[KG] aftekeningen kleuren bepalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

[KG] aftekeningen kleuren bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:05

Hey,

denk dat het hier wel thuishoort :).
Dus een jaartje geleden ofzo las ik ergens een artikel over hoe het komt dat een paard bepaalde aftekeningen of kleuren heeft (vb. paint) en hoe je dit ong. kan beïnvloeden, door bepaalde keuze van DNA... (vind het artikel wel niet meer terug...) don't shoot me if I'm wrong ik ken er echt niets vanaf, maar ik ben enorm nieuwschierig of dit echt kan? Ik zou namelijk van mijn eigen merrie ook wel een leuke paint veulen krijgen,maar ik meen dat het niet altijd mogelijk is (volgens het artikel... )
Dus daarmee mensen die hier wat meer vanaf weten graag reageren :).

mvg,
P
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-07-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:08

Sommige bontpatronen, zoals tobiano, zijn dominant (dus elk paard die het erft laat het zien) en kunnen homozygoot aanwezig zijn bij een dier. Dus een hengst die dat heeft, dus homozygoot tobiano is, zal bij elke merrie dat bontpatroon doorgeven. Dat wil nog niet zeggen dat je erg veel vlekken krijgt maar wel dat je wat vlekken krijgt. Andere bont patronen vererven anders, daar heb ik niet zo gek veel verstand van. Ik kan je vooral aanraden erg veel hierover te gaan lezen. Is erg interessant!

Overigens kun je een paint veulen alleen maar krijgen uit een paint merrie en een paint of quarter hengst. Dat is namelijk een stamboek, American Paint Horse Association. Maar de titel pinto, geen stamboek enkel een paard met een bont patroontje, kun je op elk bont paard plakken.

Nicole288

Re: [KG] aftekeningen kleuren bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:11

Vragen over kleurvererving horen op F-AM en daar kun je er ook al verschillende andere topics over lezen, ze hebben [KG] (kleurengenetica) voor de titel staan, zoals ik nu ook voor jouw titel gezet heb.
Ik verplaats je topic ook naar het F-AM forum:

EHK -> F-AM

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:01

troi schreef:
Sommige bontpatronen, zoals tobiano, zijn dominant (dus elk paard die het erft laat het zien) en kunnen homozygoot aanwezig zijn bij een dier. Dus een hengst die dat heeft, dus homozygoot tobiano is, zal bij elke merrie dat bontpatroon doorgeven. Dat wil nog niet zeggen dat je erg veel vlekken krijgt maar wel dat je wat vlekken krijgt. Andere bont patronen vererven anders, daar heb ik niet zo gek veel verstand van. Ik kan je vooral aanraden erg veel hierover te gaan lezen. Is erg interessant!

Overigens kun je een paint veulen alleen maar krijgen uit een paint merrie en een paint of quarter hengst. Dat is namelijk een stamboek, American Paint Horse Association. Maar de titel pinto, geen stamboek enkel een paard met een bont patroontje, kun je op elk bont paard plakken.

Alle bontpatronen, inclusief tobiano of frame overo of splash white of dominant white, zijn dominant indien ze aanwezig zijn op het allel/gen dat overgeerft wordt aan het veulen.

Of het hengst of merrie nu homozygoot of heterozygoot maakt niets uit mits net dat allel/gen met de patroon geerft wordt.

Maar ik denk dat de vraag misschien eerder te maken heeft dat bij sommige dieren de kleur, vos of zwart, samen hangt met de patroon. Dit wil zeggen dat ... stel een hengst tobiano van patroon is met ook nog splash white en heterozygoot is voor zwart en vos. Bij deze hengst 'reist' of 'plakt' tobiano aan zijn zwart kleur gen en het splash white aan zijn vos gen. Als hij dan zijn zwart gen door geeft dan 'reist' meestal zijn tobiano gen ook mee, idem in het geval van vos en SW. Zo zal hij nooit een vos-tobiano krijgen.

Proudy_

Re: [KG] aftekeningen kleuren bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 20:08

stel dat 1 van de 2 een overo frame is en de ander een gewone vos, word het veulen van deze 2 zowieso een overo? Sorry als ik niet direkt volg maar ik vind het nogal verwarrend ;p of moeten dan echt beide ouders overo zijn?...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:11

Overo wil je niet combineren met overo want dan heb je 25% kans op een dood veulen (google maar eens op owls, dit treed op bij homozygoot overo), dus dan kan je enkel een niet-overo met een overo (altijd heterozygoot) combineren en heb 50%kans op een overo veulen. Bij tobiano is dit anders, dan is homozygoot wel levensvatbaar. Combineer je een hmozygoot dier met willekeurig welke partner dan komt daar altijd een tobiano uit.

Van de andere kleur patronen zoals sabino heb ik geen verstand en zou ik dus ook niet weten hoe de vererving loopt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:36

Proudy_ schreef:
stel dat 1 van de 2 een overo frame is en de ander een gewone vos, word het veulen van deze 2 zowieso een overo? Sorry als ik niet direkt volg maar ik vind het nogal verwarrend ;p of moeten dan echt beide ouders overo zijn?...

Stel dat de hengst Frame Overo (patroon) en zwart (kleur) is, maar dat hij drager is van vos (kleur), en stel dat de merrie een 'gewone' vos (kleur) is maar zonder een patroon, dan:
- hebt je 50% kans dat de hengst een gen door geeft dat Frame Overo draagt ... = patroon
- 50% kans dat de hengst zijn zwart gen door geeft ... = kleur
- 50% kans dat de hengst zijn vos gen door geeft ... = kleur
- 100% zeker dat de merrie een van haar 2 vos genen door geeft ... = kleur

Als het Frame Overo gen gelinkt is aan de (bijvoorbeeld) zwart gen van de hengst EN hij alleen zijn vos gen doorgeeft, dan krijgt je geen Frame Overo.
Als het Frame Overo gen gelinkt is aan de (bijvoorbeeld) vos gen van de hengst EN hij geeft zijn zwart gen door, dan krijgt je geen Frame Overo.

.... MAAR dit laatste (voor welke patroon/kleur dan ook) is nog niet wetenschappelijk bewezen (linken van patroon aan kleur) maar is wel door onderzoek (op tobiano nb) dusdanig 'bewezen' dat men ervan uit gaat dat het wel bestaat.