Hallo, allemaal! Ik ben hier pas nieuw op bokt dus ik weet niet of mijn vraag goed staat. Dus als die fout staat kan je dat dan ff zeggen?
Mijn vraag: ik krijg morgen een New forest pony van 8jaar en van 1.50. Maar in de winter wil ik haar een winterdeken om doen want dan ga ik haar scheren. Maar ik weet niet welke maat ik moet kopen. Weten jullie dat? En ik ga haar op het weiland zetten, maar het weer is niet zo schritterend moet ik dan een deken om doen? zo ja welke deken?
Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb hier nog een goede (nieuwe)winterdeken te koop. Onze oude pony heeft de deken maar 3 dagen opgehad, daarna is de pony verkocht.
fleurxgoldy
Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-12 20:11
Ik woon in Noordwijk (zuid-holland) En zou die winterdeken passen? En hoe ziet de deken er uit? En hoeveel kost de deken?
Je vraag is ook of je nu een deken op moet doen. Wij houden de temperatuur van 10 graden aan, komt het daaronder, dan deken erop. Hou straks met de aanschaf van de deken er ook rekening mee dat hij een dikkere deken nodig heeft als hij is geschoren. Wat voor deken je dan moet aanschaffen is ook weer afhankelijk waar je pony staat, staat hij in een buiten of binnenstal oid.
een regen deken kan wel lekker zijn als het koud en regenachtig weer is, maar als het dan wat warmer wordt moet je hem wel afhalen, anders gaan ze staan zweten als een gek.
je hoeft helemaal geen dekens te hebben, voor mijn verzorgpaard hebben we 1 deken, die gaat op als het kouder wordt en komt eraf als het weer warmer wordt. maar we scheren deze pony niet, meestal als je optijd begint met een deken dan wordt de wintervacht niet heel erg dik.
Je moet idd nu geen dekens hebben. Als je gaat scheren wel. Als je hem regelmatig wast dan is het wel handig om met regenachtige dagen een regendekentje op te doen. Met deze temperaturen een 0 grams deken. Let er nl op dat als je wast de natuurlijke vetten van de huid gaan die juist de warmte vasthouden en het regenwater tegenhouden. Staat hij met dit weer buiten dan komt de regen niet echt tot aan de huid door die vetten. Als je wast kan je ook het beste de gewone groene zeep gebruiken ipv al die dure middeltjes. Groene zeep tast nl bijna niet die vetlaag aan en maakt eigenlijk het beste schoon.
Omdat je aangeeft dat hij normalieter op de weide staat is de aanschaf van een regendeken dan wel nodig. In de winter met neerslag kan je deze ook weer gebruiken over zijn winterdeken. Als de nachten straks onder de 10 graden gaan komen kan je vast een dunne deken opdoen voor de nacht, hij schiet dan niet zo snel in zijn wintervacht. Ik zou het scheren zo lang mogenlijk proberen uit te stellen, je hebt hem pas net dus je weet niet in wat voor vacht hij schiet. Misschien valt het heel erg mee en kan je het uitstellen met dekens.
Maatje 175 of 185 zou ik doen. Mijn ranke NF heeft maatje 165 regendeken en die zit een beetje krap aan de kont. En vliegendeken 165 en die zit weer goed.
lisaislisa
Geplaatst: 25-07-12 22:20
fleurxgoldy schreef:
Ik ga ook met haar naar wedstrijden enzo, en mijn lerares die scheert haar dan.
Als hij geschoren wordt sowieso fleece-dekens En een regendeken is wel handig !