[KG]Frame overo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

[KG]Frame overo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 10:01

Afbeelding

Nieuwsgierig geworden waar het frame patroon van bovenstaande hengst vandaan komt, kwam ik via allbreedpedigree uit bij de merrie Patchy Lassy.

Afbeelding

Deze merrie heeft diverse frame overo nakomelingen gegeven. Haar beide ouders zijn fenotypisch gezien geen frame overo's. Patchy Lassy vind ik ook geen typische frame overo om te zien, eerder een sabino.
Waar komt in dit geval het frame overo vandaan?
Is dit een mutatie of stiekum een doorgegeven OLWS-gen zonder dat dit fenotypisch te zien was?

Ik weet dat frame-overo gekoppeld is aan het OLWS-gen dat in homozygote vorm letale veulens geeft.
Maar is het OLWS-gen ook daadwerkelijk verantwoordelijk voor het frame-overo patroon bij een paard?
Of is het bijvoorbeeld zoals bij de "dun" tests nog niet mogelijk om op frame zelf te testen en wordt er daarom getest op het OLWS-gen omdat dit altijd gekoppeld zou zijn aan het frame-overo patroon?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 23-07-12 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 20:58

Zijn de kleurenkenners misschien op vakantie? -O- :D

Wie-o-wie helpt mij verder met het bovenstaande..

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:52

Hej, hoi, goed bezig en een mooistukje onderzoek/informatie.

Min theoretiesche kennis is qua zelfvertrouwen gedaald naar 0,001 dus doe het alleen nog maar op gewoon logica en eigen theorieën ;)

Moeder heeft OLWS-gen gedragen en doorgegeven aan veulen, denk ik. Stond laatst ook te kijken dat hier vlak over de grens, homozygoot tobiano hengst uit een bruine (1kleurige) moeder kwam. Moet dus drager zijn geweest van tobiano gen, kan anders onmogelijk de moeder zijn van die hengst. Of moedernatuur neemt zo eens in de 10 jaar in de maling. :D ;)

Nu heb ik nog een eigen ontwikkelde theorie, Van Apollo zijn alle merrie veulen altijd bont, alleen bij de hengstveulens zijn een paar niet bont :+

DubbelFun

Re: [KG]Frame overo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:25

In hoeverre OLWS verantwoordelijk is voor Frame kan ik niet zeggen, wel dat Frame verantwoordelijk is voor OLWS :)
Overigens schijnen er ook Frame-dragers te bestaan die geen Frame laten zien, alhoewel dat zelden voorkomt. Dubbel opletten dus vwb het LW-gebeuren ;(

Er is te testen op Frame en als je al een Frame hebt en wilt dekken is dat ook zeker aan te raden.

Naar mijn weten wordt er getest wordt op het Frame en niet op het LW-gebeuren.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:48

Hier nog een topic over frame overo's: [F-AM] [KG]Frame-overo met weinig vlekken

Ikzelf heb 2 APHA merries die geen vlekken hebben maar wel beide positief getest zijn op Frame:

Afbeelding

Afbeelding

Merrie op onderste foto is de moeder van beide paarden, dus het is wel duidelijk van waar ze hun overo-gen gekregen hebben :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 10:20

@agerrits: sommige eigenschappen zijn inderdaad geslachtsgebonden maar tobiano volgens mij niet...

@Dubbeldun: lijkt op de kip en het ei verhaal. (niet banketstaaf bedoeld hoor! :) ) Ben wel heel benieuwd hoe het nu precies zit.

@tinniie: zijn deze nakomelingen dan echt getest op Frame of op OLWS aangezien het mij niet duidelijk is of frame gelijk is aan OLWS genetisch gezien dan.
Zal nog eens in het topic van jouw link lezen; Peterina had daar een flink aantal artikelen genoemd als ik mij goed herinner.

Het kan met jouw nakomelingen natuurlijk net zo zijn als met een "effen" paard dat wel het tobiano-gen bij zich draagt.

Ben dan gelijk benieuwd of jullie een nakomeling met een frame-patroon uit een effen op frame-positief geteste merrie kennen. Dat zou dan bij de merrie Patchy Lassy die ik hierboven noem ook het geval kunnen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:11

Coloured schreef:
@Dubbeldun: lijkt op de kip en het ei verhaal. (niet banketstaaf bedoeld hoor! :) ) Ben wel heel benieuwd hoe het nu precies zit.

Laat ik het anders zeggen :)
Het Frame 'as we know it' is verantwoordelijk voor LW, misschien dat er nog een ander soort Frame bestaat -- zou kunnen, maar daar is nog niet op te testen.
Het is nog een voortschrijdende wetenschap, net als er nu pas op één Sabino-gen is te testen, terwijl er meer zijn. Tobiano is nu sinds een paar jaar ook pas écht te testen en niet een 'omgevings'test.
Net als Dun in homozygote vorm nog niet te testen is.

Als er genoeg vraag naar is (en er geld voor wordt vrijgemaakt) zal het ooit nog wel eens komen :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:43

Is Dun in heterozygote vorm dan wel echt te testen en in homozygote vorm niet? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-07-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:46

DubbelDun schreef:
Het Frame 'as we know it' is verantwoordelijk voor LW, misschien dat er nog een ander soort Frame bestaat -- zou kunnen, maar daar is nog niet op te testen.

Maar dat zou dan wel betekenen dat er paarden met een Frame-patroon negatief op OLWS getest zouden moeten zijn en dat was toch niet het geval?
Andersom wel: OLWS-positief en geen Frame-patroon. Interessante materie in ieder geval! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:57

@dun: Dun -indien aanwezig- is altijd zichtbaar, dus daar hoef je geen test voor te maken :D Homozygote vorm is niet zichtbaar :D

@frame: indien een paard Frame N/N zou testen en toch het patroon vertoont zou dat kunnen komen omdat een 'ander Frame' niet op dezelfde marker als het bekende Frame reageert. En dus moet er eerst een andere marker gevonden worden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:13

@Dun: Maar je laat toch wel eens op Dun testen als er bijvoorbeeld andere verdunners in het spel zijn? Is de Dun test dan ook nog een "omgevings"test? Er zit toch geen verschil tussen in de manier van testen van een heterozygoot Dun en een homozygoot Dun?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:27

Ze zijn beide getest via animal genetics, heb even de uitleg bij de testresultaten erbij gezocht:

Result Guide:
LWO
OO Homozygous. Lethal White Foal. Horse was born with a lethal genetic intestinal disorder.
nO Heterozygous. Horse carries one copy of the LWO gene. Horse will usually exhibit the frame overo pattern.
nn Negative for Frame Overo (LWO).

Ze gebruiken LWO en Frame overo dus ook gewoon door elkaar.
Met de smoky black merrie gaan we ook fokken, dus de toekomst zal het uitwijzen of ze vlekken doorgeeft :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:45

Coloured schreef:
@Dun: Maar je laat toch wel eens op Dun testen als er bijvoorbeeld andere verdunners in het spel zijn? Is de Dun test dan ook nog een "omgevings"test? Er zit toch geen verschil tussen in de manier van testen van een heterozygoot Dun en een homozygoot Dun?

De enige 'kleur' waarbij je Dun niet ziet is wit en Schimmel/Gray, voor de rest is het op alle kleuren zichtbaar, al zal het bij een CrCr ook wat moeilijker worden :D
Juist omdat je het altijd ziet is er dus geen noodzaak om wetenschappelijk te testen en zal er ook geen animo zijn om daar een marker voor te zoeken.
Heb je die marker dan maakt het niet uit of je die gebruikt voor heterozygoot of homozygoot.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:57

Dus er kan nog helemaal niet getest worden op Dun? (of omgevings-Dun)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:00

Niet via een wetenschappelijk test nee.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:10

Leuk om hier het één en ander wijzer te worden :D

Coloured: ook wellicht gewoon een toeval dat de merrie veulens allen bont zijn, dan is het toch echt afwachten volgend jaar, dat daar eens een eenkleurige van komt :D

Ben eigenlijk wel benieuwd wat het effect is van frame op tobiano, of andersom, wie weet dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:15

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:03

@agerrits:

Heeft Apollo veel merries gedekt dit jaar?
Dan gaat er vast eentje komen die niet bont is.. Ben benieuwd.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:21

DubbelDun : Yes, super, wat een mooie effecten bont dat tovero, heel erg wisseld dat wel weer, maar hier en daar echt heel bijzonder. :D

Coloured: Daar heb je zeker gelijk in, de kans is en blijft ook gewoon 50% iedere keer weer ;)
Wij hebben nog enkele merrie staan voor dekking, totaal zit nu op 53 merrie's, waarvan 2 van mezelf.
Enkele merrie's zijn niet drachtig, schat dat er volgendjaar toch zeker een kleine 45 veulens zullen komen.
Ben ook erg benieuwd naar een veulen van een Paint merrie die drachtig is van Apollo.
Was een mooie merrie, merrie americaanse papieren. Merrie leek me homozygoot.
Maar iets van frame heb ik nog nooit echt gezien en tovero ook niet.
Lees hier dus graag mee :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:14

Goed gedaan agerrits 53 dekkingen. Dat doen niet veel je na denk ik!

En als je tobiano met overo kruist, heb je wel kans op een erg wit veulen. Tenzij je dit mooi vindt moet je er dus wel mee oppassen. Zeker als er ook nog sabino en/of splash in het spel is.
Ieder patroon laat zijn eigen kleur weg en zo blijft er erg weinig kleur over op een paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:52

Ja diverse bontpatronen kunnen elkaar versterken.