[WN] Red roan genen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissFreubel

Red roan genen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:18

Omdat ik er geen snars van begrijp , stel ik hier maar even de vraag. Mijn merrie is een red roan, beide ouders niet, dus is roan dan recessief? Is roan bij mijn merrie nu zo dominant dat ze het vererft? Wat voor kleuren krijg je uit een roan met welke kleur hengst? Hoop dat iemand een duidelijke uitleg kan geven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:20

een echte roan kan alleen uit een roan komen.
dus als de ouders geen roan is, kan je paard het ook niet zijn. mss. sabino, of stekelharig.
heb je foto's ?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:26

Kleine in mijn profiel, maar wanneer is het dan roan?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:28

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:37

@sannanasje, het lijkt er inderdaad op dat dit het is. Maar wat ga je er uit krijgen dan? Iemand hier ervaring mee of verstand van?

crazycactus

Re: Red roan genen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:12

Wat je er uit gaat krijgen hangt natuurlijk af van wat voor hengst je er op wil zetten. Rabicano kan in hele lichte mate voorkomen (enkele witte haren bij de staart tot aan een totaal "stekelharig" paard).

Had je een hengst op t oog??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:21

ik ga met sannanasje mee; dat ziet er uit als een rabicano. :j

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:56

Nee @CC, dat nog niet, maar het zoeken hangt van zoveel factoren af. Ik wil wel een goede kwaliteit fokken, dus zoveel mogelijk minpunten beperken van mama, roan is er 1 van. Veulen is in principe voor eigen gebruik, maar je weet nooit hoe het leven loopt en dan moet t veulen wel iets zijn. Bloedlijn wordt al lastig zat, dan de rest nog.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:33

vind je roan een minpunt ?
een leuk kleurtje is meestal een pluspunt.ervan uitgaande dat de kwaliteit van het paard hetzelfde is..

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:51

Ik vind haar mooi *D , maar gezien de reacties die ik krijg, heb ik niet het idee dat het populaire kleur is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:54

juist wel :j
(maar sommigen zijn jaloers, en anderen kraken alles af.)
maar ze is geen roan. als je het zeker wilt weten, moet je haren trekken.
heb je een foto van de ouders ?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:06

Jou merrie is idd niet roan maar rabicano :j

Rabicano kan in minimale vorm voorkomen maar ook heel overduidelijk (zoals jou merrie dus)
Dit veulen heb ik gefokt uit, zo later bleek, 2 minimal rabicano's
Afbeelding

Moeder was een bay http://i71.photobucket.com/albums/i141/clipsje/b1.jpg
Vader was een sorrel (Smart Little Egger). Foto's van hem vind je onder volgende link http://www.jdranch.nl/ onder stallion.

Roan is altijd dominant, bij Rabicano weten ze het volgens mij niet 100%. Maar als er rabicano inzit is de kans imo wel groot dat het eruit komt.
In jou geval, en je wilt een zo klein mogelijke kans op een loud rabicano, moet je wel opletten dat de hengst die je gebruikt in ieder geval geen rabicano is.

Ik vind persoonlijk rabicano niet lelijk. En wat SG al zegt een leuk kleurtje is meestal een pluspunt.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:10

Ik geloof niet meer dat ze roan is, ze voldoet volledig aan de rabicano kleuren incl. haar grappige skunktail, net een hertje toen ze veulen was. Maar heb al wat op i-net zitten pluizen, maar qua fok is er niet zoveel over bekend. Haar moeder is heel donker en haar vader is shine n mister, dus beide geen roan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:20

MissFreubel schreef:
Ik geloof niet meer dat ze roan is, ze voldoet volledig aan de rabicano kleuren incl. haar grappige skunktail, net een hertje toen ze veulen was. Maar heb al wat op i-net zitten pluizen, maar qua fok is er niet zoveel over bekend. Haar moeder is heel donker en haar vader is shine n mister, dus beide geen roan.

Nee pappie was een rabicano :') http://www.stallionlocator.com/en/stall ... e-n-mister
En op 1 van de foto's op de site van de hengstenhouder, lijkt ie idd erg op een minimal rabi :j

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:35

Haha rina, je hebt gelijk, zover had ik haar vader nog niet opgezocht, alleen gegoogeld. Je hebt gelijk. Opgelost....weet ik dat ook weer.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:41

Rina, roan is altijd dominant? dat klopt toch niet?
ik heb een bayroan merrie gehad die verschillende veulens heeft gehad, in dit geval was het:
bayroan x bay = bay
bayroan x bayroan = bayroan
bayroan x chestnut = chestnut
bayroan x bay = bayroan
bayroan x sorrel = bayroan
bayroan x brown = brown

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:30

volgens mij is roan niet dominant.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:38

Nee sorry zat even met wat anders in mijn hoofd. roan is niet dominant, maar geeft wel altijd 50% kans op roan als gekruist met een niet roan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:16

dat klopt idd dan precies :p deze merrie heeft 6 veulens gehad, 3 roan 3 niet roan 50% dus haha!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:19

Ik heb een roan merrie, en ja de kleur is in mijn ogen zeker wel populair, al was het niet mijn eerste keuze :D
De combinatie is voor mijn merrie nog een keer gedaan en toen kwam er een blue roan uit
Lijkt zo te zijn dat in haar pedigree t roan gen wel dominant aanwezig is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:19

Dus mijn merrie is ook geen roan %) %)

Ik heb me hier ooit laten vertellen dat ze roan was met waarschijnlijk tabicano(?) is. Maar haar ouders zijn géén roan.. 4 generaties achter haar zat een vos roan.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DTSW4DR3.jpg

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:26

Mijn merrie is een bay-roan, haar moeder, oma en haar 1 jaar oudere zus zijn ook roan.. Ze is dus de 4e in lijn die de kleur heeft.
Ik kan er dan vanuit gaan dat mijn merrie de kleur vererft? Ik hoop van wel, want ik zou haar kleur best graag door willen geven aan een veulentje van haar..
Mij is verteld dat je met een voshengst de meeste kans hebt om de kleur roan door te geven?

Mijn merrie..
Afbeelding
Afbeelding

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:14

Nessah schreef:
Dus mijn merrie is ook geen roan %) %)

Ik heb me hier ooit laten vertellen dat ze roan was met waarschijnlijk tabicano(?) is. Maar haar ouders zijn géén roan.. 4 generaties achter haar zat een vos roan.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DTSW4DR3.jpg

Zou bijna zeggen een Schimmel. ;) Maar gezien dat niet kan omdat er ook geen Schimmel in de lijnen zit is dit heel waarschijnlijk een Rabicano.
Om heel even vlug en kort door de bocht het verschil met Roan voor je duidelijk te maken.. een Roan houd zijn originele kleur op het hoofd en de benen. Die plekken worden dus nooit stelkelharig. Als je naar jou paardje kijkt zie je dat ook de benen en het hoofd stekelharig zijn. Dus buiten het feit dat haar directe ouders geen Roan zijn is ze kwa kleur patroon zeker geen Roan!

@Rina. Roan is wel dominant anders kan het nooit in 50% van de gevallen vererfd worden. Een paard met een Roan gen is een Roan dus is het gen dominant over het niet Roan gen. Precies zo als bij Schimmels waar een paard met 1 Schimmel gen altijd een Schimmel wordt. Als het een recessief gen was zou je twee Roan genen nodig hebben om een Roan te krijgen. 8-)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:10

@nessah jou paardje is hartstikke rabicano, kijk maar naar de skunktail (witte aanzet van de staart).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:17

Welke kleur is deze pony dan?
klik