[TI] snel conditie opbouwen tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkergirl89

snel conditie opbouwen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:42

Hallo!

Ik heb de zoekfunctie al eens gebruikt, maar ik kan niet echt iets vinden waarmee ik "geholpen" ben, dus probeer ik het via deze weg :D

Mijn meisie (tinkermerrie van ong. 7 jaar) heeft door omstandigheden een hele poos stil gestaan. Vanaf zaterdag zou ik weer met haar kunnen gaan beginnen ( *\o/* ).
Nu is het niet zo dat ze helemaal niets gedaan heeft, en ze heeft uiteraard ook niet 24/7 in een box gestaan.

Om even een duidelijk beeld te scheppen:
Mijn meisje staat op een eigen weide met een schuilstal, en kan zo dus 24/7 buiten lopen (net waar ze zin in heeft)
Heeft patella fixatie, en is hiervoor door de hoefsmid (iom de da) binnendoor gezet. Dit speelt al een hele tijd, en ze loopt prima als de hoefsmid netjes optijd komt.
Nu heeft de smid eind 2011 een fout gemaakt en haar niet binnendoor gezet, maar gewoon normaal plat, en hier heeft ze toen zodanig last van gehad dat ze behoorlijk lang de tijd nodig had om weer een beetje normaal te kunnen lopen (onbelast in de weide)
Toen dit weer "goed" was nog een keer gaan rijden, maar had hier geen goed gevoel bij, en heb haar toen "wintervakantie" gegeven.

Na de winter heb ik haar weer lichtjes opgepakt met longeren. Dit doet ze opzich goed, maar ze "sleept" (tikt eerder) met haar achterbenen.
Dit doet ze ook al vanaf het begin met haar knieproblemen, en volgens de da zou dit geen probleem zijn, maar een manier van lopen.
Toch zat mij dit helemaal niet meer lekker, en heb ik de ostheopaat er eens bij laten komen. Hier zie ik nu wel degelijk verbetering door!
Dus nu kan ik haar weer gaan oppakken met rijden :)

Nu heb ik echter een aanbod gekregen voor een ponykamp met eigen paarden. Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar gezien de omstandigheden is mijn meid op dit moment niet klaar hiervoor.
Het kampje is wel pas eind augustus, maar ik ben mij ervan bewust dat dit niet zo heel lang meer is (een krappe maand :+ )
Ik vroeg mij af of het haalbaar zou zijn haar voor die tijd op een goede conditie te krijgen om het kampje toch mee te doen, of dat ik het beter meteen uit mijn hoofd kan zetten...

Bedankt voor het lezen, en hopelijk hebben sommige van jullie bruikbare tips voor mij en mijn tinkermeisje

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:55

Wat voor kampje is het? Ik wou je eigenlijk de tip geven endurance gericht te gaan trainen, dan heb je een mooie conditie binnen een maand. Echter staat altijd voorop blijven kijken naar wat je paardje aankan, helemaal in jouw geval kan overbelasting al snel funest zijn.

Echter is een kampje de hele dag bezig zijn? Endurance is een rit van 2 a 3 uur en dan heb je het gehad.

http://www.paardenrecreatie.nl/?load=sp ... cebeginner

DianneM

Re: snel conditie opbouwen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:18

Heeft ze niet patella luxatie? Want aan een fixatie kan de smid niet zo veel doen..

Ik zou haar lekker mee naar buiten nemen, eerst korte stukjes, en dat steeds uitbreiden. Verder de bak en longeren zoveel mogelijk mijden. Lekker rechtuit gaan met haar.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:30

hijadelaluna: Ik heb begrepen dat het een vrij intensief kampje gaat worden. Het is de bedoeling om in 3 dagen van schimmert (oensel) naar maastricht en terug te rijden. afstand weet ik niet precies, maar heb begrepen dat het best doorrijden gaat worden... Artikel is erg interessant en een mooi stuk om bij mijn training te voegen! :) Maar eerst moeten we weer eens buiten zien te komen. Na al die tijd stil te hebben gestaan kan madam erg onverwachts en heet uit de bocht komen, dus ik begin voor mijn gevoel weer van voor af aan in de bak met hangen, zitten en dan steeds weer een stapje verder.... als ik het zo bekijk kan ik er dus beter vanaf zien om het kampje mee te doen, en lekker te "trainen" voor volgend jaar :') (in haar hoofd is mijn tinkert helemaal geen tinkert :+ )

DianneM: Dat is een beetje een discussie tussen 2 dierenartsen en de hoefsmid haha. volgens dierenarts 1 en de hoefsmid is het patella luxatie en volgens da 2 is het patella fixatie en zwamt de rest maar wat uit zijn nek. (mijn inziens is het ook wel luxatie want wanneer ze binnendoor gezet staat is er geen probleem, dus dan is haar "te lange" binnenste knieband netjes op lengte, maar door al die verschillende "diagnoses" ben ik een beetje het spoor bijster) wat betreft niet in de bak en niet longeren... dat kan ik helaas niet waar maken. Mijn meid is een echte hittepetit en als ik niet longeer (voor het rijden) of meteen "lekker" naar buiten ga gebeuren er geheid ongelukken. :'( ik wenste een "makkelijke" tinker met een beetje pit, maar ik kreeg een hittepetit met afentoe haar makkelijke momenten :') (helaas heb ik hier geen keuze in kunnen maken, want sally is het resultaat van eigen fok, helaas ging mijn oom (toenmalige eigenaar) meer voor uiterlijk van hengst dan karakter :+ )

Ik ga er in iedergeval mee aan de slag, want lange ritten, lekker door het bos etc zijn altijd mijn doel geweest met rijden, en dit ging tot vorig jaar ook prima, alleen heeft madam nu haar energie op dusdanig niveau dat ik het een beetje eng vind om te beginnen, wetende wat ze met me kan uitvreten. :o :o
Maar we houden de hoop erin, en ik weet zeker dat we er weer bovenop gaan komen +:)+

Cooltje24

Re: snel conditie opbouwen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:22

het klink meschien raar maar met veel stukken stappen bouwe je ook goede conditie op ik heb 4,5 geleden ook mijn tinker gekocht en die had ook helemaal geen conditie ik ben veel buiten gaan rijden met hem en veel grote stuken gaan stappen en hier mee had die vrij snel de juiste conditie die ik wou hebben .