merrie denkt dat veulen van andere merrie van haar is!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

merrie denkt dat veulen van andere merrie van haar is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:54

ja de titel is een beetje vaag, maar kan het niet duidlijk omschrijven.!
verder dacht ik dat het hier wel het beste zou staan, anders graag verplaatsen.

sinds zaterdag staat er een nieuwe merrie bij ons,
mijn merrie is best wel dominant en deze ook, de eerste keer kennismaken ging dat ook niet vanzelf.
ze hebben elkaar hard getrapt en mijn merrie heeft daar een beurse plek, en wat oppervlakkige wondjes aan over gehouden.
door dit voorval hebben we ze vanaf zondag apart gezet, in de wei met een draadje er tussen.
dit ging goed, al gingen ze elke ochtend snuffelen waarbij een gil en bozen gezichten heel normaal waren.
ook draaiden ze vaak hun konten naar elkaar.
gelukkig trapte ze nooit naar het draad :)

sinds gistere, donderdag 5 dagen later dus!
zijn ze aardiger tegen elkaar, ze snuffelen nog elke ochtend maar het oren naar achteren doen, het kont naar elkaar toe draaien en het gegil is weg!
vaak ook als ik de paarden binnen haal staat de nieuwe merrie al binnen, en haal ik later mijn merrie met veulen, veulen loopt los en gaat vaak bij de nieuwe merrie staan snuffelen.

gisteren was voor het eerst dat de nieuwe merrie een beetje druk werd toen ze uit het land naar de stal moest, ze was ongeduldig en hinikten vaak. deed ze daarvoor nooit!
toen ik die avond wou rijden, toen ging het helemaal mis!
ze was een soort in paniek toen ik in de rijbak was met haar.
dus eerst aan de longeerlijn, maar na een half uur flink rennen, en ze was echt heeel nat, bleef ze druk en in paniek.

vanochtend zet ik eerst mijn merrie met veulen buiten, veulen wou maar n iet en bleef bij de nieuwe merrie staan.
veulen toen met halstertje om mee gesleurd.
eenmaal in het land begon mijn veulen te gillen en te rennen en gek te doen.
normaal rent ze ook wel maar nu echt gillend naar die nieuwe merrie alsof dat haar moeder is.
ook houd ze normaal zo op maar bleef nu een half uur door gaan.
toen ik de nieuwe merrie uit haar box haalde had ik net een merrie die naar haar veulen wil in de hand.
schrapen, gillen, draaien.. en vooral heeeel hard naar het veulen toe lopen.
eenmaal in het land rende ze naar het draad, snufende met mijn ,merrie en veulen.
liet duidelijk zien dat ze hengstig was en ging rustig eten.
weg paniek, weg probleem.

wat kan ik hier nou mee?
hoe zou ik dit af moeten leren?
paardje heeft dit nooit eerder gedaan, maar heeft altijd op een stal gestaan met meerdere paarden en zonder veulens.

de nieuwe merrie was bedoeld als braaf rijpaardje waar ik mijn vertrouwen op kan terug krijgen.
maar ben gister opgestapt en na 2 min stond ik er weer naast omdat ik het niet vertrouwde.
|(

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:57

wilmatj schreef:
liet duidelijk zien dat ze hengstig was (

Ik denk dat je daar je oorzaak hebt 8-)

wilmatj

Re: merrie denkt dat veulen van andere merrie van haar is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:08

ja oorzaak, maar hoe af te leren, als elke keer zo is??

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:51

Tja, dat is de natuur. De ene merrie reageert veel heftiger op hengstigheid dan een andere.
Afleren is lastig denk ik. Dierenarts kan daar wel wat aan doen, maar of je dat moet willen is natuurlijkk de vraag. Misschien helpt het als je ze niet meer aan elkaar laat snuffelen. Als het veulen ouder word, kan het ook veel minder zijn. Anders zou ze op elk paard zo reageren.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:52

Dat kan je niet afleren, het gaat over zodra de andere merrie niet meer hengstig is. Ik heb hier van de zomer precies hetzelfde gehad. Een tweejarige merrie werd hengstig, raakte volledig gefixeerd op het veulen en wilde het inpikken. het veulen mocht ook bij haar drinken. Waarschijnlijk kwam er toch iets smakelijks uit de uier!
Het veulen wilde ook alleen nog maar bij die merrie blijven en niet bij zijn moeder.
Ik heb ze apart gezet, na de hengstigheid was het ook over, en bij de volgende hengstigheid ook niet meer teruggekomen. Ze lopen allemaal weer bij elkaar.
Dus gewoon even apart houden, het gaat weer over!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:06

Het is heel normaal dat een merrie die net verhuisd is na een paar dagen hengstig wordt en daardoor een beetje van slag raakt.
Ik zou haar even met rust laten en ze voorlopig gescheiden houden van de andere paarden zodat er geen ongelukken gebeuren.
Waarschijnlijk wordt de nieuwe merrie vanzelf weer 'de oude' als ze eenmaal goed gewend is aan haar nieuwe omgeving en haar nieuwe paardenvrienden.
Als je het niet vertrouwd, is het toch ook helemaal geen probleem om even niet op haar te rijden? Lijkt mij zowiezo beter om de merrie eerst goed te laten wennen aan de nieuwe omgeving/paarden en pas daarna te gaan rijden. Zeker als je zelf niet zo zelfverzekerd bent als ruiter.
Je kunt haar toch gewoon ook alleen verzorgen, poetsen en een beetje longeren?
Komt allemaal vast wel goed als je haar een beetje tijd en rust gunt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:09

Ik heb het, zij het in een iets andere vorm in mei bij de hakken gehad. een merrie wilde ook het veulen van haar dochter inpikken. We hebben ze een tijdje gescheiden en tegenwoordig staan ze weer gewoon bij elkaar in zonder problemen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:10

agee schreef:
Het is heel normaal dat een merrie die net verhuisd is na een paar dagen hengstig wordt en daardoor een beetje van slag raakt.
Ik zou haar even met rust laten en ze voorlopig gescheiden houden van de andere paarden zodat er geen ongelukken gebeuren.
Waarschijnlijk wordt de nieuwe merrie vanzelf weer 'de oude' als ze eenmaal goed gewend is aan haar nieuwe omgeving en haar nieuwe paardenvrienden.
Als je het niet vertrouwd, is het toch ook helemaal geen probleem om even niet op haar te rijden? Lijkt mij zowiezo beter om de merrie eerst goed te laten wennen aan de nieuwe omgeving/paarden en pas daarna te gaan rijden. Zeker als je zelf niet zo zelfverzekerd bent als ruiter.
Je kunt haar toch gewoon ook alleen verzorgen, poetsen en een beetje longeren?
Komt allemaal vast wel goed als je haar een beetje tijd en rust gunt.

ik reed haar al vanaf de 2de dag dat ze er was.
ze reageerde overal heel braaf op dus dacht dat kan wel.

dat ze hengstig wordt vind ik ook niet raar maar dit gedrag had ik nog nooit meegemaakt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:20

blijft de merrie wel netjes in haar eigen land. Bij ons liep het uit de hand met een veulen van nog geen week en is helaas de andere merrie voor haar en onze veiligheid verhuisd naar een andere stal verhuisd na veel kapote draden en flink wat schrammen bij de merrie veulen kwam er gelukkig veilig tussen uit omdat mama zeer goed beschermde.

Dus let wel op dat ze respect blijft hebben voor de draden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:10

ze blijft nog steeds achter de draden ja.
daar ben ik ook goed op aan het letten!!!

ja moeders beschermt goed gelukkig,
eerste keer hadden we ze met ze 3e samen in de bak gezet.
en toen was moeders ook goed aan het beschermen

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:06

Ik sluit me aan bij de anderen in dit topic. Na de hengstigheid kan het gedrag wel weer over zijn. En anders meer gescheiden houden. Let ook op de draden!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:41

de paarden staan zoizo niet bij elkaar. de hengstigheid is zo goed als over maar het gedrag minderd nog niet een klein beetje.

moet ik nog langer afwachten of heeft iemand nog een idee voor mij?
is nu een week geleden dat ze begon.. ze was al 1 dag daarvoor hengstig