beste shetlander laten afvallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bulkl_kieta

beste shetlander laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:43

Hoe kan ik beste shetlander laten afvallen.
Hij staat op kaal landje,
met onbeperkt hooi.
Moet ik dit zo gewoon laten,
en beweging geven.
ik heb hem woensdag gekocht
En daar stond hij op hoog gras en kreeg veel te veel bij gevoert.
Gewoon zo laten of geen onbeperkt hooi?
Hoor graag

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:45

Onbeperkt hooi is prima, nu gewoon lekker met hem gaan fietsen/mennen/rijden/zwemmen! Je zal vanzelf zien dat die buik minder dik wordt, als je elke dag een uur of langer met hem bezig bent.

Bulkl_kieta

Re: beste shetlander laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:47

OKe,
ga ik doen
hij krijgt wel elke dag klein handje biks met knoflook anders eet die het knoflook niet.
weet iemand alternatief plaats van biks want is de biks van de andere pony om echt aan te komen die is dus te dun. dus misschien weet iemand iets?

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:51

er bestaat ook speciaal biks dat wordt gebruikt bij paarden die niet tegen suikers etc. kunnen.
misschien kun je dat eens proberen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:52

onbeperkt hooi zou ik niet doen,daar worden ze ook moddervet van.
Twee maal daags een beetje.
Afvallen moet langzaam gaan.
Heb je een foto van hem?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:58

Stoppen met de knoflook, dan hoef je hem ook geen biks te geven. Verder zou ik even afwachten hoe het nu gaat. Te snel afvallen is ook zeker niet gezond en kan zelfs gevaarlijk zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:16

Het ligt aan je hooi of je onbeperkt kunt geven of niet. Die van mij worden moddervet van gewoon weidehooi, op graszaadhooi doen ze het wel goed. Ik voer het in hooinetten zodat ze er langer mee doen.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:05

Maar als ze nu in de zomer op het land staan hoeven ze toch helemaal geen (onbeperkt) hooi bij? Ik weet niet hoe kaal jouw land is, maar hier lijkt het ook kaal terwijl dat gewoon komt doordat ze het kort houden. Meestal lijkt het minder dan het is.

Verder lekker bewegen (wel rustig opbouwen natuurlijk) en dan komt het vast goed!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:51

Ligt eraan hoe kaal je weiland is. Mijn kale weiland is echt kaal, daar halen ze heel weinig gras vanaf.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:57

Ja dat is waar, maar dan nog vind ik onbeperkt hooi in de zomer echt veel. Het kan kaal zijn, maar moet ook kaal gehouden worden en als je ziet hoe hard het meeste gras groeit op dit moment krijgen ze toch nog redelijk wat binnen. Zeker in dat korte gras zitten juist veel voedingsstoffen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:05

Afbeelding
Dit is mijn kale weiland, daar halen ze echt niet genoeg vanaf. Van gewoon hooi werden ze dik, van graszaadhooi niet, kunnen ze toch bijna de hele dag door wat knabbelen. Ik ben niet minder gaan voeren, maar ze vielen toch af zonder extra beweging.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:08

Ah nee okee, dat is inderdaad wel echt heel kaal, meer zand dan gras. Bij ons is het weiland nu zo'n beetje als bij de eerste 2 foto's op mn profiel en daar hebben ze gewoon genoeg aan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:13

Inderdaad regelmatig beweging geven. Mijn shetlander is ook al wat kwijt na regelmatig wandelen en longeren. Het longeren wissel ik af met een keer balkjes lopen.
Hier krijgen ze in de zomer niets bijgevoerd, in de winter hooi en een handje Pavo Liga. Dat bevat weinig energie en eiwit, maar een dubbele hoeveelheid vitamines en mineralen. En extra zink, koper, selenium en biotine.

En ik zou zeker even goed ontwormen aangezien je hem nog maar net hebt! Ik zou wel opletten dat hij niet te veel zand binnenkrijgt. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:26

Dank jullie wel voor de reactie.
Ik zal even foto sturen straks.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:33

Ik geef mijn shet ook onbeperkt hooi. Daarnaast krijgt hij sinds ongeveer 2 maanden Marstal faser light. Dan krijgt hij toch zijn vitamine binnen en geen suikers. Ook vind ik dat sinds ik hem dit voer hij actiever is. Hem heb ik vorig jaar gekocht en is nu al een heel stuk afgevallen (eerst kreeg ik de singel bijna niet dicht, nu met gemak op gaatje 4)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:37

Nelson17 schreef:
Ik geef mijn shet ook onbeperkt hooi. Daarnaast krijgt hij sinds ongeveer 2 maanden Marstal faser light. Dan krijgt hij toch zijn vitamine binnen en geen suikers. Ook vind ik dat sinds ik hem dit voer hij actiever is. Hem heb ik vorig jaar gekocht en is nu al een heel stuk afgevallen (eerst kreeg ik de singel bijna niet dicht, nu met gemak op gaatje 4)

Oke ga ik dat proberen er bij,
hoeveel betaal je er voor?
kan ik even me vader laten halen die heeft auto. ( woon op mezelf)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:40

Ik geloof iets van 18 euro wij halen het altijd ergens in de buurt van hoorn. Ook bij een bokker: Mirim :)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:41

Afbeelding
Afbeelding
dit is me ventje.
hij is niet vreselijk dik maar wel te dik,

MORGEN KOMT DE HOEFTSMITH zijn veel te lang ik weet.

kusjekizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:26

Leuk paardje!! ga maar lekker veel met hem aan de hand doen, dan komt t vast wel goed ;)