Welk ras was dat ook alweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Welk ras was dat ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:23

(als dit topic hier niet goed staat zou iemand hem dan kunnen verplaatsen?)

Ik heb ooit eens foto's en filmpjes gezien van (ik meen) Spaanse paarden, maar ik kan me niet meer herinneren wat voor ras dat nou was :o wat ik me er van kan herinneren, is dat van alle dieren op de stoeterij waar de foto's waren genomen, de manen kort geschoren waren. Misschien dat dit een speciaal gebruik is voor een specifiek ras, herkent iemand dit?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:47

Ik weet dat ze dit bij de P.R.E. en P.R.M. merries (en volgens mij ook lusitano's, plus de veulens) doen om de barokke hals te accentueren en om ongedierte en vuil te voorkomen als ze lang in de wei staan. Het is traditie. Volgens mij namen ze dan ook het bovenste stuk van de staart mee, omdat dat hygiënischer is bij het natuurlijk dekken en veulenen. Shoot me if I'm wrong.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:48

Bij de PRE Pura Raza Espaniola, worden bij veulens en merries de manen en staart traditioneel geschoren. Bij hengsten moet alles zo lang mogelijk. Lusitanos wordt volgens mij hetzelfde bij gehanteerd.

Een ander ras waarvan ik geloof dat de manen vaak geschoren zijn de Achal Teke. Maar die verschillen wel heeeel erg qua bouw van PRE en Lusitano

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Welk ras was dat ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:51

Het waren zeker weten geen Achal tekes, echt veel meer de bouw van een PRE (ik ga meteen neuzen op internet, bedankt voor de antwoorden!)

wendyminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:11

Ik dacht dat bij de Menorquin ook de manen werden geschoren? Maar die zijn er (over het algemeen) alleen in het zwart!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:14

Klopt, de P.R.M. ook. Deze paarden mogen niet anders dan zwart zijn. Kleine aftekeningen zijn wel toegestaan.