registratie paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moos2

registratie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:13

ik weet niet of dit goed staat maar vroeg me af of onderstaande (stamboek Merens) klopt en wanneer deze wettelijke verplichting is ingegaan?
Mbt de laatste zin vroeg ik me af indien de fokker zich in het buitenland bevindt hij ook de verantwoordelijk geachte geregistreerde is. En indien het dier niet op naam is overgeschreven de fokker (die als eigenaar vermeld staat op de papieren) ook wettelijk aansprakelijk is voor het paard ook al is deze door diverse eigenaren betaald en in handen geweest?

"Binnenkort zal de wettelijke verplichting van kracht worden dat alle paarden en pony's in Nederland op naam geregistreerd moeten staan. Dit in het kader van de gezondheid van mens en dier. De overheid wil weten hoeveel en waar alle paarden staan, mocht er een uitbraak komen van een meldingsplichte ziekte, die een gevaar voor de gezondheid kan betekenen. Deze wet gaat één hele belangrijke regel hanteren en dat is dat de "geregistreerde" verantwoordelijk is voor de juiste registratie. De geregistreerde kan de huidige eigenaar zijn, maar ook de fokker of de vorige eigenaar of zelfs nog eigenaren daarvoor die allang uit beeld zijn verdwenen. Voor de huidige eigenaar heeft dit uiteraard consequenties, want als dit dier niet op naam is overgeschreven, wordt de vorige eigenaar volgens de wet die gaat komen, verantwoordelijk voor dit dier gehouden. Dit geldt uiteraard ook voor fokkers die hun fokprodukten hebben verkocht en waarvan de nieuwe eigenaren nooit zijn aangemeld door de fokker of door henzelf als nieuwe eigenaar. Als de fokker als enige geregistreerde naam bij het paard in de database van het stamboek staat vermeld, geldt de fokker dus nog steeds als de verantwoordelijk geachte geregistreerde.

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:42

Deze verplichting is nog niet ingegaan, omdat de regering in april geklapt is. Anders was er in mei meer duidelijkheid gekomen vanuit het ministerie van landbouw wanneer dit zou ingaan.

Maar hier wordt al jaren over gesproken en dit zit er echt aan te komen, omdat de overheid in de paardensector niet weet hoeveel paarden er zijn.

En doordat er nu geen verplichting is om verkochte paarden door te geven, veel registratiesystemen bij de stamboeken niet opgeschoond zijn. En dus ook heel veel paarden zoek zijn.

Doet de paardensector niets en zorgen de stamboeken er niet voor dat ze alles proberen om de boel opgeschoond te krijgen, dan gaat de overheid ingrijpen en of dat nu het meest handige voor de sector is, weet ik niet.

Alane

Re: registratie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:43

Is an sich ook een rare regeling, woon ik in bijv. Enschede en heb 3 paarden.
1 staat er in de opfok in Friesland
1 staat op een africhtingsstal in Gelderland
1 staat op de pesnionstal in Hengelo....
Dan weten ze nog niets over het aantal paarden, behlave hoeveel er van mij zijn.

Daarnaast is een papsoort nog steeds geen bewijs van eigendom, omdat dit document altijd het paard moet begeleiden ( en in mijn voorbeeld dus in Friesland, Gelderland en Overijssel hoort te zijn)

En als je paard dood is, worden de papieren vaak niet teruggestuurd en blijft de database vervuild, net als nu....

Kijken of ze dit nu net zo goed geregeld krijgen als met de honden en katten...
Wat toen ook wer afgeschaft is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:54

Waarschijnlijk gaan ze het Belgische systeem achteraan waarbij een paard verplicht een chip, een Stamboek Paspoort of Confederatie Equipas en een Nationale Database Mutatie Formulier moet hebben om in order te zijn met zijn 'Identificatie en Registratie'.

Stamboeken mogen wettelijk in Belgie geen Paspoort of registratie doen zonder dat EERST het Nationale Database Identificatie eerst is afgewerkt; ontvangst van een Mutatie Formulier is bewijs dat het Identificatie dossier is afgewerkt.

Op deze MF formulier (en dus ook in het Nationale Database) staat vermeld: gegevens van paard, chipnummer, gegevens van eigenaar, gegevens van 'Houder' ... dit laatste is waar het paard staat gestald. Bij controle op locatie van 'Houder' moet deze de papierwerk van het paard kunnen voorleggen (of een kopie daarvan) ... boetes voor het niet in order zijn kunnen hoog op lopen (tot 2500 euro!).
Dus het is in de belang van de eigenaar en de Houder dat het papierwerk van een paard dat op zijn naam, of ooit op zijn naam, in order is.

Officieel mag ook geen paard of pony verkocht worden zonder dat het Paspoort/Equipas + chip + MF heeft. Wordt nog wel is gedaan maar dan moet je de kosten daarvan van de verkoop prijs aftrekken.

Alane

Re: registratie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:21

daar heb je het verschil al met oa Duitsland en Nederland. Paarden geboren voor 2009 in bezit van een paspoort hoeven geen transponder te hebben (ook geen DNA, en dit geldt ook voor wedstrijden) volgens het huidige EU reglement. (geen paspoort betekend altijd een transponder)
Ik ben voor een betere registratie van eigenaren, alleen al om het eenduidiger te krijgen wie de eigenaar is/eigendoms bewijs te hebben.
In Nederland zijn veel stamboekloze paarden en pony's als ik dan de vergelijking weer trek met de registratie van honden en katten vraag ik me af of het van de grond komt.
In Nederland zijn nog genoeg paarden/pony's die geen paspoort hebben.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:35

Volgens de huidige EU Wetgeving moeten alle paarden in de EG gechipt zijn or worden als identificatie middel EN in het bezit zijn een registratie middel, cq paspoort/equipas.

Uitzondering op deze regels zijn landen waar de eigen wetgeving toelaat en een gestructureerde systeem aanwezig is dat de registratie en identificatie (let wel zijn twee verschillende onderwerpen volgens EU!) waarborgt ... en dan alleen met Brandmerken (freeze of warm) + DNA, of Irisscan, ... alle andere types identificatie middelen zijn 'no go'!

In Belgie is de registratie van honden en katten ook niet van de grond gekomen ... en eigenlijk als men nadenkt kan dat ook niet (alleen als men denkt hoeveel pups of kitten een moederdier op een jaar kan krijgen). En bestond ook de situatie van heel veel pony's en paarden zonder paspoort, en er zijn er nog, maar nav veel 'bekendmaking' en de gevolgen van niet-doen, worden er meer en meer ge-identificeert en geregistreert in de Nationale Database.

Maar ik denk dat een vergelijking van de achterhaalde situatie van de honden en katten registratie met die van paarden niet van vandaag is, al is het alleen omdat de huisvestiging van paarden enz heel anders is dan die van een kat of hond (om maar iets te noemen).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:51

EU wetgeving
Artikel 26
Overgangsbepalingen
Paardachtigen die uiterlijk 30 juni 2009 zijn geboren en
uiterlijk op die datum overeenkomstig Beschikking 93/623/EEG
of Beschikking 2000/68/EG zijn geïdentificeerd, worden be-
schouwd als geïdentificeerd overeenkomstig deze verordening.

dat betekend, dat paarden geboren voor die datum, gerigistreed en geidentificeerd volgens de toen geldende regels geen transponder hoeven te hebben.
http://www.nl-paardenpaspoort.nl
27 WANNEER IS EEN NEDERLANDS OF BUITENLANDS PAARD CORRECT GEÏDENTIFICEERD?

paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.

paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.

paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.

Ik ben echt niet tegen chippen, als het niet hoeft dan hoeft het niet,vmaar heb er eentje met een Nederlandse startkaart en zonder DNA/transponder.
Heb ik gelijk het grote geheim onthuld waarom Salinero geen transponder hoeft te hebben :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:12

Aandachts 'punten': de bewoording 'overgangsbepaling' ...
In Belgie is de datum vastgesteld van vóór 1 januari 2005 ... nu 7 jaar later wordt geacht dat ALLE paarden (ook die geboren voor die period) gechipt moet zijn ... volgens de EU wetgeving.
Weet het niet meer zeker maar dacht dat de Europese datum vastgesteld is op 2015 wat betreft identificatie van ALLE paarden in EGG landen.
In Duitsland willen ze blijven brandmerken ... en dat kan volgens HET EU Wet maar dan moeten ze ook +DNA hebben EN er moet een centrale databank zijn ... dit laatste is een struikelblok omdat iedere Stamboek hun 'eigen' willen houden.
Nederland heeft al sedert 2002 zo'n beetje zijn eigen regels gesteld en is ook dankzij hun dat wij nu in Europa met een chip verplichting en wetgeving zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:15

Er zijn altijd overgangsbepalingen, bij iedere regelgeving.
Deze overgangsbepaling is door voor die paarden die geidentificeerd en geregistreerd zijn volgens de bepalingen die gelden voor 1 julie 2009, vanaf 1 juli 2009 gelden er dus nieuwe bepalingen nl:
Dat alle paarden ouder dan 6 maand of niet aan de voet van de moeder gechipt moeten zijn en een paspoort moeten hebben. Er zijn nog wat uitzonderingen, oa paarden ol doorreis eindbestemming ander land en slacht en nog wat.

In Duitsland worden de veulens gechipt en sommigen ook gebrandmerkt, beetje statussymbool idee.
Ik zal die bepalingen er eens bij zoeken, Duitsers liggen nogal dwars niet uit angst voor wat een transponder kan doen, maar meer dat je aan de buitenkant niet kunt zien dat het een paard is met papieren.

Nederland volgt de EU regels keurig en netjes, ze hebben alleen in het verleden de mensen niet wijzerngemaakt vwb overgangsbepalingen etc. En de regels wat strakker gemaakt dan nodig was volgens de EU.

Mijn eerdte tekst in het vorige bericht is van de EU site, de andere van de PVV. Ze zegen beide hetzelfde :D