[HK]Hengst voor ster prok merrie van Winningmood

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

[HK]Hengst voor ster prok merrie van Winningmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:13

Door omstandigheden kan deze fantastische merrie niet meer worden gereden en wil ik me gaan orienteren naar een geschikte hengst voor haar.

Afbeelding
Winningmood x oscar x kennedy x cabochon
1.68 groot
bruin.

Ze behaalde op de keuring voor ex 75 en voor dr bewegingen 80 punten

Ik wil op haar bewegingen zeker niet inleveren, ik zoek dan ook een hengst die haar bewegingen kan verankeren en evt verbeteren. Ze heeft body en een mooi hoofd deze wil ik dolgraag behouden, het veulen mag iets meer met de schoft omhoog bewegen en groter mogen kwa maat.

Haar mindere punten zijn dat ze vrij ril en snel is, ze staat in het vierkants model en zou iets langer gelijnder mogen zijn.

Ik zoek een kwpn goed gekeurde hengst mag zowel een bewezen hengst als een jonge hengst zijn, deze moet naast goede bewegingen en correcte bouw over een zeer goede instelling beschikken en aansluiten op haar voorvaderen.

Een stand foto in dr winter kleding
Afbeelding

draf foto op de keuring
http://img851.imageshack.us/img851/2754/diezelma10.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/6554/diezelma13.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-07-12 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

tanjaatjuhh

Re: [HK]Hengst voor ster prok merrie van Winningmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:52

Swarovski , Desperados?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:16

Waarom vind jij deze hengsten passend?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:43

Wat vinden de bokkers van Everdale in combi met deze merrie?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:49

Everdale zou kunnen, zeker met Negro erin (ben gek van Negro/ Ferro). Vind het een erg aansprekende hengst. Ik twijfelde ook tussen hem en Lord Leatherdale.
Lord Leatherdale geeft lengte, instelling en staat goed in het rechthoeksmodel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:51

De reden dat ik everdale wil gebruiken is ook de instelling maar ook het terug fokken op ferro bloed, de merrie heeft veel van kennedy en wil de bewegingen die ferro zo sterk vererfd verankeren in deze merrie, doordat ze zelf ook veel vertoond hiervan hoop ik met everdale hier veel kans op te hebben.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:26

Ik zag ze op mp, zonde zeg!

Denk dat je voor het verankeren vd beweging niet zo bang hoeft te zijn met deze merrie. Ik zou me vooral richten op haar exterieur en dan is de vraag wat je doel met het veulen is...

Als je body wil behouden en meer lengte wil fokken en rust wil brengen in het karakter zou ik Westenwind overwegen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:25

bedankt rhea we hebben ik overleg toch gekozen voor everdale maar westenwind stond ook in t rijtje wie weet voor volgend jaar.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:42

Beide genoemden vind ik voor je merrie niet passen, los van de persoonlijke smaak van die 2 hengsten. Maar ben even benieuwd naar het eventuele resultaat, misschien zie ik het verkeerd :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:49

ondanks dat wij de keuze al hebben gemaakt ben ik benieuwd wat jij passend had gevonden ageritts

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:06

Eén die loopt met extra en kan springen als een droom.
Goede heartbreaker nazaat. Past op kennedy, beter dan terug gaan op ferro.
Zie meer opduk van Oscar bij je merrie.
Heb een heel goede merrie uit een kennedy moeder van Sunny (v.haertbreaker). Beweegt niet alleen boven gemiddeld, maar spring nu in nog geen jaartje onder de man M. En doet SGW inmiddels al L met 2.
Ga voor die ene, anders dan anderen, een paard waar je alles mee kan, maar als die gedachte niet bij je past, vooral niet doen, en blijven gaan waar men en vele andere voor gaan. ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 07:21

lekker commercieel :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:14

bedankt maar dat is totaal niet de kant die ik op wil gaan :D Wij willen juist een dressuur paard fokken het idee van allround en springer is natuurlijk heel leuk maar is niet onze opzet.

Ze heeft inderdaad het oscar koppie maar verder veel meer kennedy ze lijkt als 2 druppels water op dr oma.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:10

Volle broer van salinero liep toch ook gewoon mee in de cross op de OS waar anky in de dressuur won ;)
Die van ons loopt wellicht beter dan een gemiddeld dressuur paard, dus wil de combinatie gerust een in de dressuur laten rijden tegen jou, kijken wie wint ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:19

Nou nou nou, meningen verschillen om nou zo op je achterbenen te gaan staan is ook niet nodig.
Iedereen zijn hengst keuze toch wij voelen niets voor de hengst die jij aangeeft misschien een ander wel prima toch.

edit: zie dat je nu je bericht hebt veranderd, maar ook op dit bericht geldt ik voel niet de drang mij te bewijzen tegen over dit commentaar :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:11

Je geeft aan een dressuur paard te fokken, en doet daar mee mijn advies af als niet oke, voor dressuur, vandaar een inhoud loze bericht je, bij deze mijn excusses. Ik heb het niet over een allround springer, dat een paard kan springen moet je altijd nog maar afwachten. Er zijn vele paarden die na enige spring prestaties, een beter dressuur paard bleken. De eigenschappen van bijv. een springer nazaat haertbreaker, zijn snelle reflexen, gummi, inhoud. Dat op een merrie die meer volledig dressuur is gefokt, geeft een heel ander resultaat dan op een spring merrie.
Vind jou'n merrie zeer aansprekend. Vind het echte spijtig dat alles in 1 richting gaat springen of dressuur, dat is een verandering tov jaren terug. Neemt niet weg dat de het verkeerd is, maar ook niet alles is goed ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:21

Daarom wil ik ook terug fokken op ferro om juist die goede eigenschappen uit de allround fokkerij er in te houden, het sterke achterbeen de krachtige galop en in deze dame zie je dat duidelijk terug. Zegt niet dat ik nooit voor een allround hengst zou gaan mits die me aanspreekt. De hengst die jij noemt Sunny voldoet niet aan mijn eisen.

Everdale zit al maanden in mn hoofd en ik ben benieuwd wat er uit deze combi komt mits ze natuurlijk drachtig word.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:33

De hengst sunny kan ook niet, deze is al enige jaren terug naar Italie verkocht. Heb hem negers genoemt voor je merrie. Had wellicht beter holsteiner hengst kunnen noemen, met landgraf, iets wat bij betere dressuurpaarden ook prima te vinden is. In dit hoekje zie ik nu achter af ook meer dan het voorbeeld van onze eigen merrie uit een moeder van kennedy.
Je te bekomen veulen zal je minpunt die je noemde betreft karakter, rill juist vast leggen. Komt immers tussen de 4 hengsten die in de vaderlijn van je paard zitten het meest overeen met kennedy. Je inteelt is ook niet op 1 van de stammoeders van je merrie lijn neem ik aan. Het is maar de vraag of je van mmv. kennedy, dit echt werkelijk samenbrengt door een hengst te kiezen die ferro in zijn lijn heeft zitten. Ik heb een merrie waarbij inteeld is gedaan op Viola, daar heb ik wellicht niet de beste van, maar een GP voorbeeld en verdienstelijk is er zondermeer. welk voorbeeld heb jij, betreft iets met ferro van je merrie in de vader lijn en dat van de gekozen hengst?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:25

Dat zal nog uit moeten komen of ze dat vererfd ze is de enige van haar moederlijn en nakomeling van dr moeder die wat ril is. Dit is naar mijn inziens ook meer aangeleerd dan ware karakter maar daarom heb ik een hengst gekozen die heeft laten zien dat deze cool genoeg is.

De stammoeder van deze lijn komt uit 1937 op haar terug fokken zal onmogelijk zijn en ook niet wat we nu voor ogen hebben. Het klopt dat het de vraag is dit zal het eerste veulen worden van deze merrie dus het zal sowieso gissen worden wat ze zelf vererfd. Wel hebben wij gezien als we de moederlijn nakijken dat de nakomelingen werkwillig zijn, een goed achterbeen hebben en body hebben, dit willen we van beide kanten nu door voeren in deze merrie en doordat we gecharmeerd zijn van het aandeel ferro door kennedy in deze merrie willen we dat door deze hengst weer verankeren.

Zoals gezegd dit is onze keuze en we duimen voor een drachtige merrie zoniet hebben we volgend jaar weer een kans.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:39

Zeker natuurlijk een overwogen keuze, ook waar je achter staat en dat zie ik graag.
Echter had ik het niet over de stammoeder, maar stammoeders, in ons geval is viola uit de Freiminka-stam
Niet de stammoeder maar wel de bekendste merrie uit die lijn en moeder van ..zie zelf. Heb echter het idee dat je niet leest. Wens je wel veel succes en echt een gave merrie dat zonder meer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:05

Lezen doe ik zeer zeker wel maar tekst is naar de interpetatie van de lezer en zal niet altijd zijn wat de schrijver wil zeggen.

Om in verder in te gaan op jou vraag:
Als ik in deze merrie dr moederlijn kijk kom ik uit bij de zus van de mvm uit (de kennedy) en die dr zus van havidoff (oma van de goed gekeurde hengst Briljant.) De merrie dr bloedlijn heeft mooie resultaten met havidoff en ferro bloed in de moederlijn laten zien.
Ook daarin heeft everdale weer een plus die heeft de volle zus van havidoff in zijn moederlijn en tevens het aangegeven ferro bloed. Verder zijn er in de moederlijn veel de zelfde terug komende hengsten gebruikt (die deze merrie ook in de bloed lijn heeft zoals ferro, cabochon) en wij hopen met een lord leatherdale x bekend en goed combinerend bloedvoering een veulen te fokken die zowel de bewezen lijnen bezit maar ook het extra wat LL kan meegeven mee krijgt. Tevens fokken we terug op de matchem eneclips lijn waar uit beide kanten de voorouders zijn gefokt.

Edit trouwens misschien niet de meest bekende merrie, maar voor mij wel de merrie die het meeste aansluit in mijn fokdoel en bloedlijn van mijn dame.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:21

Zeker duidelijk, kort samen gevat is het inteeld. ga je via de moeder en daar weer een vader van naar een verwantschap die je vind, pak je ferro nog mee van negro mv van je gekozen hengst en van kennedy ferro etc, is er bij Oscar ook nog eens farn, die tevens word samen gebracht.. Briljant, maar echter geef nu eens een gericht voorbeeld van Ferro inteeld, naar die prestaties van die bewuste nakomelingen leveren, of waren er met Ferro andere succescombinaties?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:38

Het is geen inteeld maar lijnteeld. Er komen meerdere dieren terug in 9 lijnen maar geen enkel komt in de eerste 3 lijnen weer.

Er zijn zoveel paarden in deze lijn die in de bloedlijn combi van onze merrie via ferro of een nakomeling van deze hengst een zeer goede nakomeling hebben gegeven (van GP paarden zoals Sundayboy tot vele zeer goede keuringspaarden)
Maar het gaat zeker niet enkel om het ulft/ferro aandeel in de hengst die we hebben gekozen het is het hele paard en bloedlijn.

En verder wil ik het hierbij laten, discusseren prima maar bewijzen moeten leveren om onze keuze te onderbouwen vind ik onnodig. Wij staan achter onze keuze en de kenners van deze bloed lijn, die onze merrie zelf ook kennen ook en dat is voor ons genoeg, eerst maar eens een gezond veulen op de wereld zetten en dan kunnen we verder kijken naar de verbeterde en verankerde punten.

Nagellakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:19

Ik denk dat Everdale een heel mooie combinatie is op deze merrie!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:25

bedankt :D