Merrie en veulen kriebelen veel, manen verdwijnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Merrie en veulen kriebelen veel, manen verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:01

Ik heb een merrie die gek op kriebelen is. En de heeft het geluk nu een veulen aan de voet te hebben die dat ook is.

Het resultaat is een rug vol kleine wondjes en stekels op haar manen kam. Wondjes zijn oppervlakkig, die genezen wel.
Maar die manen vind ik wel vervelend. Merrie moet naar de keuring met een volle bos (gaat om een shet). En ze heeft van zich zelf al erg weinig, waar nu dus hele plukken dus uit missen.

Het gebeurd echt met kriebelen. Merrie schuurt niet.

Merrie insmeren met kribox (of soortgelijk) wil ik liever niet, ik vind het juist positief dat het veulentje al leert lekker andere pony's te kriebelen (veulen kriebelt ook haar even oude neefje en heel soms haar 3 jarige zus of mijn oudere ruin, maar dus vooral haar moeder).

Maar hoe kan ik wel de manen van mijn merrie ontzien?
Zou vlechten genoeg zijn? Ik denk van niet, dan krabbelt ze met kriebelen nog steeds de manen door volgens mij.
Een exceem hals om doen? Hier heb ik verder geen ervaring mee.
Of zijn er nog andere opties?

Tooske

Re: Merrie en veulen kriebelen veel, manen verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:33

Ja ik zou ook zeggen een exceemdeken op doen dan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:31

Vlechten met veel kriebelen niet aan beginnen dan gaan ze alleen maar sneller weg. Je kan kiezen voor een dekentje over de hals, dan is een vliegendeken al voldoende natuurlijk wel met hals.

Of je kiest voor je merrie en laat haar genieten en neem genoegen met wat minder manen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:45

Beetje rare reactie aangezien ze heus wel wil dat haar merrie geniet hoor maar als je naar de keuring wil dan is het wel zo handig manen te hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:47

Ja helaas ook bij mijn mooie ruin, van zijn mooie dikke mannen is niet veel meer over, door al dat overmatige geknuffel op t land met diverse ruinen en merries.

Helaas maar ja laat m lekker sociaal zijn hahaha.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:54

Tooske waarom raar ik geef haar een keuze mogelijkheid?

Ze kijken naar meer dan alleen de manen op een keuring. Is de merrie verder helemaal correct en is de maanaanzet, dikte goed zichtbaar dan kan daar overheen worden gekeken.

Je kiest bewust voor een veulen en dan weet je dat je staart en manen kunnen worden gekortwiekt door knabbelende veulens. En dan ga je dus keuzes maken en er zijn er 2

1. Merrie onder een deken zetten en zo manen beschermen.
2. De keuze maken voor iets minder manen en misschien dus wat puntjes minder op de keuring.

Ik heb zelf mijn merrie 24/7 onder een vliegen/exceem deken staan maar het is aan ieder de keus wat hij/zij gaat doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:37

Merrie is geen hoogvlieger voor de keuring (maar haar 1e zoon, volle broer van het veulen wat er nu naast loopt is, een 1e premie kampioens ruin dus wil haar alle kans geven). Dus alles wat ik goed kan houden wil ik goed houden. Als ze nu niet meer naar de keuring hoefde vond ik het niet zo'n probleem.

Het is een stuk wat ong 10 cm voor de schoft zit, de rest komt het veulen niet makkelijk bij. Lijkt net zo'n exceem rasta, terwijl ze zeker gene exceem heeft.

Ik heb inmiddels een stuk of 15 veulens gefokt, maar dit is de eerste die dit doet.

Ik zit zelf aan een exceem hals te denken zoals deze:
http://www.equicenter.nl/contents/nl/p924.html