Keur, preferent en prestatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djonah

Keur, preferent en prestatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:35

Hoi,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat het goed staat, ander s.v.p. graag verplaatsen.

Ik ben een beetje aan het uitzoeken van de pony die ik nu te rijden heb wat er mee gebeurd is. Nu zag ik haar papieren dat zij een NRPS (NPA) is en de predikaten keur, preferent en prestatie heeft behaald. Ik vroeg mij af wat dit allemaal inhield. Ik heb een beetje lopen zoeken hier op bokt en via het internet maar ik kwam er niet echt uit. Misschien dat jullie mij kunnen helpen?

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:39

Dat betekend dat je een goede pony hebt, die voor het stamboek goede prestaties heeft gehaald. Hier kun je er meer over vinden:
http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_(KWPN) Dit gaat wel over het KWPN maar is ong vergelijkbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:07

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:42

Op het NRPS had ik al gekeken maar ik kwam niet echt uit die site. Maar als ik jullie zo begrijp dan heeft deze pony ooit Z gelopen en wat veulens gehad en veel waarde voor de fokkerij. Klopt dat?

Grapjasjes12

Re: Keur, preferent en prestatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:58

Een keurmerrie wordt preferent verklaard als één of meerdere nakomelingen keur worden. Prestatie heeft idd met de sport te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:10

Dat klopt Djonah. En keur betekent dus dat ze haar bij de stamboekopname bovengemiddeld eruit vonden zien. (bouw, gangen enz)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:38

In welke categorie zal ze ze dan ongeveer gestart zijn. Gezien ze een prestatie predikaat heeft moet ze (volgens KWPN Z, ik weet niet hoe dat bij het NRPS is) een bepaald niveau gestart zijn met winst. Ik ben benieuwd welk niveau dat is.

(Heb ik toch ff een goede pony op papier te rijden:P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:40

Wellicht kun je eens bellen met het NPRS, dan kunnen ze dat voor je uitzoeken :j

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:45

Bij het NRPS krijgen ze een sportpredicaat bij Z1 + 1 als ik me niet vergis.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:53

Ja of de pony heeft Z gesprongen, maar als je het KNHS belt en het transpondernummer doorgeeft, kunnen ze je zo alle wedstrijdresultaten doorgeven. Daarmee weet je meteen wat de hoogste klasse is geweest en in welke discipline.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:54

lianne125 schreef:
Bij het NRPS krijgen ze een sportpredicaat bij Z1 + 1 als ik me niet vergis.

klopt, maar je hebt bij het NRPS prestatie-fok en prestatie-sport. Bij prestatie-fok moeten er minimaal 3 nakomelingen Z-dressuur of Z springen zijn.
Prestatie-sport wordt hierboven genoemd.
De beter Stermerries die minimaal een eerste premie nakomeling hebben gehad worden Keur.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:03

elfje72 schreef:
De beter Stermerries die minimaal een eerste premie nakomeling hebben gehad worden Keur.

Maar dan moeten ze ook nog de abob met een voldoende hebben afgesloten :j

Als je op de naam van de pony + nrps googled is de kans trouwens zeer groot dat je haar al tegenkomt in bijv. de keuringsuitslagen...

Ben trouwens wel benieuwd om welke pony het gaat :) Er zijn namelijk niet gigantisch veel dieren bij het nrps met zoveel predikaten op zak ;)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:12

Rianneke schreef:
elfje72 schreef:

Maar dan moeten ze ook nog de abob met een voldoende hebben afgesloten :j

Als je op de naam van de pony + nrps googled is de kans trouwens zeer groot dat je haar al tegenkomt in bijv. de keuringsuitslagen...

Ben trouwens wel benieuwd om welke pony het gaat :) Er zijn namelijk niet gigantisch veel dieren bij het nrps met zoveel predikaten op zak ;)

Klopt, of Z-dressuur/Z-springen. Maar met een prestatie-sport predikaat is dat al geregeld.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:20

In haar papier (heb een kopie van haar paspoort) staan alleen de predikaten keur, preferent en prestatie. Ik weet dus niet of het gaat om een sport prestatie of fok prestatie. Misschien dat iemand dat weet? Via NRPS kreeg ik via PB al te horen dat ze niet vindbaar is bij de keuringsuitslagen. Misschien binnenkort even een telefoontje naar het NRPS voor mee info en anders KWPN. Ben benieuwd wat ze gelopen heeft.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:31

Mijn post niet gelezen? Volgens mij stond daar een tip hoe je dat kunt achterhalen ;)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:02

@Lakiesha: Ik denk dat ik het KWPN wel ga bellen maar heb geen transpondernummer. Heb alleen het registratienummer. Is dat voldoende?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:07

Djonah het KWPN bellen heeft geen zin hoor, Je hebt tenslotte een NRPS pony.

Keur: Ster merrie die een 1ste premie nakomeling heeft, de abop heeft of het prestatiesport predikaat en zich op de nationale heeft getoont.
preferent: merrie waarvan 3 nakomelingen het ster predikaat hebben behaald. Daarbij telt een ggk hengst als zijnde 2 sterren.
prestatie sport: Z1 +1 dressuur of Z + 1 springen.

Hoe heet je pony Djonah?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:47

Djonah schreef:
Ik denk dat ik het KWPN wel ga bellen maar heb geen transpondernummer. Heb alleen het registratienummer. Is dat voldoende?

Als je het KNHS belt is dat voldoende :)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:52

Ik bedoelde het KNHS, sorry.

In het papier staat alleen prestatie. Hoe kom ik er achter of dit een fok of sport prestatie is?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:00

Dan moet je het NRPS bellen.
Maar hoe heet je pony??

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 21:01

Naam wil ik liever niet in dit topic kwijt. Je mag me hierover wel een PB sturen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:58

Djonah schreef:
In haar papier (heb een kopie van haar paspoort) staan alleen de predikaten keur, preferent en prestatie. Ik weet dus niet of het gaat om een sport prestatie of fok prestatie. Misschien dat iemand dat weet? Via NRPS kreeg ik via PB al te horen dat ze niet vindbaar is bij de keuringsuitslagen. Misschien binnenkort even een telefoontje naar het NRPS voor mee info en anders KWPN. Ben benieuwd wat ze gelopen heeft.

als in haar papier, pedigree keur pref prest staat, weet ik niet of dit bij je ponie hoort of bij de paarden die in de afstamming staan,...als jij alleen een copie paspoort hebt.

volgens mij staan predikaten van nrps en kwpn op voorkant van het stamboekpapier vermeld en niet op paspoort....

hoe oud is de ponie???

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:02

Ik gok ook dat moederdier van deze pony deze predikaten heeft, ook gezien je alleen een kopie hebt..
Dan heb je wss kopie van paspoort?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:46

@cm dat schreef ze al....ze heeft alleen copie paspoort...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:43

Maar daar staan toch geen predikaten in?

Die staan alleen op het papier.