Oude merrie laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oude merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:34

Ik heb nu 6 jaar een pony. Een leuke en lieve c merrie. Haar exacte leeftijd weten we niet, we schatten haar nu rond de 20. Vroeger veel veulens gehad.
Ze begint nu echt ouder te worden en ik zou het eigenlijk toch wel erg leuk vinden als ik nog een nakomeling van haar heb.
Maar; mn ouders vinden het geen goed idee, de eigenaar van de stal waar ze staat ook niet. Ze vinden haar er te oud voor.
Ze is verder nog aardig goed in conditie, soms met rijden struikelt ze maar verder nog prima in orde.
Omdat ze vroeger ook veel veulens heeft gehad lijkt het me eigenlijk niet zo veel kwaad om haar op de oude dag toch nog te laten dekken.
Wat vinden jullie? Dekken overwegen of toch maar niet?

tamary

Re: Oude merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:39

Laat eerst de DA haar eens nakijken en mening geven.

Daarna ben je nu vrij laat in het jaar om nog te dekken. Gezien de stokmaat zal je bij natuurlijke dekking uitkomen, kies een hengst die ervaren is, rustig met dekken en qua stokmaat, bouw en gewicht niet al te ver van je merrie af zit. Pakt het niet dan heb je pech, ga vooral niets forceren qua drachtig worden op deze leeftijd.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:44

Men zegt, wanneer een merrie eerder al veulens heeft gehad, haar bekken zowiezo al in haar voordeel staan om op oudere leeftijd een veulen te krijgen. Daarnaast, zolang de merrie nog goed hengstig wordt kan ze nog gedekt worden, het lichaam is dus nog niet op. Uiteraard zal een merrie wel in een goede conditie moeten zijn.

Als je dit allemaal juist aan kan vinken denk ik dat je je merrie wel zou kunnen laten dekken. Maar een DA erbij halen is wel verstandig!

Kennissen van ons fokken ook nog rustig door met een merrie van nu 22 jaar oud. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:50

Ze zal niet de enige 21-jarige worden die een veulentje op de wereld zet.

Of het kán is afhankelijk van haar gezondheid.
En zorg ook dat ze in top conditie is ALS ze gedekt wordt. En dat ze voldoende reserves heeft wanneer het veulen geboren wordt. Want zeker voor zo'n oudere merrie is een veulen aan de voet erg zwaar.

Verder moet je er (zoals met alle paarden, ook van jongere leeftijd) rekening mee houden dat de merrie én/of het veulen kúnnen overlijden.
En dat je natuurlijk nog minstens 3 jaar moet wachten (en aandacht geven/voeren/oefeningetjes doen) voordat het veulen volwassen is :)

Als het alleen gaat om een vervanger voor je merrie, zou ik gewoon eens rond kijken. Er lopen zó veel ontzettend leuke paarden/pony's rond. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:19

Het is ook nog lang niet zo ver hoor! En misschien komt hetook wel nooit zo ver. Moet eerst mn ouders overhalen, en pony staat in pension dus dan komt het stalgeld x2. Ik ga er eerst eens goed over nadenken, overleggen en kijken naar de mogelijkheden. Als ik haar al laat dekken word dat dus sowieso volgend jaar. Als het zo ver komt wil ik een hengst die ong. 10 cm groter is dan de merrie. Dus hengst rond de 1.45, omdat ik zelf toch iets te groot ben voor de merrie en een iets groter ponytje dus wel handig is. Dat 3 jaar wachten heb ik zeker geen problemen mee. En ik weet wel dat er veel paarden/ponys te koop zijn, maar het lijkt me gewoon mooi om later als ze er niet meer is toch nog een kindje van haar rond te hebben lopen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:25

F-AM --> KS