Te dikke mini, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jebuurmeisje

Te dikke mini, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:28

Hoi,

Mijn mini is helaas te dik.. toen ik hem kocht in Juni was hij al veelste dik. Hij stond in een groot weiland, vol in het gras.
Maar nu lijkt het wel alsof hij maar niet afvalt. Hij is goed ontwormd..
Ik vroeg me af wat ik eraan kan doen hem af te laten vallen, mijn verzorgstertje en ik wandelen wel veel met em, en ik wil over een poos met m gaan fietsen, maaar, hij is nogmaar anderhalf.

what to do?

Hij kan bij ons niet de paddock op, en staat nu met een kleine kudde in een smal weiland waar het gras niet meer vet is omdat de kalveren er eerst grazen.
Volgens mijn staleigenaresse is een graasmasker slecht voor jonge pony's.
Er wordt zo'n 3 á 4 x per week een kwartiertje meestal, met hem gewandeld, ook draven.

Dankjewel voor het lezen!

Afbeelding
Dit is in Juli

Afbeelding

en dit begin augustus.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Te dikke mini, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:32

ik vind dat er nog behoorlijk wat gras staat en krijgt ie ook kuil bij? Of wat heeft ie in zijn mond op de laatste foto.

Ik heb mijn jonge spul altijd op het gras gehad maar mijn huidige pony's staan nu superschraal met 1x daags een plakje hooi, nog vind ik ze zwaar.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:38

Dat erachter is een ander weiland ;) ze krijgen idd kuil, ook niet veel, maar ik zou kunnen melden dat ik hem van het kuil afwil.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:42

ik bedoel het gras onder zijn voetjes, dat staat echt niet meer op mijn land.
Die kleintjes worden vet van de lucht en dat moet je zien te voorkomen.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:45

Jaa okee, en hoe kan ik dat voorkomen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:46

ik volg even, heb precies het zelfde probleem!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:54

van dat vette land afhalen, overdag op het (hele schrale) gras en de nachten van het gras af met (oud) hooi

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 23:03

Waar die nu staat is ook een schrale wei, echtniet vet! maar helaas zijn alle stallen bezet, dus binnenzetten kan niet, maar dankjewel voor de tips :)

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:07

Op zich kunnen rechte afstanden langs de fiets geen kwaad denk ik voor zo'n jonkie, wel in de (zachte) berm. Ik zou hem van het kuil afhalen zo te zien heeft hij wel genoeg aan alleen het gras.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 23:16

ik ga daar rustig aan mee beginnen denk ik, is een graasmasker een oplossing?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:19

hebben ze geen wormen? het lijken wel wormen buikjes....

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 23:23

ik heb m goed ontwormd, maar zal er deze week nog 1 geven..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:25

Misschien kun je beter mestonderzoek laten ipv een wormenkuur erin stoppen. dan weet je als ze wormen hebben welke kuur je moet geven!! (als ze geen wormen hebben is het goedkoper dan een kuur en als ze wel wormen hebben is het geen weggegooid geld voor een nutteloze kuur met de verkeerde bestanddelen)

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 23:28

Daar kan je weleens gelijk in hebben!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:32

Je kan er prima mee gaan fietsen hoor. Dat is alleen maar goed voor de pezen. Dravers en renpaarden lopen ook als ze 1,5 zijn op het verharde voor het sterk maken van de pezen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:37

Ik zou me eerder druk maken over zijn hoeven, dat ziet er érrug kort (en vreemd bekapt) uit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:23

Met Anderhalf mogen ze best al meer bewegen :j die van mij liep dan al rustig een uur mee. Een dierenarts meldde mij ooit dat ze met een half jaar al best de avond vierdaagse mochten meelopen, dus meer dan een kwartier per dag mag absoluut.
Waarom denkt je stal eigenaresse dat een grasmaaier slecht is voor jong dieren? Imo heb je weinig andere opties, je moet iets. Als dit inderdaad vet is, steven je zo op hoefbevangenheid af, en dat wil je natuurlijk helemaal niet..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:40

het gras lijkt misschien niet vet, dat lijkt mijn wei ook niet. Maar toch groeien ze ervan dicht :)

Graasmasker is geen probleem hoor, let er alleen even op dat ze er ook mee drinken.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 07:27

nou dat wordt veel fietsen :D

Pluttersput: ze zegt dat ze dan meestal helemaal niks kunnen eten en drinken, omdat dat gaatje te klein is..

Hij staat voor inderdaad te kort op zn hoeven, achter is langer, maar hij is verder voordatie bij mij kwam ook niet bekapt geweest.. wordt nu wel door de hoefsmid gedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:40

ze moeten even wennen met graasmasker maar ik heb er 1 die op schraal land mét masker bevangen raakte dus ze krijgen zeker wel wat binnen. Alleen dus even in de gaten houden of ze drinken en je zal ze in het begin moeten leren hoe ze moeten eten.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:59

Is het echt vet (kun je z'n ribben nog voelen?) of gewoon een grasbuik? Want daar zou ik me, vooral bij jonge paarden, niet druk om maken... zie je vaak als ze voornamelijk gras/hooi eten en (nog) geen of heel weinig krachtvoer, in combinatie met het nog niet getraind/bereden ( ;) )/gelongeerd worden... is imo niets ergs aan en verdwijnt beetje bij beetje naarmate ze ouder worden, aan het werk moeten en/of de voeding wordt aangepast :) Als het echt vet is kun je met dat laatste wel nu al beginnen en idd zorgen voor meer beweging :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:01

paarden lopen kilometers per dag, daar komt 3/4 keer per week een kwartier niet bij in de buurt. Ik zeg het is mooi weer, wandelen met die pony, rugtas mee en af en toe een stop. Mijn toen jaarling had er nog nooit zo goed uitgezien als na mijn trektocht waarbij we rond de 30 km per dag liepen. Hij bleef het ook leuk vinden.
Met welke wormenkuren heb je al ontwormt?

Verder vind ik je pony meer buikig als dik. Ter vergelijking:
http://3.media.hyves-static.net/1511635 ... 35642.jpeg
http://2.media.hyves-static.net/1511636 ... 36313.jpeg

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 08:30

als ik wat druk zet dan kan ik wel zn ribben voelen.
ooh dus zo'n lange afstand kan best mits je wel af en toe een stop doet, ik ga meteen een schema maken en bijhouden of meneer nu wel slanker wordt :) bedankt voor de tips!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:14

Mits je tempo idd aanpast en het wel enigsinds opbouwt. De jongen hier lopen rustig de ronde van 4/5 km mee aan de hand of als handpaard. Vorige week veulentje mee als handpaard naast moeder. Maak het leuk voor jullie samen lekkere wandelingen, bedenkt simpele/praktische opdrachtjes voor de saaie stukken (stukje voor je uit lopen en dan weer stukjes achter, een rondje om je heen stappen, halthouden en dan klaar voor de start, leren wachten met gras eten, etc.)
Uiteraard moet hij wel gezond genoeg zijn hiervoor, als hij niet voldoende energie heeft is het niet eerlijk om al wat van hem te vragen. Let ook op als hij een periode heel hard groeit en dus daar zijn energie in steekt.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:16

jebuurmeisje schreef:
als ik wat druk zet dan kan ik wel zn ribben voelen.
ooh dus zo'n lange afstand kan best mits je wel af en toe een stop doet, ik ga meteen een schema maken en bijhouden of meneer nu wel slanker wordt :) bedankt voor de tips!

Een goede opbouw is wel belangrijk, een stop in de training daarin tegen (in mijn ogen) niet. Tussendoor veel stappen wel. Probeer als je het opgebouwd hebt veel te draven in een rustig tempo. Meteen een goede oefening om hem goed verkeersmak te krijgen.