Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bizzybijtje schreef:Het is niet de leeftijd, maar eerder de vraag waarom je perse wil fokken. De paardenmarkt stroomt al over van paarden die niet verkocht kunnen worden, geef die dan een goed plekje ipv weer een veulen op de wereld te zetten. Ook al is het voor eigen gebruik... Dat is vermeerderen, niet fokken.
LecyTinker schreef:Ik ben niet zo heel erg voor een late dekking. Het is niet alleen dat het veulen kleiner is dan de andere van datzelfde jaar. Het is ook dat een merrie hoog drachtig door de warmste maanden van het jaar heen moet. Dat wanneer ze eigenlijk volop gras zou moeten eten voor goede melk te produceren, ze dit met doen op einde jaars gras.
Voor een merrie die dit vaker gedaan heeft is dit makkelijker te doen, dan een merrie die dit allemaal voor de eerst keer moet doormaken.
Zou zou ik er ook niet aan moeten denken dat in alle nattigheid die we nu hebben, een klein veulentje geboen zou moeten worden en hele dagen in de regen zou moeten liggen. De andere oplossing is dan weer op stal te zetten, waar ik ook niet denk dat een veulen hoort.
Uiteraard is mijn visie er ene die nogal somber is. Het kan natuurlijk wel gewoon. Er zijn er genoeg die het doen. Maar als het mijn paard geweest zou zijn, dan zou ik het niet meer doen nu.
Als je haar de winter door lekker gezond houd, goed traint, zodat e in optimale conditie het nieuwe jaar begint en dan van het voorjaar vroeg haar laat dekken, dan denk ik dat het voor zowel merrie als veulen een prettigere ervaring gaat zijn.
ellenmarina schreef:Je kan het rustig doen.
Ik heb ook met mijn merrie haar eerste veulen gefokt toen ze 17 was.
In de kliniek zeiden ze dat er veel oudere sportpaarden na het terug trekken uit de sport nog gedekt worden.
Alleen ze hadden 1 advies. Laat je merrie niet hengstig spuiten. Het kan je je paard en je veulen kosten.
Rascha heeft op haar 17e nog een super mooi veulen gebracht. Merrie is ook met pensioen gegaan toen de dochter daar oud genoeg voor was.
Dus ik zeg uit ervaring gewoon doen. Super leuk zo een veulentje van je eigen paard.
ellenmarina schreef:Helemaal mee eens.
De warmte hier in de zomer valt ook wel mee.
Meestal krijgen we pas aan het einde van de zomer mooi weer.
Bonnelover schreef:Zelf heb ik een merrie van 18 die nu elke moment een veulen kan krijgen. Is vorig jaar in augustus dus drachtig geworden. Wel heeft ze in het verleden ook veulens gehad.
Besef wel dat ene wat oudere merrie soms wat lastiger dragend word en wat wil je met het veulen gaan doen. Het is nl. momenteel best wel moeilijk om een beetje redelijke prijs te krijgen voor een veulen en voordat het veulen er is heb je over het algemeen al behoorlijk wat kosten gemaakt.
Merel_Claire schreef:Ik zou het ook zeker doen. Mijn merrie was 17 jaar met haar eerste veulen. Is zelfs ook hengstig gespoten en was geen probleem. Ze heeft nu haar tweede veulen aan de voet lopen en is nu 18 jaar.
xYesz schreef:Merel_Claire schreef:Je hoort het veel dit jaar. Merries willen slecht drachtig worden vanwege het weer.
Er komt mooi weer aan, dus wie weet...
Ja dat is wel waar natuurlijk... Ik zit nu heel erg in tweestrijd. Dit jaar of volgend jaar hihi.
Wilawander schreef:Een merrie na haar 12e een eerste veulen laten krijgen verloopt zelden zonder complicaties. Daarom raden de meeste dierenartsen het ook af.
..kan ie nog lekker 4 maand met moeder op het land lopen