overstappen voer eczemer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liefsyv

overstappen voer eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 09:08

Ik heb een vraagje: Ik rij mijn paardje erg fanatiek dressuur en breng hem sinds kort uit op wedstrijden: Nu wil ik hem meer gaan voeren (energie rijker) omdat hij soms echt niet vooruit te branden is. Tijdens het rijden is hij (vooral met warm weer) snel moe! Op dit moment krijgt hij 2,5 kg Dieetmix van Subli in combinatie met de 0,6 kg Omega 369 Mix. Ik ben eigenlijk van plan om bijvoorbeeld naar de Prestatie brok over te stappen ook in combinatie met de Omega 369 Mix. Kan dat wel met een eczeemer? Of gaat het dan niet goed met zijn jeuk??? Het is een Haflinger van 6 jaar oud btw. Wat zouden jullie doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:49

Meer goede kwaliteit hooi voeren, momenteel is er veel erg goed hooi te koop. Opletten met suikers dus gaan kijken naar hoeveelheid koolhydraten en pure suikers, vitaminekorrel bijvoeren, zonnebloemolie een flinke scheut over voer, olie is ook energie, bij te warm weer geen wedstrijd of rijden! Haflingers hebben dikke huid, veel haar, zijn vaak wat dikker in de zomer en dat is extra warm, net zo energiek als kwpners zijn ze niet, dus je hebt het al wat moeilijker. Aanpassen aan paard zijn mogelijkheden is de beste oplossing.

Op tijd binnen halen, rond 1600 uur komen de vervelende vliegjes. Gedoseerd gras laten eten zodst hij niet te dik wordt.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:05

Heey

heb je weleens gekeken naar Marstal Eczem musli? Dit is speciaal voer voor paarden met zomerexceem.

Ik heb ook een haflinger. Ook exceem. Ik heb momenteel dhe jeuk aardig onder controle. Pb me maar voor meer info.

Wat russel zegt dat haflingers niet net zo energiek zijn als KWPNers ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ken veel haflingers en daar zijn er best wel van die gewoon rustig zijn, maar ik ken er ook een paar die qua energie en uithoudingsvermogen zeker niet onder doen aan KWPNers. Ik ken eeeerg veel KWPNers die qua energie normaal tot laag zitten maar ook met veel energie. Ik denk dat dit bij haflingers niet veel anders is. Die van mijzelf daarbij genomen. Ze heeft altijd veel energie. Zomer en winter werkt ze keihard en heeft ze enorm veel energie. En ik gooi er geen kilo's voer in om dat te krijgen. Juist niet. Want dan heb je explosiegevaar. De minimale hoeveelheid Eczemmuesli wat ze nodig heeft en een pavokoek. Dan kom ik na drie drie dagen pas uit op een kilo. Ze staat overdag op de wei.

Er is veel aan te passen in het voer wat kan bijdragen aan minder jeuk al kun je dit soms moeilijk realiseren als je bv op een pensionstal staat.

Succes!

Anoniem

Re: overstappen voer eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:38

Het paard het paard aan kijken, sommige paarde zijn gewoon niet energiek! Dst jouw haffie dst wel is is fijn, ben zeker wel een haffie fan, zijn er genoeg die ik,erg leuk vind en goed mee komen met de sport, maar het merendeel zijn dssr niet voor geschikt. Een proef lopen in de hitte met losrijden er voor is voor bepaalde rassen gewoon zwaar en lopen ze hun tank halverwege leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:22

Ik zou eens kijken naar een musli zonder veel suiker zoals pavo natures best.

Vind idd ook niet dat haffies minder energiek zijn althans de mijne niet :D die is drukkee dan de kwpners hier op stal.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:35

@Yvank: TS voert de dieetmix van Subli en daar zit al minder suiker en zetmeel in dan de de Pavo nature's best.

Ik lees even mee, want heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem ook al voer ik de Strucomix Sensitive i.p.v. de dieetmix van Subl en krijgt die van mij maar 1,5 kilo per dag. Toen ik de Strucomix Original voerde merkte ik duidelijk dat hij meer energie had, maar daar zit weer meer suiker in wat weer niet goed is ivm de jeuk.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 13:10

Thanks voor de reactie's :) maar nu weet ik het eigenlijk nog steeds niet! Kan ik "zomaar" overstappen naar sport of prestatie brok! Ik train met mijn haflinger zeker 5 en soms 6 dagen in de week. Heeft iemand dé tip!? @russel: Omegamix is een olie voer dat hij er al bij krijgt speciaal voor méér engerie. Maar gister tijdens de wedstrijd was tijdens het losrijden al zijn tank leeg! Oké het was warm, en de dagen ervoor ook best veel gereden, dus hij was ook daarvan moe denk ik. Maar een 6 jarige haflinger zou dat toch aan moeten kunnen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:21

Kan.je geem bloedonderzoek laten doen of die iets tekort komt.

Mijn.vorige haf ook een eczemer. Was 18 jaar en liep elke dag. Hield ritten van 7 uur makkelijk vol. Uur dressuur idem. Die stond op kwart brok basisbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:21

Tja dat weet ik niet, conditie is iets wat je traint, misschien toch te veel geweest de afgelopen dagen, is best benauwd geweest.

Zonnebloemolie is goedkoper en zal vast wel hetzelfde doen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:32

Ik denk dat het probleem niet zo zeer in het eten zit maar in je training. Je Haflinger krijgt meer dan genoeg voeding om een uurtje training vol te kunnen houden. Dus moet het ergens anders in zitten lijkt me zo. Ook moet je er misschien rekening mee houden dat je Haflinger Misschien niet het dressuur type is. Ik bedoel dat ze er moeite mee heeft en dus veel energie verbruikt. Ik bedoel volgens jouw profiel start je in de B. Dat is niet hoog in training staan maar gewoon een paard in de basis training hebben rijden. Als het nu al niet lukt met 2.5 kilo voer zit het er helaas niet in denk ik. Je Haflinger is denk ik meer het recreatie type. Heerlijk om mee buiten rijden maar de rest zal lastiger worden.
Dus zou eerst maar eens je training onder de loepe nemen samen met de gene waar je les van krijgt.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:07

Mijn haflinger is een modern type en sportief gebouwd! Hij is 6 jaar heb hem sinds januari dit jaar. Hier voor was hij net zadel mak (western bereden). Dus toen ik hem kreeg zat er net een stuur op en een gas en rem zeg maar. Sinds maart zijn we echt zeer fanatiek met hem bezig en ik zie hem echt zo vooruit gaan. Dat het er niet in zit is absoluut niet waar!!! Hij doet het werk graag en kan het ook echt aangien we binnen 3 wedstrijden 4wp hebben. Dat hij meer aan het been moet komen is ook zeker zo. Maar zoals ik al zei we zijn druk aan het werk met hem dus komt goed!!! @Cam: ik ben het dus niet met je eens. Wel dat hij in de training meer aan mijn been moet komen maar niet dat het er niet in zit!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:18

Hij zou het toch makkelijk vol moeten kunnen houden... Ik heb nu ook een sportieve haflinger van 4 jaar. 1 kg basisbrok per dag en loopt er prima op. Zou toch eens bloedprikken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:26

Ik zeg niet dat het er niet in zit. Alleen dat hij genoeg voer krijgt. Daar zit het probleem niet. Dus of je training moet anders of je moet je afvragen of je Haflinger wel het sport type is. Mijn Haflinger loopt op een halve kilo subliem zonder en voldoende hooi rustig 1.5 uur dressuur in de bak zonder moe te zijn en zelfs zonder echt nat te worden. Als een Haflinger er uit ziet als het sport type wil het nog niet zeggen dat het een sport type is. Een sport type heeft van zich zelf voldoende loopvermogen om twee proefjes te lopen zonder voledig in te storten ook op een warme dag. Zeker een B proefje.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:30

Probleem zit m volgens mij in het gebrek aan conditie, mijn klassieke haflinger loopt , met de juiste conditie training, zonder moeite een sgw wedstrijd. Conditie trainen mbv een hartslagmeter op een galopbaan (of in de berm buiten/ bos) wil wel eens veel verschil gaan geven. ook mijne is een excemer en doet t op ruwvoer en 1/4 allsport per dag.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 18:32

@Britt_Pit: Thanks!! Ja ik denk dat je daar wel een punt hebt! Hij heeft denk ik ook echt nog te weinig conditie!! Krijgt jou maar 1/4 kg brok per dag??