troi schreef:Sommige bontpatronen, zoals tobiano, zijn dominant (dus elk paard die het erft laat het zien) en kunnen homozygoot aanwezig zijn bij een dier. Dus een hengst die dat heeft, dus homozygoot tobiano is, zal bij elke merrie dat bontpatroon doorgeven. Dat wil nog niet zeggen dat je erg veel vlekken krijgt maar wel dat je wat vlekken krijgt. Andere bont patronen vererven anders, daar heb ik niet zo gek veel verstand van. Ik kan je vooral aanraden erg veel hierover te gaan lezen. Is erg interessant!
Overigens kun je een paint veulen alleen maar krijgen uit een paint merrie en een paint of quarter hengst. Dat is namelijk een stamboek, American Paint Horse Association. Maar de titel pinto, geen stamboek enkel een paard met een bont patroontje, kun je op elk bont paard plakken.
Alle bontpatronen, inclusief tobiano of frame overo of splash white of dominant white, zijn dominant indien ze aanwezig zijn op het allel/gen dat overgeerft wordt aan het veulen.
Of het hengst of merrie nu homozygoot of heterozygoot maakt niets uit mits net dat allel/gen met de patroon geerft wordt.
Maar ik denk dat de vraag misschien eerder te maken heeft dat bij sommige dieren de kleur, vos of zwart, samen hangt met de patroon. Dit wil zeggen dat ... stel een hengst tobiano van patroon is met ook nog splash white en heterozygoot is voor zwart en vos. Bij deze hengst 'reist' of 'plakt' tobiano aan zijn zwart kleur gen en het splash white aan zijn vos gen. Als hij dan zijn zwart gen door geeft dan 'reist' meestal zijn tobiano gen ook mee, idem in het geval van vos en SW. Zo zal hij nooit een vos-tobiano krijgen.