paspoort en chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

paspoort en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:51

Hallo Bokkers,

Ik zit met mijn handen in het haar. We hebben ons paard te koop staan en krijgen allemaal vragen overp paspoort ed. Nu zijn we er dus achter gekomen dat we sowieso ons paard moeten laten chippen en paspoort aan moeten vragen. Wij de DA gebeld. Nu zeggen die ja het kost wel 500 euro. We hebben ons paard voor een prikkie te koop staan nu vinden wij het van de gekke om voor 500 euro ons paard te laten chippen/paspoort. Want dan geven we hem gratis weg. Mijn vraag is is het echt zo duur? Weet iemand hoe het in zijn werking gaat? We snappen er in ieder geval niks van en is het verplicht dat als je je paard verkoopt hem chipt?

Groeten,

Inge

Wilawander

Re: paspoort en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:00

Wat een onzin. Hooguit 30 euro voor een pas en 35 euro voor het chippen.

Weggeven kan niet want je mag een paard zonder pas niet vervoeren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:01

Chippen zal in totaal zo tussen de 100 en 150€ kosten (dus chip, DA en paspoort).
In deze tijd behoren alle paarden een paspoort te hebben en chip (voorheen kon DNA ook).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:07

Je kunt het Shetlanderstamboek eens bellen. Die geven ook paspoorten voor andere paarden uit, ras maakt niet uit dus, en zijn heel goedkoop. Bovendien hebben ze eigen chippers, geen DA dus. Dat maakt het alles bij elkaar idd zo rond de 50-60 euro.

DA die beweert dat het 500 euro kost heeft kennelijk nog nooit een paard gechipt, want ook dan kost het hooguit iets van 50 euro (nl de visite + die chip inbrengen). DA geeft je dan een formulier mee dat je bij een paspoortuitgevende instantie moet inleveren (stamboek of KNHS). Die instantie vraagt dan ook nog geld (KNHS is 50 euro, zo uit m'n hoofd). Dus via DA en daarna paspoortuitgevende instantie ben je (iets) duurder uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:08

Nee hoor, kost echt geen 500 euro.
Pb Vandango eens, zij werkt op het stamboekkantoor van de NAS, en de NAS is 1 van de goedkoopste paspoort uitgevende instanties. Zij hebben ook eigen chippers.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:01

Ik zou snel van dierenarts veranderen! 500 euro! Belachelijk.

Voor een paard zonder Stamboom (niet stamboek paard dus) kan je via, zoals door Ibeel als verteld, het Shetlanderstamboek of het Fjord Stamboek gaan. Die hebben aangesloten chippers en kunnen een Equipas uitgeven.

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:05

wat een afzetter die dierenarts !! kost helemaal niet veel

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:59

de gewone veearts kan het doen.
die vraagt rond de 30 euro
dat koste het een maandje terug bij mij.

simtoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:20

500 euro klinkt inderdaad wel heel erg veel, dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 14:53

Hallo,

sorry dat ik nooit meer gereageerd heb, maar ik kreeg geen meldingen dat er gereageerd was! Maar super bedankt voor de reacties! Ik heb hem kunnen laten chippen voor 30 euro via via! dat scheelt echt enorm. Wij hadden zoiets van jeetje komt dat er ook nog bij! Hij is nu netjes gechipt en is nu bij zijn nieuwe baasje waar hij het erg naar zijn zin heeft! Nogmaals bedankt voor jullie hulp en reacties!