Fokken met merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Fokken met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:08

Hoi hoi bokkers !!

Ik heb mij sinds kort een jaarling merrie aangeschaft (ondertussen al bijna 1 jaar en 5 maand).
Ik ga uiteraard niet meteen met haar fokken, maar ik zou dit wel van plan zijn :) Maar nu heb ik gehoord van een vriendin van mij dat het mogelijk zou zijn dat ik niet een met haar mag fokken omwille van haar papieren...
Zelf weet ik hier niks van, dus daarom vraag ik het hier op bokt even :D

Mijn merrie is een vosse NRPS (met papieren) en afkomstig uit Nederland.
Hier de horsetelex-link:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1505823

De vriendin van me zei dat ze moest (goed)gekeurt worden voor ik met haar zou mogen fokken en dat die keuring zou bepalen of ik al dan niet mag fokken én in welke categorie wat betreft dekhengst. Dus enkel met 'slechte', 'matige' of 'goede' hengsten om het simpel te zeggen.

Grtzz
Lisa

Alane

Re: Fokken met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:15

kijk eens op www.nrps.nl
of www.kwpn.nl
vind je heel veel informatie waar je meer aan hebt dan de informatie die je vriendin je heeft gegeven.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:15

Je vriendin heeft absoluut geen gelijk.
Je mag met elke merrie fokken, ongeacht of ze wel of geen papier heeft.
Net zoals je met elke hengst mag fokken, of die nu goed gekeurd is of niet.
Of het verstandig is, is een ander verhaal, maar er zitten geen eisen aan of jij wel of niet met een merrie gaat fokken.
Wel is je merrie en daarmee de nakomelingen meer waard wanneer je met de merrie naar een keuring gaat, en waar ze eventueel ster kan worden.(dan is je merrie goed qua exterieur en beweging)
Een röntgen-onderzoek bij de dierenarts is imo altijd verstandig als je wilt gaan fokken, daarmee kun je zien of je merrie erfelijke afwijkingen in de benen heeft, of dat ze op bepaalde gewrichten een opmerking krijgt waardoor er wel of niet word afgeraden ermee te fokken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:32

Alane schreef:
kijk eens op http://www.nrps.nl
of http://www.kwpn.nl
vind je heel veel informatie waar je meer aan hebt dan de informatie die je vriendin je heeft gegeven.

Bedankt voor deze site :)
Ik ga zeker eens meer proberen uitzoeken hierover !

svdijk schreef:

Mijn merrie heeft dus wel papieren en ik zou ze ook laten dekken door een hengst met papieren, liefst ook een goed gekeurde hengst. Zelf zou ik ook eens proberen om mijn merrie te laten keuren, maar hiervan ben ik nog niet zeker en ook hier weet ik eigenlijk bitter weinig over :+ Dus ook dat vraagt nog wat opzoekwerk :p

Maar op de site die Alane me heeft gegeven staat dat een paard een bepaalt procent Arabisch of AA moet voeren om in het NRPS te mogen opgenomen worden. Ik zou dus uiteraard een veulen met papieren willen fokken.
Misschien bedoelt mijn vriendin dan eerder dat het veulen mogelijks geen papieren zou krijgen ofzo...

Ik snap eigenlijk ook niet echt wat ze met die opmerking bedoelde... Maar het kon misschien wel zijn dat ze het louter over de NRPS-papieren had...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:47

Je merrie staat al als nrps geregistreerd, dat is bij de aanvraag van het papier al gedaan.
Je kunt dus gewoon met je merrie naar de dichtsbijzonde nrps keuring in de zomer, waar ze word gemeten en waar er naar haar bouw en gangen word gekeken.
Op basis daarvan krijgt ze een premie, en kan ze een predikaat krijgen.
Wanneer je met nrps hengsten dekt, krijgt het veulen nrps papier, maar ook met veel hengsten van o.a kwpn kunnen de paarden bij het nrps geregistreerd worden, er zijn zoveel lijntjes waarin volbloed zit.
Als je merrie te klein blijft, dus niet over de 157,5 gaat uiteindelijk, dan ligt het eraan hoeveel arabisch bloed ze voert of ze dan in het stamboek of in het hulpstamboek word opgenomen.
Je kunt een mailtje sturen naar het nrps, ze zijn heel vriendelijk en je krijgt snel antwoord op je vragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:57

svdijk schreef:
Je vriendin heeft absoluut geen gelijk.
Net zoals je met elke hengst mag fokken, of die nu goed gekeurd is of niet.
Of het verstandig is, is een ander verhaal, maar er zitten geen eisen aan of jij wel of niet met een merrie gaat fokken.
Wel is je merrie en daarmee de nakomelingen meer waard wanneer je met de merrie naar een keuring gaat, en waar ze eventueel ster kan worden.(dan is je merrie goed qua exterieur en beweging)
Een röntgen-onderzoek bij de dierenarts is imo altijd verstandig als je wilt gaan fokken, daarmee kun je zien of je merrie erfelijke afwijkingen in de benen heeft, of dat ze op bepaalde gewrichten een opmerking krijgt waardoor er wel of niet word afgeraden ermee te fokken.

gedeeltelijk heeft die vriendin wel gelijk. En een merrie of hengst zonder papieren gebruiken vind ik niet fokken maar vermeerderen.

hier staat het een en ander kort uitgelegd
http://www.bokt.nl/wiki/NRPS

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:00

Ja, het is inderdaad vermeerdern maar het is niet waar dat het niet mag.
En ik ken ook wel een aantal merrie's die zeer goede veulens hebben gebracht, maar niet naar de keuring zijn geweest.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:01

svdijk schreef:
Je merrie staat al als nrps geregistreerd, dat is bij de aanvraag van het papier al gedaan.
*...*
Je kunt een mailtje sturen naar het nrps, ze zijn heel vriendelijk en je krijgt snel antwoord op je vragen.

Mijn merrie voert 52% AA bloed, waarvan 0.54% Arabisch bloed :+
Normaal gezien zou ze tussen 1m68 en 1m73 moeten worden (maar volgens diezelfde vriendin is ze nu wat klein om die hoogte nog te halen). Mijn merrie is nu 1m50 en ze is 1jaar en 5maand.

Op haar papier staat dat ze op 3 jarige leeftijd kan deelnemen aan een NRPS-keuring, dus dit is iets wat ik zeker en vast overweeg. Vooral omdat ik al goede commentaar gekregen heb op haar exterieur en haar gangen. Of deze 'goede commentaar' mij veel gaat opleveren weet ik niet, want tjah, een handelaar durft nogal eens een paard de lucht in prijzen terwijl het eigenlijk maar een middelmaat is qua gangen en exterieur :+
Zelf heb ik daar niet echt zicht op (ik weet het, ik ben behoorlijk onervaren :+)

Verder wil ik je ontzettend bedanken voor je vriendelijke en uitgebreide uitleg :) Ik heb er veel uit opgestoken en mijn 'angst' om niet te kunnen fokken is zo goed als weg nu :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:07

geduld is een schone zaak bij paarden.
Zo is een ex-paard van ons, dat op 3 jarige leeftijd net aan 1.60 m was toch nog 1.67 m geworden op 6 jarige leeftijd.

En ook qua jeugdigheid.
ga nu al op keuringen kijken hoe het er aan toe gaat en vraag fokkers en voorbrengers.
Hoe meer je nu leert en opsteekt hoe meer profijt je dadelijk hebt met je eigen paard.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:14

Alane schreef:
en vraag fokkers en voorbrengers.

Wat bedoel je eigenlijk met die zin uit je bericht ?? :p Want zoals ik zei, ik ben ontzettend groen op dat vlak en heb niet echt vrienden die er ontzettend veel verstand van hebben. Toch niet wat betreft keuringen en dergelijke. Dus ik kan bij niet veel mensen ten rade voor zulke dingen...

En ik heb geduld genoeg ;) Het kan mij niet echt schelen hoe groot ze precies wordt, ze is van mij en groeit met mij op. Ik heb er nu al een soort van band mee, dus dan is die schofthoogte echt niet meer belangrijk voor mij :o Al zou ze een pony blijven, het zou me nog steeds niks kunnen schelen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:25

Je vriendin kletst uit d'r nek, totale onzin.

De merrie is nrps geregistreerd dus kun je met haar fokken, gebruik je een hengst die goedgekeurd is bij een erkend stamboek dan kun je je veulen ook bij het nrps laten inschrijven. (hengsten van oa kwpn, nrps, zangersheide enz)
Het stamboek werkt niet met 'slechte' 'matige' of 'goede' hengsten, waarom zouden ze een slechte hengst goedkeuren? Alle hengsten zijn gewoon goed, bijzonder goede hengsten, die zich in de sport of fokkerij bewezen hebben krijgen daarvoor predikaten (keur, preferent, prestatie).
Merrie's kunnen die predikaten ook krijgen en kunnen daarnaast ook naar de merriekeuring, als je serieus wilt fokken en er zelf niet veel verstand van hebt is dat zeker een aanrader. Je krijgt daarbij een goed beeld van de kwaliteiten van je merrie en aan de hand van de resultaten kun je het stamboek ook om een hengstenadvies vragen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:26

Ik geloof dat je die vriendin van je maar een met een vrachtwagen zout moet nemen, want er klopt geen kont van haar verhalen :+

Mijn merrie haalde de 1.50 nog niet eens op die leeftijd, maar inmiddels al een eindje gegroeid hoor.
Je kan er zo weinig over zeggen als ze nog geen 3 zijn, zelfs dan kunnen ze nog een sprint trekken de hoogte in :o

Wat Alane bedoelt (correct me if I'm wrong) is dat je informatie zou kunnen opdoen op keuringen.
Als je dan eens in gesprek komt met fokkers/voorbrengers zouden ze je misschien in de toekomst kunnen adviseren over welke hengsten, waarom, welke bloedlijn, wat interessant is, commercieel etc.

Je zou je merrie kunnen röntgenologisch kunnen laten keuren, dat mag, maar moet niet. Bij het KWPN noemen ze dat PROK (Project Röntgenologisch Onderzoek KWPN), bij NRPS heet dat volgens mij Röntgen.
Voordeel daarvan is, dat je weet dat je foktechnisch (röntgenologisch dus, afgezien van verdere gezondheid) gezien een goede merrie hebt en er hangt meteen een erkend NRPS predikaat aan vast *\o/*

Ik moet zeggen dat ik het fijn vind om te lezen dat je eerst goed informeert :j
In het kader van ''bezint eer ge begint'' ben je goed bezig +:)+

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:50

Fiebie schreef:
Ik geloof dat je die vriendin van je maar een met een vrachtwagen zout moet nemen, want er klopt geen kont van haar verhalen :+
Ik moet zeggen dat ik het fijn vind om te lezen dat je eerst goed informeert :j
In het kader van ''bezint eer ge begint'' ben je goed bezig +:)+

Haha :')
Ik heb mij dus gewoon een soort van zorgen gemaakt voor niks uiteindelijk xD

Het is niet dat ik een fokkerij ga opstarten en mijn merrie als fokmerrie ga gebruiken ofzo hoor. Het is bij mij voornamelijk de bedoeling om recreatief te rijden , tenzij ze enorme aanleg toont voor dressuur of springen, dan zou ik toch meer dan enkel recreatief gaan rijden ;) Maar ik zou het toch leuk vinden om zo af en toe eens een (goed) veulentje uit mijn merrie te fokken.
Ik ben dus niet van plan om er de eerste de beste hengst op te zetten ofzo :+
En naar de keuring gaan zou ik gewoon doen zodat ik zelf meer weer over mijn paard, als je snapt wat ik bedoel. Het is toch leuk om te weten dat ze bijvoorbeeld écht mooie gangen heeft en het niet louter ik is die dat vind. En het verhoogt ook de waarde van een veulen dan hé.

Nu jha, ik heb nog voldoende tijd om hierover na te denken, want ik zou ze pas laten dekken rond een leeftijd van 5à6jaar. :Y)
Maar ik ben toch al blij dat mijn optie tot fokken wel degelijk nog 'open' staat om het zo te zeggen.

Maar wat betreft die keuringen: Weet iemand waar ik meer info kan vinden over een keuring voor 3-jarige merries bij NRPS ?? (op de site hiervan stond eerst een blauw keuze-kader links, maar dat is nu op mysterieuze wijze verdwenen :o?) En zijn deze NRPS-keuringen enkel voor 3-jarigen ?? Of kan ik nog aan andere keuringen deelnemen (ook al zijn deze niet van het NRPS) ??

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:04

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 17:20

Fiebie schreef:
En inderdaad, die website heeft problemen...... Bij het vernieuwen van de site, was hij bij mij ook ineens weg :')

Ah oef, dacht al dat het aan mij lag en ik iets verkeerds had gedaan :+
Bedankt voor je links trouwens ;D

Op haar papieren staat er dat ze op 3-jarige leeftijd mag deelnemen aan keuringen van het NRPS. In de links die je mij doorstuurt staat echter nog iets over sportstamboek en dergelijke. Hoe weet ik tot wat mijn merrie precies behoort adhv haar papieren ?? :P

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:47

Daar hoef jij niets aan te doen, wanneer je met je merrie naar de keuring gaat bekijken de keurmeesters en het bestuur van het nrps in welk stamboek-afdeling ze zou kunnen.
(in mijn geval ging het in overleg, mijn hengst was nog te klein dus ik had de keuze hulpstamboek of een jaar wachten)
Je kunt wel bijv. met je merrie naar een kwpn stamboekkeuring(mits ze van kwpn hengsten afkomt, of hengsten die zijn erkend door het kwpn), maar dan moet je haar eerst over laten schrijven naar het kwpn etc.
Het makkelijkste is dus de lijst met keuringen van het nrps in de gaten houden, kijken welke bij jou het dichtst in de buurt is en haar daarvoor inschrijven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:16

ik vermoed zomaar dat die vriendin dit bedoelde met de goede, minder goede en slechte hengsten binnen NRPS
De goedgekeurde hengsten van het NRPS worden onderverdeeld in 3 fokklassen:
Fokklasse I: hengsten die voldaan hebben aan het verrichtingsonderzoek, sporttraject en nakomelingen onderzoek
Fokklasse II: hengsten die voldaan hebben aan het verrichtingsonderzoek en sporttraject
Foklasse III: hengsten die voldaan hebben aan het verrichtingsonderzoek

fokkers en voorbrengers: op een keuring heb je dus de fokkers en eigenaren die hun paard aanbieden ter keuring. De mensen die de paarden voor brengen heten dus voorbrengers.
Fokkers en eigenaren kun je dus vragen stellen over hun paard, wat ze zoal doen voordat hun paard op de keuring komt, denk aan de conditie, gewassen, invlechten of juist niet etc. En waar je op moet letten of je paard voldoet aan de eisen die het stamboek stelt.
En de voorbrengers wat je zelf met je paard kunt oefenen, of juist niet moet doen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 18:19

svdijk schreef:
Daar hoef jij niets aan te doen, wanneer je met je merrie naar de keuring gaat bekijken de keurmeesters en het bestuur van het nrps in welk stamboek-afdeling ze zou kunnen.

Oh oké.
Bedankt svdijk :)

Dan ga ik wat aan mijn conditie moeten werken als ik zelf met mijn merrie rond wil lopen op een keuring, want mijn conditie is niet al te super en het zou zo raar zijn om al uitgeput te zijn na even te hebben gelopen :+
En mijn merrie wil nog niet echt meelopen aan het halster ook. Stappen, geen probleem, maar draven lukt nog niet echt. Toch niet zonder aansporing van iemand anders :Y)

Alane schreef:
fokkers en voorbrengers: op een keuring heb je dus de fokkers en eigenaren die hun paard aanbieden ter keuring. De mensen die de paarden voor brengen heten dus voorbrengers.

Ook super bedankt voor de goede uitleg :D
Heb jij hier reeds ervaring mee ?? Of ben je gewoon goed op de hoogte van deze zaken ??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:34

ooit vroeger welsh a pony's gefokt en mee naar de keuring geweest, tot mijn dochter begon te rijden en er te groot voor werd. Via welsh B en partbred naar paarden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:26

Andere mogelijke stamboek waar de merrie in zou passen is het Belgisch Warmbloed Stamboek S.B.S.. Als je de AA richting op wilt gaan voor een ggk hengst kijk is naar deze ggk SBS hengst:
http://dbsbsnet.2bcom.net/pages/popup_p ... ode=X15265

Citaat:
Mijn merrie voert 52% AA bloed, waarvan 0.54% Arabisch bloed

Waar haal jij de 52% AA van? Zij heeft in haar 3e generatie een AA hengst (waarvan zij 12.5% bloedvoering heeft) en voor de rest heeft zij engels volbloed, warmbloed en een scheut arabisch bloed.
Zij draagt wel veel engels volbloed (54.5%).
Heb via PB je de berekening toegestuurt.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:37

Bedankt voor je pb ;)
En die procenten staan op haar papieren... Dus jha :D
Ik herhaal wat er op papier gedrukt staat zonder eigenlijk zelf te weten vanwaar het komt :)) Ik ben een echte leek op vlak van paarden en hun pedigree :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:53

xLIESSSx schreef:
Hoe weet ik tot wat mijn merrie precies behoort adhv haar papieren ??

svdijk schreef:

Dit klopt niet... Want je moet haar tenslotte wel in de juiste rubriek in schrijven nav haar papieren...
Op de nrps site staan trouwens alle rubrieken vermeld die er zijn en waar je uit kan "kiezen"... Voor het makkelijke zou je het nrps op kunnen bellen en hun kunnen je dan zo vertellen in welke rubriek je tzt in moet schrijven...

Wel kan ik je zoals anderen ook al zeggen aanraden om bijv. volgend jaar te gaan kijken op de keuringen zodat je ongeveer weet wat er verwacht word en dan het jaar erop als ze 3 is haar pas voorstellen. Als 2 jarige naar de keuring geeft namelijk niet echt meerwaarde... Ze worden niet opgenomen in het stamboek en kunnen geen predikaten verdienen. Ze beoordelen het dier wel en geven het een 1ste/2de of 3de premie maar het is en blijft een momentopname en het kan het jaar erop weer totaal anders zijn!
Bij stamboekopname krijg je trouwens een geel rapportje waar de bevindingen van de jury opstaan. Dit kan ook al erg handig zijn bij een eventule hengstenkeuze... En voor meer advies over hengstenkeuze beschikt het nrps over een foktechnische commissie :)