Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Voor een Shet vind ik haar niet schokkend dik, maar ze mag wel wat slanker. Het valt me vooral op bij bv. die steigerfoto, dat ze daar vooral een ronde grasbuik heeft. Als het mogelijk is zou ik haar dus gewoon eens even van het gras afhalen, kijken wat dat doet. Niet een uurtje erop zetten want het is bewezen dat ze dan alsnog evenveel binnenkrijgen omdat ze echt gaan schrokken. Dus gewoon eens een tijdje (maandje ofzo) in een paddock o.i.d. en dan met grasmasker steeds weer ietsje langer op het gras. Kijken of ze dan afvalt en of ze dan slank kan blijven als je haar voorzichtig weer teruglaat. Tooske schreef:Ik zie op een aantal foto's zeker te dikke billen en bovenlijn. Bij 24/7 buiten in oktober is dat geen echt probleem, want met beetje opletten (niet te snel nl) verbranden ze dat wel in de winterkou. Nu begin zomer is ze inderdaad te dik, de winterreserves had ze afgelopen winter moeten verbruiken en het is nu nog te vroeg voor nieuw winterspek.Zo vet vind ik ze in je profiel niet hoor. Gewoon zorgen dat ze niet dikker word voor de rest zou ik het lekker zo laten.
) Nu is dat het grootste probleem niet, maar dan komt ze dus amper buiten, omdat we de paddocks niet een dagdeel bezet mogen houden.cindybijl schreef:een goede link om te weten hoe een paard te beoordelen of ie te vet is of niet:
http://www.youtube.com/watch?v=hbliIJ8A ... ture=share
qt_shetties schreef:Ze staat in vol pension, ik kan niet de hele dag een paddock op eissen, en hooi voeren is niet gewenst, ook kan ik haad niet zomaar een halve dag in de paddock zetten omdat ook andere mensen er gebruik van willen maken.
Met de graaskorf krijgt ze geen grasjes meer te pakken. Alle paarden staan de hele dag op het land, Salena zou dan in haar eentje de boel bij elkaar krijssen (goh ik ben totaal geen emo doos) Nu is dat het grootste probleem niet, maar dan komt ze dus amper buiten, omdat we de paddocks niet een dagdeel bezet mogen houden.
De snacks kan ik idd laten zitten, ik heb nog voer van Dodson & Horrel waar ook amper wat in zit, dus dat kan ik dan idd gaan gebruiken,
Het aangespannen rijden dat komt idd weer, ik wil langere tochten maken, like the good old days!
Het werken houden we afwisselend zo dat ze zich niet verveeld.
Het is idd Salena, maar deze foto's zijn al een aantal jaar oud!
@ LoveSchleich : Dat is inderdaad hoe veel shets gezien worden, maar dit vind ik natuurlijk onzin, ze zijn rond gebouwd, maar ik denk dat merendeel van de shets toch overgewicht heeft!

Grasbuikje gaat er vd winter wel weer af! Peer12 schreef:Hee, bekend probleem zo'n iets te dikke shet!
Wat Stef zegt klopt bij ons ook. Hier lopen de shets ook op een onbemest stukje grond met onkruid als distels en brandnetels enzo. Bij voorkeur doen we hier de pony's op die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ze zijn nog steeds iets te dik, maar igg niet meer zó dik en hoefbevangen.
Je moet natuurlijk wel uitkijken voor giftige planten en een weitje in het zicht is ook niet zo'n goed idee. Dan krijg je namelijk al die mensen die je pony zielig vinden en stiekem van alles gaan voeren (ondanks bordje niet voeren!), waardoor je pony soms alsnog dikker of ziek wordt...
stef schreef:heeft ze er last van? Zo nee, laat gaan.
Ik ben de strijd tegen spekjes lang geleden al gestopt. Ik heb geen wedstrijd of keuringspony's. Zolang ze er geen last van hebben (schuren, hoefbevangen, weinig conditie, etc) jammer dan, dan zijn ze maar te dik. Als je kijkt wat je ze allemaal anders af moet nemen.. t moet wel leuk blijven
capopjekop schreef:stef schreef:heeft ze er last van? Zo nee, laat gaan.
Ik ben de strijd tegen spekjes lang geleden al gestopt. Ik heb geen wedstrijd of keuringspony's. Zolang ze er geen last van hebben (schuren, hoefbevangen, weinig conditie, etc) jammer dan, dan zijn ze maar te dik. Als je kijkt wat je ze allemaal anders af moet nemen.. t moet wel leuk blijven
Het probleem is dat je niet weet of ze er geen last van gaan krijgen. Mijn shet heeft jarenlang geen last van haar overgewicht gehad, maar toen opeens wel. Het is gewoon een emmer die op een gegegeven moment over loopt, dus ik zou het zeker niet op zijn beloop laten.
Hoe weet je dat je hooi arm is? Ik dacht dat mijn hooi ook arm was, maar toch bleven ze dik, pas toen ik op graszaadhooi over ging begonnen ze echt af te vallen.
In kort gras zit idd meer fructaan, maar als het echt kort is moeten ze ook meer moeite halen om veel te eten, dus het ligt er denk ik een beetje aan.