkt voor een aantal dieren en voor anderen totaal niet. Je kan in elk geval pony afspuiten met koud/koel water voordat ze op stal gaat (koelen helpt nl ook tegen jeuk) en mits ze geen wondjes heeft daarna insmeren met goedkoopste blanke keukenazijn.

Omdat de oorzaak hier in het gras lijkt te zitten zou ik haar uit de wei houden. Dan kan alles geheel tot rust komen en kan je volgend jaar met graasmasker voorzichtig gaan opbouwen naar wat ze wel aankan. Laat ondertussen ook bodemonderzoek doen en pas de bemesting van je wei aan.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 21:59

Bedankt voor je advies en ik zal het eens gaan proberen. Waarom denk jij dat een bodemonderzoek nodig is denk jij dat het misschien aan een stofje in de wei ofzo ligt dat ze er in de wei veel meer last van heeft?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:07

Voor zomerexceem zou MCQ goed werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:36

Tekort/overschot koper, zink, kobalt bv, jeuk is vaak combi van te dik en mineralen tekort.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:38

probeer eens klitwortel vn Kruidvat kost 2 euro ongeveer. Dat inde manen smeren en de jeuk gaat weg

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:06

Ok dankjullie wel voor jullie adviezen ik zal het gaan proberen ^^,
Dan laat ik nog wel horen of het werkt :)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:08

Zo'n halsdeken verkopen ze dacht ik bij de paardendrogist overigens wel.

Wij gebruikte overigens sweet-itch bij een pony met zomereczeem :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:48

Doet ze het ook als ze minder gras gegeten heeft? Zo ja dan denk ik dat ze gewoon niet goed tegen suiker in het gras kan. Die van mij stopten met schuren toen ze van het gras af gingen en ze een speciaal dieet kregen dat suiker en zetmeelarm was.

Overigens is het logisch dat ze de deken kapot schuren als ze al jeuk hebben. Dan zou je moeten werken met iets tegen de jeuk voordat je de deken opdoet.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:02

Ze staat nu niet meer op de wei en dus in de bak en de stal en ze schuurt al minder.
Een paardendrogist? dat ken ik niet is daar misschien ook een site van?
Bedankt voor jullie reacties :)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:59

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 15:44

Bedankt voor de link naar de site. Dan kan ik daar even op kijken naar die deken.
Ze staat nu meer op stal en het schuren is iets minder maar nog niet weg helaas.
Wanneer is die zomereczeem periode voorbij eigenlijk?

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:35

Dit klinkt erg herkenbaar. Mijn shetlander heeft sinds dit jaar ook erge last van jeuk en dan vooral als hij net uit de wei komt. Ik heb PCS cojosol een tijdje gesmeerd, hierdoor werd de huid wel schoon van schilfers maar de jeuk bleef helaas. Zelf dacht ik ook dat dit door de wei kwam, maar volgens de paardenarts kan het ook komen door bepaalde vliegjes in de wei. Ik had verwacht dat de jeuk met deze mindere temperaturen zou afnemen, maar dat is helaas nog niet het geval..

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:05

Mocht je pony echt vooral schuren bij de staart en manen dan zou ik Fenonolf aanraden, werkt direct en je ziet na 2 weken al dat de nieuwe haren niet meer afgeschuurd worden maar weer groeien.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 10:30

oke dankjullie wel voor al jullie reacties ik ben al een aantal dingen aan het uitproberen ^^,