Tips voor eerste dracht tienjarige shet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marina_Shana

Tips voor eerste dracht tienjarige shet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:41

hallo allemaal,

mijn shetlander is ergen tussen half maart tot half april gedekt en is nu drachtig. dit is voor haar de eerste keer en voor mij ook dat ik een veulentje fok.
Wie heeft er tips voor mij? ze is momenteel niet zo fit meer omdat ik niet zo veel meer met haar deed, inmiddels krijgt ze weer wat meer conditie.
maar tot wanneer is het verstandig om haar in beweging te houden enz. ik heb genoeg veulentjes opgevoed maar zwangere paarden en bevallingen heb ik niet zo veel ervaring mee (ja met koeien haha )

wie geeft mij tips

Groetjes Marina

_Balou

Re: Tips voor eerste dracht tienjarige shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:44

Misschien kan je even op google kijken.. Hoe bedoel je in beweging houden? Rijden of wandelen ? Want wandelen kan je bijna wel tot de geboorte doen, is ook goed voor de merrie, maar het ligt ook wel aan hoe het met haar gaat ;)

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:59

gaat puur om het rijden zowel onder de man als aangespannen. (ik rijd er niet zelf op) wandelen wil ik zowieso zo lang mogelijk doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:46

aangespannen rijden kan je doen tot de merrie zelf aangeeft dat het niet meer gaat.
Die van mij liep al heel veel en heb ik tot vlak voor de bevalling door kunnen rijden, op een gegeven moment paste het niet meer (ze was te breed) en toen heb ik nog rustig gefietst tot ze ook daarbij aangaf niet meer te willen.
Wandelen hebben we tot het laatst gedaan, toen ze al kegelde zijn mijn verzorgsters nog met haar aan de wandel gegaan maar ze waren heel snel weer thuis omdat ze bang waren dat ze onderweg op een kruispunt ging bevallen :D

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:13

Ja dat zei ik wandelen wil ik blijven doen, omdat dat ook de darmen in bewegging houd en dat vind ik best belangrijk

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:48

VSW -> KS