hengstig = niet drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

hengstig = niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:39

Kan je het zo simpel stellen?
Zolang een merrie hengstig wordt, dan is er geen geslaagde dekking?

Waarom ik het mij afvraag...
Mijn merrie loopt in de weide bij een ruin en een hengstenveulen (april geboren, dus nu 1 jaar en 4 maanden)
Eind deze maand wordt het veulen gecastreerd (zou oorspronkelijk in het voorjaar gebeuren maar eigenaars beslissen anders, teelballen waren ook nog niet beide ingedaald). Op dit ogenblik beseft hij nog niet dat hij hengst is, ik denk ook niet dat hij dekt of pogingen doet. Laat staat dat hij zo jong al vruchtbaar is.
Maar ergens diep vanbinnen zit ik toch wel met de angst dat mijn merrie gedekt zou kunnen worden door de kleine man en dus drachtig zou kunnen worden.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dus eind augustus, voor alle zekerheid, mijn merrie laten scannen om zeker te zijn dat er al of geen dracht is. Want ik ken mezelf en zou anders tot volgend voorjaar met een twijfel rondlopen.
Stel nu dat ze in tussentijd... zeg nu, half augustus, hengstig toont. Kan ik er dan vanuitgaan dat de scan sowieso negatief is? En dus geen dracht? Haar cyclus is wel een beetje uit z'n lood geslagen aangezien in maart een eierstok uitgehaald moest worden. En voordien, maar nu ook nog, staat ze te knipogen en te plassen zodra ze iets vaagwegs mannelijks ziet...

Dus ik denk dat ik sowieso laat scannen... tenzij er met 100% zekerheid gezegd kan worden dat hengstigheid = geen dracht

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:43

Je kan dat niet 100% zeker zo stellen,maar in jouw geval zou ik er wel behoorlijk gerust in zijn,het hele verhaal in rekening houdende. :j
Maar niks houdt je tegen om eens te scannen of gewoon op te voelen als dat je gemoedsrust geeft.

PS ik ben ook van Roeselare!

petraaken

Re: hengstig = niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:54

Er zijn nochtans best merries die hengstigheid tonen en toch drachtig zijn. Het zou niet de eerste zijn die drachtig is van een vroegrijpe jaarling.

Scannen geeft je de enige zekerheid die je hebt om te weten of ze drachtig is of niet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:58

Aan de ene kant ben ik er van overtuigd dat ze niet drachtig zal zijn van het veulen. Teelballen zijn nog geen 4 maanden volledig ingedaald, de cyclus van mijn merrie ligt overhoop (half juni hengstig, eind juni nogmaals), veulen beseft nog niet dat hij hengst is, als hij "spelend" achterop hupst (geen fluit in actie) slaat men merrie hem van haar af.
Dus ik ben nagenoeg zeker dat ze niet drachtig zal worden... maar je weet natuurlijk nooit. Een scan voor men gemoedsrust zal er dus waarschijnlijk wel komen.

Is ze toch drachtig is het veulen welkom, maar ik hoop dat ze leeg is en blijft...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:39

dat is waar Petraaken,maar als je dan inderdaad kijkt naar het gedrag van de hengst,en feit dat de merrie nu 1 eierstok kwijt is en een rare cyclus heeft..maar het kan :j

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:42

Het kan wel, al denk ik in dIT geval dat er geen dracht is. Wij hebben op stal eenn merrie staan die ook hengstig wordt tijdens haar dracht.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:51

Een hengst kan vanaf 8 maand al vruchtbaar zijn, dus hou daar rekening mee.
Heb zelf een veulen gehad van een hengst van 1,5 jaar oud.
En idd heb ik ook al verhalen gehoord dat drachtige merries wel hengstig worden.

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:11

Om het zeker te willen weten moet je toch gaan scannen,
Een hengst kan al eerder vruchtbaar zijn dan 1,5 jaar.
Maaraan jou verhaal te zien lijkt het me niet, maar voor zekerhied dan toch maar doen zou ik zeggen.