Waarom wel/niet een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

Waarom wel/niet een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:07

hey,

zou graag eens weten waarom jullie wel of juist niet een veulen zouden willen? Uitgesloten om het te verkopen, gewoon echt de praktische zaken :).
wel dat is het eigenlijk :)
Laatst bijgewerkt door Proudy_ op 21-07-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike1998

Re: veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:29

Ik zou geen veulen willen, gewoon omdat ik de ervaring niet heb :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:28

Verplaatst van [WN-FA naar KS]

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:34

Ik heb het afgelopen voorjaar veel ellende gehoord en gezien, mismaakte veulens, dode veulens
en dode merries.
Die risicos hebben me wel doen nadenken.
Maar goed, met 4 ruinen is het zo wie zo lastig fokken. :+

Junia

Re: Waarom wel/niet een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:39

Ik kan de kosten niet betalen als ik het wil houden, en ik wil de optie hebben om het te kunnen houden. Dus dat is iets voor later :)

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:11

bluebontje, zijn er dan manieren om te testen of de merrie beter geen veulen zou krijgen? Kunnen de hengst en merrie ook niet getest worden op hun DNA enzo? Of zie je dat echt niet aankomen?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:44

Mijn streven is de perfecte fjord, niet echt haalbaar, maar wel het doel. De beste passende hengst zoeken voor mijn merrie en dan een veulen fokken waar iemand (meestal niet ik zelf) later heel veel plezier van gaat krijgen.
Dat is voor mij de belangrijkste reden. Ik kan echt genieten als ik verhalen hoor van mensen die plezier hebben van mijn fokproduct!!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:47

mijn paardje met wie ik echt "de klik" geniet nu ondertussen van haar pensioen. Volgend jaar gaan we kijken of we van haar een embryo kunnen spoelen zodat ze over een aantal jaren een waardige opvolger krijgt.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:13

ik wilde een veulentje omdat merrie blessuren heeft en straks nog wat van haar heb,
wanner het niet mee gaat!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:21

Ik zou heel graag een veulentje willen bij mijn welsje. Maarrrrr ik doe het voorlopig niet A ze heeft geen papier en B de verkoop van paarden/pony's is niet wat het geweest is.
Misschien in betere tijden een keertje.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:31

Als ye wat ouder is (ze is nu 7) en ik meer ervaring heb wil ik graag een veulen van haar, een opvolg(st)er- in- spe zegmaar. Zelf opleren, naar je hand zetten...
zalig lijkt me

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:51

Proudy_ schreef:
bluebontje, zijn er dan manieren om te testen of de merrie beter geen veulen zou krijgen? Kunnen de hengst en merrie ook niet getest worden op hun DNA enzo? Of zie je dat echt niet aankomen?

Sorry, late reactie!
Ik heb geen idee of je dat kan testen.
Alle ellende van het afgelopen voorjaar kwam eigenlijk uit de lucht vallen, om het zomaar te zeggen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:56

Het is dat ik geen merrie heb en omgang met ruinen en hengsten fijner vind. Maar had ik een merrie gehad met papier, die ook wat te bieden zou hebben dan zou ik wel een veulen fokken ermee. Echter enkel en alleen als het ook iets toevoegt aan de fokkerij. Niet mijn ding in de wilde weg te kruisen of te fokken om te fokken met een matig dier.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 17-08-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:56

Ik wil graag een veulen van mijn haflinger merrie.
Dit jaar is de dekking mislukt maar ik heb de tijd.. ik wacht gewoon.
Ik zou het veulen dan houden.
Verder is bij ons ook veel pech qua veulens geweest laatste jaar (de andere ponys) dus ik ben ook zeer voorzichtig.
Meestal gaan die ook de verkoop in, ik vind het zielig als ze weer op een markt verdwijnen maa rik heb helaas niks te zeggen.
Wel is het zo dat die van de haf echt van mijn eigen blijft dus ben wel enigzins teleurgestel geweest

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:00

Ja ik fok wel.

1 Omdat het (fok)merrie's zijn met de juiste papieren.
2 Omdat het een merrie is die te jong is voor intensief werk waarvoor eerst een veulen en dan de sport in.
3 Om voortzetten van de lijn.
4 Voor verkoop als veulen of 3 jarige.

Heb 6 merrie's en 2 hengsten van 0-15jr
Ik maak geen onderschijd in het rijden tussen een merrie of een ruin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:23

Ik heb twee veulens gefokt, de eerste was een merrie. Ik had de hoop dat ik er iets van de moeder in terug zou zien qua bouw of qua character, en dat is absoluut niet het geval geweest.
De tweede uit bovenstaande merrieveulen, werd weer een palomino merrie. De reden om te fokken is dat ik haar moeder op redelijk jonge leeftijd een keertje moeder wilde laten worden, in de hoop dat ze er lichamelijk nog wat door zou uitzwaren en dat het wat met haar koppie zou doen. Ze is er idd volwassener door geworden, en nog wat de breedte door ingegaan.

Ik maak me absoluut de illusie niet dat ik nu zulke bijzondere paarden heb qua bouw of afstamming, al is de jongste wel heel goed gelukt. Ik fok voor mezelf en niet voor de verkoop, dus meer paarden gaan er niet komen. Misschien dat de jongste tzt ook weer eens moeder mag worden, maar daar is op dit moment de tijd niet naar. Nog een veulen erbij kan ik financieel niet houden, en verkopen doet er weinig op dit moment. Bovendien is fokken altijd een risico voor de merrie, het veulen of voor beide. Om het risico te lopen zonder paard te komen te staan is een veulen me dan ook weer niet waard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:35

Cassidy schreef:
Ik heb twee veulens gefokt, de eerste was een merrie. Ik had de hoop dat ik er iets van de moeder in terug zou zien qua bouw of qua character, en dat is absoluut niet het geval geweest.
De tweede uit bovenstaande merrieveulen, werd weer een palomino merrie. De reden om te fokken is dat ik haar moeder op redelijk jonge leeftijd een keertje moeder wilde laten worden, in de hoop dat ze er lichamelijk nog wat door zou uitzwaren en dat het wat met haar koppie zou doen. Ze is er idd volwassener door geworden, en nog wat de breedte door ingegaan.

Ik maak me absoluut de illusie niet dat ik nu zulke bijzondere paarden heb qua bouw of afstamming, al is de jongste wel heel goed gelukt. Ik fok voor mezelf en niet voor de verkoop, dus meer paarden gaan er niet komen. Misschien dat de jongste tzt ook weer eens moeder mag worden, maar daar is op dit moment de tijd niet naar. Nog een veulen erbij kan ik financieel niet houden, en verkopen doet er weinig op dit moment. Bovendien is fokken altijd een risico voor de merrie, het veulen of voor beide. Om het risico te lopen zonder paard te komen te staan is een veulen me dan ook weer niet waard.

Ik heb nu een veulentje gefokt en het is een kopie van de moeder wat betreft karakter, qua bouw komt er heel veel van de hengst terug (moeders heeft amper behang en voorpluk/manen), haar veulen wordt bedolven onder het haar ;), kleur komt dan weer van mams. Waarom ik ermee fok. Ik wil gewoon een goede, betere, fijne pony fokken. Of dit nu voor de sport is, kinderpony of showpony, ze zijn eigelijk heel erg allround. Ik fok in die mate dat ik het kan aanhouden, en als ik er eentje meer fok, dan moet die ook een meerwaarde hebben voor iemand anders, eruit springen en kwaliteit hebben. Het kan natuurlijk altijd een keer mislopen, maar selectie en goede keuze van de ouderdieren doet ook wat. En je moet vooral eerlijk blijven tegenover jezelf en het niet uit emotioneel standpunt doen (dus als je een mindere merrie hebt, niet willen fokken om er iets aan over te houden omdat het je merrie is). Mijn merries hebben allemaal 1ste premies, zondr probleem uitnodiging voor de centrale keuring, predikaten,...)
Nu 1 merrie drachtig, stermerrie, met goede keuringsresultaten (eindigt altijd voorin tot eerste plek), vader is een kampioenshengst, die het ook in het buitenland erg goed deed/doet.
dus wel erg benieuwd naar deze combinatie. :)