Nieuw zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:06

Hallo Bokkers!
Ik heb momenteel een Harry's Horse Switch zadel, met daarin de zwarte, medium boom op mijn fjord.
Alleen wil ik graag een nieuw zadel! Deze heeft namelijk een hele vlakke zit en hij is van kunststof en ik wil toch graag een leren zadel. Nou weet ik alleen nog niet welke.... Op Interhippique staan veel leuke zadels van hun eigen merk die ook wat goedkoper zijn.. Maar vraag me af hoe dan de kwaliteit is? Wil wel graag goede kwaliteit maar dan een merk zadel 2e hands... De reden dat ik er niet te veel aan wil uitgeven is omdat mijn Fjord 3 is en zijn schoft en/of rug nog erg kan gaan veranderen en dus waarschijnlijk met zijn 4e 5e jaar weer een nieuw zadel nodig heb.
Wat adviseren jullie mij??? :) Wat vinden jullie fijne zadels? En heeft iemand ervaring met de Interhippique zadels met een nieuwprijs van maar 200-400 euro?

Liefs

SecretLIN

Re: Nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:24

Heb je al eens gekeken naar een Barefoot boomloos zadel?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:31

Waarom rijdt je niet nog even een paar jaar door tot je Fjord wat meer in vorm is en investeer je dan in een mooi zadel? Het zadel wat je nu hebt ligt toch goed en is toch makkelijk aan te passen als het te smal of te breed zo worden? Dan zou ik mijn geld op de bank laten staan, nog ff doorsparen en over een paar jaar wat meer investeren in een goed zadel.

EvavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:41

ik zou idd ook even een paar jaar wachten, totdat de rug van je pony helemaal is veranderd. anders heb je een zadel voor een jaartje en kun je daarna weer een nieuwe kopen.. of zit het zadel zo vreselijk dat je echt gehinderd word bij het rijden? want in dat geval zal ik ook een nieuwe kopen :9

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:44

EvavR schreef:
ik zou idd ook even een paar jaar wachten, totdat de rug van je pony helemaal is veranderd. anders heb je een zadel voor een jaartje en kun je daarna weer een nieuwe kopen.. of zit het zadel zo vreselijk dat je echt gehinderd word bij het rijden? want in dat geval zal ik ook een nieuwe kopen :9

Ja ik vind hem echt glad, en heb toch wat meer steun aan een zadel met een diepere zit. Ik ben echt helemaal klaar met dit zadel haha.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:46

Kijk anders eens naar een massimo. Die zijn wat duurder, maar zeer geschikt voor de bredere types en ook nog in maat aan te passen (door de zadelmaker). Dan is hier misschien niet nodig om over 3 jaar een andere te kopen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:30

Massimo is ook niet zaligmakend helaas (maar dat ligt ook vaan aan degene die aanmeet). Je moet gewoon een passend zadel hebben ongeacht het merk. En dat je nog even wacht is heel verstandig, ze kunnen nog zoveel veranderen.
Bij Divoza hebben ze ook veel 2e hands merkzadels (en de Rossners doen het ook goed op fjorden), ik weet niet wat je budget is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:32

Ik heb een Rossner Amerika Dresuur zadel en ik vind het goddelijk zitten.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:32

Bij ons op stal (fjordenfokkerij) rijden de meeste mensen met een Rossner zadel. Die schijnt er goed te bevallen op de fjorden. Ik zelf rijd al ruim 6 jaar op een wintec speciaal voor brede paarden. Als mijn paard wisselt kan ik de boom ook wisselen en mijn zadel past daardoor altijd

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:07

ik rij met een KN, dat ligt en zit als een huis!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:12

op mijn tinker heb ik een massimo dressuur aanlaten meten door herman van country mill
kost wel wat duurder maar ik heb er heel veel plezier van en zoals eerder gezegd kan de boom nog verbreed/versmalt worden
op mijn dochters tinker hadden we een rossner amerika vzh liggen was ook een super fijn zadel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:31

Ik heb voor mijn fjord een KN symfonie,echt super fijn,alleen niet een super diepe zit

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:35

ik heb een kent& masters de leren versie van thorowgood..ook met verwisselbare boom!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:42

Vjestagirl schreef:

ja die zitten zeker goed! ik heb hem ook op een brede e/pony gehad. met de zadels van interhippqeu heb ik niet zo`n goede ervaring(wel met de rest van de spullen trouwens maar het zadel dat ik er kocht niet,ik denk dat je qua pas vorm beter uitkomt met een opmaat gemaakt zadel als je pony is uitgegroeid, of een wintec of wat je nu hebt met een verwisselbare boom!

Ik vind trouwens bates zadels ook wel goed zitten maar ik heb geen ervaring met bates op een koudbloed!

ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met het kiezen van het juiste zadel!

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 19:49

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er nog even over nadenken wat ik nou precies ga doen :)

ilovetina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:52

aaah ik ben helemaal verlieft op een boomlooszadel

ihp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 04:57

dressuur518 schreef:
Vjestagirl schreef:

ja die zitten zeker goed! ik heb hem ook op een brede e/pony gehad. met de zadels van interhippqeu heb ik niet zo`n goede ervaring(wel met de rest van de spullen trouwens maar het zadel dat ik er kocht niet,ik denk dat je qua pas vorm beter uitkomt met een opmaat gemaakt zadel als je pony is uitgegroeid, of een wintec of wat je nu hebt met een verwisselbare boom!

Ik vind trouwens bates zadels ook wel goed zitten maar ik heb geen ervaring met bates op een koudbloed!

ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met het kiezen van het juiste zadel!

Bij interhippique zijn niet alleen goedkope starters zadels verkrijgbaar, die natuurlijk niet te vergelijken zijn met de duurdere merken. Maar daarnaast worden hier ook bijna alle merken verkocht die genoemd zijn in dit topic. Zoals wintec, bates, rossner, harrys Horse, kent en masters en thorrowgood en ook de massimo is bij de zadelmaker die de zadelservice verzorgt verkrijgbaar. Wij gebruiken momenteel zelf de Bates op een koudbloed, zit goed en past uitstekend.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:17

Ik heb afgelopen woensdag een massimo laten aanmeten voor mijn fjord.
Kost wel even wat, maar door alle aanpassingen die aan zo'n zadel gedaan kunnen worden wordt het wel een heel eigen zadel. Plus dat je inderdaad de boom kunt laten aanpassen, wat weer ideaal is bij veranderingen in bouw.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:23

Ik heb zelf een Wow zadel voor mijn fjord, het zit heeerlijk :D en is aan te passen naar de ruiter en paard, omdat jouw fjord nog van bouw zal veranderen, alle onderdelen zijn apart aan te passen!! bijv. de zitting is voor mij 18 inch maar omdat mijn fjord een korte rug heeft zijn de luchtkussens 17 inch.....is wel prijzig maar dan heb je wel wat :D

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:36

Hallo,

Ik heb dan wel geen fjord maar een Noordzweeds paard.
Deze heeft dezelfde bouw als een fjord (En zelfs de aalstreep heeft hij hihi)
Ik heb een Massimo Trail zadel laten aanmeten met franse kussen (= voor korte rug)
Ik vind het een heerlijk ding en hij ligt ook mooi.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:00

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:56

Ik zou zoiets dus nooit op mn paard leggen := Heb een Kentaur en heb daar al een week lang internet voor afgestruind of dat wel echt goede zadels waren gezien de nieuwprijs :') Andere dressuurzadel is een Passier en mn springzadel is een Stubben. Vind niet dat je op een zadel zou moeten bezuinigen, waarom zou je het risico willen lopen om heel de rug van je paard te verkloten en zelf honderden uren per jaar op een klote zadel te zitten.

Start gewoon met sparen, dan kun je over 2 jaar een degelijk zadel kopen wat de rest van je leven mee gaat.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:36

Nies_ schreef:
Ik zou zoiets dus nooit op mn paard leggen := Heb een Kentaur en heb daar al een week lang internet voor afgestruind of dat wel echt goede zadels waren gezien de nieuwprijs :') Andere dressuurzadel is een Passier en mn springzadel is een Stubben. Vind niet dat je op een zadel zou moeten bezuinigen, waarom zou je het risico willen lopen om heel de rug van je paard te verkloten en zelf honderden uren per jaar op een klote zadel te zitten.

Start gewoon met sparen, dan kun je over 2 jaar een degelijk zadel kopen wat de rest van je leven mee gaat.

Wij hebben na laten kijken of het kon enzo hoor. Alleen wij haden zoiets om nu en over een jaar weer een nieuw duur zadel te kopen,.vonden wij beetje onzin, dus nu even dit

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:23

Ik heb zelf een 3e hands stubben, wat een superkoop bleek te zijn. De 2e persoon had er 1x mee gereden en deed hem goedkoop weg ivm een kleine beschadiging aan het leer.
Op de gok gekocht, maar bleek een super koop. Hartstikke recht, waar ik mij nog het meest om verbaasde... de meeste 2e hands zadels zijn scheef gereden of hebben een beschadigde boom. Maar deze was in zeer nette staat, mooi recht en netjes opgevuld.
Daarnaast paste hij ook perfect op het paard waar ik hem destijds voor gehaald had.... Maar ik besef me wel heel goed dat dit echt een lucky shot was!
*edit* een foto op gezocht....
Afbeelding

Maar stubben, en dan met name de oudere types zijn echt super zadels. Ander merken die hier tevens met succes gebruikt worden op de fjorden zijn Rossner zadels. En we hebben een mooie en fijne JC gehad, alleen was die niet geheel recht meer.

Straks als mijn eigen merrie oud genoeg is voor een 'duurder' zadel wil ik op zoek naar een mooie Rossner of BR denk ik.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 06:58

Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk verre van happy zou zijn als mijn zadel zo zou liggen als op de foto hierboven.