bevruchtingspercentage KWPN Apache, Desperado, Dorado

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokkertje

bevruchtingspercentage KWPN Apache, Desperado, Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 18:43

Aangezien we onze merrie nog niet dragend hebben willen we graag overstappen op een andere hengst.
Dit zal de laatste poging zijn voor dit seizoen.
We moeten binnen het aanbod blijven van de hengstenhouderij, deze is erg beperkt.
Als je moet kiezen tussen Apache, Desperado of Dorado welke hengst zou je dan kiezen.
Ik weet dat Apache wel veel dekt, maar ook dat zijn slagingspercentage heel hoog is.
Hoe kun je achter de bevruchtingspercentages komen? Ik kan ze nergens vinden.
Voor Desperado en Dorado zal dit het 1e seizoen zijn wat betreft dekken, en nog niet veel bekend.
Maar weet iemand hoe ze dekken? Of het sperma van (erg) goede kwaliteit is?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:59

je bent niet de enige die ze niet drachtig krijgt ;)
maar het beste kan je even met een dierenarts bespreken die van alle 3 de hengsten sperma onder de microscoop heeft gehad, die weet zowiso of het goed sperma is of niet.
en anders gewoon aan de HH vragen ;)

Mayasfrenk

Re: bevruchtingspercentage KWPN Apache, Desperado, Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:09

Als het goed is word van elke hengst voor goedkeuring het sperma getest door het KWPN. Ik weet alleen niet of ze deze informatie verder mogen geven?? Anders zou je daar ook eens kunnen navragen. Vooral van de hengsten waar het het eerste seizoen voor is is die informatie nog erg actueel.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:26

De spermakwaliteit kan van sprong tot sprong anders zijn, het is niet constant.

Loopt een hengst volop in de sport dan is de kwaliteit vaak slechter.
Ook als er erg veel vraag naar een bepaalde hengst is wordt de sprong extra verdund.
Het zou de hengstenhouder sieren dat hij dit er bij vermeldt zodat de fokker zelf kan beslissen hoe te handelen.
Je hebt helaas geen kwaliteitsgarantie op sperma hoewel men dit toch zou mogen verwachten,
gezien het prijskaartje dat er aan hangt. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:19

Zoals al gezegt ... je ben niet de enige die haar merrie niet drachtig krijgt.
Het is gewoon een rampen jaar wat dat betreft ... ken al HEEL veel fokkers en merrie eigenaren die in hetzelfde bootje zitten.

Bevruchtingspercentage is niet gelijk aan spermakwaliteit ... klinkt raar maar een hengst met 'slecht' sperma kan toch nog een hoge bevruchtingspercentage hebben mits de KI Center waar hij staat vakkundig te werk gaat.
Bij het KWPN houden ze wel bij (tenminste dat dacht ik?) de aantal aangegeven dekkingen en daar tegenover de aantal gemelde geboortes ... enige nadeel van deze cijfers is dat de hengst(en) misschien, hoogst waarschijnlijk, ook buitenslandse veulens hebben en deze worden niet in het totaal plaatje opgenomen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

idd peterina, datvertelde mijn hh ook.

ik zou de hh vragen,die weet dat wel van zijn eigen beesten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:10

Wat Peternina zegt heb ik ook ervaren. Mijn merrie was in 1 keer drachtig van een hengst met slecht sperma en het jaar daarna 2 keer terug gekomen van een hengst met redelijk goed sperma. Dat lukte niet, laatste poging andere hengst en dat was wel in 1 keer raak.
De keren dat ze drachtig was, was het wel knap weer en de keren dat ze terug kwam, was het net zulk mooi weer als de afgelopen week.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:17

Dat je merrie niet drachtig is hoeft niet aan het sperma te liggen, kan ook aan je merrie liggen. Ookal ziet alles er goed uit. Cycli oke, ei mooi rijp, persoon die insemineert etc. Ik stap ook over na een andere hengst als na een aantal cycli insemineren niet pakt. Soms kan wisselen van hengst opeens wel lukken. Insemineren met vers sperma kan ook nog wel eens een oplossing zijn. Alleen dan moet je reizen met de merrie.
Welke van bovenstaande hengst ik zou kiezen hangt af van welke merrie je wilt insemineren. Een tip spreek in ieder geval af met de hengstenhouder dat je nog één keer wilt insemineren en daarna de dekking door schuift naar volgende jaar. Je betaald dan nu en laat hem staan tot volgend voorjaar als het niet lukt. Dan ben je geen gustgeld kwijt. Zo deed ik het altijd.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:12

Mijn merrie is met 1 inseminatie dragend geworden van desperado! Nu al bijna drie maanden. *\o/*
Dierenarts twijfelde of het zou lukken, maar dat lag aan vocht in baarmoeder bij mijn merrie. Sperma zag er goed uit. En heeft dus ook goed gepakt! :)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 07:45

tjady schreef:
Dat je merrie niet drachtig is hoeft niet aan het sperma te liggen, kan ook aan je merrie liggen. Ookal ziet alles er goed uit. Cycli oke, ei mooi rijp, persoon die insemineert etc. Ik stap ook over na een andere hengst als na een aantal cycli insemineren niet pakt. Soms kan wisselen van hengst opeens wel lukken. Insemineren met vers sperma kan ook nog wel eens een oplossing zijn. Alleen dan moet je reizen met de merrie.
Welke van bovenstaande hengst ik zou kiezen hangt af van welke merrie je wilt insemineren. Een tip spreek in ieder geval af met de hengstenhouder dat je nog één keer wilt insemineren en daarna de dekking door schuift naar volgende jaar. Je betaald dan nu en laat hem staan tot volgend voorjaar als het niet lukt. Dan ben je geen gustgeld kwijt. Zo deed ik het altijd.

@peterina, je dat klopt. Ik hoor nu ook op veel plaatsen dat de merries moeilijker dragend zijn te krijgen. alleen het valt wel op dat het wel op dat het wel steeds zo'n beetje dezelfde hengsten zijn.

@tjady We insemineren sowieso alleen met vers sperma (en zijn met de merrie ook steeds naar de hengstenhouder gereden) en niet met DV sperma. Nog bedankt voor je tip. Dat hebben we nu ook gedaan. We zijn geswitched van hengst, Desperado, en mocht het nu niet lukken dan gaan we er volgend jaar mee verder...

Nu duimen....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:55

Ik heb de merrie ook niet drachtig maar ben gestopt met verdere inspanning omdat het al zo laat in het seizoen is.
Lag zeker niet aan de hengst (geen van deze 3 gebruikt overigens),wel voor een groot deel aan de vet.begel. die telkens 'naast' de cyclus van de merrie zaten (ondanks mijn aanwijzingen, zucht).
Maar heel veel merries wilden niet drachtig worden dit voorjaar... kijk eens naar buiten en je weet vrijwel exact waarom. Wat een rotzomer.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:54

Ik had bij de eerste poging al gelijk raak. Terwijl het de allereerste keer was voor mijn merrie met ook nog vocht erbij.
Ik had wel een top weekend toen ze geïnsemineerd is met prachtig weer dus dat is denk ik ook mijn geluk geweest.
Heb gedekt met Charmeur die schijnt wel goed te bevruchten.
Ik zou voor de hengst gaan waar je het meeste vanaf weet dat is dan Apache.