wanneer is een paard het meeste waard? en nog iets anders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wanneer is een paard het meeste waard in deze fazen?

als veulen
6 (6%)
als jaarling
1 (1%)
als onbeleerde 3jaar
4 (4%)
als beleerde 3jaar
19 (21%)
als beleerde 4jaar
58 (64%)
als onbeleerde 4jaar
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 90

elisa_beth

wanneer is een paard het meeste waard? en nog iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:37

gewoon uit nieuwsgierigheid, :+
wanneer is een rijpaard (volgens jullie) het meeste waard?
het gaat hier over steeds hetzelfde paard, in alle stadia even goed verzorgd en even gezond

*als een veulen
*als een jaarling
*als een onbeleerde 3 jaar
*als een beleerde 3jaar, die minimum een B2-proefje kan lopen en/of een B-parcours kan springen
*als een 4jaar, die minimum een L2-proefje ontspannen, verzorgd en aan de teugel kan lopen, en/of een L-parcours kan springen
*als onbeleerde 4jaar

P.S. de proeven moeten niet op verplaatsing (= wedstrijd) gereden worden, het geldt alleen om een beeld te stellen.

P.P.S. nu zit ik met weer een vraagje erbij :') : ik hoor regelmatig dat springpaarden op het hoogste niveau, oefeningen zoals de passage, piaffe, renvers enzo .... kunnen wel is waar niet met dezelfde souplesse en uitstraling, maar toch.
Hoe zit het nu met de dressuurgefokte paarden, zouden die dan ook kunnen mee draaien bij de "betere" (niet de beste) springpaarden?
zo nee, wat belemmert ze / zoja, waarom?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:43

Op het moment zoeken veel mensen een paard die al wat kan, want dan hebben ze zekerheid. De economie zit niet mee dus mensen kopen niet zomaar een jaarling omdat ze verwachten dat deze wel eens goed zou kunnen gaan presteren.

Op je 2e vraag, dressuur is de basis van (bijna) elke tak in de paardensport, maar springen is niet de basis van de dressuursport. Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat dressuur gefokte paarden heel snel bij de betere springpaarden zal zitten.
Ook omdat ik -heel persoonlijk- vind dat veel dressuur gefokte paarden veel te bang en voorzichtig zijn om een zwaar parcours te springen.
Ook uit mijn ervaring op wedstrijden vind ik dat de paarden ook bang worden gemaakt door de ruiters die er op zitten. Dressuur ruiters zijn naar mijn mening zelf ook wat banger en/of voorzichtiger aangelegd. Maar dit is enkel en alleen uit mijn ervaring gebleken.

Sky_As

Re: wanneer is een paard het meeste waard? en nog iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:50

Hier kun je helemaal geen conclusie uittrekken. De onbeleerde 3 jarige heeft misschien wel potentie voor het hoogste niveau, terwijl de beleerde 4 jarige misschien niet verder komt als de M.
Wat een paard waard is hangt van zoveel dingen af:

o.a.:
- Uiterlijk
- Niveau
- Talent
- Leeftijd
- Afstamming/ras

En het is afhankelijk van de koper waar deze waarde aan hecht. Zo hecht ik bijv. geen waarde aan afstamming (ik kan op een papier niet rijden namelijk), terwijl iemand anders best 2000 euro meer uit wilt geven als de afstamming goed is. Je kunt het dus niet zo zwart /wit stellen als je zou willen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:51

De beleerde 4 jarige is denk ik het meest waard maar is denk ik niet het meest rendabel voor de verkoper. Die moet er namelijk veel training, is geld, insteken om zover te komen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:53

Sky_as Natuurlijk klopt het wat jij zegt, als wij een getalenteerde 3 jarige zien zullen wij deze veel eerder kopen dan een 4 jarig paard dat L springt, maar waar niks in lijkt te zitten. Maar de gemiddelde koper kijkt in deze economie liever naar wat het paard al bereikt heeft dan wat de verwachting is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:59

Als veulen kan je in ieder geval het meeste winst maken als fokker zijnde. Weinig risico en weinig kosten gemaakt.
Beleerde 4 jarige kan wel het meeste opbrengen maar hoeft niet de meeste winst te zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:00

Niet helemaal natuurlijk, want de mensen die veel geld te besteden hebben, verwachten er kwaliteit voor terug en nemen vaak iemand met verstand mee of hebben zelf verstand. En de "gemiddelde" koper heeft in deze tijd 3000 euro te besteden, nou, als je daar een 4 jarige voor kunt kopen die L springt zegt ook al genoeg toch?

Wij hebben hier uitgerekend, bij ons kosten de veulens 5000 euro als ze 3 jaar oud zijn (nog onbeleerd) ...kun je nagaan hoe goed ze moeten zijn wil je er iets aan over houden als je ze verkoopt.

Daarom zei ik ook, het hangt ook van de koper af

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:01

Suzanne F. schreef:
Als veulen kan je in ieder geval het meeste winst maken als fokker zijnde. Weinig risico en weinig kosten gemaakt.
Beleerde 4 jarige kan wel het meeste opbrengen maar hoeft niet de meeste winst te zijn.

Precies, en een paar jaar geleden was dat helemaal zo, veulens die zomaar voor tussen de 10.000 en de 50.000 euro verkocht werden. Die tijd is gelukkig wel een beetje voorbij. Een gemiddeld veulen brengt nu misschien 2500 euro op, dat is natuurlijk niet echt winst :S .
En in deze tijd kun je soms '3 of 4 jarige voor 1500 euro kopen.... als je die dan aanrijd en voor 4000 euro kunt verkopen in een paar maanden tijd is het wel weer winst.
Allemaal afhankelijk van zoveel factoren.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:07

Als ik kijk naar wat wij verkopen in deze tijd, zijn het toch eerder de paarden die al M of Z lopen dan de paarden die ik een B parcours laat lopen, in tegen deel tot paar jaar geleden waarbij de jonge 'getalenteerde' paarden meestal al na een maand verkocht waren.

En in mijn ervaring zijn het vooral de Nederlandse kopers die meer letten op wat het paard al heeft gepresteerd, terwijl veel buitenlandse kopers naar de verwachting van het paard kijken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:13

Ja, en wat brengen deze paarden die M of Z lopen al op? helemaal tussen de 4000 en de 8000 euro (op internet)?
daar kun je ze toch geen 5 of ouder voor laten worden en trainen al die tijd, dan kosten ze toch alleen maar geld?
En als jij een paard een B parcours laat springen en dit paard heeft veel potentie (zeker in het springen) dan staan de kopers al langs de kant. En als ze M of Z lopen maar daar houdt het op, dan kun je ze hooguit via bepaalde wegen naar Amerika/Italie verkopen, maar op internet brengen deze paarden niks op.

Bij ons brengen het meeste op:

- jong talent
- doorgereden paarden (naar het buitenland, absoluut niet in Nederland via internet)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:21

Nee wij verkopen ook echt helemaal niks via het internet, gewoon connecties, klantenlijst of mond op mond, zo verkopen wij en zo verkopen de meeste stallen hun paarden.
Jong talent verkochten wij eerste beter als in deze tijden.
Een 5 jarig paard dat M springt die zijn we het snelste kwijt en meestal naar het buitenland.
Haha 4000 - 8000 is voor ons veel te weinig/

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:55

precies, dat hebben wij ook, maar ik ken er wel die via internet worden verkocht, daar wordt je echt niet blij van ;) .... Een eisen dat er gesteld worden voor 3000 euro!

Maar om even terug te komen op het topic: ik vind de waarde van heel veen dingen afhangen, niet alleen leeftijd en africhting.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:12

bedankt voor alle reacties
oja,
@ Sky_As je 1ste reactie was niet echt een antwoord op mn vraag, ik had duidelijk vermeld dat het om éénzelfde paard ging ;) , het klopt echter wat je schrijft en heb veel opgestoken :))

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:17

dat heb ik dan niet goed gelezen, maar goed, dan is het ook niet echt een optie, want dan is een 4 jarige die L loopt natuurlijk het meeste waard. (al houdt je er het minste winst aan over).
Als het om hetzelfde paard gaat, dan is het logisch dat een 4 jarige die gewoon op niveau (dus L niveau) is het meeste opbrengt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:33

Ook al gaat het om hetzelfde paard, dan kun je nog moeilijk zeggen wanneer 'een paard' het meeste waard is. Simpelweg omdat niet elk paard hetzelfde is.

Een topgefokt veulen uit een droom moederlijn zal veel waard zijn als veulen, blijkt hij als 2 en 3 jarige verschrikkelijk slecht los te springen is hij weinig waard. Misschien blijkt dit zelfde paard, als hij wat sterker word in het lichaam, wel weer heel goed te springen onder het zadel. Dan word hij weer veel waard.

Een ander paard dat maar heel gewoon gefokt is, zal totdat hij gereden word niet te veel waard zijn. Blijkt hij fantastisch te springen onder het zadel, dan word hij meer waard.

Over het algemeen kun je zeggen dat een paard veel waard is, als de koper er potentie in ziet. Een zeer goed gefokt veulen, een 3-jarige die geweldig losspringt of een 4-jarige die super springt in de competities. Lijkt de limiet in zicht bij een paard, dan word hij vaak minder waard.
Maar heeft zo'n paard andere kwaliteiten, super leerpaard, heel fijn te rijden, heel erg braaf in de ring, etc. Dan is daar weer wel een betere klant voor te vinden.

Op dit moment gaan bij ons de zeer telentvolle goed te rijden paarden en de ervaren brave paarden nog duurder de deur uit. De rest is weinig waard. Is een paard bijvoorbeeld slecht te rijden, niet altijd braaf, onvoorzichtig, lelijk, of heeft ie weinig vemogen, dan zijn de klanten schaars.
Maar altijd geld natuurlijk: er hoeft maar 1 goede klant voor je paard te zijn die er verliefd op word.

Mijn opinie komt vooral uit het oogpunt van de internationale handel in springpaarden...

Om op je 2e vraag te reageren: Elk paard kan een sprongetje maken, maar sommige paarden zijn daarin gewoon vreselijk onhandig. Ze kunnen bijvoorbeeld wel een B parcour springen, maar lopen dan veel plat. Na veel training kun je ze dat natuurlijk wel leren, maar ik verwacht niet dat een echte onhandige een Z parcours kan gaan lopen, omdat ie de de hadigheid en vermogen mist.
Bijna elk paard kun je de oefeningen idd leren, niet allemaal met evenveel souplesse, maar ze kunne het wel leren en ook op de correcte manier met een goede ruiter op hun rug.
De basis van een springpaard is dressuurwerk, daarin worden ze sterker gemaakt en gegymnastiseerd. Springen is weer een tak apart, een ander 'kunstje', imo iets wat een paard kan of niet kan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:12

Vanuit welk perspectief komt deze vraag?
Het meeste verdien je aan een paard 2 dagen nadat het geboren wordt.
Daarna stijgen de kosten harder dan de opbrengsten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:19

Een rijpaard is trouwens het meeste waard als het op 8-9 jarige leeftijd 1.35m. springt en nog hengst is :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:22

Waarom is ie volgens jou het meeste waard als ie hengst is? In mijn ogen totale onzin.
En hij is op die leeftijd meer waard als een paar gaatjes hoger springt, dus niet het meeste als ie op die leeftijd 1.35m springt...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:35

Ehm... dekgeld?
Een hengst brengt ná de sport nog wat extra op ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:49

Niet elke hengst is of word goedgekeurd. Een niet bij een belangrijk stamboek ggk hengst brengt met dekgeld vaak niet meer op dan 300 euro en daarbij is er dan bijna geen vraag naar de dekkingen van zo'n hengst. Dus zo'n vetpot is dat dan echt niet.
Mijn ervaring is dat een ruin het makkelijkst te verkopen is. Bij hengsten is het vaak zelfs zo, dat ze verkocht zijn, maar dan wel gecastreerd moeten worden, naar USA is dat zelfs bijna altijd zo, of de hengst moet echt veel toe kunnen voegen in de fokketij. Maar als het paard echt talentvol is, maakt kleur of geslacht niks uit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:40

Al eens het KWPN een 1.35m. springende hengst zien weigeren? ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:46

Dees schreef:

Ja! Ik ken een hengst die 1,35 springt en geweigerd is door het KWPN en het NRPS en niet omdat hij iets mankeerd hoor.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:55

Dees schreef:

Zo te lezen heb jij niet zo heel veel kaas gegeten van de springsport en KWPN fokkerij ;)

Ja, de meeste nog niet ggk hengsten die maar 1.35m lopen weigeren ze alsnog. Tyson van Leon Thijssen loopt 1.60m en die hebben ze geweigerd. ZZ stelt echt niet zo veel voor hoor. Dat kunnen de meeste spring gefokte paarden onder een goede ruiter lopen.
Bovendien is fokkerij veel meer dan de prestaties van de hengst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:03

Zucht...
Nee hoor, geen kaas van gegeten. :')

Iemand afschieten op zijn input op Bokt, daar zijn de meesten wel goed in.
Maar wat is jouw input?
Wanneer vind jij een paard dan het meeste waard?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:07

Als je er wel kaas van hebt gegeten, moet je je diep schamen met je opmerking dat het KWPN geen hengsten zou weigeren die 1.35m lopen.

Mijn input staat een aantal posts terug. Gerichte vragen of opmerkingen daarover wil ik gerust beantwoorden :)