Wie rijden er hier boomloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Wie rijden er hier boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:11

Aangezien ik zelf ook een boomlooszadel krijg ben ik benieuwd naar ervaringen van andere die eerst altijd met boomzadel reden en toch zijn overgestapt naar boomloos.
Wat was voor jou de reden? En weet je ook wat min-punten van boomloos rijden?

Groetjes Arenda

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:14

Nista_RX

Re: Wie rijden er hier boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:56

Ik rijd ook boomloos op mijn haflinger. Eigenlijk alleen maar. Haar rug is zo lastig dat een zadel met boom haar niet goed zou passen. Ik ben er erg blij mee, en zit er lekker in. Barefoots rijden bijvoorbeeld heerlijk, maar als je echt iets wilt doen zoals springen raad ik je een startrekk aan :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:03

Wij hebben hier ook een boomloos zadel op onze haflinger. We begonnen ermee omdat we hadden gelezen dat het beter is voor het paard. Het rijdt echt heerlijk! Je zit er veel lekkerder in dan in een boomzadel, en Marietje reageerde er natuurlijk ook goed op :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:08

Ik rijdt ook boomloos met mijn haf.

Heb er een Trekker zadel opliggen.

Reden: die van mij heeft een hoge brede schoft en een wat terug wijkende rug. Een boomzadel gaat daardoor bruggen bij haar en kan dus niet.
Omdat ik toch iets van steun en comfort zocht qua drukverdeling ben ik voor Trekker gegaan ipv voor bv een Barefoot.

Voordelen, het ligt super op mijn paard. Ik zit er heerlijk in. Ik kan de 'boom' aan de voorkant traploos verstellen met een schroefsysteem wat er standaard zit (geen sleuteltje nodig).
Nadeel, ik vind weinig stabiliteit in mijn beenligging. Is ook wel weer een voordeel dat je daardoor een super onafhankelijke zit en beenliggen creëerd.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:20

Ik rijd ook boomloos!
De aanleiding was dat mijn huidige boomzadel niet goed meer lag en ik toch voor een ander zadel moest kijken. Mijn vriendin reed al boomloos en dat trok me wel.

Ik rijg met een barefoot arizona en het bevalt me goed. Het is even wennen want je zit vaak iets breder op een barefoot maar ik vind het een fijn zadel. Ik heb toen voor een westernmodel gekozen omdat ik alleen nog maar buiten kan rijden en dat wilde ik graag comfortabel doen :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:24

Ik meld me ook :j
Mijn verzorgpony, een superleuke fjord, heeft een Barefoot zadel. Rijd echt fijn, vooral buiten :)

Het was wel erg wennen hoor :Y) Je zit namelijk niet 'vast', zoals je in, bijvoorbeeld, een dressuurzadel wel zit.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:42

Ik ga hier ook even meelezen :) Ik heb net een haflinger gekocht, en hij komt eind augustus :) Hij is dan 2,5 en uiteraard ga ik dan eerst lekker op de grond met hem aan het werk :) Ik ben me echter wel vast aan het verdiepen in zadels etc, en kom dan toch uit bij boomloos (barefoot). Vooral omdat een jong paard nog kan groeien, veel zal veranderen in de bespiering etc lijkt het me geen doen om elke keer een boomzadel te laten aanpassen, daarbij denk ik dat je daar vaak ook niet op tijd mee bent. Een boomloos zadel heeft dat probleem niet :) Daarbij denk ik inmiddels dat een boomloos zadel van goede kwaliteit dat goed past op je paard paardvriendelijk is dan een boomzadel :)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie hafjes onder het zadel?? :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:41

Ik meld me ook! :D Sinds begin dit jaar rijd ik ook boomloos. Heb een Barefoot London. Mijn haf was erg mager toen ik haar kocht en aangezien ze zo verandert in bespiering heb ik besloten een boomloos zadel te kopen omdat ik anders bang ben dat ik het constant aan moet passen en het nog niet goed ligt.. :o

Mij bevalt het erg goed. Meerdere testen gedaan om te kijken hoe de drukverdeling was en dat gaat allemaal prima, paardje loopt er heerlijk onder! Zelf heb ik er wel weinig steun aan voor mijn gevoel, maar dat is denk ik meer een kwestie van zitlessen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:08

Ik zie nu pas dat het over haflingers gaat, sorry :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:39

Ik heb een barefoot Arizona voor mijn Haflinger. Voordelen: zit lekker, past altijd, ziet er mooi uit. Nadelen: slecht voor mijn houding, zere heupen bij lange ritten, slechte drukverdeling.
Persoonlijk zou ik het nooit gebruiken om een jong paard te beleren, hiervoor beter een goed passend boomzadel gebruiken en pas overstappen op boomloos als het paard stabiel loopt met een ruiter op zijn rug en voldoende rugbespiering heeft.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:53

Ik rij nu ongeveer zo'n 5 jaar boomloos en ben 2 jaar geleden aan mijn 3e barefoot begonnen, de drytex cheyenne. De reden van overstap naar boomloos was omdat er destijds geen budget was voor een maatzadel, en vanwege de leeftijd van mijn pony. Het enige nadeel wat ik kan noemen is het feit dat er weinig leuke betaalbare pads zijn voor boomloze zadels.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:41

Sammyoo schreef:
Ik heb een barefoot Arizona voor mijn Haflinger. Voordelen: zit lekker, past altijd, ziet er mooi uit. Nadelen: slecht voor mijn houding, zere heupen bij lange ritten, slechte drukverdeling.
Persoonlijk zou ik het nooit gebruiken om een jong paard te beleren, hiervoor beter een goed passend boomzadel gebruiken en pas overstappen op boomloos als het paard stabiel loopt met een ruiter op zijn rug en voldoende rugbespiering heeft.

Dan heb ik wel geen haflinger, maar ik zou toch graag willen vragen.

Waarom is een boomloos zadel slecht voor je houding en slecht voor de drukverdeling? Kun je dat uitleggen? Ik denk juist het tegengestelde. (Ik kan het ook wel verklaren)
(over zere heupen kan ik niet meepraten)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:45

ik ben overgestapt omdat ik bijzonder zere liezen krijg van boomzadels. Na een kwartier reed ik altijd al met mijn beugels uit van de pijn. Voor mij is het echt een uitkomst! En bij mijn haf zit het ook beter. Ik heb een Randolls zadel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:23

Ik reed ook boomloos met mn hafjes. Heerlijk! Mn voorkeur gaat daar echt nog steeds naar uit hoor!

Het liefst rij ik er nu ook op, maar dit is niet mn eigen paard :P En het kost ook een boel. Maar ik had de London, heerlijk!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:53

Laura_x_ schreef:
Sammyoo schreef:

Dan heb ik wel geen haflinger, maar ik zou toch graag willen vragen.

Waarom is een boomloos zadel slecht voor je houding en slecht voor de drukverdeling? Kun je dat uitleggen? Ik denk juist het tegengestelde. (Ik kan het ook wel verklaren)
(over zere heupen kan ik niet meepraten)

Van rijden op een boomloos zadel krijg je juist een hele onafhankelijke zit, soms moet je er daarvoor meer moeite voor doen tijdens het paardrijden, niet iedereen kan het waarderen en sommige mensen krijgen daardoor pijntjes en klachten.
De drukverdeling is niet slecht, mits je een goede pad gebruikt met inlages of het zadel al voorzien is van drukverdelende kussens.
Maarja iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:54

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:04

Citaat:
Van rijden op een boomloos zadel krijg je juist een hele onafhankelijke zit, soms moet je er daarvoor meer moeite voor doen tijdens het paardrijden, niet iedereen kan het waarderen en sommige mensen krijgen daardoor pijntjes en klachten.
De drukverdeling is niet slecht, mits je een goede pad gebruikt met inlages of het zadel al voorzien is van drukverdelende kussens.
Maarja iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.

Ik zie het juist als iets goeds voor je houding. Je krijgt er een onafhankelijke zit van en hebt geen 'steun' aan het zadel. Op een dressuurzadel zit je helemaal 'vast' en op een boomloos zadel moet je meer moeite doen. Ik heb er in het begin veel moeite mee gehad, had nog nooit op zo'n zadel gereden. Het heeft een tijd geduurd, maar ik zou niks anders meer willen.

Wil net zeggen, een pad is wel onmisbaar bij zulke zadels.

Trainen jullie ook boomloos?

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:56

Ik heb een Hafje gekocht en heb voor hem een synthetisch boomloos zadel van Equi Totaal besteld.
Op mijn verzorgfjord reed ik op een barefoot, zat super lekker.
Ik ben heel benieuwd hoe de Equi word, heeft iemand er ervaring mee?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:04

barefoot cherokee gepimpt met fenders en fork...super zadel ( veelzijdigheidszadel )
paard dat wij kochten werd al boomloos gereden ik geloof met de BF londen, en ook bitloos en dat zijn wij toen ook maar gaan doen...effe wennen dat wel!! maar nu nooit meer anders

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:11

Ik rij p de paarden van mijn vriendin altijd boomloos, bevalt me erg goed! :)

PeronneRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:39

Ik rijd meestal boomloos , het verbetert je zit, en het zit super fijn. ik moest wel even wennen op het begin. Maar het bevalt me super (:

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:45

Ik ben van een boomzadel, naar boomloos gegaan en weer terug naar een boomzadel.
Ik kon geen goed boomzadel vinden en heb 3 jaar met veel plezier een BF Londen gehad.
Nu uiteindelijk toch een fijn kiefferzadel gevonden. Mijn paard reed er fijn boomloos, dat vond ik heel belangrijk. Uiteindelijk wilde ik toch verder met mijn dressuur en iets meer steun en makkelijker een sprongetje kunnen maken. Het is echt een beetje wat je wil!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:42

Heb altijd eerst met dressuur zadel gereden op mijn paard, maar paste uiteindelijk niet perfect meer.. en maar weer op zoektocht, kon niks passends met boom vinden! Dus overgestapt op boomloos rijden.
Zelf vreselijk moeten wennen!! en mijn paard vond het heerlijk achterhand eronder zonder moeite (waar ik normaal altijd moeite voor moest doen!) en liep heerlijk ontspannen! had voor haar nooit meer een ander zadel gewilt!!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:01

Ben van boomloos weer naar boomzadel gegaan. Op het kogelronde ruggetje bleef niks liggen. Ik rolde er soms vanaf.