brokkelhoeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PeronneRoxy

brokkelhoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:35

Mijn haflinger heeft de laatste tijd last van brokkelende hoeven. ik rijd niet superveel over de weg. heeft iemand tips ? ;p

shilady

Re: brokkelhoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:43

smid laten kopen en goed laten bekappen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:39

En daarnaast eens goed naar je voeding en huisvesting kijken. Krijgt je paard voldoende voedingsstoffen etc binnen?

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:43

ik geef die van mij super biotine van epplejack eigen merk. Dit werkt na ongeveer een jaar pas goed, maar het wordt er dan wel echt een stuk beter van. Ook laat ik altijd het beetje modder/zand wat op de hoef zit erop zitten in droge periodes. Dit modder/zand is altijd wel een beetje vochtig. Ook kan je als je je paard in het land met zwarte grond hebt, dit rond de waterbak heel nat maken waardoor ze steeds als ze gaan drinken in de modder staan. Hierdoor blijft de hoef natter en brokkelt het minder snel af.

ps. mijn hoefsmid zegt altijd dat heel veel haflingers slechte hoeven.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:49

mijn haflinger merrie van 2 had vreselijke hoeven toen ik der kocht ook helemaal brokkelen... Goeie smid erbij en 1 week speciaal hoefvet : Pedicure.
Probleem is nu helemaal weg:D

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:52

Mijn haflinger ook super brokkelhoeven dat er geen ijzer meer onder kon.
Echt balen.
Nu lijmijzers er onder in de hoop dat de hoef in 8 weken dusdanig gegroeid is dat er weer genageld kan worden.
Maar de oorzaak vinden is moeilijk.
Op advies geven we nu Kerabol bij, hopelijk helpt het.
Succes.

breniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:18

Mijn haflinger heeft eigelijk nooit brokkelhoeven. Alleen in het begin toen ze van de ijzers afkwam. Dit heeft ongeveer een jaar geduurd. Nu bekap ik haar zelf: houd in telkens rond afvijlen. Dit helpt omdat hoekjes breken makkelijker.
Denk maar een een kubus en een bal: wat heeft een hond eerder kapot als die ermee speelt. De kubus, omdat hoeken makkelijker breken en rondingen niet.

Ik heb nu 1 keer in de 1 a 2 jaar een echte bekapper erbij, die hoeft nooit echt iets te doen. Nooit problemen meer met scheuren/brokkelhoeven sinds ze van de ijzers af is.
De gaten in de hoeven maken het zwakker, en doordat je er iets indrukt waar normaal geen plaats voor is gaat een hoef nog sneller brokkelen. Ook haal je de vering uit de hoef weg waardoor er minder bloed wordt toegevoerd naar de hoef zelf en de hoefwand = minder mineralen, zuurstof en alles wat een hoef nodig heeft om te groeien.
Persoonlijk ben ik dus niet echt voor ijzers, alleen als je er een hoef mee kan "redden".

Zorg dat je er een goede bekapper bij haalt, en het liefst zelf tussen door vijlen.
Ook is zoals hiervoor genoemd een natte plek bij de waterbak tijdens droge perioden een goede tip, of modder erop laten. Vet is alleen verstandig als je paard daarvoor een halfuur in een emmer water heeft gestaan. Vet stoot water af, zo komt het niet in de hoef, en droogt deze dus nog meer uit. Op het moment dat de hoef een half uur in het water heeft gestaan kan je er wel vet op doen, omdat het water er dan juist langer in blijft.

PeronneRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:26

Ik heb de smid laten komen , het is nu wel wat beter , het is alleen heel jammer dat ze nog zo scheef op dr benen staat :(

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:00

Bij haflingers is dit erg vaak, een haffie waar ik op rijd ( af en toe ) heeft dit ook. de eigenares heeft volgens mij een vijl gekocht om te veilen anders komen er scheurtjes in en moet je te vaak naar hoefsmid wat erg duur kan zijn. ( wel eerst ffe vragen aan hoefsmid )

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:20

PinkHorse schreef:
Bij haflingers is dit erg vaak

:o?