[TI] iel door castratie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya101

iel door castratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 09:31

Bokkers,

Zoals sommige wel weten heb ik een tinkerhengstje van ruim 15 maand oud,
nu heb ik hem vorige maand verplaatst van stalling. Hij mag nog steeds 24/7 op de weide
maar op die stalling lopen verschillende merrie’s dus meneer krijgt het moeilijk, wat normaal is.
Ik ging hem zeker laten ruinen omdat ik geen hengst wil maar ik ben bang dat het een iel beestje gaat worden omdat ik hem 'vroeg' laat castreren....
Tinkers horen niet iel te zijn naar mijn mening en omdat hij nu al zo’n leuke speknek heeft wil ik dat deze natuurlijk blijft.
Wat is jullie ervaren met een ruin,klopt het dat ze altijd wat ‘slanker’ blijven of maak ik me zorgen om niets?

Alvast bedankt!

Hier een foto hoe hij nu is.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:38

Een ruin groeit anders, groeien gaat onder invloed van hormonen. Maar nee, het is niet zo dat je per definitie een iel beestje krijgt als je hem laat ruinen. Genoeg ruinen die jong gecastreerd en zijn en best zwaar zijn, andersom trouwens ook wel hengsten die iel blijven. Persoonlijk heb ik wel voorkeur om het dier zo lang mogelijk hengst te laten, in mijn beleving groeien ze tov een ruin wat meer in de breedte en wat minder in de hoogte.

In welke zin zou het nu moeilijk krijgen? Dat hij beperkt wordt op sociaal vlak of dat hij wat begint te brullen en macho gedrag vertonen? Dat laatste, als baasje daarmee om kan gaan is het voor hem niet moeilijk hoor, als baasje dat niet kan lijkt me dat voor haar lastiger dan voor hem ;)

Hier trouwens een jonge hengst gehad die met alleen maar merrie's om zich heen stond, hij heeft eerst bij zijn zusje gelopen maar toen die te oud werd kwam hij alleen te staan (vind dat zelf verschrikkelijk maar niet mijn paard). Tuurlijk was hij wel geinteresseerd in de dames, maar hij ging niet ongecontroleerd uit zijn dak, ook niet wanneer hij in de wei stond, en is altijd, zijn hele jeugd lang, gewoon aan een los touwtje mee de wei uit te nemen geweest, en ja, dan moeten we langs de merrie's (met bepaalde manier van afzetten zelfs door de wei, ook dat ging gewoon makkelijk).

Het is dus ook heel karakter- en opvoedafhankelijk. Als jij denkt dat hij mooier groeit als hengst zou ik zeggen, laat zijn ballen er lekker aan tot het niet meer gaat, zolang hij sociaal niks te kort komt...

PS Gefeliciteerd!

Berdien

Re: iel door castratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:22

Tja, mijn Flynn is met acht maanden gecastreerd omdat hij bij zijn moeder en andere merries die niet van mij waren liep. Ik wilde hoe dan ook geen risico lopen op een moederxzoon dracht of dat hij de andere merries zou dekken.
Flynn is nou 1.65m en alles behalve iel. Wel is hij nog steeds volop in ontwikkeling, hij is nu vijf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:32

Toch is aan de bouw van Flynn (en juist de hoogte) duidelijk te zien dat hij ruin is en geen hengst :o Maar idd, over hoogte-breedte verhouding heb je niet bepaald te klagen :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:48

Nee, maar dat vind ik ook niet erg. En dat zeg ik ook niet, dat je aan hem niet kunt zien dat hij een ruin is ;) Had ik een hengst gewild qua looks dan had ik hem niet gecastreerd. Daarnaast, als ik kijk naar andere Thunderzonen die hengst zijn gebleven.. dat zijn ook geen kleintjes.

De vraag is ook niet of je aan Tinkerruinen kunt zien dat ze ruin zijn, maar of dat ze iel worden door castreren. En dat hoeft zeker niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:03

Er is idd verschil tussen een jong gecastreerde tinker en een ouder gecastreerd tinker, Rohan is in april gecastreerd op 8 jarige leeftijd en die heeft een heel andere uitstraling dan de ruin van een vriendin die al jong geruind is. Vraag is wel of het het waard is? Want een hengst houden brengt veel uitdagingen met zich mee.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:43

Goofy is gecastreerd toen ie 2 jaar en 9 maanden was. Inmiddels zijn we een kleine 5 maanden verder en is meneer lekker aan het groeien. Ik zie zelf niet veel verschil. Hij was een tank en is nog steeds een tank.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:46

Kane is gecastreerd toen hij 3 was. Iel is hij altijd geweest. Naja ik denk dat slank/luxe gebouwd een betere benaming is. Maar hij is zeker niet ieler geworden , zeker nu hij lekker in zijn spieren zit. Die slanke luxe bouw zal hij altijd houden maar dan lekker gespierd :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:24

Patrick is afgelopen juli gecastreerd op 4 jarige leeftijd.
Enige wat ik aan hem zag dat hij door de operatie wat afgevallen was,bespiering foetsie(kleine beetje wat hij had)maar nu is hij ook gecastreerd ivm liesbreuk.
Ben benieuwd hoe Patrick zich nu verder gaat ontwikkelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:55

Ik denk dat dat dan idd doorzijn liesbreuk kwam,Rohan is op dezelfde manier gecastreerd en die had nergens last van.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:58

Kan ook zijn dat de maagzweren mee spelen die er weer aanwezig waren

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:01

trouwens wel wat om mee te nemen: Rohan bleek compleet vast te zitten in zijn atlas en rug door het optakelen voor de operatie.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:11

Bo is gecasteerd op 2 jarige leeftijd en is alles behalve iel geworden.

Freya101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 18:44

Bedankt iedereen voor de reacties,
de reden waarom ik hem zou castreren is omdat
hij nu minder sociaal contact heeft omdat er 2 groepen zijn op die stalling en
in beide groepen zitten merries.
De eerste dag heeft de staleigenares geprobeerd om een groepje te maken waar Spirit
bij kon zonder merries maar Spirit vond het bij de merries interessanter. :D
Dus nu staat hij alleen, wel nog met paarden rond hem maar dat is niet hetzelfde.
Ik ga hem dus laten castreren (waarschijnlijk volgende week) dat hij in de groep kan.
Ik wil wel een mooi,breed gebouwde ruin maar kwil vooral een gelukkig paardje! :j
Veranderen van stalling is ook geen optie,hier waar wij wonen zijn geen opfokstallen.
Ik ben ook tevreden waar hij nu staat,hij staat 24/7 buiten. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:01

Klinkt als een goede beslissing Freya101.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:38

Zolang je zorgt dat een net gecastreerde hengst lekker volledig een goede volle wei in kan hoeven ze echt niet iel te worden!
Gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat hij niet te veel afvalt, de rest is al gezegd hierboven!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:17

Patje mocht niet in de wei, heeft ook een week in de kliniek gestaan.
Maar als hij "normaal" gecastreerd had geweest, had hij dat wel gemogen.
Onbeperkt ruwvoer kreeg hij, maar at zelf ook weinig.
Denk dat dat meer kwam door de narcose waar hij nu denk ik nog last van heeft.

TS laat je het thuis doen of in de kliniek?

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:31

Lonan was 7 en ik zie geen verschil om heel eerlijk te zijn.
Ook niet qua gedrag trouwens :')

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:53

ik heb callum ook laten castreren toen hij 1 jaar was. hij is nu drie en al behoorlijk breed. alles heeft zijn voor en zijn nadelen. jong castreren brengt minder risicos met zich mee omdat alles nog minder ontwikkeld is en daardoor makkelijker af te knijpen tijdens de castratie. als je langer wacht zal hij wel anders uitgroeien. als je hem toch al wilde castreren zou ik het gewoon doen. zeker als hij nu appart moet staan

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:11

Helemaal met Callum eens !
Ik zou het dan ook zo vroeg mogelijk doen.

Freya101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:01

We hebben ondertussen al een afspraak gemaakt met de DA.
Omdat het nu zeer warm is doet de DA het nu liever niet,we hebben een afspraak
voor de laatste week van augustus. :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:13

Verstandig om het nu met de hitte het niet te doen.
Laat je het thuis doen?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:43

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 07:37

_Patrick_; Hij zal gecastreerd worden op de stalling waar hij nu staat (op de wei).
Mijn vorige paard heb ik ook door die DA laten castreren,zeer goede DA.
Hopelijk is het volgende week mooi weer maar niet te warm.

Bedankt SeBart ,we gaan hem zeker goed bijvoeren. :)