Mijn poown is modder vet! I need some advise!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Mijn poown is modder vet! I need some advise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:22

Ik weet gewoon niet hoe ik mijn ukje kan laten afvallen, er zullen al 1000 topics over zijn, maar ik wil jullie graag een beeld geven van haar leventje, en zou jullie advies willen, over wat ik kan aanpassen/ veranderen.
Salena, 1m hoog, 10 jaar oud.

Maandag- 's ochtends 1 uur in de stapmolen, en haar bijrijdster komt, deze rijd haar minstens 45 min, en soms daar voor nog longeren.

Dinsdag- 's ochtends 1 uur in de stapmolen, en ik longeer haar 30 minuten, en dat is vrij intensief, veel overgangen, sprongetje er bij of aan de pessoa. en soms wat VD oeveningetjes maar nooit langer dan 10 minuten. En wil zelf het aangespannen werk buiten weer oppakken (veel heuvels, vlakke bodem, ruwe bodem ect.)

Woensdag- 'sochtends 1 uur in de stapmolen, en haar verzorgster gaat vaak met haar fietsen, buiten aangespannen rijden of longeren.

Donderdag- 's ochtends 1 uur in de stapmolen, en ik longeer haar 30 minuten, en dat is vrij intensief, veel overgangen, sprongetje er bij of aan de pessoa. en soms wat VD oeveningetjes maar nooit langer dan 10 minuten.

Vrijdag- 'sochtends 1 uur in de stapmolen, en haar verzorgster gaat vaak met haar fietsen, buiten aangespannen rijden of longeren.

Zaterdag komt bijrijdster en die komt dan de hele dag, dan word ze een paar keer per dag gereden. (max 2 keer) lekker wandelen ect.

Zondag is meestal haar rust dag.

Qua voer krijgt ze 2 x daags "Arm" hooi, ruim voldoende! er hangt een zoutsteen in de stal, en gaat daarna de hele dag het land op, ze heeft tot vorige week met graaskorf gestaan, nu is er amper gras, dus staat ze lekker "bloot" Tijdens de 10 minuten VD krijgt ze max 10
Likit Snacks
Dit smakelijke paardensnoepje kan zowel met de hand gevoerd worden als in de Snack-a-Ball (artikel 4000680) tegen stalverveling. De snoepjes zijn hartvormig en met Mint & Eucalyptus smaak. Ze bevatten alleen natuurlijke kleur- en smaakstoffen en bevatten weinig suiker
dit zijn snoepjes van amper een cm groot.

Appels en brood krigt ze niet, heel af en toe een keer een worteltje, that's is.

WAAR GAAT DIT MIS??

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:26

Hmm da's een lastige, aangezien ze toch wel veel beweging krijgt... In ieder geval de Snacks er toch uitlaten, op zondag ook een uurtje de stapmolen in?

En toch minder op het gras... Als ze er al opgaat tóch een grasmaskertje op, ook al is het gras nog zo kort. Ze loopt dus voor de kar? Denk dat als je dat nog wat meer op gaat pakken dat ze dan wel af valt. Dus echt goede conditie op gaan bouwen, dat je echt langere tochten met de kar kunt gaan maken, dan verbrandt ze meer calorieën.

Heb je een fotootje?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:27

Raar, er word best veel met haar gedaan! :? Ja, een foto is handig, om te zien HOE moddervet je shet is, ze hebben zowieso allemaal een buikje hé :')

_Balou

Re: Mijn poown is modder vet! I need some advise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:28

Is het salena? op de foto's valt ze me nog wel mee..

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:31

van het gras afhalen en haar evt in een paddock paradise neerzetten, zodat ze de rest van de dag ook uitgedaagd wordt om veel meer te bewegen!
hooi in een slowfeeder aanbieden en stoppen met de snacks

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:32

Heb inderdaad even op je profiel gekeken, die mag inderdaad wel wat vetjes minder := Voor een Shet vind ik haar niet schokkend dik, maar ze mag wel wat slanker. Het valt me vooral op bij bv. die steigerfoto, dat ze daar vooral een ronde grasbuik heeft. Als het mogelijk is zou ik haar dus gewoon eens even van het gras afhalen, kijken wat dat doet. Niet een uurtje erop zetten want het is bewezen dat ze dan alsnog evenveel binnenkrijgen omdat ze echt gaan schrokken. Dus gewoon eens een tijdje (maandje ofzo) in een paddock o.i.d. en dan met grasmasker steeds weer ietsje langer op het gras. Kijken of ze dan afvalt en of ze dan slank kan blijven als je haar voorzichtig weer teruglaat.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:35

geeft haar bijrijderstje haar voer/snoepjes?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:37

Zo vet vind ik ze in je profiel niet hoor. Gewoon zorgen dat ze niet dikker word voor de rest zou ik het lekker zo laten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:48

Snoep eruit, weeg je hooi en geef een mineralensupplement. Op alleen hooi en gras komen de meeste pony's toch mineralen tekort en dan vallen ze ook lastig af. Je kan aangezien je een "snoepje" nodig hebt voor de VD subli ponybrok nemen. Die zit laag in energie, zetmeel, etc. maar hoog in vit./min. De hoeveelheid die je voor de VD gebruikt haal je van het gewone rantsoen voor die dag af. Ik zou ook of het masker weer om doen of eigenlijk liever nog pony van het gras afhalen. Pony werkt naar wat ik lees genoeg, maar er komen nog steeds teveel caloriën binnen.
Tooske schreef:
Zo vet vind ik ze in je profiel niet hoor. Gewoon zorgen dat ze niet dikker word voor de rest zou ik het lekker zo laten.
Ik zie op een aantal foto's zeker te dikke billen en bovenlijn. Bij 24/7 buiten in oktober is dat geen echt probleem, want met beetje opletten (niet te snel nl) verbranden ze dat wel in de winterkou. Nu begin zomer is ze inderdaad te dik, de winterreserves had ze afgelopen winter moeten verbruiken en het is nu nog te vroeg voor nieuw winterspek.

Hooirantsoen (zonder gras) 1.5% van het lichaamsgewicht, voordroog 2% (want meer vocht). Een dikke 10% interen over de winter (3-4 maanden) mag, maar dan moeten ze wel wat reserves hebben. Schraal het voorjaar in mag, mager niet.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:54

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:58

Ze staat in vol pension, ik kan niet de hele dag een paddock op eissen, en hooi voeren is niet gewenst, ook kan ik haad niet zomaar een halve dag in de paddock zetten omdat ook andere mensen er gebruik van willen maken.

Met de graaskorf krijgt ze geen grasjes meer te pakken. Alle paarden staan de hele dag op het land, Salena zou dan in haar eentje de boel bij elkaar krijssen (goh ik ben totaal geen emo doos :+ ) Nu is dat het grootste probleem niet, maar dan komt ze dus amper buiten, omdat we de paddocks niet een dagdeel bezet mogen houden.
De snacks kan ik idd laten zitten, ik heb nog voer van Dodson & Horrel waar ook amper wat in zit, dus dat kan ik dan idd gaan gebruiken,

Het aangespannen rijden dat komt idd weer, ik wil langere tochten maken, like the good old days!
Het werken houden we afwisselend zo dat ze zich niet verveeld.
Het is idd Salena, maar deze foto's zijn al een aantal jaar oud!

@ LoveSchleich : Dat is inderdaad hoe veel shets gezien worden, maar dit vind ik natuurlijk onzin, ze zijn rond gebouwd, maar ik denk dat merendeel van de shets toch overgewicht heeft!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:00

cindybijl schreef:
een goede link om te weten hoe een paard te beoordelen of ie te vet is of niet:

http://www.youtube.com/watch?v=hbliIJ8A ... ture=share

Salena heeft een iel nekje, een dikke kont en een vette pens!
Volgens mij moet je ribbetjes licht kunnen voelen met een laagje erover.
(sorry mijn geluid doet het momenteel niet dus heb je filmpje nog niet bekeken)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:11

qt_shetties schreef:
Ze staat in vol pension, ik kan niet de hele dag een paddock op eissen, en hooi voeren is niet gewenst, ook kan ik haad niet zomaar een halve dag in de paddock zetten omdat ook andere mensen er gebruik van willen maken.

Met de graaskorf krijgt ze geen grasjes meer te pakken. Alle paarden staan de hele dag op het land, Salena zou dan in haar eentje de boel bij elkaar krijssen (goh ik ben totaal geen emo doos :+ ) Nu is dat het grootste probleem niet, maar dan komt ze dus amper buiten, omdat we de paddocks niet een dagdeel bezet mogen houden.
De snacks kan ik idd laten zitten, ik heb nog voer van Dodson & Horrel waar ook amper wat in zit, dus dat kan ik dan idd gaan gebruiken,

Het aangespannen rijden dat komt idd weer, ik wil langere tochten maken, like the good old days!
Het werken houden we afwisselend zo dat ze zich niet verveeld.
Het is idd Salena, maar deze foto's zijn al een aantal jaar oud!

@ LoveSchleich : Dat is inderdaad hoe veel shets gezien worden, maar dit vind ik natuurlijk onzin, ze zijn rond gebouwd, maar ik denk dat merendeel van de shets toch overgewicht heeft!

als je het beste wilt voor jouw paardje is het zeker de moeite waard om even erover na te denken of dit dan wel de juiste plek is voor haar waar ze op dit moment staat..
je kunt haar niet bieden wat ze nodig heeft om weer ezond te zijn..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:15

heeft ze er last van? Zo nee, laat gaan.
Ik ben de strijd tegen spekjes lang geleden al gestopt. Ik heb geen wedstrijd of keuringspony's. Zolang ze er geen last van hebben (schuren, hoefbevangen, weinig conditie, etc) jammer dan, dan zijn ze maar te dik. Als je kijkt wat je ze allemaal anders af moet nemen.. t moet wel leuk blijven

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:19

Hoe lang is ze al te dik ???

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:20

Ik zou dan gewoon de graaskorf omdoen en gewoon in de wei laten. Krijgt ze geen grasjes meer te pakken? Jammer dan, ze zal de allerkortste niet meer te pakken krijgen maar de wat langere heus wel hoor. Misschien eet ze dan 20 sprietjes per minuut in plaats van 100, da's dan toch mooi meegenomen?

@stef: Dat is natuurlijk niet echt... verantwoord. Overgewicht hoeft niet persé nu ongemakkelijk te zijn, als een pony dik blijft krijgt hij/zij op den duur last van de gewrichten, artrose etc. vooral op latere leeftijd. Net als bij mensen, er zijn genoeg te dikke mensen die ook lekker blijven dooreten en nergens last van hebben, gelukkig zijn etc. totdat ze op latere leeftijd diabetes, hartziektes etc. krijgen. Dan zijn ze zo blij niet meer hoor :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:22

Baley, dat ligt er maar net aan wat je onder te dik verstaat. Een pony die te baggervet is en daardoor een slechte conditie heeft is heel wat anders dan een pony met wat overgewicht in goede conditie

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:25

Dat is waar. Maar aangezien TS aangeeft dat 'ie echt te dik is en de foto's van een paar jaar terug zijn (waar hij dus minder dik was) lijkt mij dat deze pony flink wat overgewicht heeft. Conditie heeft hij lijkt mij wel, als hij bijna iedere dag loopt.

Hoe dan ook, bij een te dikke pony is het áltijd oppassen, vooral met gras. Of hij nou conditie heeft of niet, te dik+gras is bijna altijd een risico combinatie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:27

|Overigens TS, let je op dat er in kort gras over het algemeen juist méér fructaan zit dan in mooi lang groen gras?
Ik heb die van mij nu op een onbemest stuk lopen, ook niet gespoten, staan distels, brandnetels, echt van alles, en hier doet ze het prima :j

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:33

@C STef: Nee ze heeft er zelf geen last van
@cindybijl : Ik ben al lang blij dat ik een plekje voor haar heb gevonden!!! Dit was de laatste optie! Ik heb deze pony 10 jaar geleden zelf gefokt, en het is mn alles, ik ga haar niet verkopen omdat ze te dik zou zijn,
BaileyMix: Als ik haar overdag niet laat grazen gaat ze ondanks haar hooi in de stal TE veel stro eten, dit resulteert bij mevrouw in verstoppings koliek, en madame heeft van parafine behandelingen ed. nodig, ik heb dat allemaal al TE vaak met haar mee gemaakt, ik ga dat traject niet nog een keer volgen. Er staat al amper gras op, en het wat er staat is kort.

@C stef nog een keer :p toen ik ooit eigen land had, liet ik het groeien, deed het maaien en daarna mochten ze er pas op, denk je dat nu het zo kaal gegeten is, en niet meer van dat mooie voorjaarsgras is, er ook meer fructaan in zit?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:39

Misschien heeft ze er gewoon aanleg voor? Zo lang ze er geen last van heeft is het prima toch?
Mijn shet heeft ook (vooral in het weideseizoen) een buikje. Ondanks dat hij zat beweging krijgt. Hij voelt zich prima, is vrolijk en voorwaarts, dus ik vind het prima :) Grasbuikje gaat er vd winter wel weer af!

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:30

Hee, bekend probleem zo'n iets te dikke shet!
Wat Stef zegt klopt bij ons ook. Hier lopen de shets ook op een onbemest stukje grond met onkruid als distels en brandnetels enzo. Bij voorkeur doen we hier de pony's op die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ze zijn nog steeds iets te dik, maar igg niet meer zó dik en hoefbevangen.

Je moet natuurlijk wel uitkijken voor giftige planten en een weitje in het zicht is ook niet zo'n goed idee. Dan krijg je namelijk al die mensen die je pony zielig vinden en stiekem van alles gaan voeren (ondanks bordje niet voeren!), waardoor je pony soms alsnog dikker of ziek wordt...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:04

Peer12 schreef:
Hee, bekend probleem zo'n iets te dikke shet!
Wat Stef zegt klopt bij ons ook. Hier lopen de shets ook op een onbemest stukje grond met onkruid als distels en brandnetels enzo. Bij voorkeur doen we hier de pony's op die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ze zijn nog steeds iets te dik, maar igg niet meer zó dik en hoefbevangen.

Je moet natuurlijk wel uitkijken voor giftige planten en een weitje in het zicht is ook niet zo'n goed idee. Dan krijg je namelijk al die mensen die je pony zielig vinden en stiekem van alles gaan voeren (ondanks bordje niet voeren!), waardoor je pony soms alsnog dikker of ziek wordt...

Klinkt ideaal helaas heb ik niet zo n stukje grond meer...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:49

stef schreef:
Ik ben de strijd tegen spekjes lang geleden al gestopt. Ik heb geen wedstrijd of keuringspony's. Zolang ze er geen last van hebben (schuren, hoefbevangen, weinig conditie, etc) jammer dan, dan zijn ze maar te dik. Als je kijkt wat je ze allemaal anders af moet nemen.. t moet wel leuk blijven

Het probleem is dat je niet weet of ze er geen last van gaan krijgen. Mijn shet heeft jarenlang geen last van haar overgewicht gehad, maar toen opeens wel. Het is gewoon een emmer die op een gegegeven moment over loopt, dus ik zou het zeker niet op zijn beloop laten.

Hoe weet je dat je hooi arm is? Ik dacht dat mijn hooi ook arm was, maar toch bleven ze dik, pas toen ik op graszaadhooi over ging begonnen ze echt af te vallen.

In kort gras zit idd meer fructaan, maar als het echt kort is moeten ze ook meer moeite halen om veel te eten, dus het ligt er denk ik een beetje aan.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 11:13

capopjekop schreef:
stef schreef:

Het probleem is dat je niet weet of ze er geen last van gaan krijgen. Mijn shet heeft jarenlang geen last van haar overgewicht gehad, maar toen opeens wel. Het is gewoon een emmer die op een gegegeven moment over loopt, dus ik zou het zeker niet op zijn beloop laten.

Hoe weet je dat je hooi arm is? Ik dacht dat mijn hooi ook arm was, maar toch bleven ze dik, pas toen ik op graszaadhooi over ging begonnen ze echt af te vallen.

In kort gras zit idd meer fructaan, maar als het echt kort is moeten ze ook meer moeite halen om veel te eten, dus het ligt er denk ik een beetje aan.

Ik ga dus ook absoluut dit niet op zn beloop laten,