Voor- en nadelen welsh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KArijntjuh

Voor- en nadelen welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 11:38

Ik ben opzoek naar een eigen paardje en ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met Welsh pony's.
Ik hoor dat ze erge heethoofden kunnen zijn en ik vroeg me af hoe jullie dat zien en waarin je dat merkt. Daarnaast vroeg ik mij af wat jullie denken van de gezondheid van Welsh pony's. Natuurlijk ook erg belangrijk; waarom houden jullie van het ras?

Ik ben opzoek naar een sectie D of NWR Welsh. Misschien dat jullie daar nog een goede fokker voor kennen?

Ik ben benieuwd! Groetjes, Karijn

uryanne

Re: Voor- en nadelen welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:49

Welsh is het leukste ponyras dat er is ;)

Wat betreft heethoofden; ik ken sectie D's die op de gehandicapten manege lopen en ik ken sectie D's die niet te vangen zijn.
Ligt er heel erg aan waar ze vandaan komen en hoe ze zijn opgevoed. Maar dat is met elk ras het geval.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:50

Een sectie D of NWR noem je wel hele verschillende pony's. Wat is voor jou de reden tussen die twee te kiezen?

Zelf heb ik Welsh Cobs (sectie D dus) en ik vind het heerlijke dieren. Ze hebben massa, maar wel temperament. Ze willen voor je werken. Ik vind het een mooie maat.

Gezondheid is prima. Natuurlijk kun je met elk ras pech of geluk hebben.

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 12:22

Dyonne schreef:
Een sectie D of NWR noem je wel hele verschillende pony's. Wat is voor jou de reden tussen die twee te kiezen?

Zelf heb ik Welsh Cobs (sectie D dus) en ik vind het heerlijke dieren. Ze hebben massa, maar wel temperament. Ze willen voor je werken. Ik vind het een mooie maat.

Gezondheid is prima. Natuurlijk kun je met elk ras pech of geluk hebben.

De reden voor die keuze is puur maat. Die gemengde sectie (weet even niet hoe dat heet... :o ) zou eventueel ook kunnen. Ik wil een paardje van minstens 1.40 hoogte, dus vandaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:46

Ok, dan zou als je een Welsh wilt inderdaad de sectie D, NWR of partbred aan de orde zijn.
Maar dan moet je nog wel bepalen wat voor type je wilt en welk doel je voor ogen hebt.
Een sectie D is iets heel anders dan een pony die puur als sportpony gefokt wordt.

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:54

Mijn ambities zijn voornamelijk recreatief, maar ik vind het wel belangrijk om ook dressuur te rijden en daarbij les te nemen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:18

mijn welsh mountain pony word nu af en toe gereden door een meisje van net 6.
vorige week hebben er kindjes van 2,5 jaar tot 8 jaar op gereden en pony liep superbraaf haar rondje,ben er daarna zelf even opgegaan en toen heeft ze mij eraf gebokt.....

ik vind het een prachtig ras

milou_rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:24

ik vind het een super ras, het kunnen heethoofden zijn, ik heb er zelf een die zet ik voledig aan het werk, dan doet ze helemaal niks maar het ligt ook aan het karakter.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:34

KArijntjuh schreef:
Mijn ambities zijn voornamelijk recreatief, maar ik vind het wel belangrijk om ook dressuur te rijden en daarbij les te nemen.

Recreatief rijden kan met beide secties die je doet.
Zelf rijd ik een Welsh Cob en mijn ervaring is dat ze erg breed inzetbaar zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:46

welsh pony's zijn overal inzet baar voor

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:54

Ik heb een welsh cob staan (niet van mij) maar die is super. Dat is echt een nette pony en ook nog zeer veelzijdig.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:13

Mijn beide welsh cobs zijn absoluut geen heethoofden. Ze willen wel graag voor je werken; Zo is mijn ene merrie meer een grote sportpony (goed in zowel dressuur als springen) en de andere een echt barokke wandelpaardje. Beiden hebben prachtige gangen :j
Enkel had de oudste (9jaar) vroeger last van zomerrui, hiervan merk je niets meer. En elk paard kan dat hebben.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:48

Ik denk dat het heel erg per paard verschilt...
Mijn Welsh NWR is heel nuchter maar heeft toch een pittig karakter. Ze is eenkennig maar wil graag werken, het is echter geen paard om meerdere ruiters te hebben. Ze kan goed springen, is gek op crossen en dressuur zit er ook wel in.
Ik train ook nog een Welsh Cob voor een boer en dat is ook een erg fijn dier, heel veelzijdig en een lekker eigenwijs koppie erop!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:54

Ik heb sinds kort een welsh a hengst en de kudde wordt binnenkort uitgebreidt met nog een welsh. We hebben voor de welsh gekozen vanwege hun pittige, maar betrouwbare karakter, de werklust en de uitstraling. Ik heb er tot op heden geen moment spijt van gehad, het is een heel fijn dier om mee te werken. Jarenlang heb ik met de shetlanders wedstrijden en shows gereden maar ik wilde wat anders. Een welsh heeft naar mijn idee meer karakter, wat ik er graag in zie. Maar een ander ziet dit er liever niet in.

Het verschilt heel erg per pony maar ik denk ook zeker per mens. Een ander zal het pittige karakter misschien zien als onbetrouwbaar, terwijl ik het zie als goede werklust! Je zou eens een kijkje kunnen nemen bij een pony die je aanspreekt, je komt er vrij snel achter wat het karakter is en weet ook of een welsh iets voor je is.