Eindelijk besloten.... #TIPS!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimM1705

Eindelijk besloten.... #TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 10:31

Hoi Bokkers,

Na lang twijfelen en vele denk momenten heb ik toch besloten om te gaan zoeken naar een leuke haflinger voor mij.

Ik heb eerst getwijfeld, wat als ik over 4 jaar kinderen wil? wat als dit, wat als dat?

Eerst ben ik telkens op zoek gegaan naar een VP.. Maar dat was het telkens net niet... Ook omdat het van een ander is. Zoals nu met mijn VP Layla. De eigenaar rijdt haar zo anders dan ik..
Toen kreeg ik van een collega een 5 jarige (onbeleerde) friese hengst aangeboden... Daar twijfelde ik over, wat een mooie kans!! Maar toch... het voelde niet oké.
Lang zoeken waarom niet... en telkens kwam mijn gedachten weer terug bij een haflinger..
Toen heb ik voor mijn zelf besloten, ik wil een eigen paard en ik weet al vanaf ik klein ben dat het dan een haflinger zou worden.
Ik begreep mijn twijfel bij de fries en heb dat afgezegd.

Maar nu............ Lang overleggen met mijn vriend en lang denken... Ik ga nu toch echt voor een eigen haflinger!!!!
Als ik het nu niet doe... Dan ben ik bang dat het er nooit meer van komt. Dus..

Ik ga mijn eigen hafje kopen!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3
En daar ben ik zo blij mee!! *D :+

Nu begint mijn zoektocht... En alles eromheen.
Op zoek naar een stal bijvoorbeeld..

Ik heb geen haast met het zoeken naar een paard.
Ik heb wat eisen en ik blijf zoeken net zolang tot ik een haf heb gevonden waar ik van denk: WOW!!!! Dat is hem/haar!!! :j

eisen:

- Leeftijd 5-12 jaar
- Geslacht maakt niet uit
- beleerd (en het zou leuk zijn ook voor de kar, maar geen must!)
- verkeersmak!
- geschikt voor een wat beginnende ruiter

Ik wil er recreatief mee gaan rijden, af en toe in de bak en lessen, maar ook lekker veel buiten.
Hij/zij moet makkelijk zijn, maar mag wel wat uitdaging in zitten!

Hebben jullie tips voor mij? Waar moet ik op letten bij het gaan kijken ergens (paard of een stal)?
Wat is 'normaal' bij de aanschaf? (maand op proef??)
Wat moet ik in huis hebben voor het paard komt? Wat moet er dus aangeschaft worden?
Hebben jullie een verzekering voor je paard?
Juist bij een haflingerstal kopen of bij een particulier?

Kortom, een hoop vragen in mijn hoofd!! Maar.. Ik ben zo blij met deze stap!!!!!!

Veel liefs /3

elisedcl

Re: Eindelijk besloten.... #TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:55

Wow, ik hoop dat er anderen zijn die je kunnen helpen, maar ik ben er niet zo goed in. Ik ga je verhaal wel helemaal volgen! veel plezier met je zoektocht :)

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:59

Dankjewel elise.. Helaas reageert er nog niemand, terwijl hij wek bekeken wordt :(

Maar ik wacht af, leuk dat je het volgt!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:52

Maar waarom denk je dat een haflinger zo geschikt is?
Heb er nu al een hoop gereden en vind ze eigenlijk niet zo geschikt voor een beginner..
Ik bedoel het niet rot, maar dat is mijn ervaring.

Maar misschien dat er inderdaad in de 10 jaar en oudere klasse wel een geschikte bij zit.

Veel plezier en succes met je zoektocht!

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:59

Wat geweldig leuk voor je dat je het eindelijk besloten hebt! Ik heb dezelfde beslissing gemaakt ander halve maand geleden en ik heb sinds maandag mijn eigen paardje op stal staan.

Ik ben begonnen met een lijstje maken met artikelen die ik nodig heb: Belangrijk, dingen voor in de toekomst (zoals eventueel dekens in de winter etc) en extra (dingen die meer leuk en voor de heb zijn).
Daarna ben ik marktplaats, bokt en sporthorses af gaan zoeken, stallen googlen, trefwoorden googlen (dan kom je ook wel eens bij fokkerijen en sportstallen terecht.
Terwijl ik dit allemaal deed ben ik opzoek gegaan naar een geschikte stal, ik ben al bekend met alle stallen in mijn omgeving dus ik wist al waar ik heen wou en heb hier direct een stal gereserveerd (zonder dat ik al een paard had).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en mijn PB box staat altijd open als je nog vragen heb!

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:45

Super gaaf dat je een eigen pony gaat aanschaffen.

Ik heb zelf ook een Haffie en het zijn super beesten!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:37

Wat leuk dat je ook een Haflinger wil.
Wij hadden al twee pony's maar wouden er ook graag een derde bij en ik kwam ook telkens weer bij een Haflinger uit.
Ik had al wel op verschillende Haflingers gereden en die waren wel braaf, nou ja op 1 na dan, maar ook die was zeer zeker niet gemeen.
En nu staat ons derde paardje dus bij ons.
Wel iets jonger dan ik eerst wou, maar ja, als het verder goed voeld.
Het is een 7 jaar oude Haflinger merrie geworden.
Toevallig hebben we nu alleen maar merrie's, wel grappig vind ik zelf.
Ook de ander twee paardjes die we verzorgen zijn merrie's.
We hebben dus een echte meidenclub, ha, ha.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:15

Kom bij ons op stal staan haha!

Maare tips;
Bedenk goed wat je wilt en ga daarvoor kijken, niet eerste beste kopen. Laat je niet ompraten door bv een handelaar.
Neem iemand mee die er verstand van heeft, bv je instructrice of een vriendin(met verstand).
Denk na over keuring bij aankoop en evt gevolgen als je niet keurt.
Verzekering, dierenarts inde buurt, hoefsmid... Oftewel zet alle kosten goed op een rijtje.

Succes!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:57

Enne ga niet blindelings op de verkooppraatjes af.
Vaak kunnen ze volgens hun zeggen alles en zijn overal braaf mee, maar het kan maar zo dat je vervolgens na een paar daagjes een bommetje bij je hebt staan.
Je kan ook door de va een beetje bloed af laten nemen, mocht ie gedrogeerd zijn heb je altijd wat achter de hand.

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:35

Wat gaaf Kim! Ik ben nu zelf ook aan het sparen voor een haflinger.

Ik let zelf heel erg op gevoel met dit soort beslissingen. Nooit iets doen wat niet goed voelt. Verder denk ik dat het heel belangrijk is om zo veel mogelijk te vragen over het paard dat je eventueel gaat kopen? Zijn de ouders te bekijken? Kan je even rijden? Hoe is het paard opgevoed? Wat is er al mee gedaan?

Ik ga zelf ook een klinische keuring door een veearts laten doen, gewoon voor de zekerheid. Ik ga je verhaal ook volgen, leuk om met iemand mee te leven en leren die in het zelfde verhaal zit ^^

Succes en vooral veel plezier met alles!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:40

Mijn haflingers heb ik gekocht bij http://www.haflinger.nl.
Betrouwbaar en gaat echt voor je op zoek ;-)

Laat het paard altijd keuren!
En probeer altijd meer paarden uit voor je de keuze maakt!
Er staan heel wat paarden te koop en diegene die jij zoekt loopt zeker weten ergens rond ;-)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:45

Denk eraan dat als je een proefperiode wilt dat niet iedereen dit doet. Zelf ben ik er ook geen voorstander van omdat sommige paarden heel erg moeten wennen aan een nieuwe omgeving en dan anders reageren als normaal. Ik zou dan liever afspreken dat je bij de huidige eigenaar een aantal keren komt proefrijden, zo kun je zien hoe ze reageren op bepaalde gedragingen en hoe hun met het paard om gaan. Laat een keuring doen met eventueel bloedafname zodat je zeker weet dat paardje niet gedrogeerd is om rustiger te blijven.

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 16:38

Ik zou heel graag willen dat ik de pony eerst een tijdje kan leasen...
Maar ik denk dat zoiets niet vaak gebeurt... Iemand ervaring mee?

Haflingers vind ik gewoon erg gaaf en juist om te gebruiken voor mijn doeleinde.
Wel ben ik een beetje mijn zichtvlak aan het verbreden ook op advies van Bokkers!

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:36

tja mijn ouders hadden ook bedacht dat ze eindelijk een paad gingen kopen!!! wij hebben eerst een poos op internet gekeken, de paarden die ons wel wat leken op een rijtje gezet, en toen bij de eerste de beste gaan kijken. die is het ook geworden. het is een superlieve 11 jarige haflinger met veulen. toen we er voor het eerst gingen kijken heb ik er al gelijk even uigeprobeerd, en over 2 weken komen ze al!!! *\o/* ik hoop voor je dat jij ook een leuk paardje vind, en haflingers zijn echt superleuk :j . succes met zoeken.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:43

Zoals hier vaak gezegd wordt, ga bij veel verschillende haflingers kijken (zo weet je wat je precies wilt) en als je er een gevonden hebt laat hem/haar keuren door de dierenarts.
Succes!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:53

Wat leuk dat je een haflinger wil gaan kopen! Zelf heb ik ook altijd geroepen wil een haflinger of tinker.. Nou ja.. Het is een fjord geworden hahahha, en nu sinds pas een tinker veulen erbij lol. Maar goed, 1 ding wat ik erg geleerd heb bij het kijken van ponys,waren die handelaars praatjes, daar moet je niks op doen, echt je eigen gevoel volgen.. jij moet er mee leven en niet die handelaar, dus probeer daar niet te veel naar te luisteren succes!

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 20:59

bedankt allen!! Ben ondertussen mijn blik wat aan het verbreden, qua rassen.

Het belangrijkste, een paardje waar ik echt een heel fijn gevoel bij heb!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:20

Klopt inderdaad wat jij voelt en vind is het belangrijkste!
enne btw fjorden zijn net zo lief hoor *D Succes met je zoektocht!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:27

Ben heel benieuwd wat je kiest en wanneer!!

Je weet dat die van mij er ooknog staat :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:14

Ben benieuwd wat het uiteindelijk word en inderdaat, je moet je echt niet blind staren op 1 ras.
Misschien is een ander paardje wel je droompaard.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:30

Wat leuk :D
Wij zelf hebben een Haflinger, prima beessie om mee te werken.
Maar sommige Haffi's zitten vol met pit. ( Die van ons ook :P)

Dus laat je niet overpraten door handelaren of dat soort mensen.
Beter kan je ook eventueel vragen of je op die Haf mag rijden of op bezoek mag komen
om te kijken of het een prima paard is. Dat deden wij ook elke keer dat we een paard
kochten ;) Zelf hebben we nu 2 gekochten paarden. Mijn Shetje en mijn moeders Haflinger.
Twee lieve betrouwebare paardjes. Dus daar kan je altijd naar kijken of je het wat vind :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:59

Je hebt een goede keus gemaakt ;) Als je dan een paardje op het oog hebt, zeg dat je bedenktijd nodig hebt zeg 5 dagen ofzo. Laat je niet een paard opdringen; als de verkoper zegt dat er meer belangstellenden zijn, dat moet dan maar. Kom ook onaangekondigd op bezoek en zie of zij/hij dan nog zo leuk/lief is.
Ik ben pas geslaagd (na veel zoeken op MP) toen mij er een werd aangeboden, dus laat weten dat je er eentje zoekt! Die werd het voor mij, want wat ik op MP zag was brandhout (slechte, kreupele en gedrogeerde ponies)
Veel succes met zoeken.
Weet je al wat je met hem/haar wil gaan doen? Dat is erg belangrijk in je keuze.

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:56

Beste Kim,

Wat leuk dat je een haflinger gaat kopen.
Bedenk wel, het is een koudbloed maar wel met een eigen karakter.

Ik zou eerst voor jezelf de beslissing maken of je een ruin of merrie wilt, mijn voorkeur gaat altijd uit naar ruinen. Meer omdat (de meeste) merries wat zeurderig kunnen zijn. Met hengstigheid etc.

Dan zou ik gaan bedenken hoe groot/zwaar je bent. Dit voor de hoogte van je haflinger.

Ik zou inderdaad wat meer in de oudere leeftijd gaan zitten, mits de 5 jarige op een correcte en professionele manier is ingereden, zou dit uiteraar ook kunnen.

Ik zou hem/haar zeker klinisch laten nakijken door een dierenarts, dit om te voorkomen dat je een miskoop doet. Bedenk wel dat het dier binnen een jaar een blessure krijgt wat hij voor de verkoop al had, deze altijd terug genomen moet worden door de oude eigenaar.

100% verkeersmak zal je niet vinden, 99,9% misschien wel. Maar het is en blijft een dier, en zal in nood altijd willen vluchten.

Ik heb ondertussen al wat ervaring opgebouwd met het ras, mocht je iets willen weten of hulp nodig hebben mag je me altijd een pb sturen.

Liefs, en succes met zoeken!!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:27

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:28

R.X. schreef:
FeeY is dat alleen als het paard gekeurd is?
Bedenk wel dat het dier binnen een jaar een blessure krijgt wat hij voor de verkoop al had, deze altijd terug genomen moet worden door de oude eigenaar.

Ik vraag dat hierom.
R.X. @ [VVDD] Ben zo stom geweest, weer niet naar mijn verstand geluisterd

De beste tip: Keur altijd je paard bij aanschaf, regel het met de verkoper zo. Indien het paard is goed gekeurd zijn de kosten voor jou.
Mocht het worden afgekeurd zijn de kosten voor de verkoper.
Door zo'n keuring kan je inderdaad een hoop narigheid voorkomen!