Wel of geen verharding in de schuilstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Wel of geen verharding in de schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 11:50

Mijn man en ik verschillen van mening.

We krijgen binnenkort 2 minishets. Er moet nog een schuilstal gemaakt worden.
Mijn man heeft een mooie luxe stal voor ogen, met een betonnen vloer.
Ik denk dat gewoon een stal met 3 en een halve wand voldoende zal zijn....

Hoe hebben jullie het?

Duhelo

Re: Wel of geen verharding in de schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:53

ik zou zeker wel opteren voor een verharding.
sterker, ik zou de verharding zelfs minimum het dubbele maken van de schuilstal, zodat je voor de stal een betonplateau hebt (op dat vlak, hoe groter hoe beter)
in de winter als het heel erg nat is kunnen de paarden zo altijd met droge voetjes staan. en het is makkelijk schoon te houden als je daarop het hooi voert.
in de stal zou ik opteren voor rubber tegels, zodat je geen bodembedekking nodig hebt (dat ze anders mee naar buiten lopen)
dan hoef je elke dag de mest op te scheppen en aan te vegen, en is alles terug proper.
een ruif met onbeperkt stro erin om te knabbelen, en 2 maal daags bijvoeren met hooi, et voila, een halfuurtje werk per dag.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:56

Verharding is altijd verstandig, zodat ze in de winter (of met zware neerslag) altijd ergens met droge voeten kunnen staan. Zorg er ook voor dat de stal hoger ligt dan de rest van de ruimte, als extra verzekering voor droge voeten.

Rubber tegels zijn wel fijn, die zorgen er ook voor dat de kou niet optrekt. Ikzelf heb altijd genoegen genomen met tegels, als het echt koud was in de winter legde ik er tijdelijk stro in.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:58

ik de vloer wel verharden in je stal, beton is het fijnst maar met bestrating kan ook.

een beetje luxe is wel fijn, b.v rubberenmatten zodat je niet tot weinig strooisel hoef te gebruiken en een ruif om stro en hooi in de voeren, ook automatische drinkbakjes zijn fijn, alleen in de winter als het vriest moet je waarschijnlijk met emmer werken.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:23

En hoe groot moet de stal ongeveer worden?
Het zijn twee minishetjes. 1 merrie van 8 jaar van ongeveer 80 cm en een veulen,niet van haar...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:27

wij hebben geen verharding gemaakt, maar doordat het niet tot amper inregent is de bodem keihard geworden en dat blijft in de winter ook keihard en droog.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:30

is het de bedoeling dat het effectief een schuilstal is, of gaan de paarden er snachts in opgesloten worden?
wordt er in de stal gevoerd?
Mits de paarden goed samenkunnen(en het een schuilstal betreft), denk ik dat je best een afmeting aanhoud van 3 m breed, en 4 meter diep(zo diep mogelijk, voor de wind en regeninslag)., als je twee boxen wil zou ik toch 2.5*2.5 min aanhouden.
(dus een open kant op de drie meter, zo gericht dat het niet inregent, dak een halve meter laten uitsteken.
aan de verste kant kun je een grote stroruif maken (als ze knabbelen staan ze met de kont naar de ingang)
ongeveer de achterste helft van de stal rubber matten leggen, is voldoende om op te slapen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:46

ze zouden samen in 1 stal kunnen, mijn oude schuilstal was 4 meter breed en ca 2 meter diep, stond op tegels en ik had een balk voor de opening gemaakt kon er dus stro in doen zonder dat ze het eruit liepen.
Had het schuilhok wel in 2en gedeeld, En toen 1 van mijn 2 shets verplicht op stal moest blijven kon de andere lekker buiten blijven lopen en nog steeds schuilen. Ik vond dat ideaal EN een stal van 2 bij 2 op een gegeven moment stonden ze rustig met hen 3en in de stal (2 van 89cm en een veulen van 70 cm)

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 20:05

Heb nu al paar keer rubber matten gezien... wat moet ik me daarbij voorstellen?
En daar zou evt geen stro of zaagsel bij hoeven?
Dat is dan wel wat, lijkt me.

Waar zijn die te koop?

Berkterheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:57

Kijk eens op www.berkterheide.com, verschillende soorten matten zijn verkrijgbaar met als absolute topper een volledig verlijmde Super Mat welke ook in verschillende Olympische stallen in Londen aangebracht zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:56

wisje72 schreef:
Heb nu al paar keer rubber matten gezien... wat moet ik me daarbij voorstellen?
En daar zou evt geen stro of zaagsel bij hoeven?
Dat is dan wel wat, lijkt me.

Waar zijn die te koop?

ik heb vochtdoorlatende speelgoedtegels van 1 x 1 meter in mijn schuilstal. bevalt super goed. ik heb er geen stooisel opliggen, want mijn paarden slapen toch altijd buiten in het zand.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:58

Ik zou ook voor een verharding kiezen, is ook makkelijker om uit te kuisen, het gaat ook niet zo een vettige boel worden dan.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:10

Wij hebben zandmatten!
Is wel verhard dus maar de hoeven slijten niet door het zand!
Er komt ook geen modder, je kunt het vegen en het ziet er netjes uit !
Als je meer info wil over waar wij ze gehaald hebben en hoe het werkt kan je even een pb sturen!

Groetjes anne

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:18

Ik had eerst enkel een verharding voor de stal (ik heb buitenstallen die ik als schuilstal gebruik) en in de stal zelf lag gewoon het zand. Dit werd al snel vies in de winter, omdat ze meer in de stal stonden en daar hun behoeften ook deden. Daarna hebben we het dicht gemaakt met rubberen tegels. In de zomer doe ik er niets in, dan kunnen ze prima in de wei liggen en staan ze enkel in de stal als het heet is of om te schuilen tegen insecten. In de winter is mijn wei al snel heel nat en blubberig en leg ik strokorrels op de matten, zodat ze lekker in de stal kunnen liggen. Ze hebben toch een plekje nodig om droog en warm te kunnen liggen.

Dus mijn ervaring is dat een verharding toch wel fijn is. Mss kun je gewoon tegels leggen, die haal je er ook zo weer uit als de stal weg of verplaatst moet worden.