Mijn haflinger is geen haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Mijn haflinger is geen haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:58

Sinds anderhalf jaar heb ik een haflinger merrie, wat ik nu niet meer zeker weet.
Ik heb haar gekocht als haflinger, ze is van 1996, geboortedatum en ouders zijn onbekend.
Soms keken mensen me al raar aan als ik ze vertelde dat het een haflinger was, zelf heb ik altijd al het vermoeden gehad dan ze helemaal geen haflinger is.
Hier op bokt kreeg ik een PB met de vraag of ik wel zeker weet of zij een haflinger is, omdat ze verdacht veel lijkt op een Avelignese :? Ik heb het ras dus gegoogled, en de gelijkenissen vind ik persoonlijk bizar. Ze lijkt er sprekend op! Ook de rasbeschrijving die ik heb vertaald vanuit het italiaans klopt.

Dit is dus mijn merrie
Afbeelding

En dit moet een Avelignese zijn
Afbeelding

Ik heb dus al heel wat informatie erover opgezocht, en sommige zeggen dat een Avelignese een italiaanse benaming is voor een Haflinger, maar het schijnen dus echt 2 verschillende rassen te zijn.
Wat voor ras ze ook is, persoonlijk maakt het me niets uit, maar ik blijf het me toch altijd afvragen en ik ben stiekem heel benieuwd wat ze nou wel is.
Wat denken jullie ervan? Avelignese, of toch een verdwaalde Haflinger? :+

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:59

Ze lijkt op een ouderwetse Haflinger. (Op dat 2e plaatje ook wel, maar Haflingers heb je ook in alle soorten en maten)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:01

Mijn haflinger met papier lijkt ook op een Avelignese maar is toch echt een haflinger.
Ik denk dat die van jou ook een haflinger is.

Ik zie trouwens geen verschil, weet je zeker dat het 2 verschillende rassen zijn ?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:17

moyra schreef:
Ik zie trouwens geen verschil, weet je zeker dat het 2 verschillende rassen zijn ?

Ik zie wel verschil tussen jouw haflinger en een avelignese :+

Citaat:
In appearance, the head is generally fine with quality. They have broad foreheads, with the head tapering to a fine muzzle. They are thick through the neck, which is short and very muscular, and they have powerful shoulders and are built for suitability for carrying a harness collar.
The shoulder is quite upright, and the stride fairly short; they have broad chests and wide, compact backs. The hindquarters are muscular and well-rounded. Conformation of the legs is generally good and they have hard, dense bone, well-formed joints, and some feathering around the fetlocks. They are chestnut with a flaxen mane and tail.

Vooral het laatste schijnt bij dit ras opvallend te zijn, elke avelignese heeft flaxen manen, bij dit ras bedoelen ze dat er rood/voskleur door de manen terugkomt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:23

Laatst bijgewerkt door Nessie op 31-07-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Re: Mijn haflinger is geen haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:26

Ik ken het ras niet, maar flaxen is simpelweg de genetische aanduiding van het gen wat de manen van een haflinger blond kleurt. Dat is dus juist geen verschil, maar een overeenkomst tusses deze rassen ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:35

ik heb google dr ook even op los gelaten en het geen wat mij opvalt is het een ras is met een holle rug en ´bulten´ bovenop de heupen. En hele grove schouders.

http://www.lovasok.hu/images/Lofajtak/avelignese04.jpg

Hier te zien.
Heb je een foto van de zijkant van je pony ?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:44

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:46

Wat de kleur vacht/manen betreft, mijn volle haflinger heeft dezelfde kleur (zie profiel).
Dus wat de kleur betreft zegt het weinig..

Ik vind zowel die avelignese als jouw merrie gewoon op ouderwetse Haflingers lijken. Zie weinig verchillen :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:06

Ik vond dit over het ras:

De Avelignese dankt zijn naam aan de streek Avelengo in Alto Adige. Dit ponyras is de Italiaanse versie van de Haflinger en ze lijken dan ook sprekend op elkaar. De Avelignese stamt net als de Haflinger waarschijnlijk af van de Avellinum-Haflinger. De Avelignese wordt gefokt in Toscane, Emilia en delen van Zuid-Italië.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:08

met alle respect, maar zolang er geen stamboek papier bij zit, kan het van alles zijn. Het meest waarschijnlijke is dat jouw paard een haflinger is, of een kruising. Dat is iig aannemelijker dan een avelignese.
Vaak willen mensen te graag dat hun paard een zeldzaam ras of kruising is ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:12

stef schreef:
met alle respect, maar zolang er geen stamboek papier bij zit, kan het van alles zijn. Het meest waarschijnlijke is dat jouw paard een haflinger is, of een kruising. Dat is iig aannemelijker dan een avelignese.

Zoals ik het lees is de avelignese eigelijk een andere fok richting van de haflinger :+
Gewoon zoals de Italianen het graag zien misschien met invloeden van andere rassen.

Maar dat is bij veel rassen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:13

Maar dan nog staat avelignese véél interessanter dan haflinger, toch?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:19

stef schreef:
Maar dan nog staat avelignese véél interessanter dan haflinger, toch?

:+ haha bij de naam dacht ik gelijk aan de alphen en die staan bij mij gelijk aan de haflinger :=
Klinkt inderdaad Interessanter :+

Maar heel veel mensen doen dat als ze niet precies weten wat hun paard is, ze onder een ras scharen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:21

met kruisingen is dat helemaal erg.

"mijn paard is een fjord x arabier!"

"oh wat leuk, wie zijn zijn ouders? "

"dat weet ik niet" 8)7

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:26

stef schreef:
met kruisingen is dat helemaal erg.

"mijn paard is een fjord x arabier!"

"oh wat leuk, wie zijn zijn ouders? "

"dat weet ik niet" 8)7

:D

Knap he dat je dat kan zien dan :j
Ook zoveel mensen hebben een wannabe arabier :')
Alles waar een beetje Av in zit is als het hun uit komt een AV :D

Beetje offtopic dit

Maar zonder ouders weet je zeer weinig }:0

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:28

Ik heb gewoon een halvebier :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:30

stef schreef:
Ik heb gewoon een halvebier :j

Niks mis mee als je blij bent met je paard en je geniet ervan is eigenlijk de rest minder belangrijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:31

dat sowiezo :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:34

Barcelano schreef:
stef schreef:

Zoals ik het lees is de avelignese eigelijk een andere fok richting van de haflinger :+
Gewoon zoals de Italianen het graag zien misschien met invloeden van andere rassen.

Maar dat is bij veel rassen

Wat nu het noorden van Italië is hoorde vroeger bij Oostenrijk. Daarom spreken de mensen daar ook nog Duits. De avelignese is, zo is mij verteld, ontwikkeld uit de haflinger. Dus een soort Italiaanse versie van het ras.

Mijn vader (Italiaan) had vroeger op zijn boerderij een avelignese :) Maar da's al heel lang geleden :+

Het paard in de OP vind ik er ook niet als haflinger uitzien, eerder als een kruising. Als 't een haflinger was zou er wel papier bij zitten, en als het papier kwijt is maar het paard is wel geregistreerd gok ik dat ze gezien haar jaargang dan een brandmerk zou moeten hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:36

Koper schreef:
Als 't een haflinger was zou er wel papier bij zitten

Want? Genoeg haflingers zonder papieren.
Vroeger bij de handelaar (en heb het nu over dik 15 jaar geleden) werden bij de merrieveulentjes papieren aangevraagd, bij de hengstjes niet. Dat kostte meer dan dat ze op brachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:40

Ehh... dit is een merrie...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:43

Ja, dus? Ik geef aan dat hetbij die handelaar waar ik toevallig kwam zo ging. Genoeg andere redenen te bedenken waarom er geen papieren worden aangevraagd.
En tja, een stamboek merrie x stamboek (maar niet gekeurde!) hengst is nog steeds een haflinger, maar krijgt (kreeg iig) geen papieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:44

Genoeg redenen om wél papier aan te vragen, zeker voor een merrie ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:46

Je hoeft niks van me aan te nemen hoor. Er lopen gewoon zat zuivere haflingers zonder papieren rond.
Een paard hoeft niet persé papieren te hebben om op een bepaalde manier gefokt te zijn