Indentiteitscrisis bij mijn 'Rijpaard'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Indentiteitscrisis bij mijn 'Rijpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 02:52

Nou ik weet het even niet meer.
Ik heb een Fries, of niet.. Ik heb geen idee want er zit geen papier bij, maar aan de 5 witte haren op haar voorhoofd te zien en de bouw etc. mag ik het volgens de DA en degene die haar hebben gekeurd gewoon FRIES noemen. Dat is 1, haha.

Nu werd bij mij verteld dat mijn Fries wel veel wegheeft van een Arabo-Fries..... Arabo-Fries?
Google aangezet, en zag eigenlijk niet zoveel verschil. Dat het geen barokke Fries is die van mij, dat is heel zeker.
Maar om het nou Arabo te noemen.. Ik weet het niet? Ik heb er eigenlijk niet zoveel verstand van.

Voor de duidelijkheid, ze heeft geen stamboom oid. Alleen een paspoort, maar daar staat in dat het een "Rijpaard" is, en voor de rest kom je vaak het woord "Onbekend" tegen. :))

Ah fijn, wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 03:05

een paar witte haren op dr voorhoofd zijn toegestaan bij een fries zover ik altijd geweten heb...wat het ook is er zit iig veel fries bloed in ;) dat sowieso. verder zou ik t niet weten vanuit de foto's

ik vind dr persoonlijk wel op een fries ogen... ik heb op een friezenfokkerij zowel t barokke type als t luxe type gezien.... ik zie t verschil ook niet zo bij de arabofries... denk dat dat wellicht meer in dr karakter terug te zien is en miss nog wat smaller gebouwd.

hoe dan ook tis een leuk paard;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 03:10

Thanks! :)

Hier een foto met een 100% fries erbij, het bijrijdpaard van xPukkie op bokt. Die van mij heeft een smaller hoofd.
Afbeelding

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 03:13

Aan het uiterlijk is het heel moeilijk om een arabo fries te herkennen. Dit is omdat ze er op gefokt worden om maar zo'n 10 tot 20% arabisch bloed te hebben..

hier wat meer info:

Een goede Arabo-Fries moet er uitzien als een mooie moderne Fries, maar met een versterkt hart en longen van de beste Arabier. Karakter moet ook als een Fries zijn, maar gevoeliger voor hulpen.
Rasbeschrijving

De Europese Arabo-Friezen Vereniging (EAFV) wil duidelijk een bepaald soort paarden nastreven. Dat geldt zowel voor type, bewegingen als karakter.
Dat zou als volgt omschreven kunnen worden:
TYPE: Licht barok fries type sportpaard. Hoofd sprekend en edel van nature sterk opgericht.
Ruime hoofd-halsverbinding. Hals met fraai afgeronde manenkam, meer verticaal als horizontaal aangezet op een schuine schouder.
Sterke verbindingen tussen schouder rug en kruis. Sterke, niet te lange rug. Lang, breed en niet te veel afhangend kruis.
Voldoende lange broekbespiering. Ranke benen met harde, droge gewrichten.
Elastische en atletische uitstraling met harmonie in een rechthoekig type.
BEWEGING: Basis stap zeer ruim met afdruk en min. snelheid van 7 km/u. Draf ruim en verheven met knieactie zonder extremen. Economische en voldoende vooruitgrijpende draf-mechaniek met takt en souplesse.
Galop met goed opgerichte en afgeronde beweging. In alle gangen voldoende achterbeengebruik en uitgesproken schakeling tussen verzameling en strekken.
KARAKTER: Levendig en zeer betrouwbaar. Met een lage schrikdrempel.
Niet snel opgewonden in ongewone omstandigheden of door kunstmatige elementen van buiten. Zacht in de omgang. Koelhoofdig. Niet weigerachtig. Doorzettingsvermogen. Betrouwbaar en sterke affiniteit met de gebruiker.

michelle___

Re: Indentiteitscrisis bij mijn 'Rijpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 12:26

Ik herken me paard er deels wel in. :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:31

Het is in iedergeval een heel mooi ogend paard ;)
dikke nek
witte vlekken op benen of niet?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:46

super mooi paard...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:42

Michelle, ik sluit me bij Jenny en Castano aan. Ik heb geen verstand van Friezen, maar ik vind jouw paard vele malen knapper dan de gemiddelde Fries.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:33

duidelijk een fries....te zien aan de croup (althans er zit duidelijk fries in)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:59

Jenny_S schreef:
Het is in iedergeval een heel mooi ogend paard ;)
dikke nek
witte vlekken op benen of niet?

Klopt.
Komt door een dazensteek, daar kan ze heel slecht tegen. Gaat jeuken, en dan jeukt/schopt/bijt ze het helemaal open. Zit nu ook aan de achterkant van de pijpen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:59

Sammyoo schreef:
Michelle, ik sluit me bij Jenny en Castano aan. Ik heb geen verstand van Friezen, maar ik vind jouw paard vele malen knapper dan de gemiddelde Fries.

Thanks!
Ik hoor het best wel vaak, dat ze Lara veel slanker en chiquer vinden tonen. :j Vandaar dus de twijfels richting AraboFries.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:33

Ik heb ook diverse friesse merries, de een luxer dan de ander.
Mijn merrie agossie is nog vele malen luxer dan de jouwe maar toch echt 100% Fries.
Ook is ze net zo heet als de Arabo waarmee ze in het span loopt op samengestelde menwedstrijden.

Ik denk dat kans groter is dat je paard 'Fries' gefokt is zonder papier, dan Arabo-Fries gefokt zonder papier.
Omdat bij een echte Arabo het percentage Arabisch bloed helemaal niet zo hoog ligt en ik denk dat in de meeste gevallen dat wanneer jouw merrie 50% arabier is en 50 fries je wellicht meer arabische kenmerken had gezien. Is jouw merrie klein?