Friese hengst 5 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimM1705

Friese hengst 5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:03

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag aan jullie, de mensen die verstand hebben van friese paarden.

De vader van een collega van mij is helaas pas geleden overleden.
Hij had een friese hengst van 5 jaar.
Omdat mijn collega + familie niks met paarden hebben, willen ze hem (en zijn gezelschapspony) verkopen.

Ik wil al een lange tijd een eigen paard, maar nog niet de knoop doorgehakt.
Nu zag en hoorde ik dit en zag ik gisteren foto's.. Wat een geweldig dier.

Zij vragen niet veel, omdat ze alleen maar willen dat hij naar een goed huis gaat.
Er is weinig gedaan met de fries.
Wel loopt hij rustig met je mee, is rustig bij de hoefsmid ed.

Nou zit ik heel erg te twijfelen... Wat zal ik doen?
Ik heb niet zoveel ervaring met het inrijden, maar wel iemand die dat wel heeft en mij daarbij wil helpen.
Hengst... Laten ruinen of is dat te laat??

Ik zit erg in twijfel...

Kunnen jullie mij jullie advies geven?
Bedankt alvast!

s6801881

Re: Friese hengst 5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:11

Wat voor ervaring heb je met paarden? Het houden van een hengst brengt behoorlijk wat complicaties met zich mee, en vraagt ook veel van jou als eigenaar. Als je amper ervaring hebt met het houden en verzorgen van paarden (dus niet alleen rijden, maar alles eromheen) is een hengst wel erg hoog gegrepen als eigen paard. Een hengst kan je laten ruinen op 5 jarige leeftijd, maar de kans op complicaties en nabloedingen neemt dan wel toe. Daarnaast moet je je realiseren dat je de hormonen weliswaar uit het spel haalt, maar het aangeleerde hengstengedrag niet. Dat maakt hem zeker niet makkelijker. Ten slotte geeft je aan dat je weinig ervaring hebt met inrijden. Als je dat zelf wilt doen en hem hengst wilt houden moet je in ieder geval investeren in een zeer kundige begeleiding en je moet je realiseren dat die kosten behoorlijk op kunnen lopen, waarnaast je zelf ook de nodige risico's loopt. Professioneel inrijden is ook een optie ;) Ook komt er nog bij kijken dat als hij eenmaal is ingereden je er nog niet bent. Om een hengst goed gemanierd onder het zadel te houden moet je zelf erg alert zijn en ook goed kunnen aanvoelen wat hij wil en dan tijdig kunnen ingrijpen. Je moet hem ook een pets durven te verkopen als hij zich misdraagt. Als je denkt dat je dat allemaal probleemloos kan zou je het kunnen overwegen, maar dan nog zou ik je aanraden zeer goede hulp te zoeken. een hengst houden vraagt meer van jou als eigenaar dan een merrie. Gedrag dat veel eigenaren prima vinden zou jij bijvoorbeeld van je hengst niet kunnen tolereren. Heb je daar wel zin in?

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:16

Bedankt voor je reactie.

Ik was niet van plan hem hengst te laten dan.
Maar ik begrijp dat dat niet zoveel meer uitmaakt in het rijden?
Ik was wel van plan goede begeleiding te zoeken.

Lastige keuze hoor...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:20

Als je hier echt aan wilt beginnen, dan zou ik aanraden om hem te laten ruinen. Enerzijds omdat ik uit je OP begrijp dat dit je eerste eigen paard zou zijn, anderzijds om het paard een 'makkelijker' leven te geven, zowel in zijn koppie (hormonen) als voor zijn welzijn (veel stallen nemen geen hengsten aan of dan moet hij altijd binnen / apart staan). Castreren zou ik gezien zijn leeftijd, bij een kliniek onder algehele narcose laten doen. Hieraan zitten wel wat risico's ivm de narcose, maar het resultaat is vaak netter en minder kans op complicaties.

Voor het inrijden zou je hem weg kunnen brengen om te beleren. Dit heb ik met mijn jonkie ook gedaan en hele fijne ervaringen mee gehad. Het is alleen geen kleine investering die je dan doet. Als jij goede hulp erbij hebt, kun je daarmee natuurlijk gewoon beginnen en kijken hoe ver je komt en later alsnog besluiten hem weg te brengen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:21

Dat maakt dan denk ik inderdaad niet zoveel meer uit. Ik ken een hengst die als dekhengst weinig succes had en daarom gecastreerd werd. Die heb ik later ook nog regelmatig gereden. Op zich naar merrie's ed was hij heel braaf. Maar naar ruinen en hengsten, pfff.. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Dus dit is inderdaad een lastige keus. Ik geloof niet dat ik het zou doen als je weinig ervaring hebt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:21

Een goed opgevoede hengst is niet heel anders te rijden, maar je moet wel blijven opletten, zeker met hengstige merries in zijn omgeving of andere paarden in de bak moet hij, meer dan merries en ruinen, ten alle tijden respect voor je hebben en alert voor je zijn, omdat de kans op ongelukken anders sterk kan toenemen. Hetzelfde geld voor buitenrijden. Jij zal altijd op je hoede moeten zijn dat hij niet ineens achter een mederuiter aan wil of paarden in weides langs de route wil uitdagen. Altijd aandacht bij jou, en dat kost jou ook de nodige skills en concentratie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:23

Als je hem eerst laat ruinen en dat gaan inrijden, zul je waarschijnlijk wel merken dat hij minder snel is afgeleid en meer met jou mee doet dan wanneer hij nog hengst zou zijn.

Sommige dingen leren ze idd minder makkelijk af, maar dat ligt er ook aan hoe zijn opvoeding in het verleden is geweest.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:26

Inderdaad Jibbel.. En dat is juist ook zo lastig. Mocht hij er gewoon een relaxte ruin van worden, niets aan de hand! Maar zoals de ruin die ik noemde, dulde bijvoorbeeld geen andere ruinen in zijn weide, die mepte hij dan helemaal in elkaar. Dus, dan is huisvesting ook weer lastiger.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:29

Ik was ook helemaal weg van mijn paard toen hij nog hengst was ! Hij was heel rustig van zichzelf, men had geprobeerd met hem een merrie te dekken, maar hij snapte er niets van... Mijn verstand zei me dat het niet verstandig was om een hengst aan te schaffen en bovendien ook nog eentje die niet was ingereden...

Maar ik kon hem niet uit mijn hoofd zetten, een paar maanden later bleek dat de eigenaar hem had laten ruinen en dat hij al drie maanden werd gereden. Toen ben ik zo brutaal geweest om de eigenaar te vragen om hem aan mij te verkopen en dat deed hij ! Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. Ik had ook niet zo heel veel ervaring, maar ben er samen met hem ingegroeid en omdat mijn paard een makkelijk karakter heeft is het allemaal goed gegaan. Hij gunt mij mijn leermomenten... Ik heb hem nu al 5 jaar en 't is een schat ! Hij vindt alles leuk als hij maar met me mee kan; springen, dressuur, buitenritjes, grondwerk/vrijheidsdressuur...

Houd er wel rekening mee dat je extra kosten moet maken om hem te laten castreren. Je vindt vast wel iemand die je kan helpen met inrijden...
Dus wat wil je zelf? Ben je zo weg van hem dat je er 'alles' voor over hebt om hem een goed huis te bieden? Dan zeg ik Doen ! Als je twijfelt: NIET, dan ga je er misschien spijt van krijgen...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:29

Het is denk ik heel afhankelijk van hoe zijn opvoeding is geweest en is. Als hij respect heeft voor de mens,
en geleerd heeft te staan bij andere paarden, dan hoeft er echt geen probleem te zijn. Wel kan je hem dan alsnog laten ruinen.
Maar heeft hij veel hengstenmanieren, kent hij het niet om als hengst bij andere paarden in de buurt te staan,
dan kan het ineens een stuk lastiger worden en zal castreren ook niet meer heel veel zin hebben.

Ik rijd ook een Friese hengst, nou die doet geen vlieg kwaad, staat gewoon naast andere paarden, merries, ruinen, alles.
Met rijden ook geen probleem, buitenritten, alles wordt met hem gedaan. Hij wil alleen soms flink wat hinniken en zich groot maken.

Dus: heel erg afhankelijk van het paard en de opvoeding. :)
Vraag wat meer over z'n verleden en zet voor jezelf de voors en tegens op een rijtje.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:31

Inderdaad MarrieLeen! Per paard verschillend, en per opvoeding ook.
De ruin uit mijn verhaal had dus al wel gedekt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:31

berdien85 schreef:
Inderdaad Jibbel.. En dat is juist ook zo lastig. Mocht hij er gewoon een relaxte ruin van worden, niets aan de hand! Maar zoals de ruin die ik noemde, dulde bijvoorbeeld geen andere ruinen in zijn weide, die mepte hij dan helemaal in elkaar. Dus, dan is huisvesting ook weer lastiger.

Dat ligt vaak ook aan meerdere factoren: heeft hij als hengst sociaal gestaan of in isolement (en als in isolement, vanaf welke leeftijd), heeft hij een dominant karakter, heeft hij mogen dekken (denk ook aan complicaties als dekken van merries als ruin) en hoe is hij door de mens opgevoed. Sommige hengsten die op geslachtsrijpe leeftijd worden gecastreerd gaan als zeer fijne ruinen door het leven, anderen zijn onvruchtbare hengsten zonder het scherpe randje. Uiteindelijk is de uitkomst lastig met zekerheid vast te stellen, maar bovenstaande factoren kunnen daar wel enig inzicht in bieden.

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:34

Bedankt, veel waardevolle reacties.

Ik weet niet zoveel van zijn verleden. Ook lastig om achter te komen omdat de eigenaar heel plots is overleden en zijn kinderen zich nooit geintresseerd hebben voor paarden.
Dat is best lastig. Hij is gewend met een shet te staan, meer weet ik niet.
Misschien zou ik eens moeten gaan kijken..
Ik vind het erg lastig. Ik weet dat ik geen super ruiter ben, maar wel dat ik doorzettingsvermogen heb en graag wil.
Maar is dit dan het juiste paardje...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:40

Als je toch twijfelt kan je altijd eens gaan kijken, ook hoe hij is in de omgang. Kan je fatsoenlijk een stukje met hem lopen, poetsen etc.
Dan kan je vaak al best wat opmaken over zijn houding ten opzichte van de mens. :)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:44

Gewoon gelijk ruinen en desnoods ff een maandje naar een inrijdstal over een paar maandjes. En ff kijken hoe lief hij voor je is

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:24

MarrieLeen schreef:
Als je toch twijfelt kan je altijd eens gaan kijken, ook hoe hij is in de omgang. Kan je fatsoenlijk een stukje met hem lopen, poetsen etc.
Dan kan je vaak al best wat opmaken over zijn houding ten opzichte van de mens. :)

Dat was ook mijn gedachte. Dan weet je al zoveel meer!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:27

Het verschilt per paard hoe ze reageren na de castratie. Mijne kan bijvoorbeeld prima met ruinen overweg, maar moet weer niet met merrie's geplaatst worden want die dekt hij dus wel. Hij is ook laat geruind.

Ik zou iemand meenemen die veel verstand van paarden heeft en jou ook goed kent (instructrice misschien?) en je heel goed laten begeleiden.
Friezen zijn heerlijke paarden, maar ik vind dat je - zeker in dit geval - echt goede begeleiding nodig hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:16

Ik zou het niet doen. Je beschrijft jezelf als een redelijke "groene" ruiter, en dat in combinatie met een groen paard, is vaak vragen om problemen. Kies liever voor een paard dat al onder het zadel is, en al het nodige heeft geleerd. Zelfs al breng je het paard weg voor het inrijden, dan nog: het meeste werk (de opleiding van het paard) komt in de periode daarna. Als je niet precies weet wat je aan het doen bent, zou ik het niet doen, of je moet daarbij hele goede begeleiding krijgen.

Wat ook lastig is: je weet niet hoe het paard gaat zijn onder het zadel. Misschien is het een heel heftig paard, en misschien juist een veel te sloom paard. Vooral bij je eerste eigen paard wil je dat het ook klikt onder het zadel. Je moet immers veel van dit paard gaan leren, en dat paard van jou. Er zijn zoveel leuke paarden voor weinig te koop nu, koop liever een paard waarbij je meer zekerheid hebt dat het ook echt een paard is dat onder het zadel bij je past.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:22

Ik weet dat er hengsten zijn die verschrikkelijk moeilijk zijn. Maar ik rijd zelf ook een friese hengst. Ik heb hem zelf ingereden ( ik had dit nog nooit gedaan, en ben zeker geen super goede ruiter) en hij is zo mak als 'n lammetje! Wil graag voor je werken, en is echt een knuffeldier.We zijn al best op de goede weg, we nemen eens in de zoveel tijd les. Hij is nog steeds hengst, en voorlopig zal hij dat ook blijven.
Ik maak vaak buitenritten met hem, en het enige wanneer ik merk dat hij hengst is, is als we langs andere paarden gaan dat hij zich even wil laten horen en even gaat showen. That's it.
Mocht het niet klikken kun je hem altijd toch nog doorverkopen? Straks is het wel wat, en laat je de kans aan je neus voorbij schieten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:31

Niet klikken en doorverkopen kan natuurlijk, maar is niet 1-2-3 geregeld natuurlijk. TS moet het paard kopen, castreren, verzorgen (stalling), laten inrijden, onder begeleiding doorrijden. Dat kost allemaal veel geld, en de kans is niet heel groot dat al deze kosten eruit te halen zijn bij een verkoop (of de aanschaf moet echt mega laag zijn). Dit moet TS in ieder geval wel in haar overweging meenemen. De paardenmarkt ligt behoorlijk op haar gat, en daar zal TS bij een eventuele doorverkoop dus ook tegen aan kunnen lopen.

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:45

Bedankt allemaal!

Ik ga nu 2 weken op vakantie en er dan goed over na denken.
Mocht ik dan nog twijfelen ga ik eerst eens een paar keer kijken en ervaren hoe het paard is.
Daarbij gaat al gelijk een kennis mee dan, die mij ook zou gaan begeleiden.

Ik twijfel nog steeds, maar ik ben ook bang dat ik een kans voorbij laat schieten, die misschien wel heel mooi is!!

Goed over nadenken dus.. Jullie reacties/meningen helpen!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:49

Ik heb altijd het motto bij twijfel niet doen. En dat is tot nu toe altijd goed geweest.